Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1186178
Ik ben sinds kort van brokken overgestapt op carnibest en ik vind het geweldig.
Nu lees ik net hoe 'duur' het barfen is.....en ik heb werkelijk waar met open mond zitten lezen!!

Wat is dat toch goedkoop zeg! Jemig!!
Als ik tel dat de carnibest me nu 6,50 per dag kost  (2kilo)  per maand is dat 195euro! En met volledige korting bij groot inkopen 5,30 en per maand 159euro.
Dan denk ik; ik ben stom als ik niet overstap op BARF!!!

Ik zit dan alleen met het samenstellen dan de menu's. Nou zijn daar hier genoeg topics over te vinden, maar ik blijf het 'ingewikkeld' vinden.
Zoveel van dit, zoveel van dat en dan nog zoeken naar een fijn adres waar je het niet al te duur kunt kopen.
En hoe doe je dat met bevroren vlees dan? Hak je dat gewoon door voordat het ontdooit word?? Of portioneer je dat nog voordat je het invriest?

Wat me ook weerhoud om te gaan barfen is mijn border-reu. Hij is zo gefixeerd op eten! Ik denk niet dat hij op zijn gemak zal eten en rustig zal knagen aan een bot, hij schrokt nu al de carnibest naar binnen. Ook zal ik op moeten letten dat alle 3 de honden op een apparte plek eten krijgen en dat er nergens botten blijven rondslingeren ivm conflicten onderling en mijn 2 kleine dochtertjes die natuurlijk zo'n bot wel interessant zullen vinden.

Hoe zou ik dit het beste aan kunnen pakken? En is er nog verschil in samenstellen voor aktieve en minder aktieve honden? En heeft iemand tips over hoe ik het portioneren vooraf het beste kan doen (omdat ik met 3 honden zit waarvan 2 ongeveer 20 kilo wegen en 1weegt  60 kilo, dus een behoorlijk verschil)
Door Borke
#1186187
Wat leuk dat je zo enthousiast bent over vers voeren dat je er nu aan denkt om te gaan Barfen  ;D

Portioneren doe ik als volgt, wij hebben 2 honden die samen ca. 1 kg per dag eten en ik vries spullen dan ook per kilo of per halve kilo in. Als ik het voorverpakt koop dan is het meestal al op 1 hele of halve kilo verpakt.
Dan ontdooit ik dus per dag 2 halve kilo's of 1 hele.
Soms koop ik zaken die per grotere portie zijn verpakt en al bevroren zijn, soms 5 of 10 kilo. Die kiep ik zo in mijn vrieskist en als ik het wil voeren dan laat ik het voor een deel ontdooien en verdeel het in handzame porties die ik dan weer invries.

Samen eten dat werkt hier niet. De katten (eten kvv) eten boven achter het traphek waar de honden niet bij kunnen.
Sofi eet in haar bench in de woonkamer (bedjes er uit, daarna schoonmaken en bedjes er weer in) en Borke eet buiten waar we een afdak hebben zodat hij niet in de stromende regen hoeft te eten.
Borke schrokt behoorlijk, maar karkassen van kip of eend zijn zo gekraakt en het gaat prima en ook groter spul als runderstrotten of lamsribben geeft geen problemen. Ik let wel altijd extra op hem. Ik kijk voor het raam naar hem en kan zo tegelijkertijd Sofi in de gaten houden.
#1186191
Ik zelf bestel het vlees meeste bij Herby, een internet bedrijf die een enorm assortiment heeft aan Barf spul. Dit krijg je dan bevroren binnen en dat gaat allemaal zo de vriezer in. Als ik een kilo uitleg en maar een halve kilo nodig heb snij ik het vlees als het half bevroren is ( soms ook helemaal ontdooit) door en het overige gedeelte gaat gewoon weer de vriezer in. Kip b.v. wat ik vers bij de poelier haal portioneer ik wel eerst voordat het de vriezer in gaat.
Hoe het zal gaan met meerdere honden kan ik je niet mee helpen, maar denk dat als je ze allemaal in een andere hoek van de kamer te ten geeft het wel goed zal gaan toch??
En het schrokken deed de mijne ook met kvv, was binnen 15 sec. de bak leeg!! Maar toch kluift hij heel netjes op zn botjes. Dat je hond een schrokop is met kvv zegt dus niets over het eten van botten.

