Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1182921
De hond van mijn ouders (een labradorteefje van 10 jaar) heeft blaasontsteking en struviet. Uiteraard van de dierenarts antibiotica gekregen en hoewel de hond Carnibest Natuurvoer eet, heeft mijn moeder zich over laten halen om Hill's te voeren. Gelukkig kreeg ze hier zelf geen fijn gevoel bij en inmiddels is de hond weer terug op Carnibest. De dierenarts was hier niet gelukkig mee, want dit was niet goed voor een hond met struviet... Ik heb veel gelezen hier over het geven van vitamine C, appelazijn en cranberry-sap. Het was ook de bedoeling dat de hond nog andere natuurlijke produkten zou krijgen om zijn weerstand weer een beetje op te peppen, maar dit is nogal moeilijk omdat hij al bijna zijn hele leven prednison krijgt wegens 'onverklaarbare jeuk'. Niet alles mag daar zomaar bij worden gegeven, wel heeft hij nu Weerstandscompositum van de Groene Os. Graag zou ik jullie willen vragen of vitamine C, appelazijn en cranberry-sap voor de hond te gebruiken zijn ivm de struviet en zo ja, in welke hoeveelheden? De hond weegt 26 kilo. Misschien zijn er ook nog andere tips? Alles is welkom!
#1182985
Hoi Vitess over medische zaken kan ik je niks zinnigs zeggen, sorry

Alleen een vraag uit nieuwsgierigheid, die onverklaarbare jeuk zou dat een voedsel allergie kunnen zijn, of hebben je ouders dat al uitgesloten [dmv eliminatie dieet]?

