Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Breezer
#1184354
Omdat mijn vorige topic net zo duidelijk was als het menu wat er in stond, doe ik nu weer een poging om het wat duidelijker te maken. Ik maak hem even voor 3 weken, zodat de variatie misschien wat duidelijker is.

Maandag
Ochtend: Vleesmix 1 (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens en geschikt voor groentenmix)
Avond: Vleesmix 1 (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens en geschikt voor groentenmix)
            Klontje groentenmix 15 gram

Dinsdag
Ochtend: Vleesmix 1 (60% rundvlees, 20% kipkarkas, 20% pens en geschikt voor groentenmix
Avond: Hertenvlees

Woensdag
Ochtend: Hertenvlees
Avond: Hertenvlees

Donderdag
Ochtend: Vleesmix 2 fijngemalen ( weet niet wat hiervan de samenstelling is )
Avond: Vleesmix 2 fijngemalen
            Klontje groentenmix

Vrijdag
Ochtend: Vleesmix 2 fijngemalen
Avond: Paardenvlees

Zaterdag
Ochtend: Paardenvlees
Avond: Paardenvlees

Zondag
Ochtend: Beetje yoghurt met een klein beetje pens voor de training
Avond: Dubbel portie pens

Maandag
Ochtend: Runderstrot
Avond: Pens

Dinsdag
Ochtend:Runderstrot
Avond: Pens

Woensdag
Ochtend: Runderstrot
Avond: Vismix ( zalmkoppen, sardines, wijting, een blikje tonijn in olie fijngemalen )

Donderdag
Ochtend: Vismix
Avond:Vismix

Vrijdag
Ochtend: Vleesmix 1
Avond: Vleesmix 1
            Klontje groentemix

Zaterdag
Ochtend: Kippennekken
Avond: Vleesmix

Zondag
Ochtend: Beetje yoghurt met 2 kippennekken voor de training.
Avond: Struisvogelvlees

Maandag
Ochtend: Kippennekken
Avond: Botmix 2 (gemalen eend/konijn/haas en karkas)
            Kippenmaagjes of lever

Dinsdag
Ochtend:Botmix 2 (gemalen eend/konijn/haas en karkas)
              Kippenmaagjes of lever
Avond: Botmix 2 (gemalen eend/konijn/haas en karkas)
              Kippenmaagjes of lever

Woensdag
Ochtend: Botmix 2 (gemalen eend/konijn/haas en karkas)
              Kippenmaagjes of lever
Avond: Rundvlees

Donderdag
Ochtend: Rundvlees
Avond: Rundvlees
            Klontje groentemix

Vrijdag
Ochtend: Vleesmix 2
Avond: Vleesmix 2

Zaterdag
Ochtend: Stukken van hele kwartel
Avond: Vleesmix 2

Zondag
Ochten: Beetje yoghurt met wat stukken kwartel
Avond: Runderkopvlees
            Klontje groentemix

Verder krijgen ze af en toe een gekookt eitje, of gekookte groente wat over is. Ook lekker een appeltje of ander fruit mee eten vinden ze heerlijk.
Breezer krijgt momenteel ongeveer 170 gram, en Jane krijgt 130 gram per keer.
Door pallas
#1184870
Ik heb er even naar gekeken en in de vleesmix 1 zit dus 20 % kipkarkas.
Ik weet niet of dat dus kaal bot is of vleesbot?
In vleesmix 2 zit geen bot.
Dan kom je dus heel laag uit met je % bot!
Runderstrot bevat kraakbeen en verder heb je dan alleen nog de keer dat je kippenekken voert. :-\
Sorry , ik zie net dat je ook bomix voert! (zit 70 %  (vlees?)bot in)

Met al die mixen is het voor mij dus erg lastig uitvogelen hoe je met je % uitkomt.
Misschien is er iemand die dat wel goed kan berekenen??
Ik zou zelf iig niet  9 dagen achter elkaar zo weinig bot willen voeren.
Ik maak elke dag eigenlijk een maaltijd met ong. de % erin die ik wil voeren, daardoen ze het bij mij ook het beste op.

Alleen het feit al dat je zelf niet weet hoe het met de % in je menu zit, dat is toch al een aanwijzing dat je er eens goed mee aan de slag moet hè ;)

Ik zou beginnen met een goed berekening en dan de kilo verpakkingen toch verdelen, zodat je uit je vriezer kan halen wat je nodig hebt.
Door flin
#1185029
zo zat ik me ook in't zweet te rekenen... :-X

  vleesmix 1 = 60% spier, 20 % kipkarkas, 20 % pens
  vleesmix 2 = rund, schaap, geit, kop/spier/orgaan, in wisselende samenstelling
  vismix = gemalen viskarkas

grofweg kom 'k uit op:
eerste week: 4 % vleesbot, 10 % pens, en de rest spiervlees, en wat orgaan uit de vleesmix 2
tweede week: 37 % vleesbot ( incluis de vismix), 20 % pens, verder geen orgaan, en  vlees
derde week:  50 % vleesbot (omgerekende botmix), 7 % lever en/of maag, en verder vlees

als 'k zo naar de % kijk, lijkt me dit geen gebalanceerd menu,
daarnaast denk 'k dat je beter elke dag wat botmix (of karkas, of nek) met eventueel wat spier of orgaan kunt geven,
en 't zo wat mooier verdelen over de week...

