Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ons Elftal
#1193723
Ik heb een aantal zalmkoppen in de vriezer liggen om eigenlijk een zalmmix van te maken. Nu dacht ik dat het misschien toch wel erg lekker voor mijn honden zou zijn om ze eens een hele zalmkop te geven. Ze kunnen namelijk ook ontzettend genieten van een runderstrot.
Ik lees echter dat een zalmkop toch wel erg hard is en niet aan beginnende barfhonden gegeven mag worden. Echter ik weet nu eigenlijk niet in welke categorie mijn honden vallen en of het voor hen ook te hard zou zijn.
Ze krijgen 's morgens KVV en 's avonds zelfgemaakte mixen waaronder ook een bottenmix van kleine karkassen zoals kip, konijn, haas, eend en parelhoen. De mix is niet echt superfijn, je kunt de stukjes bot echt nog herkennen en voelen als je de mix beet pakt (ik verdeel altijd met de hand, met een lepel is zo'n gehannes). Je hoort de stukjes ook echt vallen als ze eens op het aanrecht terecht komen.

Zou een zalmkop voor mijn honden te hard zijn of zouden ze dit wel kunnen verteren? Ik kan het antwoord op deze vraag nergens op Barfplaats vinden.
Door Lizzy
#1193753
Tja, ik sta daar toch wat anders in (andere ervaring). Mijn pup kreeg op iets van 8 a 9 weken al zalmkop. En mijn buurhond (die dus normaalgesproken brokken eet): eet hier direct zalmkop mee, als ie komt logeren. En dat gaat hem prima af. Ook de ontlasting is daarna prima.
Door Paula1976
#1193820
Mijn hond van 9 maanden barft nu 3 weken en heeft gisteren voor het eerst een hele zalmkop opgegeten. 2 weken geleden wist ze nog niet wat ze er mee aan moest en heb ik 1 kop in 4 stukken verdeeld en af en toe bij haar andere menu's in gedaan. Gisteren wist ze wel hoe het werkte en heeft ze een kwartier lang heerlijk gesmuld!

Gisteravond heb ik haar yoghurt, ei en 1 sardientje gegeven, dat was niet zo'n goed idee geloof ik, want vanmorgen had ze om 7 uur al flinke diarree. Zaten ook keuteltjes bij, ik denk dat dat de zalm was, maar dat de yoghurt/ei/sardientje van gisteravond haar niet goed is bekomen. Dus de volgende keer doen we dat even anders.

Tot nu toe vind Maud alles nog erg lekker wat ze krijgt! En ze geniet er enorm van en wij dus ook!

Ik zou dan juist ook meer echte botten geven en het vele werk van mixen maken achterwege laten, het is geweldig om te zien én te horen hoe een hond de botten kraakt tussen haar kaken! En hoe ze een stuk vlees verslind!

Groetjes Paula
Door Ons Elftal
#1194125
Bedankt voor jullie reacties.

Ik maak de mixen omdat ik met mijn honden niet volledig kan barfen. Ik kan ze niet allemaal tegelijk eten geven i.v.m. schrokken en in de gaten houden. Op elkaar wachten is ook geen optie omdat er dan heel veel onrust ontstaat en ik bang ben dat dit misschien een keer uit de hand kan lopen (wellicht vechtpartijen o.i.d.).
Als ik runderstrotten geef, geef ik ze niet allemaal tegelijk op één dag. Eén voor één, op verschillende dagen. De rest krijgt dan pas een paar uur later eten om weer die onrust te voorkomen. Dat werkt goed. Ik dacht het met die zalmkoppen ook op die manier te doen, vandaar mijn vraag. En ik ga het ook doen, want als een pup én een hond die brokken eet ook een zalmkop kunnen verteren, zouden mijn honden er ook geen problemen mee moeten hebben.
Als ze aan de diarre raken zou ik dat wel erg vervelend vinden, maar ik ben veel banger voor een verstopping.
Maar als het lukt dan kunnen allemaal twee keer in de week genieten van het knagen en kluiven aan iets groots. Want ik gun het ze van ganser harte.
Gebruikersavatar
Door Kees
#1196318
Ik denk dat ik ook eens ga proberen of ze hier zalmkoppen lusten. Eten ze zo'n kop helemaal op of eten ze 'm alleen kaal? Domme vraag misschien, maar ja....  ;D

