Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Drijver
#1187516
Ik vraag me af of er een relatie is in het dekken van/door een reu en de voeding die hij krijgt.
Ik kan me voorstellen dat een rauw gevoerde reu sperma van betere kwaliteit heeft. Maar zou voeding ook te maken hebben met het wel of niet willen dekken? De lust daartoe bedoel ik.
Door Borke
#1187529
Ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van de voeding zijn invloed heeft op de gezondheid en daardoor op het welbevinden van de hond.
Een hond die zich goed voelt en 'lekker in zijn vel zit' lijkt mij een goed dekkende en vruchtbare hond.

Zei de eigenaar van een Barfende dekreu die zijn allereerste keer binnen 20 minuten gekoppeld stond en een paar uur later alweer - waar 7 gezonde pups uit zijn geboren (nestgemiddelde bij de Stabij is 6)  ;D
Door **Jillaroo**
#1187558
Denk dat het weinig verschil maakt, Quin heeft in zijn brokken periode 5 keer gedekt en is gewoon het type van eerst netjes kennismaken en mevrouw het hof maken en dan eens kijken of er gedekt mag en kan worden, (soms best lastig zo'n charmeur als het steenkoud is buiten)

We zullen straks eens zien of hij nu als barfer de tevens barfende Galyi vlotter wil dekken........
Door **Jillaroo**
#1187562
Borke schreef: Zei de eigenaar van een Barfende dekreu die zijn allereerste keer binnen 20 minuten gekoppeld stond en een paar uur later alweer - waar 7 gezonde pups uit zijn geboren (nestgemiddelde bij de Stabij is 6)  ;D
Het aantal puppen wordt bepaald door de teef, niet door de reu, die mag alleen het geslacht bepalen.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1187581
Kwaliteit sperma + voeding..  oké, er zal wel connectie zijn, maar ik wil er niet te zwaar aan tillen.
Dekdrift is voor zover ik het kan beoordelen aan de hand van wat ik om mij heen zie, genetisch bepaald/aanleg/leefomstandigheden enz. Ik ken zat broketende als een tierelier dekkende  (en puppen gevende) reuen, maar ook vers/rauw/BARF-etende reuen die geen flets benul hebben wat nu te doen als ze bij een hoogloopse teef staan. Tussen voeding en dekdrift zie ik niet zo snel connectie.
Door Sietie
#1188000
Angelique schreef: Kwaliteit sperma + voeding..  oké, er zal wel connectie zijn, maar ik wil er niet te zwaar aan tillen.
Dekdrift is voor zover ik het kan beoordelen aan de hand van wat ik om mij heen zie, genetisch bepaald/aanleg/leefomstandigheden enz. Ik ken zat broketende als een tierelier dekkende  (en puppen gevende) reuen, maar ook vers/rauw/BARF-etende reuen die geen flets benul hebben wat nu te doen als ze bij een hoogloopse teef staan. Tussen voeding en dekdrift zie ik niet zo snel connectie.
ik ook niet....
Door Drijver
#1188012
Verder ben ik er ook wel van overtuigt dat er een genetisch bepaalde aanleg is voor het graag of niet graag willen dekken. En ook de omstandigheden zullen een grote rol spelen.

Maar het is bij mensen namelijk wél zo dat als ze echt systematisch ongezond eten (zeg Mac Donald of iets vergelijkbaars zo'n 5 keer in de week) ze de lust tot dekken vergaat. Met andere woorden: hun sexleven staat op een laag pitje of is al helemaal uitgewaaid. Gaan ze hun leven beteren en gezond eten, dan komt ook hun libido weer terug.
Hetzelfde geldt voor het omgekeerde: anorexia patienten hebben geen menstruatie meer, en waarschijnlijk ook geen behoefte aan sex, als ze onder een bepaald gewicht komen. Dat is ook een gebrek aan voeding en voedingsstoffen.
Iets in die strekking dus.
En die vergelijking met mensen zette me aan het denken.
Laatst gewijzigd door Drijver op di 24 feb 2009, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1188201
Drijver schreef: Verder ben ik er ook wel van overtuigt dat er een genetisch bepaalde aanleg is voor het graag of niet graag willen dekken. En ook de omstandigheden zullen een grote rol spelen.

