Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Spuit je standaard na de bevalling Piton of niet?

Nee, omdat......
4
33%
Ja, omdat.....
5
42%
Nee, alleen als.......
3
25%
Anders, namelijk
Geen stemmen
0%
Door Lizzy
#1192546
Naar aanleiding van de bevalling het werpen van de hond van Karin b, ben ik wel benieuwd hoe fokkers daar tegen aan kijken, tegen het spuiten van Piton na de bevalling.

Ik wil daarom dus graag weten of je standaard na de bevalling Piton spuit of niet en natuurlijk graag uitgelegd waarom wel/niet (want juist het waarom is zo leerzaam).

Alvast bedankt voor de medewerking!
Door tessa
#1192568
Ik spuit geen piton (meer) na de bevalling als er geen echte reden voor is.
Ik vind het onnatuurlijk, ik voer natuurlijk, ent en ontworm zo min mogelijk, maar waarom wel piton bij een natuurlijk proces als een bevalling.
Ik denk ook dat het gevoel van de werking van een piton bij een teef onderschat wordt, het zorgt toch voor extra samentrekking van de baarmoeder.
Mijn teven tot nu toe vloeien niet abnormaal veel na de bevalling en na een dag of vier wordt de uitvloeiing al mooi roze.
Natuurlijk zijn er omstandigheden waarin piton wel nodig is, dat spreekt voor zich, het kan hel leven van een teef of pup redden.
De laatste keer had ik bij Pippi utero vetsem gebruikt na de bevalling maar daarmee heb ik geen verschil gemerkt met de andere bevallingen.
Door chamourel
#1192576
ja tot nu alle drie de keren wel gedaan.
waarom?, omdat je dan voor jezelf het gevoel hebt dat de troep eruit komt en dus de kans op ontsteking kleiner wordt.
maar dat is wel tussen de 2 en 3 uur na de laatste pup, anders vind ik het niet meer kunnen tegenover de teef omdat het toch een soort weeen opwekt.
Door cathrien
#1192588
Ik spuit het niet standaard pas als ik nageboortes mis. Ik heb het bij de laatste 3 nesten wel moeten doen.
Uit voorzorg heb ik het wel in huis.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#1192598
Waarom zou je Piton spuiten als de pups goed drinken? Door het drinken van de pups wordt er oxytocine vrijgegeven. Het lichaam regelt het allemaal zelf.
Door marsieyenna
#1192819
Ik spuit geen pyton, als alles gewoon verloopt en de pups meteen goed drinken komt de reiniging van de baarmoeder ook goed op gang.
Het is 1 keer gebeurd dat de D.A. na de bevalling is gekomen, omdat Siena erg hijgerig bleef.
Hij dacht dat er nog wat zat en heeft toen wel een pyton gespoten, er werd toen 4 uur na de vorige pup nog 1 gezonde levende pup geboren.
Hij heeft die pyton gespoten omdat er geen weeen meer waren.
De teefjes hebben bij mij na de bevalling nooit lang gevloeid, ze vloeiden ook vooral als de pups dronken ( aanmaak van ocytocine werkt zo natuurlijk)

De nageboortes tel ik wel , maar kloppen zelden precies ( met grote nesten is het soms lastig bij te houden)
Ik denk dat een teefje waar nog niet alles geboren is of misschien ook nog nageboortes zijn blijven zitten ook onrustiger blijft ( dat was bij mijn teven wel zo ) En dan laat ik toch even de dierenarts komen ter controle
Door irmaa
#1192825
3 bevallingen, 7,12 en 8 pups, geen piton gespoten, en geen nageboortes gezien.. hap slik weg....
Pups dronken goed dus naar mijn mening hoef je niet te spuiten.
Geen abnormale uitvloeiing.
Door Lizzy
#1192896
Nou, al heel wat reacties! Leuk leuk!

Dorothea, jij zou dus wel Piton spuiten als de pups niet goed zouden drinken? En wat als er maar 1 enkele pup is geboren? Is dat voldoende om voldoende oxytocine vrij te geven?
Door conleeuw
#1192995
ik heb nog nooit gespoten, en ook nog nooit een probleem gehad ;) ik fok nu niet meer, maar het is de bedoelling dat Blues een nestje gaat krijgen, mits ze mooi genoeg en gezond genoeg blijkt te zijn, ik was NIET van plan om ook maar iets te gaan doen wat niet absoluut nodig was. Geen echo, niets, nada, en ook kwa ingrijpen en helpen het moet echt echt noodzakelijk zijn anders grijp ik niet in. Ik heb heelwat veeverloskundige handellingen verricht, maar altijd als het echt nodig was, ik heb nooit kunnen begrijpen waarom men het nodig vindt om als een koe aan het kalveren is en alles blijkbaar goed verloopt toch te gaan trekken, eveneens met lammeren en of met bevallende teven, altijd weer de handjes die er bij moeten.... lijk wel of we het niet kunnen laten om ons ermee te bemoeien :P dus, ik ga voor zo min mogelijk bemoeienis ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1193030
Lizzy schreef: Nou, al heel wat reacties! Leuk leuk!

Dorothea, jij zou dus wel Piton spuiten als de pups niet goed zouden drinken? En wat als er maar 1 enkele pup is geboren? Is dat voldoende om voldoende oxytocine vrij te geven?

