Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door margreet
#1189389
Wat ik me af zat te vragen, als de moederhond geen wormen heeft hoe komen puppen er dan aan :-\
Ik dacht dat het door de moedermelk doorgegeven werd maar moet de teef er dan zelf ook geen last van hebben :-\
Door conleeuw
#1189391
margreet schreef: Wat ik me af zat te vragen, als de moederhond geen wormen heeft hoe komen puppen er dan aan :-\
Ik dacht dat het door de moedermelk doorgegeven werd maar moet de teef er dan zelf ook geen last van hebben :-\
nee, ze hoeven er geen LAST van te hebben, ze hoeven er alleen mee besmet te zijn, dan geven ze het door ;)
Door margreet
#1189404
conleeuw schreef: nee, ze hoeven er geen LAST van te hebben, ze hoeven er alleen mee besmet te zijn, dan geven ze het door ;)
En hoe raakt een hond besmet?
Ik ontworm mijn honden echt helemaal nooit en ze hebben er ook geen last van
Door conleeuw
#1189413
margreet schreef: En hoe raakt een hond besmet?
Ik ontworm mijn honden echt helemaal nooit en ze hebben er ook geen last van
;D besmetting in puppytijd via moeders melk ;D dus, als pup heb je nog geen goede immuunsysteem en moet je hulp hebben om de wormen op een redelijke niveau te houden tot je een afweersysteem heb waar je het zelf mee kan redden, dus ontwormen we de pupsels, dan worden ze groot, en hebben ze een fatsoenlijke afweer en kunnen ze het zelf in toom houden, maar ze zijn wel dragers van, en als teven pupsels krijgen dan gaat het weer cirkeltje rond, ze geven het door aan de pupsels via hun moedermelk ;)
Door conleeuw
#1189417
"Rondwormen
Spoelwormen

De spoelworm (Toxocara) is de meest voorkomende worm bij honden en katten. Spoelwormen zien eruit als een soort spaghetti of postelastiekjes. Ze zijn ongeveer 10 tot 20 cm lang. Praktisch alle pups worden al voor de geboorte, in de baarmoeder, besmet.  Na de geboorte worden ze ook besmet via de moedermelk. Elke teef heeft namelijk wormlarven in haar lichaam, ook al wordt ze goed ontwormd. Dit zijn de zogenaamde “rustende” larven, waar ze zelf geen last van heeft. Deze larven worden actief zodra de teef drachtig is en worden uitgescheiden in de moedermelk."

gepikt van diercliniek rijnoever ;)
Door conleeuw
#1189427
tja over ontworming kan je boeken schrijven, de fokkers hier kunnen stuk voor stuk vertellen hoe vaak ze ontwormen, de een iets vaker dan de ander, een begint ook eerder dan de ander. Ik kan alleen vertellen hoe het met mijn honden is gegaan. Dot is in het nest volgens mij helemaal een keer ontwormd, dat was met 6 weken.
Blues is dacht ik met 4 weken ontwomd en toen weer drie weken later??? weet het ook niet precies meer. Ik kreeg instructies om een week of twee drie na thuiskomst te ontwormen, maar ik heb daar andere iedeen over, ik heb haar niet ontwormd, mede omdat ze het goed doet, geen wormen in ontlasting te bespeuren zijn en ze helemaal geen vlo in haar buurt heeft gehad, dus ik ga er van uit dat het goed gaat zo... ik hang wel praktisch dagelijks boven de drollen en omdat ik opruim heb ik ze ook dagelijks in mijn handen (ok, in een zakje).
Dus, hoe vaak moet je ontwormen bij een pup, in mijn opinie alleen als ze wormen hebben, dat met uitzondering van de zuigelingen tijd, dan denk ik dat een fokker wel moet ontwormen, maar ik ben geen voorstaander van de alom populairder wordende om de twee a drie weken regime die sommige dierenartsen het liefst zien.
Jonge honden hebben vaak wel wormen en moeten in de gaten gehouden worden, maar ik heb mijn Jazz al een jaar of  :-\ vier?? niet meer ontwormd en Dot eveneens, ontwormen kan je niet preventief doen. Of ze hebben wormen en je geef gif en de wormen bezwijken, of ze hebben geen wormen, dan geef je gif en de gif gaat door de darmen, en overmorgen proeven ze aan een drol of vreten ze een vlo op en raken ze toch nog besmet met wormen, dan heeft de gif die je twee dagen ervoor door hun darmen heb gespoeld geen preventieve werking, ze zijn gewoon besmet, dat geldt ook voor ontworming indien ze wormen hebben je heb dan geen garantie dat ze niet opnieuw een besmetting oplopen. Ik zou zeggen, kijk goed, hou de hond goed in de gaten, bij twijfel ontlasting onderzoek laten doen, dan weet je het zeker ;)
Door ~anna~
#1189987
Ja dank je wel Connie 8)
Ik heb de pup 2 keer onwormt en de eerste keer veel wormen :o en de tweede keer een paar.
balou heb ik nu bijna 6 jaar niet ontwormd en crystal had ik als jonge hond nog een keer gedaan omdat ze diaree had en volgens de Da vermoedelijk veroorzaakt door wormen.
Ja en anders ontlasting na laten kijken.
Door Fido
#1189994
conleeuw schreef: "Rondwormen
Spoelwormen

