Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door bulldelicious
#1185044
hoi hoi,

wij hebben drie bull terriers, een volwassen teefje van 30 kg, voor haar heb ik volgend menu uitegerekend

Dior =>gewicht 30kg   => 2% van het lichaamsgewicht  = 600g /dag of 4200g /week

maandag=>630 g vlees + bot (70%-30%)  + 100 g groentenpuree
dinsdag=>300 g spiervlees + 100 g groentenpuree
woensdag =>630 g vlees + bot (70%-30%)  + 100 g groentenpuree
donderdag =>630 g vlees + bot (70%-30%)  + 100 g groentenpuree
vrijdag=> 1000 g orgaanvlees + 100 g groetenpuree
zaterdag=> 630 g vlees + bot (70%-30%)  + 100 g groentenpuree
zondag =>630 g vlees + bot (70%-30%)  + 100 g groentenpuree

en dan nog wat tafelrestjes toegevoegd

voor de twee jongsten (9 en 11 maanden) die nu ongeveer 25 kg wegen heb ik volgend menu

Hailey
Nessy => huidige gewicht 25kg => 4% van het lichaamsgewicht  = 1000g /dag of 7000g /week
maandag =>840 g vlees + bot (50%-50%)  + 150 g groentenpuree
dinsdag =>400 g spiervlees + 150 g groentenpuree
woensdag =>840 g vlees + bot (50%-50%)  + 150 g groentenpuree
donderdag => 840 g vlees + bot (50%-50%)  + 150 g groentenpuree
vrijdag =>1050 g orgaanvlees + 150 g groetenpuree
zaterdag=>1840 g vlees + bot (50%-50%)  + 150 g groentenpuree
zondag=>840 g vlees + bot (50%-50%)  + 150 g groentenpuree
aangevuld met ook wat tafelrestjes.

Wat denken jullie hier van? of wat kan ik beter veranderen?
Alvast bedankt!
groetjes sofie
Door Lizzy
#1185112
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik er weinig van kan zeggen.... Aangezien je geen totaal gewichten van het bot (is het bot of vleesbot?) op geeft, kan ik geen percentages voor je uitrekenen. Heb je die zelf uitgerekend? En hoe luiden die? Verder staat vlees en orgaanvlees en bot niet gedefinieerd dus kan ik ook daar niks over zeggen. Het zou prima zijn wanneer je een grote afwisseling aan diersoorten zou geven maar het zou bijv. niet goed zijn wanneer je kippenbot en rundvlees en rund orgaan geeft. Dat is dan weer te weinig afwisseling.

Als je deze gegevens nou voor ons invult, dan kunnen we meer over je menu zeggen.
Door bulldelicious
#1185147
heb dit via een rekenschema vanop de site gedaan, het bot bestaat voornamelijk uit kippenek en lamsribben, ik geef dan rundsslokdarm, of strootehoofd, rundshart of lipsnippers bij. Pens geef ik van lam en 1 keer per week vis zoals sardientjes. Hoe is de verhouding vlees/bot ongeveer bij kippenek? Ik had gelezen dan een volwassen hond  voldoende had aan 30% bot, bij de pups is het 50 %, klopt dit een beetje  ???  :o
Door Lizzy
#1185149
[quote="bulldelicious"]
heb dit via een rekenschema vanop de site gedaan, het bot bestaat voornamelijk uit kippenek en lamsribben, ik geef dan rundsslokdarm, of strootehoofd, rundshart of lipsnippers bij. Pens geef ik van lam en 1 keer per week vis zoals sardientjes. Hoe is de verhouding vlees/bot ongeveer bij kippenek? Ik had gelezen dan een volwassen hond  voldoende had aan 30% bot, bij de pups is het 50 %, klopt dit een beetje  ???  :o
[/quote]

Kippennek en lamsribben: dat zijn vleesbotten. Een kippennek bestaat ongeveer voor 50% uit vlees en 50% uit bot. Slokdarm is orgaan, runderhart is orgaan en lipsnippers...? Wat is dat?

Een volwassen hond kun je gewoon 50% vleesbot geven.
Door bulldelicious
#1185215
dus voor Dior ook 50% vlees en 50%bot (kippenek is dan geschikt en goed in verhouding?) ohja, ze krijgen ook rundslever(ook orgaan dus) en konijnen en kippenkarkassen gemalen.  Lipsnippers zijn stukken runderlip in grove slierten. Moet ik hart en slokdarm bij orgaan rekenen? dacht dat het  hart gewoon spiervlees was en de slokdarm ook en dat lever en pens orgaanvlees zijn...
Door Lizzy
#1185577
[quote="bulldelicious"]
dus voor Dior ook 50% vlees en 50%bot (kippenek is dan geschikt en goed in verhouding?) ohja, ze krijgen ook rundslever(ook orgaan dus) en konijnen en kippenkarkassen gemalen.  Lipsnippers zijn stukken runderlip in grove slierten. Moet ik hart en slokdarm bij orgaan rekenen? dacht dat het  hart gewoon spiervlees was en de slokdarm ook en dat lever en pens orgaanvlees zijn...
[/quote]

Kippennek is prima in verhouding. Maar, het is niet verstandig om alleen kippennek als vleesbot te voeren. Variatie is het sleutelwoord. Ik denk persoonlijk dat lipsnippers weinig voedingsstoffen bevat. Als ik tenminste voor ogen heb hoe het er uit ziet... Beter geef je gewoon spiervlees. Hart en slokdarm zijn orgaan. Wij rekenen onder spiervlees het vlees dat het skelet bij elkaar houdt en dat het lichaam laat bewegen. Kijk je ook naar de analyse van hart, wijkt het dus af van gewoon spiervlees. Zou je 20% van het totaal van je menu aan hart voeren: is je menu totaal in onbalans. Terwijl als je 20% echt spiervlees voert: is je menu prima in balans.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door