Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ellenned
#1191863
Ik heb hier wel eens vaker gepost dat onze pup van nu 15 weken zo'n schrokop is. Na jullie tips laat ik haar nu alleen in de gang eten en kijk ik toe via het raam in de kamerdeur. Het gaat wel iets beter maar ze blijft zo enorm schrokken. Ik begin het 'eng' te vinden om haar iets te geven, ik geef haar alleen grote stukken die ik dan later ruil Ze heeft al meerdere keren staan kokken maar dan wel zo dat ze het zelf weer terug haalde. Ik vraag me nu af wat te doen; gaat dit vanzelf over, zal ik haar voorlopig alleen vlees geven waar geen bot in zit? Ik weet het gewoon even niet want dit vind ik gewoon niet prettig geven zo.
Door Lizzy
#1191869
Linga was als pup ook vreselijk. Ik heb daar heel wat keren met het zweet op mijn rug door dat glas staan kijken. En ik merkte dus zelfs aan haar dat als ze mij zag: ze toch weer sneller begon te eten. En aan het eind ruilen deed de zaak geen goed. Ik denk dat je daar ook geen gewoonte van moet maken. Het is goed om te weten dat ze het kan, ruilen maar ik zou zeggen: laat haar nu maar met rust. Geef haar gewoon dingen die geen kwaad kunnen. Dus bijvoorbeeld : gestampte eendennekken, kippennekken, kipkarkas, hele kwarteltjes (ongestampt), parelhoenkarkas, konijnkarkas of hele/delen van hele parelhoenen en konijn (hele prooidieren kun je dus ongestampt geven), etc.  Maar, dus allemaal zachte botten van kleine dieren, in zo groot mogelijke stukken. En geef haar voorlopig even geen vleesbotten waarvan je het eng vindt dat ze daar het laatste deel in 1 keer van inslikt (zoals geitenribben, lamsribben, lamsnekken enzo). Geeft het aan haar en laat het haar hier mee uitzoeken. Ze weet precies hoe ze het moet eten, maar ze voelt zich duidelijk opgejaagd. Ik zou zeggen : laat haar zo veel mogelijk met rust. De situatie verbetert nog wel!
Door ellenned
#1191888
Ik snap wat je bedoelt. Ze voelt zich duidelijk opgejaagd. Ze kreeg de laatste tijd alleen maar zachte botten maar die ruilde ik altijd aan het einde als ik vond dat ze genoeg had gegeten, en als ik zag dat er niet te veel meer van over was omdat ik dan denk dat ze het laatste stuk gewoon in 1 keer naar binnen steekt. Denk je dat dat goed gaat als ik haar ook het laatste deel laat eten? Want dan ga ik het doen zoals je zegt. Ze wordt helemaal wild van een lekker karkasje en ik wil ook zeker blijven Barfen!!!
Door Fynn
#1191890
Onze Asani heeft ook van jongs af aan geschrokt.
Het is bij hem niet verandert hij schrokt nog steeds hij is bijna 2 jaar nu.
Ik gaf hem inderdaad grote stukken karkassen en sloeg die eerst kapot met een hamer zodat de botjes al gekraakt waren.
Hij staat ook nog regelmatig te kokhalzen om iets terug te krijgen wat toch eigenlijk te groot was.
Ik vind het nu niet eng meer om te zien je went eraan.
Wel kijk ik altijd toe vanaf binnen als ze achter in de tuin hun eten krijgen.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door Lizzy
#1191901
[quote="ellenned"]
Ik snap wat je bedoelt. Ze voelt zich duidelijk opgejaagd. Ze kreeg de laatste tijd alleen maar zachte botten maar die ruilde ik altijd aan het einde als ik vond dat ze genoeg had gegeten, en als ik zag dat er niet te veel meer van over was omdat ik dan denk dat ze het laatste stuk gewoon in 1 keer naar binnen steekt. Denk je dat dat goed gaat als ik haar ook het laatste deel laat eten? Want dan ga ik het doen zoals je zegt. Ze wordt helemaal wild van een lekker karkasje en ik wil ook zeker blijven Barfen!!!
[/quote]