Nope. Dat is vaak al te weinig om een bevalling op gang te brengen :-X

Ik heb wel altijd Piton in huis, maar tot nu toe1 x gebruikt tijdens een bevalling en na de bevalling laat ik haar checken en als ik twijfel over de aantallen placenta's dan mag er nog een keer Piton in en anders doen we het met de UteroVetsem. Standaard geef ik het dus niet, maar bij twijfel aarzel ik er ook geen seconde over om het wel te geven.
Door M.P
#1193331
ik heb het ook altijd laten doen na de worp , tijdens het werpen niet, al had ze eens een keer dat er bijna 2 uur tussen zat, maar deze pup zat verkeerd en was toch niet levensvatbaar, hij is er met veel moeite uitgekomen, lang moeten persen.
ik zie dat er hier pas een spuitje laten zetten als er nageboortes zijn blijven zitten, waarom zijn er dan dierenartsen die bij een keizersnee alleen de pups er uithalen en de rest laat zitten,
ik heb nog maar 2 nesten gehad , het is gewoon op aanbeveling van de dierenarts dat ik het laat doen....en daarna meestal ook antibiotica omwille van hoge koorts telkens( 40.5)en hoger.

groetjes
Door Elvira
#1193402
Ik heb jaren gelede n (1988) 1x een nest gefokt met mijn golden retriever. De dierenarts is na de bevalling gekomen en heeft gecontroleerd of alle pups geboren waren. Ze vroeg of er van elke pup een nageboorte was gekomen. Dit wiste we zeker. Ze heeft, omdat we zeker wisten dat alle nageboorten eruit gekomen waren, geen piton gespoten.  Ik had destijds een homeopathisch werkende dierenarts (en een hele goede, helaas ben ik verhuisd  en was het te ver om deze dierenarts aan te houden, maar ze is intussen gestopt).
Door karin.b
#1193409
Als ik zo lees, wordt soms piton gebruikt bij weeen zwakte
De eerste 6 pups kwamen met tussenposen van 1 uur of drie kwartier of 1 na 20 min
en een na tien minuten
Er waren toen 6 pups en er volgde twee uur niets, ik dacht dat ze klaar was
Roxy werd ook heel rustig toen , net of ze klaar was
Zonder piton dus kwamen er weer weeen en volgde de 5e pup  
Weer dacht ik dat ze klaar was
Anderhalf uur later volgde nummer 8
Er waren 6 pups in stuitligging maar nr 8 was een van de twee waarvan het kopje eerst kwam
Hij had een stukje vlies om de achterpoten en voor niets, de navelstreng was er zelf al af
en hij ging direkt drinken geen ademnood
Terwijl bij alle pups flink gewreven moest worden
Nr 1 duurde heel lang voor hij ging ademen
Dus te snel piton gebruiken is misschien ook niet nodig
In ieder geval niet binnen 2 uur dus
Ik merkte wel dat de weeen minder krachtig waren maar de pups vloepten er snel uit
Het blijft een moeilijk te bepalen zaak dus
Beiden d.a die ik tel. gesproken had zeiden niet kom maar langs
wat je meestal snel hoort
( weet niet of ze in de praktijk zitten op zondag of er speciaal heen moeten rijden?)
De meeste placenta's waren supergroot en moest ze goed kauwen
Maar de laatste die ik eruit zag komen was best wel klein en was hap slik weg
Zouden er 2 pups aan een placenta kunnen zitten?? ???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1193458
karin.b schreef: Als ik zo lees, wordt soms piton gebruikt bij weeen zwakte
De eerste 6 pups kwamen met tussenposen van 1 uur of drie kwartier of 1 na 20 min
en een na tien minuten
Er waren toen 6 pups en er volgde twee uur niets, ik dacht dat ze klaar was
Roxy werd ook heel rustig toen , net of ze klaar was
Zonder piton dus kwamen er weer weeen en volgde de 5e pup  
Weer dacht ik dat ze klaar was
Anderhalf uur later volgde nummer 8
Er waren 6 pups in stuitligging maar nr 8 was een van de twee waarvan het kopje eerst kwam
Hij had een stukje vlies om de achterpoten en voor niets, de navelstreng was er zelf al af
en hij ging direkt drinken geen ademnood
Terwijl bij alle pups flink gewreven moest worden
Nr 1 duurde heel lang voor hij ging ademen
Dus te snel piton gebruiken is misschien ook niet nodig
In ieder geval niet binnen 2 uur dus
Ik merkte wel dat de weeen minder krachtig waren maar de pups vloepten er snel uit
Het blijft een moeilijk te bepalen zaak dus
Beiden d.a die ik tel. gesproken had zeiden niet kom maar langs
wat je meestal snel hoort
( weet niet of ze in de praktijk zitten op zondag of er speciaal heen moeten rijden?)
De meeste placenta's waren supergroot en moest ze goed kauwen
Maar de laatste die ik eruit zag komen was best wel klein en was hap slik weg
Zouden er 2 pups aan een placenta kunnen zitten?? ???
Ja, maar dan zaten ze ook in 1 vruchtblaas, dus dat had je moeten zien. Die worden dan tegelijk geboren.

Maar wat jij nu verder omschrijft is een ander gebruik van Piton dan waar het hier in dit topic om ging. Het gaat hier om NA de bevalling.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door