Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Babe
#1185046
Ik voer momenteel alleen Carnibest, ivm huisstofmijtallergie en lichte voedselallergie van onze Bull Terrier.
Soms haal ik wat runderkopvlees, nadat ik ontdekt heb dat ze daar ook best goed tegen kan.

Maar mij wordt ook wel eens gevraagd of ik de pens wil, als ze geen kopvlees hebben.

Maar wat moet ik me daar nu bij voorstellen? Hoe groot/zwaar is zo'n ding eigenlijk. De vrouw in de slagerijwinkel doet elke keer zo vaag erover en staat maar wat te lachen ???.

Ze verkopen het alleen maar in een stuk. Ik lees hier op Barfplaats dat er ook plaatsen zijn waar ze al in lappen zijn gesneden. Maar (ja sorry als ik blond overkom, maar ik weet echt niet hoe het er uitziet )zit daar niet ook nog prut in wat er dan uitvalt? In de pens zit toch hetgeen de koe gegeten heeft? Hoe kun je daar dan fatsoendelijk lappen van snijden? Ik wil het wel eens een keer proberen, maar dan moet ik eerst weten hoe groot zo'n ding nu is. Ik heb al eens een paardenhart meegekregen, maar toen werd ik dus ook verrast door de grootte van dat ding....5 kg :o
Volgens mij is een pens nog groter.

Wat mevrouw van de slachterij me wel laatst nog wist te vertellen, was dat ze bijv in oostenrijk een pens helemaal uitwassen zodat je alleen nog maar blank schoon vlees overhebt en dat wordt daar in een of ander stoofpotje of hutspot gegeten.
Maar ja, daar heb ik wat aan, ik ga geen pens uitwassen voor de hond!

Voor de geur ben ik niet zo bang. Ik heb een slechte neus ;). En anders versnij ik het buiten.
Gebruikersavatar
Door kira
#1185068
Een hele pens is een heerlijk ding, weegt een kilo of 10 minimaal, meestal eerder richting de 12 - 15. Die kun je dan in lappen snijden, als 't te veel is in éne keer. Der zit wel een penslucht aan, daar moet je van houden.
Fransen, engelsen, oostenrijkers, ze zijn er allemaal dol op.
Door Lizzy
#1185069
Een pens van een volwassen koe/stier weegt zomaar 15 kilo.

En zo ziet het er uit:

Afbeelding

Het is erg taai en snijd niet zo gemakkelijk. Je hebt er echt goed gereedschap voor nodig.
Door bulldelicious
#1185075
een runderpens kan echt wel heel groot zijn...5 kilo zou ik niet van verschieten...als je lamspens kunt krijgen...dat is kleiner, dat geven wij in een keer aan onze bullen.  Kun je de pens niet per kilo krijgen?
Door Babe
#1185082
@ Lizzy: Ik heb een elektrisch mes :). Dat moet toch lukken. En anders heb ik een heel scherp groot koksmes. Daar heb ik ook een keer een paardenhart mee gesneden.

Maar ja, nu zie ik de foto en dan denk ik...wat zit daar nu binnen in? Wat als ik begin te snijden...valt dan het half verteerde gras eruit? Of is dit echt alles? Alles zit zeg maar, vast aan elkaar.

@ bulldelicious: Helaas slachten ze hier alleen maar koeien, varkens en soms een paard. Aangezien je geen varken rauw mag voeren, ze jeuk krijgt van paardenvlees, blijft alleen rund over.
En nee helaas, ze verkopen niet per kg. Alleen hele pensen :(.
Ik heb het nog gevraagd, ook omdat ze zo vaag erover deed hoe groot zo'n ding nu was. Best groot, krijg je als antwoord. Ja...hoe groot dan, hoe zwaar!~Verkopen jullie het ook in stukken. Het enige wat er dan uitkomt is: Nee, alleen per hele pens.
Ik denk dat er genoeg kennels hier in de buurt zitten die er geen probleem van maken en zo'n ding in een keer meenemen. Dan gaan ze natuurlijk niet moeilijk doen om zo'n ding in stukken te gaan snijden.
Door sandrra
#1185108
Ik kan er helemaal naast zitten hoor.
Maar ik meen dat hier in NL geen (vuile) pens in de slagerij verkocht mag worden.
En als iemand vaag en lacherig doet krijg ik altijd grote argwaan eerlijk gezegd  :(
Door Mevroi Kruim
#1185158
SandRRa schreef: Ik kan er helemaal naast zitten hoor.
Maar ik meen dat hier in NL geen (vuile) pens in de slagerij verkocht mag worden.
En als iemand vaag en lacherig doet krijg ik altijd grote argwaan eerlijk gezegd  :(
Maar wel achterlangs, als de slachter daarvoor toestemming heeft.

Normaal gesproken spoelen de slagers de pens, dan is  de inhoud weg. Beter is alleen uitgeschud, dan zit al het voorverteerde gras/kuil er nog in plus een heleboel leuke bacterien.
Een elektrisch mes gaat het niet doen vrees ik, pens is taai. Een vlijmscherp groot vleesmes is een stuk handiger. Ik doe over het snidjen van een pens van 13 kilo ongeveer een half uur, inclusief verpakken in zakkies voor in de vriezer.
Door Tanna
#1185283
Ik koop lamspens, dat is niet zo zwaar. En ik vries het eerst in voor ik het snijd, want bevroren gaat dat veel gemakkelijker, mits je een goed scherp mes hebt natuurlijk.
Door sandrra
#1185401
Kruimel schreef: Maar wel achterlangs, als de slachter daarvoor toestemming heeft.

Normaal gesproken spoelen de slagers de pens, dan is  de inhoud weg. Beter is alleen uitgeschud, dan zit al het voorverteerde gras/kuil er nog in plus een heleboel leuke bacterien.
Een elektrisch mes gaat het niet doen vrees ik, pens is taai. Een vlijmscherp groot vleesmes is een stuk handiger. Ik doe over het snidjen van een pens van 13 kilo ongeveer een half uur, inclusief verpakken in zakkies voor in de vriezer.
oh ok...

Ik geef Mazoe hele schapen pens, net een mooi maatje voor haar. Khami wilt gemalen runderpens  ::)
Door Sultan
#1185477
Ik heb altijd hele (vuile) runderpensen. Ze wegen van 10 (is een kleintje) tot zo'n 18 kg per stuk.
Na vanalles uitgeprobeert te hebben, vind ik een goede scherpe (keuken)schaar het fijnst om een pens in stukken van ca. een kilo te knippen. Met een flinke pens kost me dat zo'n half uurtje, incl. verpakken ;)
Gebruikersavatar
Door nova
#1185547
Ik kom jammergenoeg geen slager tegen die mij vraagt of ik een hele pens wil  :-\
Maar zou je ze gaan versnijden, gooi ze eerst een paar uurtjes in de vriezer, dan gaat het versnijden een stuk makkelijker.

Hier vinden ze pens heerlijk
Laatst gewijzigd door nova op wo 25 feb 2009, 03:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door WillyP
#1186617
Ik krijg als het goed is deze week pens van de slager, hij levert het op bestelling, maar ik moet het wel dezelfde dag op komen halen.
Nu is dit voor mij ook de eerste keer dat ik pens geef aan mijn hond, dus ben best benieuwd hoe het gaat.

Wat kost bij jullie de pens per kg?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door