Maar het is bij mensen namelijk wél zo dat als ze echt systematisch ongezond eten (zeg Mac Donald of iets vergelijkbaars zo'n 5 keer in de week) ze de lust tot dekken vergaat. Met andere woorden: hun sexleven staat op een laag pitje of is al helemaal uitgewaaid. Gaan ze hun leven beteren en gezond eten, dan komt ook hun libido weer terug.
Hetzelfde geldt voor het omgekeerde: anorexia patienten hebben geen menstruatie meer, en waarschijnlijk ook geen behoefte aan sex, als ze onder een bepaald gewicht komen. Dat is ook een gebrek aan voeding en voedingsstoffen.
Iets in die strekking dus.
En die vergelijking met mensen zette me aan het denken.

Een ziek lichaam voorkomt voortplanting, ja, dat zie ik wel, maar ik ging bij deze uit van fokken met honden doe je alleen met gezonde exemplaren en een op het oog gezonde hond met altijd een libido van 0, niks mag van mij achter de geraniums mooi gaan zitten wezen.
De natuur beschermd zichzelf zegt men wel eens. Nu besef ik dat hondjes fokken een stukje van de natuur afstaat, maar dat stukje natuur wat er nog is mag wat mij betreft best gerespecteerd worden.
Door Drijver
#1188369
Bedankt voor alle antwoorden.
@Angelique, jij kijkt overal zo lekker nuchter tegenaan :)

En even voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus niet over een reu van mij ;)
Door **Jillaroo**
#1188669
Drijver schreef: Bedankt voor alle antwoorden.
@Angelique, jij kijkt overal zo lekker nuchter tegenaan :)

En even voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus niet over een reu van mij ;)
nee want dan was nacho er wel erg vroeg bij  ;D
Door Drijver
#1188805
**Jillaroo** schreef: nee want dan was nacho er wel erg vroeg bij  ;D
Toen ik hem net had was Cashew loops en vond hij dat hij het heus wel kon :biggrin2:
Oefenen dan he.
Door Lizzy
#1189104
Ian Billinghurst heeft hier een stuk over geschreven in zijn boek "Grow Your Pups with Bones".

Hij begint dit hoofdstuk met :

"Dit is om je te vertellen dat hij ook belangrijk is!".

En dan schrijft hij (ik vertaal het vlug even in het Nederlands):

"De meeste fokkers denken wel om de teef, als het gaat om voeding, voedingssuppelmenten. Maar de reu, daar wordt niet aan gedacht. Er wordt aangenomen dat hij zijn taakje wel volbrengt en er geen speciale voeding voor hem nodig is. De reu is een vaak veronachtzaamd creatuur. Vooral wanneer het komt op voortplanting. Wanneer er problemen zijn met de vruchtbaarheid, wordt er vaak gekeken naar haar. Niet naar hem. Maar, wanneer blijkt dat het niet aan haar ligt, moet naar hem worden gekeken. Wanneer er mij gevraagd werd om een sperma-cellen-telling te doen, bij een specifieke waardevolle reu, was ik nogal verbaast over de beroerde kwaliteit van het sperma. Soms waren er gewoon geen zaadcellen. En vaak een lage hoeveelheid sperma-cellen. Ik zie ook af en toe kwalitatief belabberd sperma met een lage activiteit. En, ik ben ook verbaast over het gebrek aan libido, bij veel van deze honden.

De vraag is dus waarom sommige reuen zoveel vruchtbaarheidsproblemen hebben. Waarom ze een lage libido hebben, geen zaadcellen hebben of slechte kwaliteit sperma hebben. Vooral wanneer de eigenaar van de reu zeggen dat hij het beste van alles krijgt. Het antwoord op deze vraag is vaak eenvoudig. Net als bij de onvruchtbaarheid van de teef.

Deze honden krijgen namelijk niet het beste van alles. Ver van dat. Bijna 100% van deze honden zijn onvruchtbaar omdat ze gewoon niet gezond te eten hebben gekregen. Ondanks het feit dat hun eigenaren compleet anders beweren.

Helaas, sinds fokkers steeds meer afhankelijk zijn van commercieel hondenvoer, zijn de problemen met onvruchtbaarheid van teef en reu toegenomen. Veel fokkers van onvruchtbare reuen vragen zich af hoe het toch mogelijk is dat straathonden door niemand verzorgt worden en alle teven drachtig krijgen, terwijl zulke prijsreuen alle voordelen hebben van goede verzorging, voeding en medische zorg 'het niet voor mekaar krijgen'. Het antwoord is gewoon simpel : omdat deze honden goed sperma hebben, een hoge libido hebben en omdat hun menu niet gebaseerd is op commerciele voeding. Een straathond leeft op rauwe en gekookte resten, rauwe vleesbotten en tafelresten. Ze eten fruit, orgaanvlees, zuivel, eieren enzovoorts.

