Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door karin.b
#1192256
Hiep hiep hoera, onze roxy heeft 8 hele mooie puppies gekregen vannacht en vanmorgen.
Ik heb alleen een vraag over nageboortes
Ze heeft dus 8 jongen, en ik heb roxy 4 placenta's zien eten
In de boekjes staat dat je dan de d.a. moet consulteren in geval er placenta's blijven zitten
Roxy voelt zich goed en ziet er leeg uit, vloeit nog wel
Zelf heb ik heel goed opgelet en heb er constant bijgezeten
Kunnen 2 pups een placenta delen?
Of doe ik er goed aan toch een d.a. te consulteren
Ik vindt het ook zielig dat ik haar dan weg moet halen bij haar pups en zal ik ook een dienstdoende arts moeten bezoeken
omdat het morgen zondag is.
Heeft iemand hier ervaring mee
Ze is trouwens echt niet misselijk geworden van de 4 placenta's
Ik denk dat dat ook te wijten is omdat ze altijd vers vlees krijgt
Ik wilde er twee wegdoen maar ze kwam hevig in verzet dat ze ze echt op wilde eten, mooi is dat!
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#1192267
ik heb geen antwoord op je vragen..
misschien zou je even een d.a. kunnen bellen??
dat kan geen kwaad toch??

iig gefeliciteerd met de pupjes!!!
Door danielle1980
#1192269
ik zie ook altijd minder placenta's dan er moeten zijn, ze eten ze hier te snel op. ::)
geef je piton?
zo ja dan zou ik me geen zorgen maken.
zo nee wat ik denk, wij spuiten zelf namelijk, dan zou ik dus wel een da aan huis laten komen indien nodig en idd niet de hond weghalen bij de puppies.
er zijn trouwens genoeg mensen die geen piton geven.
wanneer was de laatste pup, soms kan t ook nog even duren voor de placenta's komen
Door danielle1980
#1192279
karin.b schreef: De laatste pup was om 11.40 in de ochtend
Geef geen piton...wat is dat precies?
nee dan zouden ze nu wel eruit zijn denk, maar je weet t nooit he.
soms blijven ze zitten, je kunt piton geven om te zorgen dat alle troep eruit komt.
wij doen dat na elke bevalling, soms komt er nog wat troep en soms dus niet.
kan ook doen als je nog twijfelt of er nog pup zit of zo...

ow lees even lizzy dr link, daar staat t vast beter dan in mijn algebra :D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1192303
Als je 4 placenta's gemist hebt dan zou ik toch even de da de hond na laten kijken en een piton laten zetten. Zowieso zou ik iets van Puur Utero UteroVetsem geven om de baarmoeder op te schonen.
Achtergebleven placenta's kunnen volgende week hele vieze ontstekingen geven, dus dat ze zich nu heppiedepeppie voelt zegt helemaal niks.
Door crutz
#1192389
tel de nageboortes nooit  en spuit geen piton, kan je dus helaas niet helpen

bij mijn eerste nest is na de geboorte de DA komen controleren en heeft die wel piton gespoten, toen kwamen er nog 2 puppen, veel te snel en kort op elkaar.....
bij het 2de nest nog wel de DA laten komen, maar die teef moest hem niet, daarna de DA gewoon niet meer laten komen....
Door karin.b
#1192533
gisteren om 20.00 zag ik toevallig dat er nog een nageboorte uit kwam
Roxy at hem in een paar sec. op
Aangezien ik er al een paar uur niet constant meer bijzat kan het zijn dat ze er toch allemaal uit zijn gekomen
Voel me wel wat onzeker nu wat te doen
Piton zal dat nu nog erg vervelend zijn na de bevalling?
Door Lizzy
#1192535
Volgens mij kun je dat het best even met je DA overleggen.

Gefeliciteerd met je nestje trouwens! Je gaat ons toch zeker wel verblijden met wat fotootjes?
Door chamourel
#1192541
ik laat altijd de DA komen als ik vermoed dat de bevalling klaar is, ( of als nodig eerder) een belletje en hij staat er (gelukkig) .
we hebben 1 keer ook zelf piton gespoten maar toen de tijd een beetje redelijk was toch de DA even laten nakijken.
ik vind dat hoort er gewoon bij, als je zelf bevalt heb je ook de dokter en andere hulpverlening om je heen.
en dat vinden we ( net als menig teefje) ook niet altijd fijn en toch blijven ze  ;D ;D
Door Lizzy
#1192543
Ja, maar mensen zijn mensen en honden zijn honden. Mensen zijn onvergelijkbaar, als het aankomt op de dracht/bevalling met de hond. Wij zitten veel gecompliceerder in elkaar. De gemiddelde hondenmoeder legt in korte tijd 8 keer zoveel jonk neer dan een mensenmoeder. Met minder complicaties. Dus ik vraag het me werkelijk af hoor, of het nodig is om een DA erbij te halen, na zo'n natuurlijk proces als een bevalling, als ie zonder complicaties verlopen is. En ik vraag me ook wel eens het nut van Piton af. Ik vind het wel een zeer interessante vraag, dus ik ga er een polletje over openen! (ik ben dol op polletjes ;D).
Door chamourel
#1192559
;D ;D, maak jij maar een polletje hoor.
over de piton ben ik ook niet helemaal uit.
maar een DA na de bevalling blijf ik bij,  een mens stamt toch van een aap af, dus een hond of aap vind ik hetzelfde.
en laten we eerlijk zijn waarom geen DA ?? ( mits moeder hem echt opvreet, maar dan heb je een groter probleem denk ik)
Door cathrien
#1192605
Zowel bij de honden als paarden komt bij ons geen da. als de bevalling spontaan verloopt. Ik vind dat geen meerwaarde na een spontane bevalling.
De da. komt wel binnen 3 dagen de hubertjesklauwtjes verwijderen.

Piton gebruik ik echt alleen als het nodig is.
Laatst gewijzigd door cathrien op zo 01 mar 2009, 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door karin.b
#1192810
Hoi allemaal, sinds vanmorgen 3x voor overleg gebeld met twee verschillende d.a
De eerste een vrouw tweemaal aan de lijn gehad, ze zei als de afscheiding er normaal uitziet en niet teveel is en de pups goed drinken (  wat voor contracties zorgt voor de baarmoeder)  en niet stinkt ik me geen zorgen moest maken
Later toch weer teruggebeld omdat roxy hijgerig was en onrustig heeft ze me weer gerustgesteld en zei ze dat alles zoveel inpact heeft op de moeder en de warmtelamp enzovoorts en de zenuwen van mij misschien haar allemaal nerveus maakten
Later had roxy weer graafneigingen en niet zo happig op eten heb ik een andere dienstdoende arts gebeld
( een die heel goed bekend staat hier ) die was ook tegen direkt een piton injectie
En zei: als de baarmoeder 8 pups heeft uitgestoten dan zullen de nageboortes ook wel lukken
Ook dat mensen zich te vaak teveel zorgen maken en dat hij er tegen was dat piton zo vaak door fokkers al gegeven wordt
en dat het achterblijven van nageboortes en/of dode jongen erg weinig gebeurt of vaak vanzelf nog gebeurt
Soms wel een dag later
Dus heb ik het er maar bijgelaten hoe het is
Trouwens probeer binnenkort wat fotootjes te plaatsen als het me nog lukt
De pups zien er prima uit en zijn nu al dikker dan gisteren
Moederhond is nog wel uitgeput maar doet ook goed haar best
Echt heerlijk om een keer mee te maken! ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door