Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door pieterendiaan
#1185018
Ik heb een vraagje over het drogen van vlees. Heb geprobeerd antwoord te zoeken op mijn vraag bij oude toppics maar kan het helaas niet vinden.
Ik droog voor onze boxer reu (7 mnd) kipfilet in de oven. Nu wilde ik graag iets anders proberen maar liever geen orgaan vlees omdat hij carnibest krijgt en daar al genoeg van inzit. Wat voor rundvlees kan ik drogen? Zijn daar runderlappen of beeflappen voor geschikt of denk ik helemaal verkeerd?
Ik lees op het forum dat er veel vlees gehaald word bij de c1000, klopt dit? (aangezien deze goedkoper is dan de albert heijn).

Alvast weer bedankt!

Groetjes Diana
Door Mevroi Kruim
#1185048
Nou, als de C1000 iets leuks in de aanbieding heeft dan komen daar wel barfers op af (tzijn net vliegen  :D) maar ik denk dat de meeste mensen goedkopere leveranciers hebben, anders loopt het qua kosten wel erg uit de klauw.

C1000 heeft nogal eens kipkarbos (dijen dus) in de aanbieding en dat is leuk eten voor honden en sommige katten.
En mijn ouwe tandeloze katten zijn dol op gehakt (rund) dus als dat betaalbaar is haal ik ook ff de vitrine leeg.

Wat betreft drogen: zeker kun je runderlappen drogen, dan krijg je de zgn jerky. Hoe dunner en kleiner je het snijdt, hoe sneller het droogt. Als je voor goedkopere snacks gaat is bv kipfilet een aanrader; wel goed afdrogen vantevoren. En helemaal goedkoop en een geheide hit is gedroogde long. Orgaan als beloning gebruiken is iha geen probleem omdat het meestal maar kleine beetjes zijn.
Door dogsunlimited
#1185523
Ik koop weinig tot niets voor de honden bij de C1000 maar droog wel regelmatig rundvlees. Afsnijdsels van bieflappen of soepvlees. Even platslaan en mengen met verse of gedroogde kruiden en dan de oven in. Ze zijn er dol op.
Door Lizzy
#1185583
Ik heb regelmatig longhaas bij mijn kopvlees zitten. Dat is net biefstuk. Dat snijd ik in dunne plakken, sla ze plat en droog ze in de droogmachine. De honden zijn er dol op en het gaat prima. Als je het niet erg vindt om een keer wat meer geld uit te geven, kun je natuurlijk prima runderlappen bij de C1000 halen om te drogen. Het mooiste heb je vlees waar weinig vet aan zit. Want vet blijft vettig, als het vlees gedroogd is.
Door Suzanne
#1185722
blonT he, ik?
Dus je kunt elke spiervleessoort drogen als beloning? Dat gaat dus ook prima met "anders dan kipfilet" (en kipfilet is dus "spiervlees van gevogelte")?

Met kip gaat het prima ;-) en dat vinden ze ook lekker!

Gekookte en daarna gedroogde runderlever gaat er ook wel in ;-)

Beide gebruik ik bij de training als afwiseling op gekochte dingen (ja, ik ben nog af en toe stout en voer gekochte "beloninkjes")

Suzanne
Door dogsunlimited
#1185796
[quote="Suzanne"]
blonT he, ik?
Dus je kunt elke spiervleessoort drogen als beloning? Dat gaat dus ook prima met "anders dan kipfilet" (en kipfilet is dus "spiervlees van gevogelte")?

Met kip gaat het prima ;-) en dat vinden ze ook lekker!

Gekookte en daarna gedroogde runderlever gaat er ook wel in ;-)

Beide gebruik ik bij de training als afwiseling op gekochte dingen (ja, ik ben nog af en toe stout en voer gekochte "beloninkjes")

Suzanne
[/quote]

Nee, de lever inderdaad niet eerst koken. Dat is doodzonde en niet nodig. Wel proberen om dunne plakjes van te snijden of desnoods even platslaan met zo'n slagersmes of de platte kant van een hakbijl.

