Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Iris-rr
#1183724
...hoe te beginnen met barfen.
Ik weet dat er al een hoop uitleg staat in "Barfen voor Beginners", maar ik heb toch nog was vragen.
Ik ben echt een dummy op dit gebied, vandaar..

Ik heb een Ridgeback teef van 1 jaar van ongeveer 33 kilo.
Momenteel eet ze om de dag brokken (Bento) en de andere dag Smuldier/Rodi compleet.
Eigenlijk willen we van de brokken af, omdat ze heel veel last heeft van huid/vacht problemen.
Deze zijn al meteen verminderd sinds we Rodi en Smuldier geven, dus waarschijnlijk zal ze het op barf erg goed doen.

Ik heb al eens adviezen gevraagd aan mensen en die raadden aan om te beginnen met bijvoorbeeld een braadkuiken uit de supermarkt.
Goed, dan heb je een braadkuiken, en dan?
Is dat 1 maaltijd? Is het compleet? Moet je het snijden?

Tenslotte vraag ik me af waar je verder vlees kan bestellen voor het  barfen en hoe je dan weet hoeveel ze ergens van moet hebben?
Zijn er nog aanraders voor bepaalde vleessoorten?

Alvast heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Door Joke I
#1183743
In de bibliotheek staan hele goede onderwerpen die als je die goed doorleest al heel veel, zo niet alle vragen beantwoorden die je stelt. Succes!!!!
Door Iris-rr
#1183748
Joke I schreef: In de bibliotheek staan hele goede onderwerpen die als je die goed doorleest al heel veel, zo niet alle vragen beantwoorden die je stelt. Succes!!!!
Haha ja, dat is een idee. Maar aangezien er bij dit forum staat dat je er informatie kan krijgen en altijd vragen mag stellen, stel ik mijn vragen dus hier...  ;)
Je kan veel uit boeken halen, maar ervaringen van andere mensen niet..
Door Lizzy
#1183749
Iris-rr schreef: Ik heb al eens adviezen gevraagd aan mensen en die raadden aan om te beginnen met bijvoorbeeld een braadkuiken uit de supermarkt.
Goed, dan heb je een braadkuiken, en dan?
Is dat 1 maaltijd? Is het compleet? Moet je het snijden?
Je kunt inderdaad beginnen met braadkuiken. Of kippennekken. Of eendennek. Je geeft dan in plaats van een maaltijd KVV een maaltijd met braadkuiken. Maar je kunt niet alleen braadkuiken voeren. Het is belangrijk om verschillende vlees/diersoorten af te wisselen.

Dus, wat je doet is eerst kijken waar je zoal aan kunt komen. Dan ga je een menu maken. Stel je hond heeft ongeveer 700 gram verse voeding per dag nodig (ik heb het dus niet over brok), dan maak je bijv. als volgt een menu. 700 gram x 7 dagen per week = 4900 gram per week. Dat rond je even af. Dus laten we zeggen 5000 gram per week (5 kilo). De helft daarvan geef je aan vleesbot. Dus de helft van 5 kilo = 2500 gram vleesbot. Je neemt dan vleesbotten die voor tenminste 50% uit vlees bestaan en voor maximaal 50% uit bot. Omdat jouw hond nog geen vleesbot gewend is, zou ik beginnen met kippennek en eendennek. Dit kun je dan langzaam uitbreiden naar parelhoenkarkas, haaskarkas, konijn, eendkarkas, zalmkop, etc. En daarna kun je ook grotere botten van grotere dieren gaan voeren zoals lamsnek, geitenribben, lamsribben, etc.

Goed, die andere helft, 2500 gram, die verdeel je over orgaanvlees, spiervlees en groenten. Je zou bijv. van alle 3 deze groepen even grote delen kunnen voeren. Dus 2500 gram gedeeld door 3. En dat is ongeveer 800 gram. Dus, per week voer je 2500 gram vleesbotten, 800 gram orgaanvlees, 800 gram groentemix en 800 gram spiervlees. En als extra geef je een eitje, beetje zuivel, fruit, etc.