Verder beterschap voor de hond!
#1183167
Hoi, dank je voor je reactie! Mijn ouders kregen de hond op zeven-jarige leeftijd, omdat haar toenmalige eigenaren geen tijd meer voor haar hadden... Acda (zo heet ze) kreeg toen al Prednison (Moderin) omdat niemand erachter kon komen wat haar jeuk veroorzaakte. Op de momenten dat ze krabde droeg ze ook een enorm sterke geur bij zich, ze beet haar pootjes kapot en had overal hotspots. Acda kreeg de eerste jaren brokken, en een half jaar geleden is ze overgegaan op Carnibest Natuurvoer. Er is geprobeerd de Moderin te minderen, en Eend/rijst te gaan geven. Dit leek een tijdje goed te gaan, maar helaas ging Acda na een aantal maanden toch weer krabben en herhaalde de geschiedenis zich. De Moderin weer gaan gebruiken en zoals het gaat met een paardemiddel werd het al snel weer beter. Om haar voer 'rijstvrij' te houden krijgt ze nu dus Carnibest Natuurvoer Diabetes, echter wel nog steeds in combinatie met Moderin. Mijn ouders durven dit niet te stoppen, omdat ze geen alternatief weten en bang zijn dat alles zich weer herhaalt. Maar de Moderin maakt natuurlijk wel meer kapot dan het Acda lief is, en ga na... ze krijgt het nu dus al tien jaar! Acda zou een reinigingskuur krijgen met Schindele's Mineralen na de kuur tegen de blaasontsteking en om haar weer wat op te peppen, maar dit kan niet door de Moderin. De dierenarts werkt niet echt mee, en blijft erbij dat dit voor Acda de enige oplossing is. Het is zo sneu om haar zo te zien, er moeten toch mogelijkheden zijn naast het vlees zodat ze zich wat beter kan voelen?
#1183646
Ik ga vandaag even informeren naar de ph-waarde. Beetje moeilijk om alles zo duidelijk mogelijk te omschrijven, het is niet mijn eigen hond en ik wil haar heel graag de goede kant op helpen maar vind het zo frustrerend dat we er elke keer naast lijken te zitten of het verkeerde proberen. Opnieuw kreeg mijn moeder gisteren te horen van de dierenarts dat ze nog een keertje moet langskomen om de urine na te laten kijken en dan toch echt een zak Hill's brokken moet meenemen. Ze belde me op en vroeg wat ze hier mee moest, ik heb haar op het hart gedrukt GEEN brokken te gaan gebruiken, wat er ook wordt gezegd.. Ook heb ik ph-strips gehaald bij de apotheek, maar thuisgekomen zag ik dat je hier niet precies mee kunt meten. Alleen 5-6-7-8..enz. En het is een combinatie van ph-urine en glucose. Ik zal dus andere moeten hebben, weet iemand waar ik die kan bestellen? Ik ga nu informeren naar de ph-waarde en laat het zsm weten! Bedankt alvast weer...
#1183652
pH waarde strips kun je wel bij de apotheek bestellen. Ik heb ze van http://www.macherey-nagel.com/tabid/10467/Default.aspx (en dan is ref nummer 92118 prima). Als ik je ouders was, zou ik willen weten of de hond een blaasontsteking heeft. Blaasontsteking is vaak de oorzaak voor struviet. Omdat de bacterieen van de blaasontsteking de pH waarde van de urine verhogen. En er daardoor struviet ontstaat. Vaak is dus een AB kuur nodig. En moet de urine aangezuurd worden.
#1183665
Hoi Lizzy, ik had in mijn eerste berichtje al gezet dat er inderdaad blaasontsteking was en hiervoor is een antibioticakuur voorgeschreven. Een half uur nadat mijn ouders thuis waren werden ze gebeld door de dierenarts dat er ook struviet was gevonden en dat ze dus die brokken moesten halen. De kuur is over, Acda krijgt nu alleen nog haar dagelijkse dosis Moderin, net als voorheen. De strips die ik van de apotheek heb zijn van Roche, de Combur Test. Maar ik zoek eigenlijk strips die preciezer zijn. Ik ga kijken op de link die jij hebt doorgegeven.
Groeten!
#1183706
vitess schreef: Hoi Lizzy, ik had in mijn eerste berichtje al gezet dat er inderdaad blaasontsteking was en hiervoor is een antibioticakuur voorgeschreven. Een half uur nadat mijn ouders thuis waren werden ze gebeld door de dierenarts dat er ook struviet was gevonden en dat ze dus die brokken moesten halen. De kuur is over, Acda krijgt nu alleen nog haar dagelijkse dosis Moderin, net als voorheen. De strips die ik van de apotheek heb zijn van Roche, de Combur Test. Maar ik zoek eigenlijk strips die preciezer zijn. Ik ga kijken op de link die jij hebt doorgegeven.
Groeten!
Oh zo. Sorry, niet goed gelezen. Ik denk dat je moeder gewoon prima de Carnibest kan blijven voeren. Ze kan daarbij zure vitamine C geven (ascorbinezuur) en cranberry en eventueel appelazijn. De brokken van Hill's hebben ook vooral verzurende ingredienten. Verder zitten er ingredienten in die het drinken bevorderen. Oftewel: zout. Je moeder kan met de verse voeding precies hetzelfde doen. Ze kan de urine aanzuren met vitamine C, cranberry en appelazijn (ze zou het beste kunnen kijken wat het meest effectief bij haar hond werkt door inderdaad zelf de pH waarde te meten en dan bijv. een paar dagen vitamine C te geven, bijv. beginnen met 500 mg en uitbouwen naar 1000 mg en dan kijken wat dat met de pH waarde van de urine doet. Dan eventueel cranberry erbij geven en kijken wat dat met de urine doet). Verder kan je moeder wat bouillon maken zodat de hond wat meer drinkt dan normaal. Om door te spoelen. En probiotica geven om de darmen (en dus de weerstand) weer op orde te krijgen. Dat is wel belangrijk, bij AB.
#1184065
Ik heb dus mijn moeder nagevraagd wat de PH-waarde was van Acda's urine en ze heeft hierover de dierenarts gebeld. Grote verassing: niks van bekend. Alleen het gegeven dat er struviet was aangetroffen in de urine, verder niks. Nu de ab-kuur voorbij is gaan mijn ouders nog wel vanavond met nieuwe urine er naar toe om te laten testen. PH-waarde kan toch gewoon aan de eigenaar worden meegedeeld? Ik vind dit wel wat vreemd. Ook vroeg mijn moeder nog naar PH-strips en die kende de assistente niet, werden daar nooit gebruikt. 't Is wel een strijd zeg, om die strips een beetje vlot in huis te krijgen...
Afwachten vanavond maar weer, met het vlees gaat ze in elk geval gewoon door en zodra de PH-waarde bekend is gaan ze beginnen met vit. C/appelazijn/cranberry. We wachten af!
Groeten van Angel
#1184331
Mijn ouders zijn met de urine van Acda bij de dierenarts geweest. De ph-waarde was 7.2, maar er was geen struviet meer aanwezig. De dierenarts heeft zelfs gezegd om dan 'toch maar door te gaan' met de Carnibest... Nou, ze kan nu dus beginnen met de vitamine C/appelazijn/cranberry. En ik neem aan dat dan ook begonnen kan worden met probiotica? Ben benieuwd..

