Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#1183252
Goed. Ik barfte dus volop. Maar zoals sommigen van jullie wel weten, is Sophie haar maagje niet je-van-het. De laatste tijd heeft ze op Barf een periode gehad dat ze standaard alles uitkotste dat ze binnenkreeg. Ik zag gewoon aan haar dat ze het minder goed 'deed' op Barf, hoe heerlijk ze het ook vindt. En hoe leuk en goed ik het ook vind. Maar ja, om nu te blijven barfen omdat ik vind dat dat het beste is, terwijl ik zie dat het voor Sophie misschien niet het beste is?

Afijn. Sinds een tijdje staat ze op KVV, Carnibest. Ook hierop heeft ze nog misselijkheidsaanvallen gehad hoor, maar als ze die niet heeft doet ze het gewoon 'goed'. Geen gekots, geen 'zware maag', ze oogt gewoon wat soepeler als ze geprakte meuk krijgt.

Maar terug dus naar die KVV. Ze krijgen hier nu allebei Carnibest. En ik moet zeggen, Carnibest is best duur. Ik ben Carnibest gaan geven omdat ik ervan overtuigd was 'dat dat kwalitatief de beste is', op Bandit na maar da's mij voor 'altijd' net iets te duur. Voor ik barfte voerde ik ook Carnibest.

Maar nu vraag ik me af, behalve op 'gevoel' en wat zaken als natuurlijke calciumbronnen en geen granen; is Carnibest nu werkelijk zoveel beter dan andere, goedkopere, merken? Ik lees bijvoorbeeld over Smuldier...en dat scheelt een heel stuk. Ik wil af en toe licht verteerbare Barfhapjes voor haar blijven maken, maar ben dus op zoek naar een goede basis-kvv, of meerdere merken die ik af kan wisselen.
#1183293
Hoi, grappig wat jij schrijft ben ik in zeker zin ook mee bezig. Nou moet ik zeggen dat ik de luxe heb van meerdere merken tot mijn beschikking, en het prijs verhaal is daarmee ook niet zo'n issue  :-[

Met onze hond probeer ik het "barf-principe" van het voeren van meerdere diersoorten een beetje na te bootsen door meerdere merken KVV en meerdere smaken te wisselen. In de praktijk komt dit neer op:

Carnibest, alle smaken behalve waar rund in zit.
Bandit, lam en geit en soms wildmix
Smuldier Glutenvrij: lam, kip en paard (hoewel laatste 2 ik nog niet geprobeerd heb :-[)
en daarnaast wat er bijv in de aanbieding bij de poelier is (wild, kip) en wat karkassen bijv. van haas, gans, eend en kalkoennek.

Nu heb ik dus geen merken nog geprobeerd waar alleen calcium supplement in zit. Puur omdat die rund bevatten.
Van AHV heb ik nog steeds niet duidelijk of ze nu wel of niet gemalen karkas gebruiken. Het antwoord wat ik kreeg is dat de oorsprong van de calcium/phosphor dierlijk is... maar ja... als het een dierlijk-supplement is...  ::)

ik ben er voor om gewoon lekker af te wisselen!

en dan.. over de kwaliteit van Carnibest  "zoveel beter" ... daarover zijn al zoveel discussies, tjeeee  ik vind het nog steeds een heel goed merk, maar zie ook andere merken die er in mijn ogen heel goed "uitzien".
Het lastige vind ik, dat je aan de ene kant kunt zeggen, je weet pas of het goed is als je precies weet wat er inzit (en dat geldt voor alle merken, ook voor diegene die zéggen wat er in zit, want iedereen kan zéggen wát er in zit  ;) :P).
En daarnaast kun je kijken en luisteren naar anderen, en naar jouw hond(en), waar reageren ze goed op, en dan heb je nog het verhaal van je portomonnee... die heeft ook zo de neiging om mee te 'praten' ;D logisch...


