Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1193771
Nou om maar bij het begin te beginnen.
Bubba (chinese naakthond powderpuff (behaarde variant) )heb ik 1.5 jaar geleden op gehaald bij de fokster.
Sinds toen had meneer al ene beetje jeuk... niet overdreven .. maar ik heb nog een hond en die krabt echt nooit dus niet gewent.
Ik gaf altijd duck en royal canin losse brokjes de hele dag erbij.
Nooit geen problemen gehad.. alleen een klein beetje jeuk bij Bubba.

Toen ben ik een tijdje gaan klungelen omdat mijn andere hond niks van duck meer luste.
En sindsdien is het eigenlijk een beetje de mist in gegaan.
Ik heb van alle soorten vlees merken gegeven, rodi, smuldier en daarna een lange tijd carnibest.
Bij Bubba is het er alleen maar erger op geworden en op een gegeven moment rode plekken gekrabt.
Afschraapseltje genomen van de huid bij de dierenarts maar daar was niks in te zien.
Advies was om aan het paardenvlees te gaan met rijst om te elimineren.
2 maand gedaan en meneer is zowaar opgeknapt.

Toen moest ik het oude voer weer gaan geven (dus carnibest) en is het weer mis gegaan.
Het allerergste is dat het met bling (mijn andere hondje) ook mis is gegaan (die heb ik mee laten eten met het eliminatie dieet omdat er geen andere mogelijkheid was).
Die begon ook ineens met krabben en vaak last van de darmen (1 keer zelfs bloed gepoept.. medicijnen DA gekregen en toen was het over).
Nu heeft hij voor de derde keer weer last van de darmen  :-[
Bubba die heeft gisteren en vandaag al het eten weer uit gekotst en het krabben is dus ook niet over.


aub help... heb van alles geprobeert... klauwen vol geld kwijt aan dierenarts kosten en dieeten.
WAT MOET IK DOEN  :-[
Laatst gewijzigd door BubbaBling op wo 13 mei 2009, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BubbaBling
#1193947
Niemand die iets weet?
Ik ga straks met Bling naar de DA want hij heeft echt tussen poses dat hij last van zijn buik heeft.
Hij poept ook slecht laatste dagen (weinig of beetje diaree).
Ik laat hem en ALS ik wat ontlasting op kan vangen onderzoeken.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1194229
ik vraag me af..
waarom ben je weer teruggegaan naar je oude voer??
het was duidelijk dus dat het eliminatie dieet aangaf dat jouw hondje allergisch reageert op het eten wat hij/zij kreeg..
normaal gesproken als je een eliminatie dieet doet.. en het wordt duidelijk dat de hond goed reageert op dat dieet.. je dus beetje bij beetje bij gaat geven..
ik zou dus terugstappen op dat paardenvlees.. (zonder rijst overigens)..
en dan langzaam wat barf hapjes bijgeven..
wanneer je bijv. een beetje kip bijgeeft.. en hij gaat nog steeds goed.. weet je dat je met paardenvlees en kip een risico loopt wb krabben.. en dan misschien een beetje konijn.. of eend..
met barfen is dat heel makkelijk.. je weet zeker wat je voert.. (met kvv ben je daar nooit zeker van).. en je komt op een bepaald moment dus het ingredient tegen waar je hond niet tegen kan..
dat weet je dan ook weer.. :)
Door BubbaBling
#1194339
De DA zei dat ik het oude voer erna weer moest geven om te kijken of het daadwerkelijk een voedselallergie was dus vandaar ;)

Maar ik begin weer helemaal met een schone lei.
Ik heb mijn andere hond 3 jaar lang duck gegeven en nooit geen problemen gehad tot dat gedoe met het eten veranderen enzo.
Ik geef ze sinds vandaag weer duck en laat het ze een tijdje eten.
Mn andere hond reageerde er altijd goed op zonder problemen dus dat moet nu ook wel goed zijn.
En kijken hoe bubba er op reageert.
Mocht ie wel erop reageren ga ik met de DA ene heel nieuw plan op stellen.
Door BubbaBling
#1195972
Ok ... Na al dit gedoe wil ik Bubba (die met voedselallergie) op het hypoallergene voer zetten.
Hij heeft gewoon duck weer gehad en reageert gelijk al slecht.
Moet ik hem eerst weer elimineren voor hij ander voedsel krijgt?
Of kan ik hem gelijk op hypoallergene voer zetten?

