Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Krullebol
#1189241
Hallo iedereen,

Ik heb mijn snorren al een tijdje op vers staan. Eerst CB en nu ook op BARF.
In de toekomst zullen Eireann en Dymphia nestjes krijgen. Ik wil de kittens graag rauw laten eten, maar weet nog niet helemaal hoe ik dat zal invullen. Zijn er hier fokkers [hond ook oke] die me kunnen vertellen wat zij doen?

*Laat je de ukkies bijv. enkel CB eten en geef je aanvullend kuikens of muizen.
*Ga je ipv brokken te voeren op die leeftijd botjes voorschotelen?
*Doe je een mix tussen brokken en CB [om ze alles te laten eten?]
*Geef je de kleintjes alleen mee aan nieuwe eigenaren die verder gaan met vers voeren, of adviseer je alleen en zou je ze ook meegeven aan iemand die brokken voert met CB ernaast bijv.?

Ik ben er namelijk nog niet uit, wat ik zou doen.

Groetjes, Anouchka
Door brie
#1189251
er zijn best veel topics hier op bp die naar dat soort vragen verwijzen..

ik heb nooit een nestje grootgebracht, ik kan je alleen de ervaringen vertellen die ik heb gehad met ons balineesje Jane.

zij is ook afgespeend op cb..
eerste de kittenvariant, daarna de normale variant. af en toe kreeg ze daar een kuiken..

hier in huis, met 3 maanden dus, zette ik haar gelijk over op barf, ze at kippennekjes, kwartels, ribbetjes van zachte gevogelte-botjes. Meer de zachtere botdelen dus..
dan ging verbazingwekkend goed..Het is wel opletten geblazen, maar de tandjes zijn zo scherp dat ze er makkelijk delen vanaf kunnen kauwen.

mochten we een nestje krijgen dan wil ik het eigenlijk zo doen dat de mensen die een kitten willen kopen ook "verplicht" zijn om het kitten op vers te zetten, of dat nu kvv of barf is, dat moeten ze zelf weten..
Geen brokken meer en hopelijk zullen kittenkopers dat ook in gaan zien met wat info

wellicht een idee om kittenkopers het boekje van tannetje koning bij het kittenpakket te doen?
Door Krullebol
#1189259
Ik had de zoekfunctie wel al gebruikt, maar vond voornamelijk topics over honden. Ik was in de veronderstelling dat het bij hondjes wat normaler is om vers te voeren dan bij katten, vandaar mijn vraag.

Maar ik zal de overige 40 pagina's [van de 48] dan nog eens doorspitten ;)

Het boekje van Tannetje erbij doen is wel een goed idee! Ik wilde zelf al mogelijk iets gaan fabriceren. Een soort van advies boekje met de verschillende soorten KVV [en verkooppunten] enzo erbij vermeld. Uiteraard kittenpakketje van CB erbij.
Door *Natasja*
#1189261
Krullebol schreef: Ik had de zoekfunctie wel al gebruikt, maar vond voornamelijk topics over honden. Ik was in de veronderstelling dat het bij hondjes wat normaler is om vers te voeren dan bij katten, vandaar mijn vraag.
Je kunt aanvinken dat je alleen in de kattenhoek wilt zoeken, dat scheelt je wat gespit ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1189262
er zijn niet zoveel kattenfokkers die uberhaupt vers geven, laat staan er op afspenen of alleen rauw geven. het merendeel zweer volgens mij toch bij bepaalde merken brokken en een enkeling geeft af en toe een blikje  :-\
je zou sylvia eens kunnen vragen hoe zij dat heeft gedaan. bij mijn weten heeft zij een nestje grootgebracht op alleen vers, en dit ook als eis bij de kittenkopers gelegd.
Door Krullebol
#1189268
@ Natasja: dat wist ik nog niet. zal volgende keer verder kijken dan mn neus lang is :$

@ Brie: dat topic had ik inderdaad al gevonden, maar is nogal gedateerd en staat enkel info in van Sylvia. Niet dat slecht is, maar had graag diverse fokkers gesproken over hoe zij dat doen.

