Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Paula1976
#1187306
Hallo,

Ik voer mijn hond ongeveer 1x per week een rauw ei met schaal, vind ze heerlijk. Maar nu bakken of koken wij doordeweeks ook geregeld een eitje voor onszelf (4 pers.). Mag de hond gewoon onbeperkt de schalen opeten? Ik voer ze bij haar gewone maaltijd, ze krijgt 50-20-15-15 %
Maakt het ook nog uit of ze een rauwe schaal krijgt of de schaal van een gekookt eitje? Ivm de hardheid van de schaal?

Hopelijk kunnen jullie mij daar antwoord op geven!

Thanx!

Groet Paula
Door Paula1976
#1187408
Ok, thanx!!

Ben al weer heel wat wijzer geworden!  :)

Vergeet nog al eens dat ik via de zoekfuntie ook eerst naar antwoorden kan zoeken ipv er meteen een nieuwe topic over te openen  :-[
Door Lizzy
#1187422
Mag best hoor. Je krijgt toch ook altijd weer andere meningen te lezen. Ik zou, bij een vleesbot percentage van 50%, geen eierschalen extra voeren. Een teveel zal best wel uitgescheiden worden maar ik zou het toch niet doen. Het is ook nergens goed voor, kale eierschalen.... Gekookte eierschalen zijn overigens veel harder en veranderen van structuur. Dus die zou ik zelf al helemaal niet geven.
Door Elf
#1187549
Lizzy schreef: Mag best hoor. Je krijgt toch ook altijd weer andere meningen te lezen. Ik zou, bij een vleesbot percentage van 50%, geen eierschalen extra voeren. Een teveel zal best wel uitgescheiden worden maar ik zou het toch niet doen. Het is ook nergens goed voor, kale eierschalen.... Gekookte eierschalen zijn overigens veel harder en veranderen van structuur. Dus die zou ik zelf al helemaal niet geven.
Ik merk dat de honden rauwe schalen gewoon verteren en als ze eens (onbedoeld -->gejat....)een gekookte eierschaal eten dan poepen ze die gewoon weer uit! Dat verteert dus blijkbaar niet.
Door 202Spots
#1187650
Elf schreef: Ik merk dat de honden rauwe schalen gewoon verteren en als ze eens (onbedoeld -->gejat....)een gekookte eierschaal eten dan poepen ze die gewoon weer uit! Dat verteert dus blijkbaar niet.
Hier komen de rauwe stukjes eierenschaal er ook onverteerd uit hoor! ;)
Maar wanneer de eierenschalen gemaald zijn worden de rauw en gekookte schalen helemaal opgenomen.
Door Elf
#1187673
tieneke schreef: Hier precies eender  ;)
Das gek! Ze krijgen hier regelmatig een ei en ik vind nooit wat terug. En als ze een gekookte schaal hebben gegeten wel..... Zou ik soms heeeeele speciale honden hebben? :D ;) ;D
Door tieneke
#1187681
Elf schreef: Das gek! Ze krijgen hier regelmatig een ei en ik vind nooit wat terug. En als ze een gekookte schaal hebben gegeten wel..... Zou ik soms heeeeele speciale honden hebben? :D ;) ;D
Het zijn dan ook hele kleine stukjes schil wat er in hun ontlasting zit.
Gekookte schil krijgen ze hier nooit,alleen maar rauwe eitjes met schil.
Door 202Spots
#1187765
Maar wanneer de eierenschaal puur calcium is...hoe veranderd de structuur van calcium met verhitting?
Ik kan het nergens vinden, maar misschien kijk ik verkeerd?
In 'n ander eieren topic had ik de vergelijking gemaakt van rauwe bot en gekookte bot,
wanneer je dat naast elkaar legt, dan is het verschil duidelijk te zien.
Maar wanneer ik 'n rauwe eierenschaal en 'n  gekookte eierenschaal naast elkaar leg,
dan zie ik geen verschil. :-\
Dus voor mij maakt het echt niet uit of ik rauwe of gekookte eierenschalen gebruik. ;)

Hier nog wat meer info over eierenschaal....
Eggs: High calcium!
Just because we humans don't normally eat the the whole egg, shell and all, doesn't mean that eggs as a whole, natural food are not extremely high in calcium.
The fact is, dogs can & do eat the whole egg, with the shell. And that shell is pure calcium, in addition to the calcium in the egg yolk & white inside.
This is no different from recognizing sardines (w/bones) as a high calcium food -- except that of the two, eggs w/their shells are the higher calcium food.