En wat snap je niet aan het zelf samenstellen? Als je de percentage's aanhoud die hier staan kom je een heel eind. Dan kun je je menu ook hier plaatsen en dan zijn er genoeg mensen die er even kritisch naar willen kijken.

Je zult er van genieten wanneer je je honden zo bezig ziet met het eten i.p.v. dat ze het doorslikken zonder te kauwen en te proeven!! ;D
#1186197
Als ik het goed begrepen heb zijn er 3 verschillende manieren van barf.
Maar wat ik (even snel) niet zie is hoeveel ze nou precies van wat mogen/moeten hebben.

Als voorbeeld; hoeveel rundervlees moeten ze hebben en hoeveel kip? Die percentages staan er dan wel maar zouden ze bijv de hele week rund mogen?
En moeten ze ook tussendoor af en toe eenswild krijgen of is dat een 'extraatje'??
#1186243
Je zou onder 'vragen & antwoorden' even het topic 'barf voor beginners' helemaal door moeten lezen. Dan ben je weer heel veel wijzer.
De hele week rund is niet de bedoeling. Je maakt een menu voor b.v. een week en je geeft minimaal 4 a 5 diersoorten. Die verwerk je dus in een week menu.
Dan voer je +/-  50% vleesbot, 20% spiervlees, 15% orgaan, 10% groente, 5% overig
Kijk anders ook even bij de menu's, dan kun je kijken hoe je een week menu samensteld.
#1186244
Het is het beste om te wisselen van vlees soorten dus niet de hele week alleen maar rund.

Je hoeft maar weinig te verdelen als ik lees hoeveel jou honden wegen.
100 kilo totaal zeg dat je 2 % geeft dat is dan 2 kilo per dag,meestal komt het per kilo binnen dus dat is makkelijk verdelen.

Spiervlees gaat hier ook rap naar binnen maar op een kippennek knauwen ze toch wel en botten gaan ook wat rustiger.Voor jouw honden zou het wel iets groter moeten zijn dan een kippnenek ,ik heb maar hondjes van 13 kilo.

Maak eens met de percentage lijst een menu,dan kunnen ze hier op reageren,er is altijd wel iemand die je wilt helpen.
Je kan zo bij Herby bestellen met de hoeveelheid die jij nodig hebt en je hebt een grote vriezer kan je al bestellen,je zit zo aan het genodigde bedrag. :)
#1186477
Jol schreef: Hhmm....dus zo ingewikkeld is het eigenlijk niet. Volgens mij dacht ik veel te moeilijk  ::)
In t begin dacht ik ook dat t ingewikkeld was. Maar t valt reuze mee.
Hier ook een enorme schrok kop. Toen we nog KVV voerde raakte t bijwijze van amper de bak of ze had t al naar binnen geslurpt. Nu is zij juist degene die rustig keurig netjes knaagt.
#1186581
Ik heb net alles over het beginnen met barf gelezen. Er staat ook een rekenhulp bij.
Nou is mijn vraag; als ik 4 of 5 verschillende soorten vlees meng en alles afweeg (botten, organen en spiervlees) zodat ik precies uitkom qua percentages, kan ik dat alles dan kleiner maken en gewoon wat in een zakje doen om zo porties te maken?

Dus wanneer ik (even makkelijk genomen) 1 kilo per dag moet voeren en ik haal voor 1 week een totaal van 7 kilo voer (bot, spier, organen) en ik hak dat in stukken waarna ik dit portioneer in 7x1kilo. Dus dan kan er bijv konijn en rund in 1 menu zitten en eend met kip of alleen vis.