@ koekje: dat denk ik ook, maar op een dergelijk forum als BP had ik gehoopt wat meer kans te hebben op het ontmoeten van rauw-afspenende-kattenfokkers
Door Krullebol
#1189269
haha nou ik heb alle honden-hoekjes uitgevinkt en de bieb, kattenhoek en algemeen aangevinkt en ik kwam uit op 2 topics: deze en de eerder genoemde van sylvia  :D
Door arenda
#1189274
Het nest wat ik ooit had liggen ben ik begonnen met afspenen met tartaar en later kipfilet. Maar al heel snel kwam ma al met de kuikens aanlopen voor het spul. Ik geloof dat ze toen 5 weken waren. Daarna ben ik vrij vlot duif en kippenekken gaan voeren en dat ging prima eigenlijk. Maar ja, als je als kitten van 5 weken een kuiken met huid en haar verslinden kan  :-X
Door Too
#1189365
^ Hihi nou moeders lost t dus zelf wel op....


Zo maakten wij ons zorgen..wilden de kittens kattenbak-wijs de wereld insturen, maar moeders weigerde op de bak te gaan...
no worries, naa een week of 5 werden de kinderen voor de bak gesleept  Ma deed een plas, groef m onder... einde van de les  ;D ;D
T is helemaal goed gekomen met de kleintjes.
Laatst gewijzigd door Too op wo 25 feb 2009, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sher
#1189375
De fokker van mijn Vinnie speent de kittens op vers af. Toen ik Vinnie kreeg had ze hem aan alle soorten voer gewend. Hij heeft dus ook br*kjes gegeten. De voorkeur van de fokker ging duidelijk uit naar vers en volgens mij krijgen hun katten nu uitsluitend vers. (weet ik niet zeker, maar hun vriezer geeft dit wel aan.  :P)
De fokkers van Vinnie waren erg blij, dat ik vers wou gaan geven en ik kreeg ook een heel pakket kvv van ze toen ze hem kwamen brengen. Ze hebben hem kvv gegeven, maar ook kippennek, vis en andere dingen.
Door Wilhelmien
#1190040
Als je nog een paar maanden geduld hebt komen mijn ervaringen erbij.  ;) Ons eerste nestje is onderweg en wordt barf/kvv-grootgebracht.
Ik heb informatie gevraagd bij andere vers vlees-fokkers en hoop hier veel aan te hebben straks. Via http://natuurlijkrauw.favos.nl/ kun je een lijst vinden met versvlees-fokkers.
Ik begin met een CB papje, dan CB en geef ze langzaam barf erbij. Eerst in kleine stukjes en steeds grover in hoevere het gaat en natuurlijk zo gevarieerd mogelijk. Ik denk dat ik ze een enkele keer brokjes als snoepjes erbij geef, want ik wil niet het risico lopen dat ze straks bij de toekomstige eigenaren problemen krijgen met eten. (het komt voor dat kittens later absoluut geen brokken willen eten, erg slim van ze want vlees is natuurlijk beter, maar voor de kittenkopers vindt ik het jammer) Ik raad de eigenaren wel kvv of barf aan, maar ga het dus niet afdwingen. Ik geef de babies al een goede start en als de mensen ermee door gaan is dat erg fijn. Ik ga denk ook een info-boekje maken, zodat de kopers er meer vertrouwd mee kunnen raken.

Maar goed, eerst maar het nestje afwachten, daarna weet ik meer :)
Door Krullebol
#1190047
Schrijf je bevindingen hier maar  ;)

Ik twijfel dus om ze brokken te laten eten. Het merendeel is toch zo om ivm de verslavende geurstoffen etc. dus dat zal geen probleem moeten zijn. En werkt het niet en willen ze het niet? Brengt de uk maar terug hoor. Hele volkstammen moeten katten zowat dwangvoederen wil het kwartje vallen en een die dan verstanding is en geen brok lust is ineens een ' defecte'  kat. Neuj, dan zoek ik wel iemand die daadwerkelijk goed met zn beestjes wil omgaan ;)
Gebruikersavatar
Door koekje
#1190052
ik denk dat mensen hun kat graag willen voeren wat deze lekker vindt. en bij veel katten zijn dat brokjes en blikjes. als de kat aangeeft echt geen brokjes te lusten, en jij geeft duidelijke informatie over versvoeren, dan is de overstap niet zo moeilijk.
Door Too
#1190091
Waarom zou je ze in hemelsnaam brok voeren????

je wilt je kittens een zo goed mogelijke start geven, je bent zelf overtuigd versvoerder.. dusss GEEN brok
je probeert vers voerende bazen voor ze te vinden,informeert ze over 'vers', geeft een start-pakket mee......
als je erge pech hebt blijkt t toch een brokkenpiloot te zijn...  wil t guppie geen brokkies??... dan komt ie maar weer thuis wonen..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door