The difference between eggshell + egg inside and meat + bones is this:
Eggs contribute a fair amount of calcium through yolk & white,with the shell then delivering a whopping additional amount of calcium -- and virtually NO phosphorous.
If dogs ate eggshells raw, which they probably would along with the eggs, it is unlikely that they would digest all of the shell, making the calcium level even closer to ideal.
Boiled/baked & ground eggshells,pure calcium, given by owners along with eggs can be given in tiny, tiny amounts to meet calcium needs.
I choose to provide eggshell cooked & ground, because it eliminates any risk of salmonella poisoning and sharp perforating particles going through my dog's system. I cook them because I can, it's easy, & it's safer. (As a risk/benefit analysis, I see risk and little benefit to doing otherwise.)

Meat offers tons of phosphorous & is calcium poor, with the bones then delivering BOTH calcium & phosphorous. Yet that extra phosphorous isn't ideal.
Commerical bonemeal, cooked/processed, is an even worse idea. It is highly contaminated with lead at extremely toxic levels -- human grade or not. Large grazing animal bones are also lead contaminated across the western world. Dr. Weil's own research backs this up.
Eggs are also the #1 protein source for dogs, highest biologic value & highly digestible.
They also offer rich lecithin, Vitamin A, choline (brain food), EFAs, vitamin B12, other nutrients, and are primarily monounsaturated (& unsaturated overall).
An outstanding book on calcium richness in whole foods is Calci-Yum!, by Rachel & David Bronfman. The most up to date nutrient resource, which I recommend & keep at hand is The Nutritional Almanac, 5th Ed. (2002), by Lavon Dunne.
http://www.drweil.com/drw/ecs/forums/th ... d=THR32524
Door Lizzy
#1187769
Ik kan het verschil gewoon heel duidelijk voelen hoor, tussen gekookte en niet gekookte eierschillen. Misschien omdat ik alleen biologische eieren en eieren van mijn eigen kippen gebruik? Want deze kippen krijgen allemaal geen schaalverhardende middelen te eten. En de schalen zijn gewoon normaal hard (en gaan vrij makkelijk stuk dus). En ik vind er niets van terug in de ontlasting, van rauwe eierschil. Ook geen kleine stukjes. Een ei met schil wordt niet voor niets als een compleet hapje beschouwt. Ik weet echt zeker dat de calcium daaruit gewoon wordt opgenomen. Gekookte eierschil wordt daar in tegen keihard en worden zelfs gemeen scherp. Als je het tot poeder maalt, maakt het misschien niet uit, maar ik denk wel als je de hele schillen heel aan de hond geeft.
Door 202Spots
#1188281
Ja, ik heb nooit biologische eieren, en kan daar dus ook niet mee vergelijken. :-\
Maar waneer alleen de schaal dan harder zou worden met koken, en er verder geen verandering van de calcium
zelf is, dan maakt het idd niet uit of 't rauw of gekookte schalen zijn wanneer 't gemalen word.
Door Elf
#1188949
202Spots schreef: Ja, ik heb nooit biologische eieren, en kan daar dus ook niet mee vergelijken. :-\
Maar waneer alleen de schaal dan harder zou worden met koken, en er verder geen verandering van de calcium
zelf is, dan maakt het idd niet uit of 't rauw of gekookte schalen zijn wanneer 't gemalen word.
Ik heb inderdaad meestal ook biologische eieren. Zou het daar aan kunnen liggen? Ik heb dezelfde ervaring als Lizzy.
(Overigens krijgen ze hier geen gekookte schil, ze NEMEN het af en toe.... ;D :-X ::))
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door