Groeten van Angel
#1184684
vitess schreef: Mijn ouders zijn met de urine van Acda bij de dierenarts geweest. De ph-waarde was 7.2, maar er was geen struviet meer aanwezig. De dierenarts heeft zelfs gezegd om dan 'toch maar door te gaan' met de Carnibest... Nou, ze kan nu dus beginnen met de vitamine C/appelazijn/cranberry. En ik neem aan dat dan ook begonnen kan worden met probiotica? Ben benieuwd..

Groeten van Angel
Dat is goed nieuws! Een pH van 7.2 is niet verkeerd. Ik denk dat het wel handig is om aan te gaan zuren maar de pH waarde goed in de gaten te houden. Tussen de 6.0 en 6.5 is heel mooi.

Probiotica kan inderdaad gegeven worden.
#1184750
Zou dagelijks gebruik van Prednison/Moderin invloed kunnen hebben op de PH-waarde? Is er iemand die een bepaald idee of gevoel heeft over het afbouwen van de Prednison? Of er ervaring mee heeft? Misschien zou dat kunnen wanneer de hond 'van binnen' weer wat rustiger is en ook de ph-waarde weer goed is. Ik weet dat het stoppen met Prednison niet zomaar mag, daarom zou ik graag willen weten of jullie daar ideeën over hebben. Het zou toch geweldig zijn wanneer Acda zonder zou kunnen...
#1184802
vitess schreef: Zou dagelijks gebruik van Prednison/Moderin invloed kunnen hebben op de PH-waarde? Is er iemand die een bepaald idee of gevoel heeft over het afbouwen van de Prednison? Of er ervaring mee heeft? Misschien zou dat kunnen wanneer de hond 'van binnen' weer wat rustiger is en ook de ph-waarde weer goed is. Ik weet dat het stoppen met Prednison niet zomaar mag, daarom zou ik graag willen weten of jullie daar ideeën over hebben. Het zou toch geweldig zijn wanneer Acda zonder zou kunnen...
Ik durf je niet te zeggen of pred. invloed heeft op de pH waarde. Ik dacht eigenlijk van niet maar misschien dat Tannetje/Dorothea dat met zekerheid kan zeggen. Wat ik wel weet is dat pred. de kans op infectie vergroot. En daarmee de kans op blaasontsteking. En de bacterieen in blaasontsteking, veroorzaken een verhoging van de pH waarde. En daarin krijgt struviet dan weer de kans zich te ontwikkelingen, in deze alkalische urine.

Het afbouwen van pred zou ik in overleg doen met de DA. Tannetje (onder het forum bekend onder de naam Hitam) en Dorothea (Dorothea) kunnen daar misschien ook in adviseren. Beide DA.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door