De straathond heeft niet de zogenaamde voordelen van elke dag kunstmatige voeding met beschadigde vetten, eiwitten en hun hoge gehalte aan chemische troep en granen, hun onnatuurlijke calciumbronnen, zout en suikers en hun lage gehalte aan enzymen, natuurlijke antipxidanten en micro-nutrienten.

En als het om het supporten van de reproductie gaat, is brokken echt het allerslechtste voer. En tegelijkertijd is dit dus het meest populaire voer, vooral bij grote en zeer grote rassen. Gemak is een van de grootste redenen. Kosten zijn een andere reden. Hoewel? Die ontzettende dure merken brokken zijn onwijs duur, vooral als je beseft waar ze van gemaakt zijn.....

Ondanks dat kleine rassen ook problemen hebben met de vruchtbaarheid, is het vooral een probleem bij grotere rassen. En dat komt puur omdat juist grote rassen alleen op brok staan en niks anders krijgen. En vooral brokken zijn dus arm aan belangrijke mineralen zoals zink. Daarnaast bevatten brokken dus ook bijna geen essentiele vetzuren.

En dan komt er een hele opsomming van vitamines en mineralen die belangrijk zijn voor de voortplanting: (noot Lizzy: ik geef een verkorte weergave):

Essentiele vetzuren, onbeschadigd Dedus onverhit: deze zijn essentieel voor alle celmembranen van het hondenlichaam en zijn nodig voor gezonde spermacellen en eicellen.

Vitamine A: is zeer belangrijk voor een gezonde libido, voor de juiste hormoonlevels en voor actieve spermacellen, etc.

Vitamine C: is in hoge concentraties het spermavloeistof om de spermacellen te beschermen tegen oxidatie.

Vitamine E: een tekort aan vitamine E verlaagt het libido en de aanmaak van gezond sperma.

-----------------

OK, zo gaat het nog wel even door hoor, qua vitamines en mineralen. Als ik tijd heb, schrijf ik nog wel even door!
Door Lizzy
#1189296
Nou, alle vitamines en mineralen zijn zo'n beetje goed voor hem en haar dus ik neem aan dat je dat wel gelooft?

Gaat hij verder met "priming him up for breeding".

"Twee maanden voordat er gedekt gaat worden, ga je hem 'gereed maken' voor de dekking. Je gaat hem vruchtbaarheids-voedsel geven, want het duurt twee maanden voordat er weer nieuw sperma is geformeerd. Dus, als je dat al niet doet, ga je hem het volgende voeren: lekker veel eieren (omdat eieren vruchtbaarheidsvoedsel zijn vanwege de hoogwaardige eiwitten, essentiele vetzuren, biotine, vitamine B12, choline, zink en selenium), levertraanolie, kelp poeder, lijnzaadolie, eventueel extra vitaminen zoals C, B-complex en vitamine E, vette vis zoals sardien of haring, lever, hersenen, nier en hart.

Blijf hem dit gedurende de periode van dekken voeren, vooral als er veel van hem verwacht wordt.

Zorg er verder voor dat hij veel zonneschijn krijgt en als de zon niet schijnt: dan levertraanolie. Geef hem voldoende groente bladgroenten. En als hij toevallig met AB is behandeld, geef hem dan yoghurt, lever en extra ei-geel.   

Wanneer je een hardwerkende dekreu op deze manier voert (en blijft voeren), weet je zeker dat je nooit teleurgesteld zult zijn over zijn prestaties and zal hij 'liters' vruchtbaar zaad tot op hoge leeftijd kunnen produceren. Tevens zullen tot op hoge leeftijd zijn spieren en botten goed blijven functioneren, zodat hij zijn natuurlijke daad kan verrichten, zonder kunstmatige inseminatie. Veel oudere dekreuen zijn te dik, hebben teveel artrose en hebben geen libido om hun werk te kunnen doen, zonder dit soort hulp.

Geef hem verder ruim voldoende beweging en houdt hem slank en gespierd.

En voer hem natuurlijk verder het barf dieet".
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door