Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1179985
Ik heb 4 katten, 2 van ruim een jaar (abbesijn/ragdoll)en 2 van een half jaar (maine coon/pers).
Met de oudste twee ben ik begonnen met barfen. In het begin ging dit best goed, totdat ze wat groter werden. Toen bleek mijn kater zo gulzig te zijn dat nog geen 2 minuten na het eten alles er weer met dezelfde gang uit kwam. Niet echt iets om blij van te worden.
Toen ben ik grotere stukken uit gaan proberen en ook kant en klaar versvlees (vnl. bibi, soms aangevuld met kivo of smuldier). Ook dat leek in het begin goed te gaan.
De twee die erbij kwamen kregen ook meteen hetzelfde voer. Uiteindelijk ging 1 van de vier hier ook weer van overgeven en een van mijn nieuwe katten kreeg er hele dunne ontlasting van.
Het kwam erop neer dat ik dagelijks moest dweilen om de kots- en poepvlekken weg te werken en zeker drie keer in de week de kont van mijn langharige kat moest wassen. Na een maand of 5 a 6 ben je dat toch wel heel erg zat, dus ben ik (geheel tegen mijn principes en ten einde raad) even overgestapt op brokken om te zien wat het effect hiervan zou zijn.
Ze staan nu bijna twee weken op brokken, er wordt niet meer gekotst en ik hoef geen konten meer te wassen. Enerzijds heel fijn, maar anderszijds ben ik er niet helemaal blij mee, want ik wil ze eigenlijk helemaal geen brokken voeren. Op t moment krijgen ze brokken van almo nature. Ik ben al op zoek geweest naar brokken zonder toevoegingen e.d. maar heb nog niets gevonden. Voor honden is er wel zoiets als farmfood. Weet iemand of dit er ook is voor katten? Of herkent iemand mijn verhaal? Help, wat nu?
#1180031
Hai Tallie,

's natuurlijk moeilijk  oordelen hier vanaf m'n stoel...

'k lees dat je katten ook 'n virusje onder de leden hadden?

daarnaast geef/gaf je misschien veel merken/dingen door elkaar? en weet je misschien niet wie waar goed/slecht op reageert?

en dat spugen zou ook nog kunnen zijn omdat ze niet in alle rust apart kunnen eten?
of hairballs?

  't roept eigenlijk alleen maar meer vragen op;
en neej, 'k kan me niet voorstellen dat er iets beter is voor 'n kat dan prooitjes, en/of zelf samenstellen  :(
#1183419
De nieuwe katten kregen kvv?
Gaf je ze 1 soort kvv? en welk merk? Het kan zijn dat ze aan de race gingen van de verschillende soorten door elkaar, het idee dat het gemalen kvv snel het spijsverteringssysteem doorloopt en vanwege de grote hoeveelheid koolhydraten..Wellicht was er een stress situatie vanwege de snelle wisseling van de groep en heerstte er een virusje?
Ik vind het wel apart dat ze nu weer goede ontlasting hebben. (ach ja, apart, er zal weinig diarree uitkomen vanwege de droge brokken  :-\)

ik zou weer overstappen naar 1!! kvv soort met gemalen calcium bron ipv toegevoegde supplementen, daarna langzaamaan overstappen op barf. De barfonderdelen passeren langzaam het verteringsgestel en de darmen moeten weer aan het werk
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door