Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miske
#1183517
Ik had via iemand 15 kg vlees besteld, maar ik heb dus SUPERVEEL gratis gekregen, en heb hier thuis nu zo'n 50 kg liggen, als het niet nog meer is ...  Echter heb ik zoveel diepvriescapaciteit niet, en mijn ouders ook niet!

Hoe lang kan je dat vlees nu buiten bewaren?  Ik vrees niet zo lang?

Het gaat om: runderhart, runderlever, runderlongen, runderpens, runderstrot.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1183593
ik zou proberen de long te gaan drogen, en de rest misschien afwisselen met invriezen en naar buiten leggen. Ben bang dat dat dit geen weken buiten kan liggen, onbevroren.
En anders toch doorverkopen :-\
Door hetty2
#1183628
Ik heb een vrieskluisje in een groot vrieshuis, ik betaal iets minder dan 30 euro per jaar voor een kluis waar euh..... nu moet ik schatten..... 50 kilo in kwijt kan. Het is alleen goed zoeken naar zoiets, het is ontzettend ouderwets namenlijk en er zijn er niet meer zoveel.
Door Miske
#1183647
Ben benieuwd hoe je dat moet doen, longen drogen.  Kan het ook zonder zo'n droogmachine, en zoja: hoe dan?

Zo'n vrieshuisjes heb je hier volgens mij niet echt.

Ik was ook al van plan het verder te verkopen want het is echt superveel!  Mijn pa heeft het afgehaald dus ja, ik wist ook niet dat ie zoveel had meegebracht!  Anders had ik wel gezegd dat hij het mocht laten liggen.

Afwisselend invriezen is eigenlijk ook wel wat lastig, vrees ik.

Dus ik ga binnen enkele uren zien hoeveel er over blijft (ik vrees veel), en dan bekijk ik wel!
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1183705
Miske schreef: Ben benieuwd hoe je dat moet doen, longen drogen.  Kan het ook zonder zo'n droogmachine, en zoja: hoe dan?

Zo'n vrieshuisjes heb je hier volgens mij niet echt.

Ik was ook al van plan het verder te verkopen want het is echt superveel!  Mijn pa heeft het afgehaald dus ja, ik wist ook niet dat ie zoveel had meegebracht!  Anders had ik wel gezegd dat hij het mocht laten liggen.

Afwisselend invriezen is eigenlijk ook wel wat lastig, vrees ik.

Dus ik ga binnen enkele uren zien hoeveel er over blijft (ik vrees veel), en dan bekijk ik wel!
jalukifra hier van het forum heeft een eigentijdse droger :) zelf gemaakt.  :). Maar je kunt het ook in de oven drogen, alleen weet ik niet hoe want heb zelf alleen een droger. Maar is hier op BP genoeg over te vinden.
Misschien kun je ook het vlees wat je niet in de vriezer kwijt kunt als eerste opvoeren, maar als het alleen orgaan is word dat ook een beetje lastig denk ik.
Pens hart en lever kun je ook goed drogen. Of de lever en het hart even koken als lekkertjes. Tis maar een idee ::)
Door sandrra
#1183984
Vriezertje erbij kopen? Tenminste dat hebben wij toen gedaan  toen ik iets wat enthousiast besteld had. ::)
Of t vlees afwisselend vriezen dus wat nu in de vriezer zit eruit halen en dat wat gekoeld is erin doen. Zo deed ik dat verleden jaar ook in de caravan toen we wat langer onderweg waren dan we van plan waren. ( door pech onderweg)
En anders misschien iemand anders er blij mee maken.
Door Miske
#1184029
Helaas heb ik de plaats niet om nog een vriezer er bij te zetten!  Ik heb nog wel wat over dus ik ga het proberen vanavond nog weg te krijgen; ik vermoed dat het nl. niet lang goed blijft!
Gebruikersavatar
Door pike
#1184464
:D 50 kg dat is wel een hele boel!
De long zou ik inderdaad ook drogen, bij gebrek aan een droogmachine in de oven. Max. 80 graden anders bakt het!
Verders, buiten bij de huidige temperaturen (hier gemiddeld 2 graden), ik denk tot 5 dagen? Ik heb hier vaak een kilo spul die ik niet in een dag gebruik, dat ligt in de koelkast en daar voer ik 3 dagen van en dan is het op, maar de derde dag is er nog niets mis mee. Buiten is het momenteel nog kouder dan in de koelkast, dus ik denk dat het wel 5 dagen kan. Misschien wel een dagje langer ook. Maar ja, je voert geen 50 kilo in 5-6 dagen denk ik  :-\
Door Miske
#1184599
Heb hier wat rondgebeld en gedaan maar ja, helaas heeft niemand interesse blijkbaar.  Ik gooi het dus maar weg en heb dus mijn lesje geleerd dat ik nooit zoveel mag laten meebrengen en vragen, hahaha.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1184617
weggooien is ook zonde. ik weet niet zo snel waar beerse ligt, maar er zijn vast wel bp'ers die het voor een leuk bedragje (of gratis, aangezien je het toch hebt gekregen) van je willen overnemen. misschien zijn er zelfs wat mensen die een gedeelte voor je willen drogen.
Door Ons Elftal
#1184654
Ik heb gisteren weer via de Duitse Ebay een droogmachine gekocht. Voor € 14,28 + € 8,90 verzendkosten. Die neemt minder ruimte in dan een vriezer  ;D

http://cgi.ebay.de/BIO-DORRGERAT-mit-5- ... 240%3A1318"

Ik had hem verleden keer binnen een week in huis. Dus wellicht een optie als je het vlees nog een weekje ergens "onder kunt brengen".
Gebruikersavatar
Door pike
#1184701
Voor mij woon je helaas te ver weg. Ik zou het hier aanbieden op "vraag en aanbod" als ik jou was. Er is vast iemand die bij in de buurt woont  :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door