Je kunt ook wat preciezer rekenen en bijv. kiezen voor 50% vleesbot, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% groenten en 20% spiervlees. Net wat jij prettig/goed vindt.

Verder is het dus belangrijk dat je verschillende diersoorten geeft. Dus niet alleen kip en rund. Maar eerder minimaal een stuk of 4 diersoorten. Bijvoorbeeld kippenvleesbotten en eendenvleesbotten (of kip en parelhoen of kip en lam - net waar jij goed aan kunt komen) en bijv. runderkopvlees en lamsvlees of runderkopvlees en geitenvlees. En dan bijv. runderorgaan (pens en hart) en lamsorgaan. En bijv. 1 keer per week vette vis (zalmkop of hele sardientjes).
Tenslotte vraag ik me af waar je verder vlees kan bestellen voor het  barfen en hoe je dan weet hoeveel ze ergens van moet hebben? Zijn er nog aanraders voor bepaalde vleessoorten?

Alvast heel erg bedankt!
Zie daarvoor de categorie Vraag en Aanbod en dan vooral de a La Carte die Femke heeft gemaakt.
Door Iris-rr
#1183775
Hey Lizzy,

bedankt voor je uitgebreide antwoord!
De lijst met adresjes heb ik gevonden, super handig!  :)
Er zit bij mij om de hoek een islamitische slager (staat ook in het lijstje), maar volgens het lijstje producten dat er bij staat, hebben zij vooral lam. Geen eend of kip dus.
Is het een optie om met lam te beginnen? Eventueel in combinatie met braadkuiken ofzo?

De verhoudingen e.d. heb ik even overgeschreven....bedankt!
Door Iris-rr
#1183789
Ik heb een menu wat iemand hier op het forum heeft gemaakt, wat aangepast en op mijn hond afgestemd.
Zou dit een redelijk begin zijn voor een beginnende barfer?

Maandag
400 gr kippennekken, 400 gr lamspens

Dinsdag
400 gr kippennekken, 100 gr runderhart, 100 gr groente, 200 gr runderniertjes

Woensdag
350 gr kippenvleugels, 300 gr runderspiervlees, 50 gr groente (evt. toevoegen ei)

Donderdag
450 gr eendennekken, 100 gr runderhart, 250 groente,

Vrijdag
450 kippenvleugel, 150 runderspiervlees, 200 groente (evt. toevoegen ei)

Zaterdag
1 Zalmkop

Zondag
400 gr kippennekken, 250 gr runderhart, 150 gr groente
Door Fynn
#1183869
Ik denk dat het te eenzijdig is wat betreft je botsoorten.
Ik zie heel veel kip staan.
Kan je niet aan meer soorten karkas komenbv parelhoen,fazant.haas,konijn enz?

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door pallas
#1184106
Het percentage orgaan lijkt me ook aan de hoge kant.

Misschien mbv  de barfrekenhulp eens kijken hoe je dan uitkomt?
Door Iris-rr
#1184124
Fynn schreef: Ik denk dat het te eenzijdig is wat betreft je botsoorten.
Ik zie heel veel kip staan.
Kan je niet aan meer soorten karkas komenbv parelhoen,fazant.haas,konijn enz?

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
ehm jawel, dat kan denk ik wel, maar is dat niet te zwaar voor een beginner?
Ik dacht dat ik alleen mocht beginnen met eend/kip...vandaar.. :)
Maar andere soorten is vast ook wel aan te komen...
Door Iris-rr
#1184126
pallas schreef: Het percentage orgaan lijkt me ook aan de hoge kant.

