Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#1186932
Vanaf dat ik begon met barfen heb ik een "volledige" maaltijd gevoerd. Dus elke dag bot, spiervlees, orgaanvlees en groentemix. Maar ik begon met één hond, inmiddels zijn het er drie. En vind ik het toch wel wat tijdrovend en omslachtig om zo te voeren en zoek ik een makkelijker methode. Gisteren heb ik geprobeerd wat er gebeurt als ik vleesbot met enkel (dubbel) orgaan geef, in dit geval was dat eendehart. Nou, iedereen heeft keurig gepoept  :D, dus daar ben ik erg blij mee. Maar, ik durf dit bijvoorbeeld niet uit te proberen met lever of nier  :-\
Als ik Duc als voorbeeld neem:
in plaats van dagelijks 50-20-20-10 te voeren om de andere dag spiervlees en orgaan te geven, dus
50% bot - 40% spier - 10% groente afgewisseld met 50% bot - 40% orgaan - 10% groente
dan betekent dit dat hij krijgt:
400 gram bot
320 gram spier danwel orgaan
80 gram groente

Hij eet dus 800 gram per dag. In geval van een leverdag zou hij dan naast zijn 400 gram bot dan 320 gram lever krijgen en 80 gram groente. Is dat niet teveel van het goede?????? Gaat hij dan aan de slinger???
(ter vergelijking, hij krijgt nu op een "lever"dag 160 gram lever naast 400 gram bot, 160 gram spiervlees en 80 gram groente.)

Hoe doen jullie dat met lever (en/of nier) ??
Door Lizzy
#1186996
Ik voer dat 1 keer in de week. En dan voer ik lever, nier, hart en bijv. tong. Met groente en vleesbot. Dat gaat prima. Nou moet ik zeggen, als het portie lever dat ik heb gepakt erg groot is, haal ik er wel eens een stuk af en geef ik dat de volgende dag erbij.
Gebruikersavatar
Door pike
#1187022
Oké de lever blijft dus gewoon wel de weekportie. En dan een ander orgaan of mix erbij. Daar had ik wel aan zitten denken, maar daarmee maak ik voeren naar mijn idee niet eenvoudiger omdat ik dan toch weer meerdere verschillende dingen zit te verdelen.  :-\
Zou ik dan 1x per week de lever met nier samen kunnen geven, dan heb ik maar een dag in de week die wat meer werk is.
Stom eigenlijk ik barf nu al een paar jaar en dat gaat allemaal super en dan wil ik het een beetje anders verdelen en dan begin ik weer: Zou dat wel goed gaan?  :-[
Door Too
#1187082
Ik zou t maar een keer proberen, lever en een ander orgaan ... je ziet snel genoeg of ze t kunnen hebben  ::)

Poezen zijn geen honden.. ;D maar hier gaat dat gewoon goed, weekhap lever met nier of maag en s avonds een vleesbotje
Door Borke
#1187127
Ik geef meestal een ding op een dag, dat vind ik het gemakkelijkste, ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd rijk bevleesde botten voer.
Dus alleen kipkarkas, alleen eendennekken, alleen runderpens enz. op een dag en dan eten beiden hetzelfde.
De enige uitzonderingen die ik kan bedenken zijn groentemix, lever en lamsribben, daar geef ik altijd iets anders bij. Lever en lamsribben vind ik bijvoorbeeld een mooie combinatie om samen te geven en groentemix geef ik altijd met iets van vleesbot erbij.
Door Chubby
#1187133
Hier eten de hond en katten 2x per dag.

's Morgens krijgen ze spiervlees (5x per week) of orgaanvlees (2x per week en dan hart/ lever of maag/nier) en 's avonds krijgen ze goed bevleesde botten (7x per week).

Heb hier *klopt af* nog geen problemen gehad met de ontlasting.
Gebruikersavatar
Door pike
#1187139
[quote="Borke"]
Ik geef meestal een ding op een dag, dat vind ik het gemakkelijkste, ik moet er wel bij zeggen dat ik altijd rijk bevleesde botten voer.
Dus alleen kipkarkas, alleen eendennekken, alleen runderpens enz. op een dag en dan eten beiden hetzelfde.
De enige uitzonderingen die ik kan bedenken zijn groentemix, lever en lamsribben, daar geef ik altijd iets anders bij. Lever en lamsribben vind ik bijvoorbeeld een mooie combinatie om samen te geven en groentemix geef ik altijd met iets van vleesbot erbij.
[/quote]
Een ding per dag is inderdaad het gemakkelijkste, maar als ik alleen bot geef dan gaat het echt niet goed. Ze krijgen nu dus compleet, en dan gaat bij twee honden 50% bot, dat gaat goed, bij nr. drie gaat maar 45% anders is het al teveel. Dus 100% bot op een dag gaat echt niet.
Als rijk bevleesd geldt hier eigenlijk alleen halve kip of half konijn, of hele bouten. Daar geef ik dan geen vlees meer bij maar wél nog wat orgaan en wat groente.