je weet nu ook niet wat je precies aan orgaan geeft toch?
Door Breezer
#1185177
Het grote probleem is eigenlijk dat Breezer dus niet zo goed bot kan verdragen. Zelfs als ik teveel botmix geef gaat hij al overgeven, en komen er stukjes bot mee terug. Zelfs bij kippennekken spuugd hij soms nog een halve wervel uit 's nachts nadat hij die ochtend de nekken gehad heeft.
De botmix meng ik half om half met de lever of maagjes.
Eigenlijk zou het gewoon beter zijn om op kvv te blijven, want ben absoluut geen rekenaar.
Maar vindt het juist erg leuk om zo afwisselend te kunnen voeren ipv gewoon een zak haaksbarf leeg te knijpen boven de voerbak.
Ik wist trouwens ook niet dat kraakbeen niet onder bot gerekend werdt .
In de kwartel zit trouwens ook nog bot. En de vismix maak ik zelf met de ingredienten die ik erbij heb gezet.
Maar goed misschien dat iemand voor mij een voorbeeld menu kan maken,  van hoe ik wel zou moeten doen.
Ik heb vanalles in de vriezer, alleen geen schapen of lamsvlees hiervoor is Breezer overgevoelig, hij krijgt er diarree van en overgeven.
En het liefste zou ik de kilo's gewoon in z'n geheel ontdooien, want die grote klonten in stukken delen is echt een hels karwei, dat zie ik met mijn reuma handen niet zitten.
Nou als jullie nog meer willen weten dan hoor ik het graag.
Door pallas
#1185276
Ik heb een kleine poging gewaagd voor een menu.

Het is niet volledig en je zal er zelf nog wel wat aan moeten werken voor de broodnodige variatie.
Tis meer voor het idee hè. ;)
En als er nog fouten in zitten ...graag nog even na rekenen!
Heel erg lastig met als die verschillende mixen en ik hoop dat ik niet al te scheef uitkom met %orgaan enz.
Ik vond het heel lastig met die verschilende % en mixen...niet iets wat ik zelf graag zou doen op deze manier :-X

Ik heb het voor de twee tegelijk uitgerekend, de één dus wat meer geven dan de ander en over hoe veel maaltijden je wilt.
Ik kom voor twee honden op 600 gram per dag.


Je kan denken aan:
ma/di/ woe/ do:

250 kippenek
100 groenten
250 vleesmix2
tafelrestje

vrijdag:
150 botmix
100 spiervlees (soort zelf uit kiezen)
100 groenten
250 pens of vis

zat/zon
150 botmix
100 spiervlees (soort zelf uitzoeken)
100 groenten
50  orgaan
200 vleesmix


Op ma/ di/ woe/ do voer je dus dan een hele rol vleesmix op.

op vrij/zat/ zon voer je een halve rol botmix op.

Je zou dan dus een halve rol terug kunnen leggen in de vriezer. (even half ontdooien en dan met een scherpmes de rol door snijden lukt best aardig) Levert het problemen op, kan je altijd nog aan Herby vragen of hij de rollen door wil zagen ;)
Wbt het spiervlees:  kan je ook gedeeltelijk laten ontdooien en dan het ontdooide gedeelte eraf pulken , de rest terug in de vriezer leggen.


** misschien is iemand nog zo aardig om het nog even na te rekenen??**
Door pallas
#1185278
Wat je natuurlijk ook kan doen is een  (complete!)kvv gaan geven en dan elke dan er iets van barf bij leggen.

Bijv: visje, kippenekje. vleessoorten, eitje noem maar op.

Erg leuk om te geven en je kan voor breezer het bot % dan iets naar beneden afstellen.

Pens en orgaan zou ik dan niet erbij voeren , dat zit al ruim in de kvv
Door Breezer
#1185345
Okay ziet er goed uit, alleen dacht ik dat het niet nodig was om elke dag alles te voeren zeg maar. De vleesmix van Herby is gewoon een bevroren klomp vlees. Dus helaas geen rol om door te zagen. Maar goed ik kan dus wel wat meer botmix gaan geven.

Als ik kvv voer dan is het haaksbarf, er daar zit alleen bij de rund versie pens in volgens mij. Verder zit er nergens pens in.
Maar goed, wil graag barfen met allebei. Alleen kan ik dus geen lamsribben enzo geven. Ook moet ik grote stukken zoals runderstrot allemaal in kleine stukjes knippen want knagen, kluiven, en kauwen kennen ze niet. Het is of in z'n geheel, en gewoon niet eten. Het zijn echt tutten die honden van mij.

