Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ashley
#1192324
Sinds een week of 2 krijgen mijn jack russels volledig barf ipv haaksbarf. S'morgens krijgen ze elk 100 gram mix ( bestaat uit, runderhart, kippelever, konijnenniertjes, hertenvlees, paardenvlees en kalfsvlees.) Dit is gemengd in gelijke delen. S'avonds krijgen ze hazenrug, eendennek, kippennek, lamsrib, zalm of andere vleesbotten.
Wat ik nu merk is dat ze s'morgens niks willen eten. Van de week kregen ze door omstandigheden pas aan het eind van de ochtend de mix en toen aten ze het wel.....dus ze lusten het wel! ( dacht eerst van niet)
Kan ik ze de ene dag s'morgens vroeg 100 gram mix geven en dan laat in de avond, ( rond 20.00/21.00 uur) hun vleesbot en dan de volgende dag s' middags rond 15.00 uur alleen vleesbot. Ze lusten namelijk ook geen 200 gram per keer. Dan eten ze de ene dag dus 2x en de andere dag 1x.
De dag van alleen vleesbot krijgen ze wel s'morgens een beetje yoghurt met wat groente.
Krijgen ze dan niets tekort?

Groetjes Joke
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1192399
Nou als je weet wat jouw honden per week moeten eten maakt het natuurlijk niet uit in welke vorm of wanneer je het geeft. Je zult toch iets moeten bedenken wat voor jouw honden werkt.
Door ashley
#1192444
Ze moeten eigenlijk ieder s'morgens 100 gram en s'avonds 100 gram. Nu krijgen ze dus 700 gram vleesbot, dat klopt dus nog maar ze krijgen de ene week 3x mix en de andere week 4 x mix. Ik zou natuurlijk vleesbot de ene week 2x en de andere week 1x kunnen vervangen door de vleesmix zodat ze toch voldoende orgaan en spiervlees binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1192446
Maar het maakt toch niet uit hoe je het doet. Het gaat erom dat ze uiteindelijk alles krijgen wat ze nodig hebben. Mijn honden eten ook niet iedere dag evenveel maar uiteindelijk wel per week 100%.
Door ashley
#1192450
Dat is dus het probleem ze eten dus de ene week 300 gram te weinig en de andere week 400 gram, althans tekort van het spiervlees en orgaan. En omdat ik nog niet zolang barf geef dacht ik even navragen maar.....
Ik heb wel opnieuw een menu gemaakt maar dan wordt het zo een gemier met 60 gram vleesbot dat dat vind ik ook niet handig. Ik ga de ene week dan 2x vleesbot vervangen door de mix en de andere week 1x.  Is dat een goed idee?
Door flin
#1192454
S'morgens krijgen ze elk 100 gram mix ( bestaat uit, runderhart, kippelever, konijnenniertjes, hertenvlees, paardenvlees en kalfsvlees.) Dit is gemengd in gelijke delen.
van orgaan krijgen ze dan: hart: 8 %, lever: 8 % , nier 8 %... = 24 % klopt dit?

dat zou al wel minder kunnen? pens vinden ze nix?
Door ashley
#1192457
Ik had mijn menu geplaatst in "menu's" en toen was het goed. Maar nu ze dus niet deze hoeveelheid op kunnen ben ik in de war....Mijn ene jack russel krijgt wel 1 in de week pens ipv vleesbot.
Ik heb zelf wel weer zitten puzzelen met de barfrekenhulp maar als ik voor een hond van 7 kg 1,5% wil voeren worden de porties vleesbot zo klein dat ik niet weet hoe ik dat moet doen. Nu krijgen ze bijv. een konijnekop door de helft en ieder dan een helft.
Met kvv was het niet zo moeilijk en aten ze elk 2x 100 gram maar bleven ze zeuren om eten en nu ik eindelijk een menu had krijgen ze het niet op.... :o
Misschien toch maar weer een nieuw menu maken?
Door flin
#1192463
nu zou 'k moeten zoeken naar je menu....de BARF werkt idd toch iets anders dan de kvv, zoals je merkt...
ze zijn er langer mee bezig om 't weg te werken, èn 't duurt langer voordat 't allemaal verteerd is...

'k vindt 't errug leuk om te lezen dat ze bijna even veel/weinig eten als m'n katzels... :)

  heb je een link naar je menu?
Door ashley
#1192469
Ik heb geen idee hoe ik een link moet plaatsen....
Het staat in het "hoe ziet jouw menu eruit"en dan is het de 11e van boven af gerekend...nu tenminste.... staat onder mijn naam: Joke Moerman

Ik heb dus 2 jack russels 1 van 8 kg en 1 van 10 kg, van brokken en kvv konden ze eindeloos blijven eten en bleven ze bij de kast zeuren, nu hebben ze vandaag een beetje yoghurt met worteltjes en een half konijnenkopje op en ze liggen al de hele avond te maffen op de bank...

