Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door flin
#1189164
naar aanleiding van diverse aanbevelingen, betreft de verhouding omega 6 : 3, eten we zelf vis , en geven onze beessies vis...

om bepaalde ontstekingen (nieren, botaanhechtingen, etc) in't lichaam een ommezwaai te geven, wordt her en der aanbevolen elke dag zo'n 500 mg omega 3 naar binnen te werken

en nu: ik begrijp 't niet meer:
-'t gaat niet om 500 mg olie uit capsules, maar om voldoende EPA en DHA (en da's dus niet altijd evenredig) + in capsules zit niet alleen
EPA en DHA (meestal EPA 18 % en DHA 12%) en in vis natuurlijk ook niet
-daarnaast weten we dat meervoudig onverzadigde vetzuren ranzig kunnen worden; in 'de fles' onder invloed van zuurstof, en in't
lichaam, wat al die vetten niet kan verwerken....
-dus dient er vit-E toegevoegd te worden, en da's een bewezen anti-oxidant, die er voor zorgt (bij bepaalde hoeveelheden,) dat olie niet
snel oxideert/ranzig wordt in de fles
- nu is ook bewezen, dat die meervoudig onverzadigde vetzuren in 't lichaam ranzig kunnen worden en dit idd met vit. E opgelost kan
worden (en liefst ook nog wat selenium) (en ja, daar is een rekensom voor)

maar m'n vraag is eigenlijk:

### in hoeverre kun/moet je dan die vit E toevoegen, ('t is wèl 'n vetoplosbare vitamine, waar we niet teveel van binnen willen krijgen...)
zijn die EPA en DHA ook oxiderend in't lichaam zonder vit. E? of is dit dan voor 't resterende deel olie uit die caps of vette vis

'k kan me zo voorstellen; met grote hoeveelheden visolie/vis per dag, dat 't meer kwaad dan goed kan doen?
of zit ik er nu helemaal naast?

en vit E, ; dan mag je ook nog de d-tocopherol of 'k meen de alphatocopherol pakken, anders werkt 't al niet?
Door Lizzy
#1189248
Je zou even moeten googlen maar ik heb ook weer gehoord dat teveel antioxidanten juist de beschermende werking van vis/visolie weer te niet doen. Dus ja leuk, om vitamine E aan olie toe te voegen om het ranzig worden tegen te gaan. Maar volgens mij moet je niet meer toevoegen dan noodzakelijk. En hoeveel dat is? Dat weet ik niet. Maar ik zie er dan ook geen brood in om elke dag grote hoeveelheden omega 3 naar binnen te werken....
Door flin
#1190230
Lizzy schreef: Je zou even moeten googlen maar ik heb ook weer gehoord dat teveel antioxidanten juist de beschermende werking van vis/visolie weer te niet doen. Dus ja leuk, om vitamine E aan olie toe te voegen om het ranzig worden tegen te gaan. Maar volgens mij moet je niet meer toevoegen dan noodzakelijk.
'k had al wat langer dan 'even' gegoogeld... ;) en juist daar kwam de hele frustratie van tegenstrijdigheden vandaan...

er wordt natuurlijk nogal wat aangeboden, en goeds toegeschreven aan vis-olie, en jah, meestal gaat 't dan om 'normale' hoeveelheden,
daarnaast denk 'k wèl dat 't belangrijk is te weten of er al dan niet bepaalde hoeveelheden vit E aan olie toegevoegd worden,
en die variëren nogal, vandaar
... al is't maar om te weten wat er bij mezelf of m'n beessies binnengaat, en dus juist niet 't omgekeerde effect te verkrijgen

dit had 'k nog gevonden, 't stamt uit 2002:

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/132/6/1613S

The National Research Council (4) recommends that moderate to low-fat (<10% dry weight) diets for growing cats should contain 30 IU of -tocopherol per kg diet with a three- to fourfold increase in dietary -tocopherol if the diet contains a high level of PUFAs. AAFCO (5) recommends that 10 IU of vitamin E should be added per g of added fish oil per kg diet.
However, the quality of fish oil used in the formulation of diets for cats is likely to affect the vitamin E requirements, and lower-quality fish oil will most likely increase in vivo oxidation in cats, thereby increasing vitamin E requirements.
Estimates of vitamin E requirements in cats vary, therefore, depending on the quality of fish oil used.

The present study shows that when a high-quality fish oil is used,
the dietary vitamin E requirement of adult cats fed high dietary levels of PUFAs from fish oil is <5 IU per g of added fish oil per kg diet.


