Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door IndyDean
#1180173
Hallo allemaal,

Ik ben iemand die veel meeleest, maar nog niets gepost heeft, maar ik heb een vraagje :) Sinds een week of 3 ben ik eindelijk van brokken overgestapt op kvv. Uiteindelijk wil ik ook erbij gaan barfen, maar met duitse doggen en hun toch wel ietwat zwakke darmstelsel, pak ik het rustig aan.

Ik heb een teef van 3,5 en een pup van 19 weken. De teef is 50 kilo en staat nu dus op 1kg kvv. Ze heeft 2 weken carnibest gehad en nu zijn we over op een ander kvv van mensen die zelf malen. http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 370.0.html. Ze doen het hier beiden super op. Indy ziet er mooi uit, heeft mooie ontlasting, is energiek en ze is steeds meer aan het veranderen, vacht wordt blauwer en mooier.

De pup is opgegroeid op RC brokken, eenmaal hier wilde hij dat niet meer, bleek wormen en giardia te hebben, heeft ab kuren gehad en overgegaan op hills brokken die hij wel at. Hij deed het hier super op, maar poepte 7 keer per dag flinke hopen en dat voor een pup van toen een kilo of 18.

Nu is hij over via carnibest op dit nieuwe kvv en hij eet het heeeel goed, ontlasting is goed, velletje is goed (ondanks zijn demodex, waar we nu ook mee bezig zijn met advocate spot on en ectodex, maar ondanks dat het er niet uit ziet, voelt hij zich prima). Gewoon allemaal super, maar hij blijft wat ribbig. Ik ben toen hij ruim 20 kilo woog met overstappen en uiteindelijk opgebouwd naar 5% van zijn lichaamsgewicht, dus 1kg verdeeld over 4 keer. Dat is meegegroeid naar zijn huidige gewicht van 28kg. Hij krijgt nu 4 keer per dag 400gr en zit dus zelfs iets over de 5% heen, maar hij blijft wat ribbig, ik wil hem graag ietsjes voller hebben volgens de richtlijn wel kunnen voelen, maar niet kunnen zien.

Het is dus een groot ras, pups krijgen tussen de 5 en 10% van hun gewicht, moet ik hem in voer omhoog gooien? Hij krijgt nu ongeveer 1,6kg, moet ik hem nog meer gaan voeren? Of raden jullie wat anders aan? Het is nooit een dikkerd geweest, van de brok wilde hij altijd maar een bepaalde hoeveelheid eten en dan stopte hij gewoon met eten, kvv kan ik hem blijven voeren :D Ik denk dat als ik er 5kg per dan in wil gooien, dat hij dat ook prima vindt, haha!
Door pallas
#1180244
Ik heb geen ervaring met grote rassen, maar als je je pup te ribbig vindt mag je er wel wat bij voeren.
Het enige waar je misschien voor uit moet kijken is groeipijn.

Op zich vind ik het nooit erg als ze tot een jaar of 2 flink ribbig blijven ,mits ze verder super gezond zijn ;)
De richtlijn dat je ribben niet hoort te zien leidt ( vind ik persoonlijk)meestal tot een te dikke hond.
Door *wendy*
#1180249
Bij de AB geldt de richtlijn ...2 ribben zichtbaar. (is mij verteld)
En bij een pup, zeker van een groot ras, zie ik hem ook liever iets ribbig.
Mits hij/zij, zoals Pallas ook zegt, verder goed gezond is. En volgens mij gaat dat wel "goed".
Dus zou ik hem denk ik zo houden. Maar ja weet niet wat jij met ribbig precies bedoelt natuurlijk  ;)
Door IndyDean
#1180569
Dankjullie voor de antwoorden!

Ribbig, nja, als hij ligt kun je ze praktisch allemaal tellen, als hij staat opzich niet, dan ziet hij er gewoon mooi uit. Ik zie ze liever ook iets ribbiger dan vet, hij moet inderdaad langzaam groeien en geen groeipijnen hebben, gelukkig is hij van 7 weken en 5,4 kg heel gezond gegroeid naar 19 weken en 28 kg en ongeveer 63cm hoog.

Maargoed, dan weet ik in ieder geval dat mocht ik hem alsnog iets voller hebben, dat ik hem gewoon wat meer kan gaan voeren :)
Door pallas
#1180592
[quote="henneke"]
als hij staat en je de ribben niet kan zien dan is hij zeker niet te mager hoor , ik zou gewoon met deze hoeveelheid doorgaan als ik jou was .
[/quote]

Ben ik het ook mee eens.
Ik zou de hoeveelheid voer dus niet verhogen.
Door Suri&Bohdi
#1183065
Bohdi is ook heel lang ribbig geweest werd wel breed in de borst en hartstikke gespierd
maar bij elke bocht die hij maken lachten je alle ribben tegen moet terwijl hij ook meer dan'
genoeg te eten kreeg, vanaf anderhalf jaar begon die eindelijk iets ronder te worden, dus kan denk ik ook gewoon aan de leeftijd liggen, en dat ze lang groeien.... :)
Door IndyDean
#1184063
Bedankt voor de reacties! Hij gaat verder ook super hoor! Glimt als een spiegel en echt dun is hij niet. Ja, het is een harpje als hij ligt en als hij flinkt bezig is zie je ook zijn ribbetjes wel, maar hij ziet er niet ondervoed uit ofzo  ;D
Ik houd hem nu op 1700gr per dag (4x 425gr) en vooralsnog doet hij het er super op. Groeit goed verder. Hij is ook goed gespierd hoor, krijgt een mooi stevig ruggetje en kontje, gewoon een lekker beestje :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door