Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#11863
Nou, ik zit met een dilemma. Wij gaan dit jaar camperen in Z-Frankrijk. En nee dat is niet het dilemma ;)We twijfelen er erg aan of het verstandig is om Balou mee te nemen. We zijn eigenlijk een beetje bang gemaakt voor enge ziektes als leishmaniosis en ehrlechiosis ( spel je dat zo?) etc. Onze dierenarts raadt het af om je hond mee te nemen naar Z-Frankrijk. Hoe doen jullie dat? Nemen jullie jullie honden mee en zo ja hoe bescherm je ze zo goed mogelijk tegen dit soort ziekten?

groetjes Helen
Door Mister T
#11864
hoi helen,tja tis een probleem denk....wij zijn 2jaar achter elkaar naar z.fr geweest,het was daar ruim 42 graden!!!Lijkt mij erg warm voor zo'n beesie....wij hadden Timber toen nog niet,vorig jaar zijn we niet op vakantie geweest en hoogst waarschijnlijk gaan we nu weer niet maar als we gaan,blijft Tim denk ik thuis,zeker wanneer ik weer die kant op ga.
Zelf wil ik eventueel de kant van texel/terschelling op en dan neem ik 'm wel mee.
Wat de ziektes betreft....geen idee,aangezien ik toch het idee heb dat ik m'n hond geen plezier doe met zo'n lange rit en die bloedhitte heb ik me daar nog niet in verdiept wie weet later nog 's  :-/
Door Helen
#11865
Ik denk inderdaad dat thuislaten het aardigst is voor je hond. Eerst had ik geen goed adres voor Balou om te logeren. We willen haar niet in een kennel stoppen en gewoon zomaar bij iemand logeren gaat niet. Mevrouw is namelijk niet de makkelijkste. Maar we hebben een supergoed hondengastgezin gevonden en nu zouden we haar inderdaad wel thuis durven laten!!

Pam bedankt voor je reactie

groetjes Helen
Door Lizzy
#11866
Hoi Helen, ik ben een slechte raadgeefster in deze... Ik ben namelijk panisch voor dit soort ziektes..... En, ik zou dus nooit daar heen gaan zonder allerlei gif tegen teken en zandvliegen enzo op te spuiten. En daar ben ik weer hartstikke tegen.... Met andere woorden: Ik zou mijn honden dus niet meenemen naar Z-FR. No way...

En die hitte en die auto-rit... Ik vraag me af of honden dat nou werkelijk zo leuk vinden...

Met andere woorden: een fijn gast gezin klinkt mij goed in de oren ;D.

Groetjes, Lizzy
Door Helen
#11867
Yep ben het ermee eens, ik vroeg me alleen af of er toevallig mensen op dit forum zitten die hun honden wel meenamen en hoe ze dat doen dan. Maar ik heb niets gehoord dus waarschijnlijk laat iedereen z'n honden thuis ;D

groetjes Helen

PS Ben ook als de dood voor dit soort ziektes, al verteldde mijn da dat er genoeg mensen zijn die hun hond wel meenemen al raadt hij het zelf af.
Door roger
#11868
<< Maar ik heb niets gehoord dus waarschijnlijk laat iedereen z'n honden thuis ;D<<


Hey Helen,

........of ze gaan niet naar het zuiden van Frankrijk.
Ik neem in ieder gaval mijn honden altijd mee.
En eten voor de woefie's....geen enkel probleem, overal zijn er slagers en grootwarenhuizen.
Als ik naar zuid Europa zou gaan kocht ik me gewoon een scalibor halsband, voor mijn hond tenminste, en misschien ook wel voor mijzelf want ik heb er ook al een paar gehad dit jaar.(teken bedoel ik dus)

Gr.
Roger;
Door margreet
#11869
Ik had voor de honden ook een scalibor band gekocht maar of het nu toeval is of niet binnen een week zat Nick weer onder de uitslag en had hij weer een hotspot aan beide kanten van zijn nek.
Ook de rest van zijn hals was helemaal rood en op sommige plaatsen gewoon rauw.
Niemand kan mij vertellen of het door de band komt maar ik heb hem toch maar weer af gedaan.

Nee ik zou mijn honden ook niet meenemen naar een zuidelijk land.
Ik heb pas nog vernomen hoe gevaarlijk het daar is met insekten die de ziekte hartworm over kunnen brengen, wij blijven gewoon in Nederland en dus hebben de honden en wij met elkaar een fijne vakantie.
Breng jij je schat maar lekker naar een gastgezin hoor, dat voorkomt vel ellende.

Roger als je een band voor je zelf koopt , niet te strak omdoen he ;) ;) ;) ;)

Gr.Margreet
Door roger
#11870
<<Roger als je een band voor je zelf koopt , niet te strak omdoen he ;) ;) ;) ;)<<



Bedankt Margreet, das ne goei tip, ik zal er zeker op letten.

Wat allergische  reacties op scalibor betreft, hier was dat geen probleem, mijn hond heeft hem toen een maand of twee gedragen.
Front line daarentegen was wel een probleem en ik weet bijna 100 % zeker dat het van de frontline pippetten kwam.