Ik ben bewust dat ik niet precies antwoord weet/heb op je vragen, maar misschien helpt 't je een beetje  ;)
#1183313
Je hebt gelijk hoor, zo ga ik het ook doen. Gewoon afwisselen. Maar in mijn hoofd zit ergens dat Smuldier, omdat het zo goedkoop is, dan ook wel per definitie 'minder' zal zijn, en dat hoeft natuurlijk niet perse. Ik zou ze best op Carnibest kunnen houden hoor, de prijs is geen doorslaggevend argument en dat zou ik best trekken. Maar als je bedenkt dat Carnibest inmiddels begint rond de 3,50 per kilo en Smuldier bijna de helft kost, dan vraag ik me toch af waar dat verschil precies inzit. Van producten krijg je vast niet eerlijk los bij welke boer/vleesverwerker hun beestjes vandaan komen. Dat vind ik direct ook het nadeel van KVV; dat je niet kunt controleren wat erin gaat. En daardoor ben je misschien juist eerder geneigd te geloven dat je het 'beter' doet als je een duurdere KVV geeft, puur omdat je aanneemt dat die hogere prijs vast ook een hogere kwaliteit garandeert. Van biologisch vlees zoals in Bandit kan ik me dat goed voorstellen. Biologische grondstoffen zijn gewoon een hele tik duurder. Maar van niet-biologische merken?
#1183316
Tsja Jesse deed het altijd prima op CB totdat ze de samenstelling verandert hebben, er zitten nu o.a. meer bieten in. Jesse kan hier echt niet tegen, rode huid en jeukklachten. Na heel wat merken uitgeprobeerd te hebben blijkt de nieuwe smuldier glutenvrij er het beste uit te komen. Daarnaast ben ik nu 2 weekjes bezig met het voeren van naturis en ook dat bevalt prima en is ook nog goed betaalbaar. Kortom een kvv is goed als jouw hond er het goed op doet (en je portomonnee). Maar CB is in mijn ogen echt niet HET merk evenals Bandit of HB dat niet is. Hmmm eigenlijk heb je niets aan dit antwoord ::)
#1183325
[quote="Cindy de Wolf"]
Tsja Jesse deed het altijd prima op CB totdat ze de samenstelling verandert hebben, er zitten nu o.a. meer bieten in. Jesse kan hier echt niet tegen, rode huid en jeukklachten. Na heel wat merken uitgeprobeerd te hebben blijkt de nieuwe smuldier glutenvrij er het beste uit te komen. Daarnaast ben ik nu 2 weekjes bezig met het voeren van naturis en ook dat bevalt prima en is ook nog goed betaalbaar. Kortom een kvv is goed als jouw hond er het goed op doet (en je portomonnee). Maar CB is in mijn ogen echt niet HET merk evenals Bandit of HB dat niet is. Hmmm eigenlijk heb je niets aan dit antwoord ::)
[/quote]

Ja, maar -niet lullig bedoeld hoor!- dat vind ik altijd zo'n lulkoekargument 'hij doet het er goed op'. Er zijn immers legio mensen wiens hond 'het goed doet' op brokken, en toch vind ik brok geen goede voeding voor een hond. Natuurlijk, als je hond het ergens niet goed op doet, dan moet je het niet voeren. Maar stel ze zouden het even goed doen op beide merken; welke zou dan, kwalitatief, het beste zijn? En op wat is die keuze, los van de prijs, gebaseerd?
#1183334
[quote="geer"]
Ja, maar -niet lullig bedoeld hoor!- dat vind ik altijd zo'n lulkoekargument 'hij doet het er goed op'. Er zijn immers legio mensen wiens hond 'het goed doet' op brokken, en toch vind ik brok geen goede voeding voor een hond. Natuurlijk, als je hond het ergens niet goed op doet, dan moet je het niet voeren. Maar stel ze zouden het even goed doen op beide merken; welke zou dan, kwalitatief, het beste zijn? En op wat is die keuze, los van de prijs, gebaseerd?
[/quote]