Maar ik zie er dan ook geen brood in om elke dag grote hoeveelheden omega 3 naar binnen te werken....
nee, dat was ook niet mijn idee...
Door flin
#1191535
Solgar een mailtje gedaan, die zeggen op hun site ook :

Bij alle vetzuurpreparaten wordt aangeraden om voldoende (extra) vitamine E in te nemen, zodat oxidatie van de vetzuren in het lichaam wordt voorkomen

maar daar stonden verder geen aanbevelingen bij,

en al snel een reactie gehad:

Aangezien de gevoeligheid voor oxidatie van Meervoudig Onverzadigde Vetzuren (MOV) zeer groot is, wordt bij extra inname van MOV met de voeding en in de vorm van vetzuurpreparaten, altijd aangeraden om extra vitamine E als anti-oxidant in te nemen.

Bij aanpassing van de voeding en inname van minder hooggeconcentreerde vetzuurpreparaten wordt de hoeveelheid vitamine E die in een multi preparaat zit (100 IE) als voldoende beschouwd.

Bij inname van geconcentreerde vetzuurpreparaten (zoals GLA 150/300, Omega-3 700) wordt, naast een multipreparaat, extra inname van 100 IE vitamine E, of meer aanbevolen, bij voorkeur in de vorm van een anti-oxidantencomplex.

Deze hoeveelheden vitamine E wordt door de meeste fabrikanten niet aan de vitamine E capsules toegevoegd omdat daar in een capsule geen plaats voor is en omdat de meeste mensen die vetzuurpreparaten innemen toch al een multi-vitamine preparaat of anti-oxidantencomplex met vitamine E innemen.
Door Odin
#1192075
Ik geef mijn hond Golddust, daar zit alles in in de juiste verhoudingen. De resultaten zijn verbluffend, bij mijn hond althans. Het is poeder wat je door het eten kunt doen, mijn hond krijgt poeperij van omega's in vloeibare vorm of capsules. Dit gaat perfect. Het is er in 4 varianten, afhankelijk van waar je het voor wilt gebruiken.
Door flin
#1192329
Odin schreef: Ik geef mijn hond Golddust, daar zit alles in in de juiste verhoudingen. De resultaten zijn verbluffend, bij mijn hond althans. Het is poeder wat je door het eten kunt doen, mijn hond krijgt poeperij van omega's in vloeibare vorm of capsules. Dit gaat perfect. Het is er in 4 varianten, afhankelijk van waar je het voor wilt gebruiken.
fijn dat je hond er goed mee om kan,
maar wat zijn volgens jou de juiste verhoudingen dan? en wat noem je 'alles' ?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1192654
Golddust™ Nr. 1 - Omega-3.

Golddust™ Omega-3 is vers, voedzaam en smaakvol - 100% natuurlijk!

Helpt bij VACHTPROBLEMEN, ALLERGIEËN - JEUK


Ingrediënten:
Lijnzaad (Stabilized, Ground, Fortified, non-GMO, Human-Grade, 99,9% pure), Zinksulfaat, Vitamine B-6.


Lijnzaad bavat een in-actieve vorm van omega 3, visolie heeft direct opneembare omega 3 vetzuren.
Ik kies daarom zelf voor visolie, ik zou dit product niet aan mijn hond  geven.
Door Odin
#1192778
In golddust nr.2, die ik gebruik, zit ook visolie. De combinatie lijnzaad/visolie werkt sterker dan alleen visolie. In ieder geval heb ik bijzondere effecten gezien bij mijn hond, terwijl ik er mee begon met de gedachte eerst zien dan geloven.  Al ben ik er overigens geen voorstander van om langdurig supplementen te gebruiken, alleen bij echt een tekort heeft het nut. Teveel van iets is nooit goed. De poedervorm is ideaal voor honden bij wie vloeistoffen of capsules laxerend werken.
Door geer
#1192812
Nou, ik zou het niet geven. Visolie in poedervorm? Da's m.i. geen visolie. Ik kan ook nergens vinden wat het percentage EPA en DHA is, alleen maar 'hoog in omega 3 vetzuren'. Komt een beetje op mij over als een mooi verhaal met weinig inhoud. Dan maar visolie langzaam opbouwen zodat de darmen eraan wennen.
Door geer
#1197272
flin schreef: 'k heb mevrouw golddust een mailtje gedaan....
maar vooralsnog wacht mevrouw-van-stoffelen op antwoord.... :-[
Nou, met holistische hondenbrokken en gekookt versvlees uit een pakje heb ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen in dit brouwsel. Maar goed, dabennik :)
Door flin
#1197655
geer schreef: Nou, met holistische hondenbrokken en gekookt versvlees uit een pakje heb ik eigenlijk niet zoveel vertrouwen in dit brouwsel. Maar goed, dabennik :)
je vergist je; 'tis gestoomd 8)

en ja, vis-omega kan dus wel in poedervorm, (las ik , na googelen) maar 'k heb 't nog niet in combinatie met... gezien/gevonden....
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door