Gr.
Roger.
Door Luc
#11871
Hangt er een beetje vanaf hoever zuidelijk je gaat.
Wij zijn net terug van de Ardèche. Niet echt helemaal het zuiden, maar toch al een flink eind in de richting.  Plaatselijke hondenbezitters geven de raad om een Scalibor tekenband om te doen omdat dat het enige is dat bescherming biedt tegen het zandvliegje (voor 96%).
Op onze Bearded Collie hebben wij op twee weken tijd welgeteld 1 teek (niet volgezogen) gevonden op een teen van zijn rechtervoorpoot. Voor een wandeling sprayen wij hem wel nog in met een mengeling van water, tea tree en eucalyptus.
Onze nachtmerrie heette kleefkruid...
Als je zuidelijker gaat, de Middellandse zeekust dus, dan zit je met de hartworm en da's een ander verhaal...
Wat de reis zelf betreft: dat viel nog best mee. Maar ja, de tweede helft van mei is dan ook nog lang niet zo warm als juli of augustus.

Roger, ik zie je zo voor mij, met een scalibor rond je nek! :D

Groetjes
Luc
Gebruikersavatar
Door Sonja
#11872
Ik heb Stan ook wel eens meegenomen naar Zuid-Frankrijk (en Noord-Spanje), maar inderdaad ook niet naar de kust. Wij hebben destijds (3 jaar geleden) een wandeltrektocht door de Pyreneeen gemaakt en dat vond hij geweldig!
Ik heb toen Frontline-spray gebruikt en hij heeft geen last van beessies gehad. Wel kreeg hij uitslag aan z'n ballen. Ik zou nu inderdaad ook zo'n Scalibor band gebruiken. Sterker nog, ik gebruik die op het ogenblik hier ook al, omdat het barst van de teken.
Ja, of het verstandig en leuk voor je hond is om 'm mee te nemen op vakantie hangt er vanaf waar je precies naar toe gaat en wat je tijdens je vakantie gaat doen.

Sonja
Gebruikersavatar
Door chooky
#11873
Wij hebben chooky al twee keer in de zomermaanden meegenomen naar zuid-frankrijk. Dat gaat eigenlijk best goed. Als het 'smiddags heel heet is dan houdt ze zichzelf al rustiger en ze speelt voor de rest veel bij het water (beek bij huis en rivier tijdens wandeling) Ik heb eigenlijk niks gemerkt van dat ze het niet aan zou kunnen.
Thuislaten is eigenlijk geen optie. Chooky is behoorlijk eigenwijs (husky he...) en bij ons kan ze gewoon loslopen, maar ik ken niemand die ik dat toe zou vertrouwen en ik wil wel dat zij ook een leuke tijd heeft.
Dit jaar gaan we drie weken in frankrijk op vakantie. Mijn ouders wonen in het zuiden en we trekken in een week via de westkust naar beneden. dan blijven we een week bij mijn ouders en dan trekken we weer naar nederland terug.
Chooky krijgt een scalibor band om en voor de rest zal het wel goed gaan. Bij de dierenarts vertelden ze dat het met de hartworm wel meevalt. Er zijn nog geen gevallen bekend van nederlandse toeristenhonden die hartworm hebben opgelopen in zuid frankrijk.
groetjes Eva
Door roger
#11874
>>Roger, ik zie je zo voor mij, met een scalibor rond je nek! :D>>


Ha Luc,

Ik zie jou posting nu pas !

Tja, ik ben waarschijnlijk immuum ondertussen voor lyme, ik heb dit jaar zelf al een paar keer prijs gehad , zelfs door gewoon in de tuin te werken hier loopt ge een risico.




Gr.
Roger.
Door Ink
#11875
Ik zie jou posting nu pas.
Dat vind ik dus een positieve bijwerking van The Big Bang. Ellek nadeel hep se voordeel (JC).
Ik zie ook ineens allemaal dingen waarvan ik denk: "Héééééé, das aardig!" (Of: "Sjips, heb ík dat geschreven?")
Door Truitje
#11876
Wij gaan al jaaaaren  met honden en kat naar frankrijk. Wel niet naar Zuid Frankrijk. Wij gaan naar het groen hart van de Bourgogne. kilometers wandelpaden en bossen waar ze onaangelijnd kunnen rennen, overal beekjes en meertjes om te zwemmen, heerlijk.Iets meer dan 600 km en we hebben een paar schitterende 'airs' rustplaatsen gevonden met heel veel ruimte en drinkplaatsen voor de honden(en de chauffeur). We controleren het vee elke dag op teken en dat vinden ze nog lekker ook. Beetje kriebelen, beetje massage, jammie. Wij zijn van die gekken dat we onze vakanties aan onze dieren aanpassen, hebben we zelf ook een fijne vakantie.
Door Anna
#11877
Klinkt super, Truitje!
Is dat zo'n plek waar je kilometers kan wandelen, zonder iemand tegen te komen?  (Ben ik naar op zoek...)

Groetjes,

Anna.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door