Ja, ze zal best het laatste stuk af en toe in 1 keer naar binnen werken. Linga doet dat ook. Vooral als ik door het raampje staat te kijken en zij kijkt op en ziet me. Dan is het "slik!". Ik kijk tegenwoordig eigenlijk niet meer door het ruitje. En als ik al kijk, dan heel even kort en zo dat ze me niet ziet. En dan eet ze eigenlijk veel rustiger.... Maar ja goed, als je dus vleesbotten geeft die gewoon geen kwaad kunnen, ook niet op het eind, dan kun je haar gerust dat laatste stuk zelf op laten eten! Dus delen van vleesbot van kleine dieren: even met een hamer meppen (en dat doe je meer voor jezelf dan voor je hond hoor! Maar gut, het is een lekker idee ;D). Of hele prooidieren/delen van hele, maar wel kleine, prooidieren en deze ongemept geven.

En geef dus vooralsnog gewoon geen vleesbotten van grotere dieren. Probeer maar eerst goed het vertrouwen te krijgen dat ze het wel goed doet. Kun je later ooit wel botten van grotere dieren gaan geven. Of niet. Ik vind het nog steeds niet lollig als ik Linga geitenribben of lamsribben of lamsnekken geef. Ze eet ze zo duizelingwekkend snel dat ik er soms naar van word. Daarom kijk ik niet meer ;D.

Wat ik wel doe: ik knip met een snoeischaar de lengte stukken van de ribben af voor een goed deel af. En dan houdt ze dus het ruggengraatdeel + stukje rib over. Dat gaat al veel beter dan dat ze die lange stukken rib helemaal op moet eten. En ik vind het een prettiger idee, dat ze geen grote stukken rib in haar maag heeft. Bovendien test ik op deze manier hoe hard de ribben zijn. En kan ik er met een snoeischaar niet doorheen? Pletter ik ze alsnog in de kliko.

Maar stel dat je dat niet zou durven he: Je hoeft geen vleesbotten van grote dieren te geven! Kleine dieren is ook prima, als je daar maar een beetje in afwisselt!
Door ellenned
#1191918
Dank jullie wel! Ik heb er weer vertrouwen in, of tenminste dat denk ik.... :-[ Kyran krijgt buiten altijd savonds het knaagwerk en zij in de gang maar de laatste tijd durfde ik niet meer zo goed. Maar ik weet dat ze het zo superlekker vind dus vanavond kan ze haar lol weer op! Ik denk wel dat ik wat ga inknippen of platmeppen, gewoon voor mijn eigen gevoel.

Nog 1 vraagje dan..... :D Kan ik haar ook een zalmkop geven of dan liever niet, ik weet eigenlijk niet of dat wat bij de ervaren Barfers hoort?
Door Lizzy
#1191931
[quote="ellenned"]
Dank jullie wel! Ik heb er weer vertrouwen in, of tenminste dat denk ik.... :-[ Kyran krijgt buiten altijd savonds het knaagwerk en zij in de gang maar de laatste tijd durfde ik niet meer zo goed. Maar ik weet dat ze het zo superlekker vind dus vanavond kan ze haar lol weer op! Ik denk wel dat ik wat ga inknippen of platmeppen, gewoon voor mijn eigen gevoel.

Nog 1 vraagje dan..... :D Kan ik haar ook een zalmkop geven of dan liever niet, ik weet eigenlijk niet of dat wat bij de ervaren Barfers hoort?
[/quote]

Ik vind zalmkop echt uitstekend knaagvoer. Zelfs Linga deed er vrij lang over (voor haar doen) en nooit problemen met het laatste stukje dat ze in 1 keer inslikte. Ze deed het echt keurig met zalmkop (ik geef ze al een tijd niet meer omdat Brutus er diarree van kreeg en Pinkel ze niet meer lustte en ik te lui ben om alleen voor Ling zalmkop te gaan halen).
Door De Geijsjes
#1192043
[quote="ellenned"]
Oké, ik ga m nu uit de vriezer halen!!! :P
[/quote]
:o Heb je 'm nou nog niet gegeven???                        grapje    ;) :P
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door