Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1190535
wat is jullie ervaring daarmee en hoe zit het nu werkelijk, als een hond goed is, dan krijgt die dus hd A later of zegt dat niets...
en wat zijn de voor en nadelen bij zo heel jong doen.
ik kan alleen de narcose bedenken als nadeel :-\
#1190609
was ik al (gelukkig via pb op een ander forum en niet via mail of zo, want mn vaste compu is ff tijdelijk dood en mail lees ik dus sporadisch op dit moment)

heb idd al een aantal jaar (sinds 5 jr ongeveer) ervaring met pennhippen
de eerste keer dat ik het heb laten doen was op 4 mnd, dus idd 16 wk, de jongste mogelijkheid

was om kennis te maken met de methode, maar omdat ik een niet heel HD gevoelig ras heb wacht ik nu tot ze oud genoeg zijn voor alles in 1, dus ook de officiele FCI foto's er bij....

de teef die ik met 16 wk heb laten doen heeft een redelijke (goed te noemen hoor, maar daarna alleen maar betere gehad) uitslag van de pennhip gekregen en later (op 18 mnd) een HD A met NBW 40 BA0 en onv aansluiting

ook honden op laat volwassen leeftijd (2,5 jr en 4,5 jr) laten pennhippen, die hadden echt perfecte heupen en in elkgeval 1 van hun nakomelingen ook (foto's moesten over omdat ze TE strak waren om op 1 set te beoordelen...)

ja, de narcose is een nadeel, maar vind dat nadeel niet opwegen tegen de kwaliteit van de uitslag voor de fok....en zou het dus ook zeker bij een HD gevoelig ras op jonge leeftijd laten doen....weet van een van mijn amerikaanse pupkopers dat die de methode "getest" heeft door enkele van haar honden op diverse leeftijden bij diverse DAsen te laten testen (16 wk, 12 mnd, 24 mnd en recent met 36 mnd) zij heeft voor alle 2 (of 3 dat weet ik even niet uit mijn hoofd) de honden op alle leeftijden en bij alle DAsen (alleen op de verschillende leeftijden bij verschillende DAsen hoor) dezelfde uitslagen teruggekregen...dat zegt mij toch wel wat over de betrouwbaarheid van de methode, zie dat nl nog niet zomaar gebeuren bij de FCI keuringen....

maar het zegt in zoverre niets over het krijgen van een A op latere leeftijd omdat het totaal anders beoordeeld wordt en dus niet vergelijkbaar is....
#1190723
danielle1980 schreef: aha ok, dank je voor de uitleg.
maar als een hond dus slechte heupen in aanleg heeft of goede dat kun je wel zien.
een goede penhipp op bv 16 weken word nooit een c of d of e bijvoorbeeld?
of kan dat wel weer. :-\

je moet het niet vergelijken....

maar lees maar eens op http://www.pennhip.org daar staat ook de uitleg over het ontwikkelen van HD tov de waardes....
#1190935
danielle1980 schreef: ja heb even proberen te lezen en denk niet dat het dan nut heeft voor het doel dat ik wil bereiken ermee.
aangezien er dus toch wel slecht uitslagen kunnen komen ondanks goede penhipp jong
neem toch aan dat het doel dat je wilt bereiken een gezonde hond is????

en wat heb je aan een A uitslag waarbij de heupen toch heel los in de kom blijken te zitten, dat zijn nl (naar mijn mening) de honden die op jonge leeftijd wel een A of een B krijgen, maar ook al vroeg versleten zijn op de heupen en die je dus echt niet op oudere leeftijd over hoeft te rontgenen....
#1191107
crutz schreef: neem toch aan dat het doel dat je wilt bereiken een gezonde hond is????

en wat heb je aan een A uitslag waarbij de heupen toch heel los in de kom blijken te zitten, dat zijn nl (naar mijn mening) de honden die op jonge leeftijd wel een A of een B krijgen, maar ook al vroeg versleten zijn op de heupen en die je dus echt niet op oudere leeftijd over hoeft te rontgenen....
ja natuurlijk wel.
ik kijk natuurlijk ook naar Norbergwaarde,aansluiting en botafwijkingen als ik HD laat maken en teven of reuen zoek.

ik was nu geinteresseerd of je dmv penhippen kon kijken hoe de hd is als pup en of je er dus later min of meer dus ook een goede hd uitslag voor zult krijgen om te fokken ( goed is in mijn ogen A en heel misschien B ligt aan waarom t een B is )

zelf rontgen ik pas als de honden ouder zijn.
essie was al 4 en toen was ze HD A, waarde 40, voldoende aansluiting en botafwijking 0
perfect dus,
zie heel vaak nu bij de uitslagen toch dat 1 van de waardes niet perfect is.
mn jongste 2 ga ik binnenkort al doen, dit op verzoek van de eigenaar van de vader.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door