De spoelworm (Toxocara) is de meest voorkomende worm bij honden en katten. Spoelwormen zien eruit als een soort spaghetti of postelastiekjes. Ze zijn ongeveer 10 tot 20 cm lang. Praktisch alle pups worden al voor de geboorte, in de baarmoeder, besmet.  Na de geboorte worden ze ook besmet via de moedermelk. Elke teef heeft namelijk wormlarven in haar lichaam, ook al wordt ze goed ontwormd. Dit zijn de zogenaamde “rustende” larven, waar ze zelf geen last van heeft. Deze larven worden actief zodra de teef drachtig is en worden uitgescheiden in de moedermelk."

gepikt van diercliniek rijnoever ;)
Toevoeging.
Iedere hond heeft larven in rustfase in zich maakt niet uit reu of teef. Zodra de teef drachtig is nemen de hormonen toe en onder invloed van het hormoon ( ik denk progesteron) worden de larven aktief en miteren verder door het lichaam. Zo kunnen ze de pups al besmetten voordat deze geboren zijn. Verder besmetting gaat via de moedermelk.
Een reu raakt nooit drachtig dus die heeft eeuwig rustende larven in zich :D Deze zijn namelijk niet te doden door ontwormingsmiddelen.
Door Bullmastiff gek
#1190000
Kay is nu ruim 6 maanden, en bij de fokker is ie , eenmaal ontwormt!
Ik heb daarna toen ik voor de enting kwam bij de da,, voor nog vier maal ontworming mee gekregen, wat ik volgens de da elke drie weken moest herhalen,,, ik ben eigenwijs ;D
Dus heb Kay een keer ontwormd ook omdat ie vlooitjes had,(had ie bij de fokker al denk ik)
En daarna nog een maal, en dat was ht.

Mack is nu ruim drie en die is ook ooit twee maal ontwormd in zijn puppe tijd,, daarna nooit meer.
Ik doe ook niet aan vlooienbestrijding, of het moet echt nodig zijn.
Maar op een of andere manier, hebben ze het nooit.
Alleen toen Kay vanuit het nest beestjes meenam heb ik mijn andere twee honden wel eenmalig ontvlooid!
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1190003
Ik ben ook geen fan van overmatig ontwormen en ontworm mijn volwassen honden ook zelden tot nooit. Maar de pups hier heb ik toch ontwormd op 2 1/2, 4 1/2, 5 1/2 en 7 1/2 week omdat dat echt nodig was. Kan best zijn dat het ene nest meer wormen heeft dan het andere, maar in dit geval was het geen overbodige luxe om zo vaak te ontwormen aangezien er veel wormen uitkwamen bij het ontwormen.
Door conleeuw
#1190242
Sonja schreef: Ik ben ook geen fan van overmatig ontwormen en ontworm mijn volwassen honden ook zelden tot nooit. Maar de pups hier heb ik toch ontwormd op 2 1/2, 4 1/2, 5 1/2 en 7 1/2 week omdat dat echt nodig was. Kan best zijn dat het ene nest meer wormen heeft dan het andere, maar in dit geval was het geen overbodige luxe om zo vaak te ontwormen aangezien er veel wormen uitkwamen bij het ontwormen.
oh dat een nest meer dan een ander heb is duidelijk, uit het nest waaruit Jazz kwam zijn de puppies pas op  vrij laten leeftijd ontwormd, er werd geen ene worm gesignaleerd, dat is anders met het nestje waar bleus uit kwam, daar waren wel wromen gesignaleerd ;)
Door ~Joke~
#1190311
Ik ken een fokker die haar moederhonden en pups niet ontwormt. In de 10 jaar dat ze het zo doet heeft ze maar 2 nesten met wormen gehad. Ze laat altijd wel van de pups een ontlastingsonderzoek doen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door