Het resultaat in de oven is hetzelfde dan nu met mijn 'Leo'.
Afbeelding

Te vet spiervlees is een crime, dus geitensnippers en lamssnippers doe ik niet. Hertevlees, echt lams- en geitenspiervlees, paardenvlees...gaat prima in de oven. En nu dan uitproberen met de droogmachine.
Door Ellen Els en Nina
#1186250
Ik koop regelmatig paardenvlees (als het in de aanbieding is) om te drogen. Ook niet zo duur, lekker mager, dus droogt makkelijk.
En verder herhaal ik wat hierboven is al opgemerkt: hoe kleiner/dunner je het vlees maakt hoe sneller het droogt en hoe minder vet hoe sneller het gaat.
Zo kun je echt alles drogen.
Door miik
#1186373
[quote="Suzanne"]
blonT he, ik?
Dus je kunt elke spiervleessoort drogen als beloning? Dat gaat dus ook prima met "anders dan kipfilet" (en kipfilet is dus "spiervlees van gevogelte")?

Met kip gaat het prima ;-) en dat vinden ze ook
Suzanne
[/quote]

Ja hoor, je kunt elk spiervlees drogen, mits er niet veelste veel vet aan zit (zoals bijv bij geite vlees)
Wij drogen regelmatig kipfilet, kalkoenvlees, ganze vlees, paardevlees en hertevlees.
Ook geite vlees of vlees wat eel vet is droog ik soms, maar dat voer ik dan gelijk die dag tijdens de training.
Wat ook goed wil is een Rodi worst in plakjes, dan krijg je een soort van koekjes waar ze hier dol op zijn.
Door Suzanne
#1186405
[quote="Kruimel"]
De lever hoef je niet eerst te koken, rauw drogen gaat ook goed, alleen wel goed afdrogen, het is meestal nogal kledderig  :P
[/quote]

Klopt, en het eerst koken bevalt me goed. Het zal dan weinig meer toevoegen aan "voedingswaarde"maar juist omdat het voor beloning bedoeld is, vind ik dat dan niet zo'n drama. Het deelt stukken makkelijker uit ;-)

Oh, maar ik zie "reepjes" op de foto. Dat heb ik niet, ik heb hele kleine "blokjes" die ik dus als beloning gebruik tijdens trainen, net als blokjes kaas, of 1/4 mini-frolic, dat formaat, zeg 3 x 3 mm
De eerste keer deed ik het zonder het eerst te koken en dat werd me te papperig, vandaar.

Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op zo 22 feb 2009, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Beppie1
#1186552
Ik droog ook gehaktballetjes!!!
Maar ook rundvlees inderdaad

Deze week heeft C1000 ook weer runderlappen dus ik ga weer...haha

Ben benieuwd hoe dat met die snippers gaat, heb ze besteld!!
Door pieterendiaan
#1187508
het is helemaal gelukt. erg bedankt voor alle tips!!!
ik heb nu ruim 1,5 kg vlees gedroogd namelijk runderlappen, kipfilet en lever.
Ik heb een teflon matje gekocht voor in de oven ipv bakpapier, en hierop kleeft de lever helemaal NIET.
Ik heb het vlees niet helemaal droog gedroogd maar een beetje vlezig gehouden. +- 4 uur in de hete luchtoven (lever 6 uur). En onze hond doet er echt een moord voor.
Ik ga dus geen snoepjes meer kopen in de winkel  ;D
Ik haal per dag een zakje uit de vriezer. Hoelang kan ik de zakjes in de vriezer bewaren?
Door Nynke
#1187632
[quote="pieterendiaan"]
Ik haal per dag een zakje uit de vriezer. Hoelang kan ik de zakjes in de vriezer bewaren?
[/quote]

maanden  :) :) :) :)
Door pieterendiaan
#1190983
zolang zullen ze er niet inliggen haha.
Het werkt trouwens echt super, hij heeft iets nog nooit zo lekker gevonden..

Alleen 1 minpunt. Ik moet nu standaard op straat zakdoekjes bij me steken, want zodra hij 1 snoepje heeft gehad begint hij te kwijlen (boxer) haha ;D
Door mrloes
#1240192
hi

Kun je struisvogelvlees ook drogen?
Ik moet (..?..) mijn hond een eliminatiedieet geven, 6 weken, van struisvogel, om te zien of hij wel/niet last
heeft van een voedselallergie. Heb al veel info gevonden op dit forum (oa Loes en Lizzy, bedankt!!) en las
nu iets over vlees drogen zodat je de hond een gezonde beloning kunt geven.
Is drogen beter dan koken?
Als ik t goed begrijp kun je dus t beste kleine stukjes vlees op bakpapier leggen, in de oven op 50 gr en dan
een uurtje of 8 geduld hebben?

mrloes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door