Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door IzMi
#1183015
Even wat vragen voor de mensen die héél veel verstand hebben van het BARF-en..
Ik ben nog in het begin van de (misschien nog niet eens) experimentele fase.

Ik heb twee Britse kortharen in huis van bijna 4 maanden. Waar we, meer dan, ontzettend blij mee zijn.
De fokker gaf ze altijd al rauw vers vlees en wij zijn hierin meegegaan. Ik heb een tijdje terug 5 kilo spiervlees (van de wang van een koe) gekocht en ik heb dit in zakjes van 80 gram verdeeld. Dat krijgen ze dus per dag (allebei `s morgens en `s avonds ongeveer 40 gr) en ze vinden het heerlijk!!!
Ik heb gisteren wat runderhart gemengd door het spiervlees om te kijken of ze het lekker vonden, het ging schoon op! Vanmorgen een beetje kipfilet gemengd door het spiervlees, ook op en ze leken het lekker te vinden!

Mijn vraag(en).. gaat dit een beetje de goede kant op? Ik lees zoveel over percentages en dergelijke. Gaat die percentages over een dag of een week? Ben gewoon benieuwd of dit een beetje is wat het BARF inhoudt.. Of moet je dan ook echt bot en dergelijke geven. Ik wilde binnenkort eens naar de poelier voor wat kippennekjes, levertjes ed. Als ik dan een beetje afwissel met spiervlees, kip etc... Is dit dan een beetje de bedoeling. Ik heb al zo ontzettend veel gelezen, maar blijf toch met vragen zitten en het blijft een beetje vaag..

Wat een verhaal :-)!
Dat geeft vast niet...

Wacht met smart op wat reacties!

Vriendelijke groetjes,
Linda
Door Too
#1183046
Hai Linda allereerst gefeliciteerd met je kleine britjes [foto????]

Bereid je maar vast voor op heel veel vragen van BP-ers...
Ik begin alvast
-wat voerde de fokker precies, was dat een kvv [kompleet [kant en klaar] vers voer] , de naam zegt t al dat is compleet en je hoeft niet meer te rekenen met percentages
-wat eten je kleintjes nu, ik hoop niet alleen dat [spier]vlees, dat is niet echt uitgebalanceerd

Ik zou ze om te beginnen een goede kvv geven[eentje met gemalen bot als calcium-bron - zo uit m'n hoofd carnibest, bandit en er zijn er wel meer]
Dan heb je de tijd om je in te lezen in t zelf samenstellen, da's nl helemaal niet zo moeilijk als je t principe door hebt
Als je een eerste opzet voor een menu hebt plaats je t hier.. iedereen schiet er op ;) en komt met suggesties, op die manier doorzie je t t snelste

Een goed menu volgt eigenlijk de verhouding bot/spiervlees/orgaan van een prooidier
Voor mijn poes-dames hanteer ik een weekmenu, waarbij alles in de juiste verhouding voorbij komt


Heb je hier iets aan??? Kom maar met je vragen..
Door IzMi
#1183176
Hallo!

Een foto plaatsen, hmm is me niet helemaal duidelijk hoe ik dat nou precies moet doen!

De fokker gaf voornamelijk vers vlees, niet kant en klaar. Ze geeft eigenlijk allerlei verschillende dingen; spiervlees (van de slachter), kip, levertjes en dat soort dingen..
En de kleintjes eten nu brokjes (royal canin & hills gemengd). En twee keer per dag spiervlees. En gister dus paar stukjes runderhart geprobeerd en kipfilet in stukjes gesneden.

Echte hele beesten in m`n huis (hamsters e.d) ik weet niet of ik dat wat vind..
Of is dat juist de bedoeling. Of mag `t ook dergelijke vlees maar dan al voorbewerkt door de slager/ slachter of iets?
Door Too
#1183199
Nee hoor je hoeft echt geen hele beesten binnen te slepen...  ;) , doe ik ook niet, ze blieven geen muis...

In jouw geval zou ik met een kvv  beginnen, dan hoef je je geen zorgen te maken over tekorten, de poezen krijgen alles wat ze nodig hebben
Als je echt wilt weten wat je voert kun je je verdiepen in barf en zelf gaan samenstellen.
Door IzMi
#1183203
Oh gelukkig maar.. dat zag ik al niet echt zitten. Een eendagskuiken misschien....... Maar hele kwartels en hamsters   :-\
Ik wil sowieso zelf samenstellen. Ik heb nu iig in de vriezer nog wat spiervlees, runderhart, kipfilet..
Wat heb ik nog meer nodig om zelf samen te stellen? En moet je perse malen? Of kun je gewoon de ene dag spiervlees geven, andere dag orgaan, etc? Of is het belangrijk dat alle percentages gemengd worden en dagelijks gegeven?

Al die vragen... Stom eigenlijk, dat je zoveel leest en dat je toch nog bepaalde 'stukken' mist waardoor het toch nog onduidelijk is.
Ik wil in ieder geval een paar worsten van carnibest kopen. Maar ik wil toch ook snel beginnen met zelfs samenstellen.
Dus alle (begin) info is meer dan welkom!!
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 feb 2009, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
#1183218
Nou, wat je iig moet geven is bot, voor de kalk en de fosfor en de magnesium en al die andere broodnodige mineralen. Zelf samenstellen zonder bot is vragen om ernstige problemen, dan is je menu iig helemaal niet compleet en krijgen je katten ernstige tekorten.
Dus spiervlees en hart en lever is allemaal prima, helemaal niks mis mee, maar voor een volledig menu moet je toch echt aan die percentages ben ik bang. Of, zoals Too voorstel, met een kant en klaar versvlees uit de winkel. Daar zit al bo (of in het geval van de goedkopere soorten een calcium-supplement) in en je katten krijgen dan iig een afgewogen voeding.

