Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Gayuk
#1190892
Hallo iedereen,

Maar gelijk aan de vragenronde beginnen,dacht ik zo! ;)
Ik zou Gayuk graag deels brok,deels kvv (of nog later barf, of hoe noemen jullie dat?),maar weet eigenlijk niet of dit goed is.
En als het kan, dan ook samen in één maaltijd,of beter het ene 's ochtends en het andere 's avonds of per dag afwisselen?Uit al wat ik erover lees kom ik hier eigenlijk nog niet helemaal uit,vandaar...
Bij één merk :Farmfood, spreken ze wél over brok en kvv,maar die naam zie je eigenlijk zo weinig vermeld op het forum dat ik niet weet of dit goed voer is!
WIE HELPT???

Groetjes van Ineke en Gayuk
Door Anneke en Petal
#1190893
Wat ik heb geleerd: nooit brokken en vlees doorelkaar geven. De zuurgraad in de maag is anders voor het verteren van vlees en brokken. Waarom niet alleen vlees? Dat is veel beter dan brokken.
Als je het perse toch wilt, dan per dag wisselen, maar echt goed is het niet.
Door Lizzy
#1190917
Ik zou niet gauw aanbevelen KVV of BARF in 1 en dezelfde maaltijd te geven als brok. Maar, ook hier geldt weer dat er zat honden zijn die het er prima op doen, op een gemengde maaltijd. Als je hond er tegen kan: prima. Ik zou eerder het een 's morgens en het ander 's middags/'s avonds geven. En ga je vleesbotten geven, zou ik die niet in 1 maaltijd met brok geven. Er zijn veel honden die daar niet lekker op reageren en het bot niet goed verteren. Hoewel kippennek en eendennek dan wel weer vaak goed gaat. Je hebt gewoon honden met een spijsverteringssysteem van beton. Je hebt er die al aan de dunne zijn als ze naar een Frolic-je kijken. Dus het hangt ook erg af van de hond.
Door Nyncke
#1190956
Farmfood is een heel goede brok, alleen moet je voor je dat gaat geven de hond eerst op versvoer ( kvv of barf ) over zetten ( 7 dagen ). Als je dit niet doet raakt maag overstuur en raken ze aan de diarree.
Dit komt omdat de zuurtegraad van de maag bij farmfood verteren anders is als bij gewone brokken.

Eerlijk gezegd snap ik niet waarom dat wel bij brokken onderling is en niet als je afwisseld met barf of kvv.

Zou wel even kijken hoe je hond het erop doet, niet allemaal verdragen ze het even goed.
Door bartus
#1191001
hoi, ik had begrepen dat er min 8 uur tussen de brok en kvv moest zitten ...ivm andere vertering....ben ook pas begonnen met kvv (4 weken) en gelijk overgestapt op kvv...niets gemengd...gaat super. ;D..maar oke de ene hond is de andere niet....succes :)
Door Lizzy
#1191004
[quote="bartus"]
hoi, ik had begrepen dat er min 8 uur tussen de brok en kvv moest zitten ...ivm andere vertering....ben ook pas begonnen met kvv (4 weken) en gelijk overgestapt op kvv...niets gemengd...gaat super. ;D..maar oke de ene hond is de andere niet....succes :)
[/quote]

Ja, dat advies zwerft zo'n beetje op heel Internet. Ook op dit forum zie je het met regelmaat terug komen. En voor honden met een zwakke spijsvertering is dit een prima advies. Ook voor honden die er niet tegen kunnen wanneer de 2 maaltijden kort op elkaar gegeven worden. Maar de meeste honden echter, kunnen prima tegen het mengen van brok met vers laat staan een brokmaaltijd dat na 1 of 2 of 3 uurtjes gevolgd wordt door vers. 9 van de 10 honden hebben daar nul last mee. Flinke vleesbotten combineren met brok: dat vind ik persoonlijk wel een beroerd idee.
Door bartus
#1191095
o, sorry  :-[ wist ik niet... ik dacht laat mij ook eens wat zeggen...de leek...blijk ik er weer eens naast te zitten... ::)
Door Lizzy
#1191144
[quote="bartus"]
o, sorry  :-[ wist ik niet... ik dacht laat mij ook eens wat zeggen...de leek...blijk ik er weer eens naast te zitten... ::)
[/quote]

Nee hoor, kom op, het is prima dat je het oppert! Kunnen we het er gewoon gelijk weer eens over hebben!
Door bartus
#1191162
misschien iets geks dan hoor lizzy,  maar krijg je dan weer niet meer ontlasting?. :P..met brokken en kvv bedoel ik....en moet je dan de brokkenhoeveelheid (wat een woord)..weer af halen van de kvv?...groetjes
Door Lizzy
#1191186
[quote="bartus"]
misschien iets geks dan hoor lizzy,  maar krijg je dan weer niet meer ontlasting?. :P..met brokken en kvv bedoel ik....en moet je dan de brokkenhoeveelheid (wat een woord)..weer af halen van de kvv?...groetjes
[/quote]