Begrijp wat je bedoelt maar zolang alles onzeker is wat er precies inzit kan je gewoon geen zinnig antwoord geven. Je kan namelijk geen appels met peren vergelijken. Ik was ook altijd min of meer in de veronderstelling dat de duurdere merken wel beter zouden zijn maarja nu blijkt in mijn geval het duurdere merk niet meer aan deze veronderstelling te voldoen en komt het goedkopere merk er gewoon zeer goed uit qua alles. Maar om antwoord op je vraag te geven als ze het op beide merken goed zouden doen zou ik toch gaan voor degene waar een natuurlijke calciumbron inzit. Vandaar ook dat ik toch door ben blijven zoeken en nu Naturis aan het uitproberen ben.
#1183336
Ja ik moet dus zeggen dat ik de smuldier-glutenvrij Lam ook wel mooi er uit vind zien. Hoewel het me toch erg "kippig" ( ;D) over komt, beetje licht van kleur. Lamsvlees is volgens mij veel roder. Maar goed..
Als ik de smuldier-glutenvrij- rund (heb m wel 's gezien en ook gehoord van diversen) bekijk lijkt het wel een hele andere oorsprong (grondstof) dan de 'gewone' smuldier uit de supermarkt, of dat zo is?!?!?! :-\.

Van "Smul" zélf heb ik begrepen dat de Smuldier zo goedkoop is omdat het per zoveel ton!! per week naar de Supermarkten gaat, en ik denk dat dát de prijs ook wel drukt.
En het vergelijken met de prijzen die je betaald als je barft en inkoopt bij bijv een Herby en de prijzen van KVV dat vind ik echt appels en peren vergelijken, bij Herby (of welke barf-supergoedkope-leverancier) koop je grondstoffen. Dan ben je volgens mij 2e of misschien 3e in de lijn. Daarvoor moeten KVV fabrikanten hele fabrieken, vriescellen, personeel etc etc laten draaien... toch? (of zie ik het nou verkeerd en heb ik niet opgelet tijdens economie lessen vroeger  :D)
#1183341
[quote="roos79"]
Ja ik moet dus zeggen dat ik de smuldier-glutenvrij Lam ook wel mooi er uit vind zien. Hoewel het me toch erg "kippig" ( ;D) over komt, beetje licht van kleur. Lamsvlees is volgens mij veel roder. Maar goed..
Als ik de smuldier-glutenvrij- rund (heb m wel 's gezien en ook gehoord van diversen) bekijk lijkt het wel een hele andere oorsprong (grondstof) dan de 'gewone' smuldier uit de supermarkt, of dat zo is?!?!?! :-\.

Van "Smul" zélf heb ik begrepen dat de Smuldier zo goedkoop is omdat het per zoveel ton!! per week naar de Supermarkten gaat, en ik denk dat dát de prijs ook wel drukt.
En het vergelijken met de prijzen die je betaald als je barft en inkoopt bij bijv een Herby en de prijzen van KVV dat vind ik echt appels en peren vergelijken, bij Herby (of welke barf-supergoedkope-leverancier) koop je grondstoffen. Dan ben je volgens mij 2e of misschien 3e in de lijn. Daarvoor moeten KVV fabrikanten hele fabrieken, vriescellen, personeel etc etc laten draaien... toch? (of zie ik het nou verkeerd en heb ik niet opgelet tijdens economie lessen vroeger  :D)


[/quote]

De nieuwe smuldier ziet er idd heel anders uit dan de reguliere smuldier en het ruikt zeker ook anders ;D Ik vind de lam een beetje ruiken naar leverworst ;D maar lamsvlees althans ribben zijn wel degelijk licht van kleur, lamsvlees is idd donkerder.

Nee hoor je hebt goed opgelet bij je economielessen ;)
#1183345
[quote="roos79"]
Ja ik moet dus zeggen dat ik de smuldier-glutenvrij Lam ook wel mooi er uit vind zien. Hoewel het me toch erg "kippig" ( ;D) over komt, beetje licht van kleur. Lamsvlees is volgens mij veel roder. Maar goed..
Als ik de smuldier-glutenvrij- rund (heb m wel 's gezien en ook gehoord van diversen) bekijk lijkt het wel een hele andere oorsprong (grondstof) dan de 'gewone' smuldier uit de supermarkt, of dat zo is?!?!?! :-\.