Kees
Door Barbaravh
#1196326
Hier hebben ze nooit geen problemen gehad met een zalmkop.  De pup niet en de oudere hond die mee beginnen barfen is niet.
Ze eten die helemaal op.
Gebruikersavatar
Door nova
#1196388
Hier vind ik niets terug van een zalmkop, die gaat er met gemak in een keer in.
Maar ik heb wel honden van 45-50 kg.  ;)
Maar mix maken van een kop daar zou ik me even over bedenken, das wel zo n geklieder.
Bovendien doet niet elk machine dat perfect hoor, het was hier geen succes  ::) ::)
Laatst gewijzigd door nova op wo 04 mar 2009, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ellenned
#1196883
Yilla onze Tollerpup van 16 weken heeft hier van de week ook een (halve) zalmkop op, met wat tips van hier en dat was een groot succes! Ze is nog heel de middag bezig geweest om de stenen buiten schoon te likken.... :D Geen diarree en veel plezier van haar én mijn kant. Ik geef mijn honden wel apart te eten, de ene buiten, de ander in de gang, ook ik heb hier met een enorme schrokop te maken.
Laatst gewijzigd door ellenned op do 05 mar 2009, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door tieneke
#1197208
Kees schreef: Ik denk dat ik ook eens ga proberen of ze hier zalmkoppen lusten. Eten ze zo'n kop helemaal op of eten ze 'm alleen kaal? Domme vraag misschien, maar ja....  ;D

Kees
Denk dat de meeste honden de hele kop naar binnen werken inclusief oogjes  :P
Door JoNoMo
#1197274
Afgelopen zaterdag kregen Norah en Mohini voor de eerste keer een zalmkop.
Wat een verschil met eten van die 2.

Norah


Mohini

Door Ons Elftal
#1197603
Hier eten ze altijd binnen, maar als ik naar de filmpjes kijk lijkt het mij een goed plan om de koppen buiten te geven. 
Ik zal wel even moed moeten verzamelen, ziet er toch heel anders uit dan een runderstrot.
Gebruikersavatar
Door -Saskia-
#1197608
Zalmkoppen zijn hier favoriet! Gaan altijd, zonder dralen, helemaal op.
Eerlijk gezegd vind ik een runderstrot "viezer", bloederiger en meer "geslacht" dan een kop van een vis.  :-\
Gebruikersavatar
Door Nitus
#1197639
Maar vis stinkt wel meer (ben ervaringsdeskundige :-X), ik zou een zalmkop dus never nooit niet binnen geven :-X. Als er hier zalmkop op het menu staat kijk ik altijd eerst naar de weersberichten op teletekst. Wordt er regen verwacht dan schuift de zalmkopdag op naar een verwachte droge dag. Panharing knip ik nog weleens in stukken om het binnen op te laten eten.
Door Lizzy
#1197853
Nitus schreef: Maar vis stinkt wel meer (ben ervaringsdeskundige :-X), ik zou een zalmkop dus never nooit niet binnen geven :-X. Als er hier zalmkop op het menu staat kijk ik altijd eerst naar de weersberichten op teletekst. Wordt er regen verwacht dan schuift de zalmkopdag op naar een verwachte droge dag. Panharing knip ik nog weleens in stukken om het binnen op te laten eten.
Hahahaha, ik lig hier echt in een deuk! Het is inderdaad met recht smerig, vislucht (vooral als ze het retourneren in de convectorput ;D ;D ;D)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door