Dan de tweede vraag:
Welk voer?

aub, ik zit echt met mijn handen in het haar  :-[
Gebruikersavatar
Door Hitam
#1196002
Terug op hypoallergeen waar hij het goed op deed en dan voorzichtig een voor een een andere diersoort proberen om te kijken waar hij wel en niet tegen kan.
Dus geen hele voeders maar alleen het vlees van een diersoort.
Door BubbaBling
#1196033
Dus dat betekend dat ik weer ene paar weken lang paardenvlees met rijst moet gaan geven?
Hij vind het helemaal niet zo heel lekker en valt ook erg af van dit eten.
Is het belangrijk om te weten waar hij allergisch voor is of kan ik gewoon een allergene voer geven nu die hij altijd kan eten?
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1196055
BubbaBling schreef: Dus dat betekend dat ik weer ene paar weken lang paardenvlees met rijst moet gaan geven?
Hij vind het helemaal niet zo heel lekker en valt ook erg af van dit eten.
Is het belangrijk om te weten waar hij allergisch voor is of kan ik gewoon een allergene voer geven nu die hij altijd kan eten?
Ja, ik zou terug gaan op dat paardenvlees en dat dan zonder rijst. Rijst heeft een hond niet nodig. Zodra hij weer klachtenvrij is langzaam maar zeker beginnen met het toevoegen van andere vleessoorten.
In hypoallergene voeders hebben ze gewoon een aantal ingrediënten waar honden nog wel eens allergisch op reageren vervangen door andere. Maar het is niet gezegd dat dat nu precies hetgeen is waar jouw hond op reageert. Als je kunt uitzoeken waar jouw hond nu precies allergisch voor is, dan kun je d.m.v. een aangepast Barfmenu je hond toch een optimale variatie geven van de dingen waar hij wel tegen kan. Als hij al snel mager wordt, dan lijkt me dat het beste.
Door Lizzy
#1196788
Met de kans dat ik je nu helemaal in de war breng, heb ik nog weer een ander advies voor je.

Het is dus duidelijk dat je hond/je honden reageren op iets in de voeding. En ik ben het dus helemaal met Tannetje en Sonja eens dat je terug moet naar het eliminatie dieet.

Maar, ik zou zelf alleen geen paard kiezen. Ten eerste ben ik van mening dat je nu lang genoeg onvolledig hebt gevoerd met paard en rijst en ten tweede vind je hond het blijkbaar ook niet te knagen en valt hij teveel af, dus zou ik wat anders doen.

Wat ik zou doen: ik zou mijn hond/honden op een dieet zetten van 1 enkel diersoort. Maar dan wel alle onderdelen van dat diersoort. Ik zou dus bijvoorbeeld hele konijnen (dus de botten, het vlees en het orgaanvlees) gaan voeren. Of hele eend (dus bot, vlees en orgaan). Of een ander diersoort waar jij goed aan kunt komen, waar je zowel de vleesbotten als het vlees als het orgaanvlees van kunt geven. Maar, het moet wel een diersoort zijn dat ze nooit eerder gegeten hebben.

Stel je voert hele konijnen of hele eenden: dan krijgen je honden in ieder geval fatsoenlijk eten binnen, de komende weken. OK, het is veel te eenzijdig, maar dat kan voor die periode geen kwaad. Als de boel bij je hond/honden weer rustig is, dan ga je 1 voedingsmiddel tegelijk aan je menu toevoegen. Dus stel je voert konijn/eend: dan ga je er in week 1 runderkopvlees aan toevoegen (of kip of geit of lam - naar eigen keuze zolang je maar 1 product toe voegt). En dan geef je dus een hele week konijn + rund (of kip of geit, etc., dat wat je die week hebt toegevoegd). En dan wacht je de reactie af. Ik zou het bijhouden in een dagboekje. Als er geen reactie komt, dan is het blijkbaar niet het rund (of kip of geit, etc). In week 2 ga je dan weer iets nieuws toevoegen. Bijvoorbeeld runderpens. Neem pens even apart, want pens is echt een voedingsmiddel dat, ook al is het rund, een hond kan prima reageren op runderkopvlees maar verkeerd op pens. Je voert die week dus eend of konijn + runderkopvlees + pens. Als daar geen reactie op komt, dan ga je weer iets nieuws toe voegen. Zeg dat je kippenvleugels toe gaat voegen. En zo kijk je bij alles wat je toevoegt of je hond een reactie vertoont. Doe dit dus echt met alles apart en geef bijv. niet in 1 week kip + ei. Want stel je hond krijgt jeuk: is het dan van de kip of het ei? Dat moet je dus niet hebben.