Fijn als jij ook nog even naar mijn menu wilt kijken en me zo op weg kan helpen
Door flin
#1192495
'k plak 'm er even bij:
Ik wil een mix maken voor de ochtend, dit verpakken per 100 gram en dan s'avonds 100 gram vleesbot geven.

Pluto en Loes wegen 10 kg en eten 2x per dag 100 gram.

Als ik het orgaan en spiervlees apart wil geven wordt het zo'n gedoe met grammetjes werk vandaar mijn idee om organen en spiervlees ( van alles 1 kg ) bij elkaar te doen, te mengen en dan in zakjes van 2x 100 gram te verpakken.
De groenten doe ik er s'avonds bij en ze krijgen de groenten die wij ook eten, voor de dagen dat wij geen groenten eten heb ik diverse groenten zoals sperciebonen, worteltjes en broccoli in de vriezer. Ik meng de groente of met biogarde yoghurt of met een rauw eitje.

Mix orgaan en spiervlees: Kippenmaagjes, runderhart, konijnenlever/niertjes, paardsnijlingen, runderkopvlees, kalfskopvlees.
De botsoorten zijn: pens, geitenribben, hazenrugkarkas, eendennekken, kippenkarkas, zalmkop/sardines, konijnenkoppen.
ergens vermoed 'k een rekenfoutje...of er is verwarring (bij mij dan)  met 1 of 2 honden...
2 honden: 2 x 200 gram p/dag  = samen 2800 gr in de week

1 kg orgaan
1 kg spiervlees
800 gr vleesbot
+ groente
+ restjes, zoals oa ei

klopt dit?

pens rekent als orgaan, maar dat had je al gelezen,
Door ashley
#1192500
ik heb dus 2 honden die dus elk 1400 gram per week eten dus 2x 100 gram.
Nu dacht ik dat als ik verschillende soorten orgaan en spiervlees bij elkaar doe ( heb 6 kg gedaan) en dat dan meng en in porties verdeel van 2x100 gram....en dan s'avonds ieder 100 gram vleesbot. En met verpakken was het dus zo dat ik met kippennekken of eendennekken of konijnenkopjes steeds rond de 100 gram elk uit kwam. Maar ja dat vleesbot eten ze trouw iedere avond op alleen de mix niet.

Vandaar mijn verwarring.....
Door flin
#1192506
uhm, jah, oké,  maar klopt dit?

voor 2 honden:

in de week: totaal: 2800 gram:

1 kg orgaan  [gemaakt van ... ? + pens ?
1 kg spiervlees 
800 gr vleesbot
+ groente
+ restjes, zoals oa ei

'k vermoed (als dit klopt)  nml dat je vrij veel orgaan geeft, zonder  (of weinig) pens?
 
Door ashley
#1192509
oh oh hoe langer ik hier mee bezig ben hoe minder ik er van begin te begrijpen.....

ik had 15% spiervlees, 15 % orgaan is samen 420 gram per week per hond dus 60 gram....o oke en ik geef ze dus elk 100 gram maar goed dat is makkelijk te verhelpen. Ik heb 1:1 verhouding gepakt tussen orgaan en spiervlees dus bijv. 1kg lamshart: 1kg kalfsvlees. dat gesneden en gemengd en in porties weer ingevroren...Snap je het nog?


Pens is hier inderdaad een probleem. Pluto vindt het heerlijk en eet dus 1x in de week 100 gram pens ipv vleesbot ( of krijgt hij dan teveel orgaan, hij poept niet veel....) maar Loes vindt er helemaal niks aan en op wat voor manier ik het ook aanbied ze wil er niks van weten. Gedroogde pens eet ze daarintegen weer wel....
Door flin
#1192511
:D ;D ;D

ja, sorry , 't word steeds laeter... ;)

nog 'n keer, en nee 'k wil 't niet moeilijker maken, alleen overzichtelijker, ;

komtie nog een keer:
je maakt van 6000 gr vlees/orgaan 30 porties 200 gram...

dus:
7 dagen 200 gram
= 1400 gram vlees/orgaan (helft vlees, helft orgaan)
+
1400 gram vleesbot
=
2800 gram in de week

dan:
= 700 gram orgaan = 25 % in je menu, met weinig of geen pens...
Door ashley
#1192513
Het wordt idd bedtijd zolangzamerhand....

Maar goed ik waardeer je hulp zeer want ik blijf het moeilijk vinden om voor de eerste keer de juiste verhoudingen uit te vindenIk ga ze in elk geval 50 gram geven in de ochtend, dan halveert toch ook het percentage orgaanvlees en spiervlees tot 12,5% in de week?  maar wat adviseer je me  nu dan verder want hoe krijg ik pens in Loes terwijl ze het niet lust en moet Pluto dan meer pens eten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door