Wat groentemix betreft heb ik een mix gemaakt, en hiervan ijsklontjes gemaakt en die zijn 15 gram per klontje.

Ik dacht dat juist die mixen makkelijk waren. Groenteprut erbij en klaar.

Maar ik ga er nog even mee puzzelen en kijken wat voor mij het makkelijkste is.
Heel erg bedankt in ieder geval.
Door Too
#1185348
Pallas wat goed van je, ik heb nl ook zitten worstelen met de verschillende mix-percentages voor Breezer... brrr

T is jammer dat bot zo slecht verdragen wordt, ik denk dat ik voor een combi van kvv en barf zou gaanom alle onduidelijkheid en 'ruis' te vermijden.
Door Too
#1185353
De mixen zijn ook  ok maar t blijft handig de percentages in de gaten te houden...
hoeveel spiervlees, bot en orgaan geef je in 7 of 14 dagen, zit daar nog wat variatie in etc.
Door pallas
#1185565
[quote="Breezer"]
Okay ziet er goed uit, alleen dacht ik dat het niet nodig was om elke dag alles te voeren zeg maar.
Nee  je hoeft ook niet altijd alles te geven , maar wel bot en vlees in de juiste verhouding, zeker als je er eentje hebt die bot slecht verteerd De vleesmix van Herby is gewoon een bevroren klomp vlees. Dus helaas geen rol om door te zagen. Maar goed ik kan dus wel wat meer botmix gaan geven.

Als ik kvv voer dan is het haaksbarf, er daar zit alleen bij de rund versie pens in volgens mij. Verder zit er nergens pens in.
Maar goed, wil graag barfen met allebei. Alleen kan ik dus geen lamsribben enzo geven. Ook moet ik grote stukken zoals runderstrot allemaal in kleine stukjes knippen want knagen, kluiven, en kauwen kennen ze niet. Het is of in z'n geheel, en gewoon niet eten. Het zijn echt tutten die honden van mij.

Wat groentemix betreft heb ik een mix gemaakt, en hiervan ijsklontjes gemaakt en die zijn 15 gram per klontje.

Ik dacht dat juist die mixen makkelijk waren. Groenteprut erbij en klaar.

Het nadeel van mixen is dat je eigenlijk nooi precies weet wat erin zit. En bij deze mixen moet je voor een menu ook nog de % omrekenen.

Maar ik ga er nog even mee puzzelen en kijken wat voor mij het makkelijkste is.

Heel erg bedankt in ieder geval.

Graag gedaan! :)[/quote]
Door flin
#1186161
[quote="pallas"]
** misschien is iemand nog zo aardig om het nog even na te rekenen??**
[/quote]

'k kom op:

50 % (omgerekend) vleesbot
een vaag % orgaan uit de vleesmix, en 1.5 % zelf toegevoegd
7.5 % pens of vis
rest = vlees
daarnaast groente ( 17 %) + restjes
Door pallas
#1186376
[quote="flin"]
'k kom op:

50 % (omgerekend) vleesbot
een vaag % orgaan uit de vleesmix, en 1.5 % zelf toegevoegd
7.5 % pens of vis
rest = vlees
daarnaast groente ( 17 %) + restjes
[/quote]

hmmm...nou 't kan er mee door vind ik :-\

dank voor het na rekenen :)
Door flin
#1186514
[quote="pallas"]
hmmm...nou 't kan er mee door vind ik :-\
[/quote]

denkutook  ;)

had dit nog in gedachten:

3900 gr per week

1 kg botmix (70/30)
1 kg vleesmix 1
1 kg vleesmix 2
500 gr overig vlees
400 gr orgaan (hart, lever nier)
350 gr groente

dan kom 'k op:
40 % vleesbot (omgerekend)
5 % pens
10 % orgaan, + uit de vleesmix 2
de rest is vlees
8 % groente

  misschien makkelijker te delen?? 't blijf hannesen , die mixen... :(
Door Breezer
#1186714
Ik vindt het echt geweldig dat gereken van jullie. Ik kan dus echt niet rekenen, ook niet met een rekenmachine. Ik ben een soort rekenanalfabeet. Simpele dingen kan ik wel, geld terug geven op m'n werk gaat ook goed. Maar veel moeilijker moet het niet worden.
Door flin
#1186908
je zou, mocht je 't bovenstaande menu willen aanhouden;

de botmix en vleesmixen kunnen verdelen in 15 pakketjes van 200 gr
orgaan in 4 x 100gr
vlees in 5 x 100gr

dan zou je kunnen voeren:
4 dagen 200 gr botmix + 200 vleesmix + 100 orgaan + 100 gr vlees
1 dag 200 botmix + 400 vleesmix
2 dagen vleesmix, vlees en eventueel een kippennek, of wat vis

succes!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door