Je krijgt zeker meer ontlasting als alleen met KVV, maar dat is sowieso standaard wanneer je brok voert (ik zie af en toe hopen liggen :o :o. Alsof er volwassen beren hebben zitten poepen!). En ja, verder moet je voor de hoeveelheden brokken op de zak brokken kijken en daar dan bijv. de helft van geven. Voor KVV is dat ongeveer 20 a 50 gram per dag voor een volwassen hond en daar neem je dan ook de helft van.
Door bartus
#1191189
dan blijven we maar lekker op kvv....hij goed in zijn vel....ik goed in mijn vel...sinds ik bartje kvv geef, moet ik een  :shades: dragen....hahaha...
Door Helma
#1191462
Ja gaaf is dat he om te zien dat door het veranderen (lees verbeteren) van het voedsel van de hond je dit echt terugziet.
Door Gayuk
#1191536
Ik ben van plan om morgen Energique kvv te gaan kopen voor Gayuk, is dit een goed voer om mee om te schakelen?Heb ergens gelezen dat ik beter niet met carnibest begin omdat dit meer vet bevat, en Gayuk nog aan het bekomen is van zijn vorige diaree aanval...
De kans is groot dat ik toch maar ineens enkel nog kvv geef, want zijn brokken daar strekt ie hoe langer hoe meer zijn neus voor op!

groetjes, en alvast bedankt voor alle reakties!

Ineke
Door Ons Elftal
#1191583
Deze antwoorden kan ik zeer waarderen Lizzy. Hulp bij het overzetten van brok naar vlees. Ik heb er zelf heel lang (meer dan een jaar) over gedaan om mijn honden van brokken op vers vlees over te laten gaan. Onzeker, onzeker, onzeker....... Ik werd er zelf gek van. Aan de ene kant wilde ik het heel graag omdat het heel goed voelde dat ze vers vlees zouden eten, aan de andere kant vond ik het heel eng, want kregen ze van alles dan wel genoeg binnen?
Ik heb een jaar hier heel intens mee zitten lezen en zag dan regelmatig de opmerking: brokken de deur uit, doneren die hap!! Een hele begrijpelijke en terechte reactie gezien jullie ervaringen. Alleen voor een onzekere "overstapper" heel eng.
Voor mij antwoorden waar ik weinig mee kon gezien mijn onzekerheid. Ik wilde het heel graag rustig aanpakken na mijn eerste actie van overzetten zonder goed ingelezen te zijn. Ik wilde heel graag welbewust en gecontroleerd de overgang maken met het daarbij komende probleem dat ik die brokken dus geleidelijk aan moest kunnen vervangen door vlees. Alleen wist ik niet goed hoe.
Ik had een heleboel vragen die ik best wel wilde stellen, maar vond mezelf niet thuis horen op dit forum zolang ik nog brokken voerde. Dus deed ik dat maar niet. Gelukkig kon ik altijd bij Hellen terecht en hebben we heel wat af gediscussieerd en heb ik haar heel veel vragen naar haar hoofd geslingerd.

Nu ben ik zover dat ik half KVV/half zelf samengesteld geef. Wie weet ooit nog eens helemaal zelf samengesteld. Maar ook dat zou voor mij weer een hele stap zijn. Voorlopig voel ik me hier goed bij en laat het dus ook maar even zo. Dit geldt net zo goed voor de rest van ons gezin. Je wilt niet weten wat voor impact de overstap van brok naar vlees hier in huis heeft gehad.

Misschien in dit topic niet helemaal op zijn plek, maar ik wil iedereen die zo actief op dit forum is en altijd en steeds weer de moeite neemt alle vragen met zeer veel geduld (opnieuw) te beantwoorden, een groot compliment geven!!
Ook heb ik het altijd heel erg kunnen waarderen dat ik van jullie kennis en ervaring kon leren omdat je niet persé lid hoeft te zijn om mee te kunnen lezen.
Ik heb er heel veel aan gehad.
Door Anneke en Petal
#1191589
Toen Petal als pupje bij ons kwam, heb ik haar ook energique gegeven (voor pups). Daar deed ze het prima op. Op een gegeven moment ben ik overgegaan op Carnibest en daarna op Bibi, met eendenek, visje of eendagskuiken ernaast. Dit laatste was eigenlijk niet de bedoeling, die had ik voor de kat gekocht, maar die trok zijn neus ervoor op. Petal echter, wordt helemaal wild als ze het kuiken in de gaten krijgt, dus nu geef ik ze aan haar. Vond dat trouwens best wel eng in het begin.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door