Misschien mbv  de barfrekenhulp eens kijken hoe je dan uitkomt?
Ga ik doen, bedankt!  :)
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#1184184
Joke I schreef: In de bibliotheek staan hele goede onderwerpen die als je die goed doorleest al heel veel, zo niet alle vragen beantwoorden die je stelt. Succes!!!!
Hier wordt het onderdeel "bibliotheek" op Barfplaats bedoeld ga ik vanuit! ;)
Gebruikersavatar
Door pike
#1184454
Sanyo schreef: Hier wordt het onderdeel "bibliotheek" op Barfplaats bedoeld ga ik vanuit! ;)
Dat is nou wat ik ook wou zeggen, ik heb ook de indruk dat niet altijd duidelijk is dat als hier iemand het over de bibliotheek heeft, het over de bibliotheek op barfplaats gaat:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... ,11.0.html

En verder, ik vind het niet verkeerd om wanneer je net begint vooral met kippebotjes te werken. Pike heeft maandenlang alleen maar kippebot gehad, maar ja, hij was een moeilijk geval. De anderen kregen al heel snel alles wat ik maar in huis had, maar ze zijn allemaal begonnen met kippebotjes. Om te beginnen is het echt niet verkeerd. Zie je dat het allemaal goed verteert, dan ga je een stapje verder en neem je er een soort bij en zo breidt je het langzaam uit.

Maar wat het menu betreft:
Ik kom op totaal 4700 gram
2450 vleesbot = 52% = oke
1050 orgaanvlees = 22% = ruim maar kan
450 spiervlees 9,5% = veels te weinig
750 groente = 16% is ruim

o ja, en dan heb ik de zalmkop even buiten beschouwing gelaten omdat er geen gewicht bij staat. Dat valt onder vleesbot, dus in werkelijkheid ligt je vleesbotpercentage hoger, en daarmee de andere percentages lager. Vooral het spiervlees is echt te weinig daar moet je wat meer van geven.
Een betere verhouding is 50% vleesbot, 15-20% orgaanvlees, 15-20% spiervlees, 10% groente
En hier kun je alles over vinden in de "bibliotheek" van barfplaats  ;)


dus
Door Iris-rr
#1184657
@ Sanyo: Oh bedankt, dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.  :) Ik zal daar eens gaan kijken.

@ Pike: Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik de zalmkop sowieso nog even schrap, omdat die misschien nog veel te hard is voor een beginner. Ik had deze alleen erbij gezet, omdat ergens stond dat de hond 1x per week vette vis "moest" hebben.
Ik zal het lijstje vandaag weer proberen aan te passen tot de percentages kloppen.
Omdat Luna nog jong is en in de groei en ze last heeft van huidproblemen, moet ik meteen zeker weten dat ze alles binnen krijgt.
Vandaar dat ik meteen een kloppend menu wil samenstellen..  :)
Bedankt!
Gebruikersavatar
Door pike
#1184698
Je kan ipv zalmkop voor een beginnende barfer sardientjes proberen of de nog kleinere ansjovisjes. Dat zijn zachte visjes.  ;)
Door sandrra
#1184800
Iris-rr schreef: @ Sanyo: Oh bedankt, dat was inderdaad niet helemaal duidelijk.  :) Ik zal daar eens gaan kijken.

@ Pike: Bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik de zalmkop sowieso nog even schrap, omdat die misschien nog veel te hard is voor een beginner. Ik had deze alleen erbij gezet, omdat ergens stond dat de hond 1x per week vette vis "moest" hebben.
Ik zal het lijstje vandaag weer proberen aan te passen tot de percentages kloppen.
Omdat Luna nog jong is en in de groei en ze last heeft van huidproblemen, moet ik meteen zeker weten dat ze alles binnen krijgt.
Vandaar dat ik meteen een kloppend menu wil samenstellen..  :)
Bedankt!
Denk je misschien aan een allergie? Dan kan je beter eerst een tijd lang 1 soort voeren. En dan iets wat ze nog nooit gegeten heeft bijv. eend.
Reageert ze daar goed op dan voeg je iets weer toe aan t menu.

On ze dames krijgen zo'n 600 gram per dag en 50% vleesbot 20% spiervlees 20% orgaan en 10% overige.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door