Hele beesten hoeft echt niet, je kunt ook heel goed een Frankenprooi  ;D samenstellen uit onderdelen van diverse dieren. Je botten van kip of konijn of haas of parelhoen of eend, je spiervlees van lam of rund of ook kip of konijn, je orgaan weer ergens anders van.
Door IzMi
#1183223
Oké dat is in ieder geval goed om te weten! Ik wil graag zelf samenstellen, moet alleen even m`n weg erin vinden.
Dat het extra werk is geeft helemaal niets! En dat ik me aan die percentages 'moet' houden is ook helemaal prima!!
Carnibest is goed, maar ik stel liever zelf samen. En begin er het liefst ook zo snel mogelijk mee. Daarbij hebben we een druk bestaan... En ben ik een aantal dagen vragen. Dus wilde flink IN DE ACTIE  :D

Hoe zit het precies met de botten? Waar haal je sowieso al je onderdelen?
EN.. hoe geef je het bot... Jullie merken het al, het is helemaal nieuw voor ons. En moet echt m`n weg nog vinden....
Laatst gewijzigd door IzMi op wo 18 feb 2009, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Too
#1183229
lijkt me een ´strak plan´ om eerst even carnibest  te geven
Er komt zoveel op je af als je begint met lezen...
Nee hoor je hoeft echt niet zelf te malen, ze hebben toch tandjes...

Het standaard menu bevat ca 50% bevleesd bot 'half vlees, half bot´, 15% orgaan, hart, lever maag, nier en 35% spiervlees

Mijn meiden meiden krijgen 2 maaltjes per dag,
per week
6x vleesbot. bevleesd bot, 1x vis, 2x orgaan, 5x spiervlees
Door IzMi
#1183233
Sowieso ga ik morgen een beetje carnibest halen om de tijd te overbruggen totdat ik het ECHT door heb  ;)!!

En Too, jou menu voor een week; dit houdt dus ook in dat ze op één dag bijvoorbeeld vleesbot en spiervlees krijgen?
En waar schaf je alles aan? orgaan en dergelijke kun je natuurlijk bij de slager halen, alhoewel er zijn misschien goedkopere manieren?
Maar bijvoorbeeld het vleesbot, bevleesd bot?

Hier nog een site die ik kreeg toegestuurd door mijn fokker, vond er zelf veel nuttige info op staan..
http://www.centaurea.nl/HTML/Vers%20voe ... %20kat.htm
Door Too
#1183239
Bottige onderdelen... kippennekken, kippenruggen, vleugeltjes vind je vaak al bij de ¨markt.poelier, eendenrug, parelhoenkarkas etc kopen de meesten  via Herby of dog shape of....kijk even bij de adressen, t is niet zo heel veel werk, af en toe knippen-hakken en delen... alles in zakjes en je kunt weer weken verder
Kwartels zijn trouwens ook niet echt eng, ze zien er meestal uit als blote dwerg kipjes
Door IzMi
#1183244
Wat super fijn zeg!! Zo snel reacties... ik kon het namelijk al niet echt uit staan; nadat ik gisteren uren gelezen heb op de site, ik nog steeds niet door had hoe het nu echt in zijn werk gaat. Maar het begin te dagen.. Heb m`n vriend ook `t één en ander laten lezen zodat we samen een beetje kunnen puzzelen. Maar het begint te komen..
Vraag me alleen nog af of je dus elke dag iets geeft. Of dat je echt zakjes maakt van 'van alles' door elkaar? Op de site stond ook van alles over groenten, kruiden, fruit? Verwerk je dat ook in je menu?
Door Too
#1183312
K probeer t nog een keer, de computer is een tikkie overstuur.. had ik zo´n mooie tekst gefabriceerd  :-\

Je linkje ... is helemaal goed, Tannetje ze heet Hitam op dit forum, zegt je meot gemotiveerd zijn bereid zijn je te verdiepen..., als je dat moeilijk vind ... kies dan voor een kwalitatief goede kvv...


De mutsen krijgen 2x daags eten
de zakjes zijn per maal geportioneerd, dus 2 zakjes per dag
7x vleesbot, 1x vis,2x orgaan, 4x vlees... zo iets, groente fruit en kruiden.... als je snorretje boontjes, broccoli of wortel lekker vind ... geen probleem maar voor katten zijn groenten geen must
Zo af en toe een geklutst eitje is voor de meesten en traktatie
Door IzMi
#1183332
Bedankt voor je moeite en info!

Wat ze zegt klopt helemaal.. !! En verdiepen wil ik me zeker!!

Varieër je nog wel eens in dat menu. Of laat je dat altijd zo?
Bestel je zelf ook bij Herby (en wat zijn je ervaringen) of haal je je ingrediënten elders?

Ik ga ze zo maar even 1/2 kipfilet, 1/2 spiervlees geven met een eitje erdoor..... Tsja je moet toch een beetje inventief zijn als je nog niets in huis hebt  ;D! Morgen een aantal Carnibest worstjes halen. En dan een menu-tje bedenken en daarmee verder aan de slag!

Bedankt voor zover  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door