Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1185421
Je ziet weleens van die gratenpakhuizen op Animal Planet: alle ribben zichtbaar, dan zéér ingevallen en achteraan de heupen. Deze foto's zijn van enkele weken geleden, inmiddels is de hond nog verder vermagerd!
Afbeelding
Afbeelding
Mijn vriendin heeft een hond "gered": een XDuitse Staander van ca. 3 jaar. Hij zou rond de 30kg moeten wegen volgens mij, maar ik vrees dat hij krap op de helft zit. Zijn spierweefsel is aangetast, hij heeft allemaal kale plekken (doorligplekken?), hij kan nauwelijks op zijn poten staan (maar liggen doet hem pijn), het is niet meer dan een geraamte met een velletje eromheen. De tranen schieten je in de ogen als je hem ziet.

Volgende week gaat ze met hem naar de dierenarts om te zien of hij inwendige schade heeft van de ondervoeding, maar de grote vraag is nu: hoe krijgt ze hem weer een beetje op krachten? Barfen gaat haar te ver, dat dat valt af. Ze wil hem Kivo geven, omdat dat vrij vet is, 3x daags 700gram (=7% van 30kg). Is dat een goed plan, of zou het te veel/te vet zijn? En wanneer gaat ze dan weer minderen?
Wie weet raad? Alvast bedankt!

Vriendelijke groet
#1185429
Ach gossie , wat een stumper!  Het lijkt mij dat het voorlopig niet zoveel uitmaakt welk merk ie krijgt, als ie maar krijgt. Ik zou niet echt te vet gaan voeren, grote kans dat zijn lijf dat niet kan verwerken, maar kiezen voor een kwalitatief goede kvv, of op zijn minst wat merken afwisselen.
#1185448
ik zou eerder dan volgende week naar de d.a. gaan..
dit beessie heeft direkt medische hulp nodig..
het is een gevalletje apart die je volgens mij niet zomaar weer kan gaan voeren..
ik denk dat je de hoeveelheid voer ook langzaam op moet bouwen.. die maag kan dat niet aan..
niet te vet ook..
maar verder ook eens na laten kijken of deze toestand niet ook door iets anders veroorzaakt wordt..
eigenlijk vind het ik het zielig dat hij dit allemaal nog door moet maken.. :shy:
dit hondje zal zich nog een tijdje goed beroerd voelen eer hij opknapt.. áls hij opknapt..  :-X
#1185458
ik zou eerder dan volgende week naar de d.a. gaan..
dit beessie heeft direkt medische hulp nodig..
Hij is gisteravond pas bij mijn vriendin aangekomen, toen is hij vrijwel meteen gaan slapen. Vandaag ben ik op bezoek geweest en hij kwam al naar de deur om te kijken wie er was. Hij is dus niet helemaal apatisch...
Mijn vriendin gaat volgende week pas naar de da om hem eerst even tot rust te laten komen voordat er weer aan hem geprikt en gesjort wordt. Maar het is inderdaad triest om te zien!

Het is zo'n lief beest! Zijn verwondingen zijn grotendeels geheeld, het vermoeden is dat hij is aangevallen door een groep zwerfhonden. Maar hij is naar andere honden ook lief, wel onderdanig, maar niet heel angstig (mijn vriendin heeft nog 5 honden, groot en klein). Het is gewoon een kanjer, hij moet er gewoon boven op komen!
#1185484
Wat een verdrietige foto's :'( arme hond :(.
Je zegt dat ze nog meer honden heeft...hoe weet ze dan dat deze hond geen besmettelijke ziekte heeft?
Ik zou heel voorzichtig zijn met het voeren van de grote hoeveelheden. Meerdere keren op de dag kleinere beetjes geven lijkt me beter en dan langzaam opvoeren.
#1185493
Je zegt dat ze nog meer honden heeft...hoe weet ze dan dat deze hond geen besmettelijke ziekte heeft?
De hond komt uit Spanje en is voor vertrek naar NL getest en geënt e.d.
Hij heeft vanochtend gepoept en dat zag er normaal uit.
meerdere keren per dag kleine porties...een uitgehongerd dier moet je niet veel eten ineens geven, daar is z'n hele gestel niet meer naar.
Dat is duidelijk, ik geef het door!
#1185496
ik heb geen tips voor je, maar wil wel even kwijt dat ik het mooi vind dat toch iemand er door heen
kijkt en gaat proberen om deze hond alsnog een fantastisch leven te geven..

Hoop van harte dat hij opknapt, maar zou hem inderdaad wel even bij de andere honden weg houden totdat je zeker weet dat hij niets besmettelijks onder de leden heeft..ik duim in ieder geval voor jullie en zou het leuk vinden achter een paar weken foto's te zien waarop het aanzienlijk vooruit gegaan is..

heel veel succes en beterschap voor hem...
#1185504
ik duim in ieder geval voor jullie en zou het leuk vinden achter een paar weken foto's te zien waarop het aanzienlijk vooruit gegaan is..
Dat zouden wij ook leuk vinden!
wil wel even kwijt dat ik het mooi vind dat toch iemand er door heen
kijkt en gaat proberen om deze hond alsnog een fantastisch leven te geven..
Ja, ik ben trots op mijn vriendinnetje. Ze gaat er voor! Uiterlijk is niet belangrijk, een schoonheid zal het nooit meer worden, maar dat maakt haar nix uit. Nu maar zorgen dat hij flink aankomt en hopen dat zijn nieren oid niet beschadigd zijn...
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door