Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Alida
#1192423
Even een vraagje....

Mijn oudste berner is voor de 3de keer schijndrachtig, 2 keer eerder was het wel minder. Nu is voor het eerst de melklijn ook dik en er komt wat waterige melk uit.
Nu heb ik al 2 keer eerder op het punt gestaan ze toch te laten helpen, voor haar misschien beter. De reden dat ik het niet heb laten doen was voornamelijk dat ik niet graag in een gezonde hond laat snijden ook weet ik dat je als je wilt voorkomen dat er mammatumoren groeien je haar naar de 1ste loopsheid het beste kan laten sterriliseren.

Maar nu mijn vraag, ze zou volgens mijn berekening tussen de 2 en 3 maanden na de loopsheid het beste geholpen kunnen worden, volgende week is het 3 maanden geleden dat ze loops is geworden dus de juiste tijd, maar ze is zo schijndrachtig als wat, en wat ik weet is dat je dan niet kan sterriliseren toch??

Wie weet hier meer van??
Graag reactie
Laatst gewijzigd door Alida op za 28 feb 2009, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door K&D
#1192432
Heb je al eens iets van Ablavetsem of Puurschijnzwanger geprobeerd? Puur werkt hier goed. De laatste keer heb ik zelfs bijna geen Puur (paar keer wat druppeltjes waren genoeg) gegeven en is het goed gegaan.
Minder eten geven, afleiden, fietsen, geadopteerde speeltjes weghalen, veel wandelen.....
Door Alida
#1192441
D&K schreef: Heb je al eens iets van Ablavetsem of Puurschijnzwanger geprobeerd? Puur werkt hier goed. De laatste keer heb ik zelfs bijna geen Puur (paar keer wat druppeltjes waren genoeg) gegeven en is het goed gegaan.
Minder eten geven, afleiden, fietsen, geadopteerde speeltjes weghalen, veel wandelen.....
Ja ze krijgt al Alba Vetsem maar ik heb wel eens gelezen dat het niet goed is om ze altijd schijndrachtig te laten zijn vandaar mijn vraag over sterriliseren....minder eten doet ze zelf al...ze eet gewoon wel eens niet
Door Lizzy
#1192540
Alida schreef: Even een vraagje....

Mijn oudste berner is voor de 3de keer schijndrachtig, 2 keer eerder was het wel minder. Nu is voor het eerst de melklijn ook dik en er komt wat waterige melk uit.
Nu heb ik al 2 keer eerder op het punt gestaan ze toch te laten helpen, voor haar misschien beter. De reden dat ik het niet heb laten doen was voornamelijk dat ik niet graag in een gezonde hond laat snijden ook weet ik dat je als je wilt voorkomen dat er mammatumoren groeien je haar naar de 1ste loopsheid het beste kan laten sterriliseren.
Na de 2de en 3de loopsheid castreren geeft nog steeds een gereduceerde kans op borstklierkanker. Wel minder als na de 1ste loopsheid, maar even voor de volledigheid. Ik begrijp je argument waarom je niet wilt laten castreren. Het is ook heel vervelend om in een gezonde hond te laten snijden. En bovendie heb je bij een Berner ook nog eens het probleem dat ze qua vacht vaak op een "ontplofte cavia" gaan lijken, na de castratie. Dus ja, dit is inderdaad wel iets om goed over na te denken....
Maar nu mijn vraag, ze zou volgens mijn berekening tussen de 2 en 3 maanden na de loopsheid het beste geholpen kunnen worden, volgende week is het 3 maanden geleden dat ze loops is geworden dus de juiste tijd, maar ze is zo schijndrachtig als wat, en wat ik weet is dat je dan niet kan sterriliseren toch??

Wie weet hier meer van??
Graag reactie
Je moet gewoon niet te vroeg laten castreren. Want als je te vroeg laat castreren en de teef zit nog in de schijnzwangerschap: dan krijgt ze een vette schijnzwangerschap eroverheen en daar zit je echt niet op te wachten.

Ik heb zelf met exact dezelfde overweging gezeten. Dat staat in dit topic en deze is wel leerzaam, denk ik: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 782.0.html.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door