[quote="Chubby"]
Hier eten de hond en katten 2x per dag.

's Morgens krijgen ze spiervlees (5x per week) of orgaanvlees (2x per week en dan hart/ lever of maag/nier) en 's avonds krijgen ze goed bevleesde botten (7x per week).

Heb hier *klopt af* nog geen problemen gehad met de ontlasting.

[/quote]
Ze eten bij mij 1x per dag en dat wil ik wel graag zo houden. Anders schiet ik er niet veel mee op, dan ben ik nog meer tijd kwijt ipv minder. En, alleen bot geven dat gaat gewoon niet goed hier[quote="Too"]
Ik zou t maar een keer proberen, lever en een ander orgaan ... je ziet snel genoeg of ze t kunnen hebben   ::)

Poezen zijn geen honden.. ;D maar hier gaat dat gewoon goed, weekhap lever met nier of maag en s avonds een vleesbotje
[/quote].
Ik ga het gewoon proberen. Dat ze een keer dunner poepen vind ik niet erg als ik kan zeggen dat het komt van het orgaan dat ze gehad hebben, zolang ze het maar niet midden in de nacht willen doen  ::)
Door Lizzy
#1187211
Ik voer hier eigenlijk standaard iedere dag vleesbot. En dan 3 dagen per week orgaanvlees. En 4 dagen per week spiervlees. Dat krijgen ze bij elkaar in 1 bak in 1 maaltijd. De groentemix hussel ik door het spiervlees of orgaanvlees, vleesbotje erbij en blij zijn ze. Ik heb ook 3 honden en vind dat eigenlijk maar heel weinig werk.
Gebruikersavatar
Door pike
#1187295
Het is op zich niet moeilijk om de verdeling op papier te zetten. Alleen, de daadwerkelijke invulling van het orgaanvlees vind ik dan wel weer lastig.
vb. Ik geef drie dagen van de week orgaan, de andere dagen geef ik spier met groente.
Om de verschillende soorten orgaan te kunnen verdelen neem ik twee weken. Dus, met twee weken moeten ze alles binnen hebben gehad. Heb ik 6 dagen om alles te verdelen.
Voorbeeld voor een hond:

Duc de grootste eter krijgt 2240 gram orgaanvlees over 2 weken.
Ik geef dan volgens mijn nieuw in elkaar gezette schema in die twee weken

2x 375 gram pens
1x 375 gram hart
2x 140 gram lever met 235 gram hart
1x 140 gram nier met 235 gram pens

en dat telkens samen met 400 gram vleesbot.

ik kom dan op de volgende percentages:
pens 9% van het totale voer
hart 7,5% van het totale voer
lever 2,5% van het totale voer
nier 1,3% van het totale voer

De overige 8 dagen krijgt hij dan 400 gram vleesbot, 280 spiervlees en 140 groentemix.

Kan ik het zo doen?
Laatst gewijzigd door pike op di 24 feb 2009, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pike
#1187625
Tja dat is een van mijn slechte eigenschappen. Maar inmiddels kijk ik niet meer helemaal zo precies als het in de bakken gaat hoor, maar het is wel een mooi houvast voor mij.
We gaan het proberen zo, bedankt voor de assistentie!  ;)
Door Red_Hunter
#1190002
Nog een late reactie maar zie het nu pas.

Ik geef elke dag vleesbot en spiervlees en dan 4x pw groente en 3x pw orgaan waarvan 1x lever en nier, 1x maag en hart en 1x pens
Die lever/nier en maag/hart heb ik dan al samen in een zakje in de vriezer.

Ik heb ook drie honden en heb er geen problemen mee.

Groetjes Trudie
Gebruikersavatar
Door pike
#1190259
Gisteren hebben ze voor het eerst van de "nieuwe kaart" gegeten  :D
't is nog wennen aan de nieuwe hoeveelheden, kende inmiddels alles uit mijn hoofd en nu moet ik weer op mijn papiertje kijken  >:(  Ik denk wel dat het wat gemakkelijker/sneller is zo dus ik hoop dat het bij de honden ook goed gaat "vallen'" ;)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door