Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Djeena
#1191418
Djeena wordt, bij leven en welzijn, in juni 15 jaar. Ouderdom komt met gebreken, zij is doof. Dat is niet het ergste maar wel heel onpraktisch. Ik heb haar uit het asiel nu 7 jaar en ik hoefde altijd maar 1x te roepen en zij kwam direct. Zo bijzonder vond ik dat. Ik loop vaak met haar op de hei en daar dartelt zij heerlijk rond. Maar sinds een tijdje kan ik haar roepen wat ik wil, zij hoort het niet meer en als zij het hoort weet zij niet waar het geluid vandaan komt en kijkt wat om zich heen en komt ook dan niet.
Nu kan ik haar wel aanlijnen maar dat vind ik zo zielig. Zij is zo gewend los te lopen. Ik had al een fluitje gekocht maar dat hoort zij ook niet. Heeft iemand hier ervaring mee of tips?
Laatst gewijzigd door Djeena op vr 27 feb 2009, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
#1191637
Cis is ook aardig doof. alleen wanneer ik in de buurt ben en heel hard in me handen klap, dan kijkt ze op...
Wanneer ze ver weg is,dan ziet ze me wel wanneer ik met 'n armen aan 't zwaaien ben en "kom" doe.
Maar dat is alleen wanneer ze naar mij kijkt....
Ik loop liever geen risico dat ze te ver weg gaat, en ze hoord ook niet of er iets aan komt...
Nu gaat ze dus echt nooit meer los, in de park gaat ze aan 'n hele lange lijn ,zo'n 30 meter of zo,
dan kan ze evengoed  lekker hollen maar zit toch nog aan me vast.
#1192114
Na het lezen van de tips heb ik net zo'n flexriem gekocht van 8 meter (langer was er niet) en dat loopt wel een stuk rustiger. Op de hei mag zij nog wel los op bepaalde plekken maar er is hier ook een park en dan vind ik het toch fijner als zij aan de riem zit. Bedankt voor het meedenken. Djeena is alles voor mij en van de week had ik al gedroomd dat zij was weggelopen en ik haar nooit meer heb teruggezien. Vreselijke droom. Nu heb ik rust met deze riem.
#1192231
Wat denk je van een trilband? Die gebruiken ze ook nog wel eens bij dove honden. Overigens, ik bedoel dus niet een dove hond onder stroom zetten (even voor de duidelijkheid) maar een band die trilt, dus geen zeer doet maar waarbij je makkelijk kunt leren "trillen is opkijken en naar baasje komen".
Door K&D
#1192304
Toen onze Nouschka doof werd (ze was een jaar of 13 toen) heeft ze vrij vlot gebarentaal geleerd. En als ze buiten liep (niet al te ver weg) stampten we op de stoep om haar aandacht te krijgen. Haar ogen bleven prima, dus dat scheelde wel.
Als we op onbekend terrein waren waar het druk was, hielden we haar aangelijnd.
Het  grote 'voordeel' eraan vond ik dat ze niet meer panisch was van geknal en vuurwerk. Het nadeel was  dat ze meer in zichzelf gekeerd was omdat ze natuurlijk veel geluiden misliep.
Maar de postbode vond het prettig..... 8)
#1195386
madelonverschoor schreef: Ik gebruik bij Raya en Bandit gebarentaal, ze hadden het heel snel door
Ja maar als je hond voor je uit loopt en niet kijkt, heb je niet veel aan gebarentaal.

Bij mijn hond hielp zwaaien ook wel maar dan moest ze wel net even naar me kijken.

Groetjes Trudie
#1200034
Sinds ik de flexriem heb is het wandelen een stuk rustiger. Zeker 's avonds, Djeena liep dan toch wel los in het park (anders doet mevrouw niets) en dan moest ik zo opletten. Nu kan zij alle kanten op maar kan niet weg. Bedankt voor de tip!
#1203819
Mijn hond is doof geboren, dus dat is wel wat anders... maar een oude hond kan toch best nieuwe truukjes leren? Als Jaia los loopt en niet kijkt (normaal houdt ze me goed in de gaten, maar soms zitten er bananen in dr ogen) dan gooi ik altijd een klein steentje of stokje om dr aandacht te trekken. Maarja dan moet je wel kunnen mikken! :) De rest van de commando's doen we ook met gebarentaal. Terug komen is bij ons zwaaien en wenken...maar als een hond dat niet is aangeleerd kan je misschien proberen op je hurken te gaan zitten? Meestal komen ze dan uit zichzelf naar je toe. Succes!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door