Nou goed, zo zou ik het dus doen.
Door Ons Elftal
#1196792
Wat ik van mijn dierenarts begrepen heb, is dat er zelfs nog een allergische reactie op kan treden drie weken nadat je een nieuwe diersoort hebt gegeven. Is na één week dan weer iets anders toevoegen dan niet te snel?
Gebruikersavatar
Door Ronald
#1196793
Didot had bij ons iets vergelijkbaars. Wat er ook inging, hij kreeg rode plekken op zijn huid en kale plekken in zijn vacht.

Eerst begonnen met een eliminatiedieet van rijst en vis. Niks kant en klaar, maar zelf maken.

Op een gegeven moment kwamen de hypo-allergene brokken van Royal Canin in beeld. Duur spul, maar ja: je hebt wat over voor je hond.
Het grote nadeel hiervan was dat er op een gegeven moment zoveel gevoerd moest worden om hem op gewicht te houden, dat het gewoon niet leuk meer was. Ook het jeuken hield niet echt op en dus gingen we weer terug naar het eliminatiedieet. Al met al zijn we toch wel een poosje bezig geweest.

Inmiddels zitten beide honden op BARF: het enige waar we rekening mee moeten houden is dat we niet teveel rund geven. Nox kan er een klein beetje niet tegen, maar de reactie van Didot is vrij direct: weer kale plekken en jeuk. Maar gelukkig is er genoeg andere keuze om te voeren. Ook hebben we nu geen problemen meer om hem op gewicht te houden.

Het is natuurlijk wel zo dat dit zo bij onze honden werkt. Het geeft geen garantie dat het bij Bubba ook zo werkt.
Door Lizzy
#1196855
Ons Elftal schreef: Wat ik van mijn dierenarts begrepen heb, is dat er zelfs nog een allergische reactie op kan treden drie weken nadat je een nieuwe diersoort hebt gegeven. Is na één week dan weer iets anders toevoegen dan niet te snel?
Ik heb altijd geleerd:

De twee belangrijkste allergische reacties zijn:

#type 1 (directe type allergie): hierbij ontstaan de klachten al snel: enkele minuten tot enkele uren na blootstelling aan het allergeen. Bij de type 1 reactie worden door het lichaam een bepaald soort antistof gemaakt: IgE antistof. Deze IgE antistoffen zijn in principe specifiek gericht tegen bepaalde allergenen. Uitingen van type I allergie zijn bijvoorbeeld galbulten (urticaria) en angio-oedeem. type 4 (vertraagde type allergie).

#type 4 (vertraagde type allergie): hierbij ontstaan de klachten pas 2 tot 3 dagen na blootstelling aan het allergeen.

Dan hebben natuurlijk nog een voedsel intolerantie. En daarvan weet ik dat deze niks te maken heeft met het immuunsysteem. Een voedsel intolerantie is vaak toe te schrijven aan een tekort aan een bepaald enzym, zoals lactase voor de lactose-intolerantie of aan een verhoogde gevoeligheid voor een bepaald bestanddeel zoals additieven voor voedingsmiddelen. De symptomen lijken sterk op die van een voedsel allergie. Dat maakt het onderscheid wel lastig. Afhankelijk van de ernst van de intolerantie kan het bewuste voedingsmiddel in kleine hoeveelheden gebruikt worden, zonder dat er een reactie optreedt. Dat is niet het geval bij een allergie. Mijn begrip hierover was dus dat als je 1 week lang elke dag een bepaald voedingsmiddel geeft en je hond heeft een voedsel intolerantie tov dit voedingsmiddel: dan ontstaat er binnen 1 week dus wel een reactie.

Maar, ik ben geen DA natuurlijk! Dus misschien dat Tannetje/Dorothea hier iets zinnigs over kunnen zeggen?
Door BubbaBling
#1197024
Nou ik ben echt hopeloos chaotisch onderhand.
Maar ik probeer toch een tijdje de brokken van de DA.
Hills diet extra allergie (of zoiets)
Ik weet dat jullie liever geen brokken hebben, maar bubba heeft onderhand zoveel vlees gehad dat ik daar op dit moment van af zie.
Ik laat hem dit voorlopig eten (als hij het wilt eten  :-\ ) en dan wil ik als hij 'clean' is beetje voor beetje stukjes vlees weer gaan geven.
Dus eerst kip bv.
Denk dat dit nu even de beste oplossing is.

Bedankt voor alle reacties  :)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door