Van "Smul" zélf heb ik begrepen dat de Smuldier zo goedkoop is omdat het per zoveel ton!! per week naar de Supermarkten gaat, en ik denk dat dát de prijs ook wel drukt.
En het vergelijken met de prijzen die je betaald als je barft en inkoopt bij bijv een Herby en de prijzen van KVV dat vind ik echt appels en peren vergelijken, bij Herby (of welke barf-supergoedkope-leverancier) koop je grondstoffen. Dan ben je volgens mij 2e of misschien 3e in de lijn. Daarvoor moeten KVV fabrikanten hele fabrieken, vriescellen, personeel etc etc laten draaien... toch? (of zie ik het nou verkeerd en heb ik niet opgelet tijdens economie lessen vroeger  :D)


[/quote]

Dat zie je goed. KVV zit veel meer arbeidsintensieve tijd in dan in BARF en dat maakt het kostenplaatje.
Je kan het ook zelf doen maar dat vergt niet alleen arbeid maar ook inverstering in materiaal.
#1183352
Ja, nee, dat snap ik allemaal, dat KVV duurder is omdat dat voor je wordt voorbewerkt. En ik snap dus ook dat een Mulder Diervoeding, die zijn handel groots in de supermarkten wegzet, hierdoor relatief goedkoper is. Maar als dat dus het verschil in prijs verklaart en niet de inhoud of samenstelling, dan is dat voor mij - als consument -en niet valide argument om toch CB te blijven voeren. Zeg maar.
#1183371
[quote="geer"]
Ja, nee, dat snap ik allemaal, dat KVV duurder is omdat dat voor je wordt voorbewerkt. En ik snap dus ook dat een Mulder Diervoeding, die zijn handel groots in de supermarkten wegzet, hierdoor relatief goedkoper is. Maar als dat dus het verschil in prijs verklaart en niet de inhoud of samenstelling, dan is dat voor mij - als consument -en niet valide argument om toch CB te blijven voeren. Zeg maar.
[/quote]

.... tja.... lastig.... ik weet even niet zo goed wat ik daarop zeggen moet. Ik heb zelf ook altijd gehoord dat de gewone Smuldier van mindere kwaliteit is, en in zekere zin, door het gebruiken van een calcium supplement (in de kompleet, toch?), is dat natuurlijk in weze zo. Maar is dat het prijsverschil, lijkt me niet.
Is het een hardnekkige 'roddel'?
Durf je de proef op de som te nemen? Een maand lang bijv smuldier supermarkt (om t zo maar ff te noemen) voeren? en kijken wat er gebeurt?

Kijk je kunt natuurlijk allerlei argumenten gaan roepen. Dit merk "ziet" er mooi uit, ruikt "lekker". Maar ... dat wat ik 'zie' en 'ruik' is dat wel goed voor mijn honden? Als het blubberig is, wil dat zeggen.. mindere kwaliteit? Zijn voorgeperste drie-hoekjes of schijfjes per definitie slechter?  Ik ga helemaal los nu...  :D ;D
Je blijft altijd maar uitkomen bij het punt: je weet niet precies, exact wat erin zit, en zult dus in zekere zin moeten geloven op de mooie ogen van de fabrikant of wat je ziet bij je hond.... maar ja... dan zijn we weer terug bij: "hij doet het er goed op, dus het is goed voer" discussie :P
#1183429
[quote="geer"]
Ja, maar -niet lullig bedoeld hoor!- dat vind ik altijd zo'n lulkoekargument 'hij doet het er goed op'. Er zijn immers legio mensen wiens hond 'het goed doet' op brokken, en toch vind ik brok geen goede voeding voor een hond. Natuurlijk, als je hond het ergens niet goed op doet, dan moet je het niet voeren. Maar stel ze zouden het even goed doen op beide merken; welke zou dan, kwalitatief, het beste zijn? En op wat is die keuze, los van de prijs, gebaseerd?
[/quote]

;D ;D L*lkoekargument, je blijft lachen met tante Geer ;D  Maar opzich  kun je best iets met dat argument als je eerst voor jezelf de definitie van "het goed doen" hebt vastgelegd. Maar jij bent slim genoeg om "de hond vind het lekker" de hond viel niet acuut dood neer" de hond verkeerd niet in algehele malaise" en/of  "de hond van de buren eet dit ook en is al 9" niet te verwarren met "hij doet het goed".
Op Barf deed Soof het dus niet goed, dus ergens werkt het argument wel ;D


Om op je laatste vraag in te gaan zou ik toch het liefste iets met een gemalen bot als calciumbron hebben.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door