Kan ik zomaar vanalles op 1 dag geven? Of moet dat ook uitgeballanseerd zijn?
#1186586
het gaat er om dat je over een week (gemiddeld) goed uitkomt met je percentages, wat je dan welke dag geeft maakt eigenlijk niet zoveel uit. Net hoe dat uitkomt eigenlijk en let ook op de ontlasting, zolang dat allemaal goed is maakt het dus niet zoveel uit zolang je gemiddeld maar aan je percentages komt.

groetjes,
cali
Door Borke
#1187037
Jol schreef:
Kan ik zomaar van alles op 1 dag geven? Of moet dat ook uitgeballanseerd zijn?
Het hoeft per dag niet uitgebalanceerd te zijn, maar wel per 2 weken zo ongeveer.

Grofweg geef ik 1 dag orgaan (meestal pens) en 1 of 2 dagen spiervlees en dan nog 4-5 dagen bevleesd vleesbot of vis in de week, waarbij ik dan op een van die vleesbot dagen er nog wat orgaan bij doe.
Tussen de vleesbot dagen in geef ik dan spiervlees of orgaan.
Ik ben daarop uitgekomen door naar de ontlasting van de honden te kijken.
Bijvoorbeeld als ik mooi bevleesde lamsribben geef, dan is de ontlasting bij Borke toch wat hard, dus nu geef ik daar altijd wat spiervlees of orgaan bij.
Geeft ik een dagportie bevleesde gevogelte bot dan is de ontlasting prima en geef ik daar niets naast.
#1187188
Borke schreef: Het hoeft per dag niet uitgebalanceerd te zijn, maar wel per 2 weken zo ongeveer.

Grofweg geef ik 1 dag orgaan (meestal pens) en 1 of 2 dagen spiervlees en dan nog 4-5 dagen bevleesd vleesbot of vis in de week, waarbij ik dan op een van die vleesbot dagen er nog wat orgaan bij doe.
Tussen de vleesbot dagen in geef ik dan spiervlees of orgaan.
Ik ben daarop uitgekomen door naar de ontlasting van de honden te kijken.
Bijvoorbeeld als ik mooi bevleesde lamsribben geef, dan is de ontlasting bij Borke toch wat hard, dus nu geef ik daar altijd wat spiervlees of orgaan bij.
Geeft ik een dagportie bevleesde gevogelte bot dan is de ontlasting prima en geef ik daar niets naast.
Zo doe ik t ook
#1202738
Ze krijgen bij mij 1 maaltijd bevleesde botten en 1 maaltijd vlees/orgaan/ei e.d. Meestal iets meer bevleesde botten dan vlees. Zo hebben de honden bij mij de beste ontlasting. Is het wat hard, dan krijgen ze de volgende dag lever, is het wat zacht, dan krijgen ze de volgende dag wat meer bot en minder vlees e.d.
Vroeger had ik een menu maar nu pak ik gewoon wisselend uit de vriezer. Laatst was de kip op en had ik net een grote bestelling van Herby binnen en hebben ze een paar weken geen kip gehad. Toen ik weer plek in de vriezer had, heb ik kip gehaald en hebben ze een paar keer die week kip gehad. Zo gaat het ook met andere dingen.
Door Butch
#1204806
Het nadeel van zakjes met gemengd voer maken is dat als je hond plotseling iets niet lust, dan gaat hij bij alle maaltijden zitten meuten.
Mijn hond lustte opeens geen konijn meer en ik had 20 zakken gemengd vleesbot kip en konijn. Dat was dus 20 dagen zeuren. Terwijl als ik de ene dag kip en de andere dag konijn heeft, dan haal ik na 5 minuten alles weg als hij het niet eet, want ik weet dat hij de volgende dag gewoon weer kip krijgt en goed zal eten.  En de volgende keer bestel ik dus even geen konijn...

Bovendien is het dus echt heel veel werk, waarom zou je alles mengen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door