Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door marjan23
#1182570
Ik ben eigenlijk een beetje doorverwezen naar barfplaats.
Een paar maanden geleden zijn we van brok overgestapt op kvv. Onze reu bleef aan de magere kant en het teefje ook maar minder dan de reu. Sinds de kvv is hij aangekomen en lijkt hij eigenlijk gewoon op gewicht te blijven zitten.
Ons teefje niet die begint erg stevig te worden.

Toen ze brokken kregen stond er altijd een bak gevuld en aten ze wanneer ze honger hadden, ze aten zich dus ook niet dik.

Ik geef nu 's ochtends en 's avonds de kvv en met wandelen krijgen ze als beloning kleine stukjes kaas en af en toe een koekje of boterham. Restjes pasta en groente is ook voor ons maar dat komt maar af en toe voor.

Ons teefje, Nina lijkt gewoon de hele dag honger te hebben. Regelmatig hoor ikdat maagje rommelen en ze is altijd bezig met eten. Ze staat er altijd met haar neus boven op. Het vlees heeft ze in no-time op en ik heb wel eens kipkarkassen geprobeerd om te kijken of ze dan langzamer eet maar nee, dit is in een paar seconde weg. Terwijl de reu rustig zijn bak leeg eet staat Nina al weer te zoeken of er meer is. Hoe pak je dit in. Ik wil niet dat ze honger moet lijden maar meer dan ze nu krijgt is niet verstandig ook met oog op de aankomende sterilisatie.

Nu was een idee om 1 x per dag te gaan voeren en dat ik dat hier eens na kon vragen, bij deze dus.
Barfen is op dit moment geen mogelijkheid voor ons. Hoe pak ik dit aan?
Gebruikersavatar
Door koekje
#1182578
sien had op kvv ook knagende honger. het is gemalen, dus glijdt zo door de spijsvertering heen. barfen was echt de best optie voor haar en dan ook zo groot mogelijke stukken aanbieden. zo doet ze er langer over voordat alles naar binnen is en het verteren neemt gewoon meer tijd en energie in beslag. sien heeft in het begin van haar barfavontuur ook nog wel even honger gehad, maar dat was ook omdat ze moest wennen aan 2x per dag een maaltijd ipv 3 of 4.
geen boterhammen/koekjes/pasta geven. deze koolhydraten doen de bloedsuikerspiegel teveel schommelen, wat ook een hongergevoel kan geven (bij katten, ik neem aan bij honden ook wel). als je echt persé een beloning wil geven, geef dan een minibeetje van de maaltijd of een klein gedroogd stukje vlees. bij beloningen gaat het volgens mij meer om het idee dan om de daadwerkelijke maagvulling. je kan ook van die gedroogde visjes van de kattenafdeling geven, eventueel in stukjes.

ik neem aan dat ze geen wormen hebben.
Door marjan23
#1182583
Tja barfen is hier op dit moment geen optie. Groot inkopen en een extra vriezer zijn twee dingen wat op dit moment niet mogelijk is.

Kaas krijgen ze met wandelen. Ons teefje eet tijdens wandelen alles als beloning. Maar onze reu heeft dan echt geen interesse in een koekje of worstje.

Ze hebben geen wormen, al moet ik van de week een nieuwe kuur halen. Ik heb nog maar voor 1 hond liggen.
Maar zou de kvv 1 x per dag een optie zijn voorlopig?
Door Helma
#1182594
Ik geef mijn hond sinds een week 1 x per dag eten, omdat hij een beetje zat te zeuren met eten. Het gaat prima!!
En ik heb absoluut niet het idee dat hij honger heeft overdag.
Hij krijgt overdag alleen wat fruit of een ander gezond iets.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1182619
je hoeft niet groot in te kopen om te kunnen barfen. ik neem aan dat je nu ook wat vriezerruimte voor je kvv hebt. er zijn mensen die met 3 katten uit een vriesvakje barfen.

ik denk dat je met 1x per dag kvv het risico loopt dat na bv 18 uur de hond gal gaat kotsen omdat de maag te lang leeg is gebleven.
Door Helma
#1182659
[quote="koekje"]
ik denk dat je met 1x per dag kvv het risico loopt dat na bv 18 uur de hond gal gaat kotsen omdat de maag te lang leeg is gebleven.
[/quote]

Ja dat kan, bij mijn hond gaat het goed.
Denk dat het een kwestie is van uitproberen.
Door Too
#1182670
[quote="koekje"]
ik denk dat je met 1x per dag kvv het risico loopt dat na bv 18 uur de hond gal gaat kotsen omdat de maag te lang leeg is gebleven.
[/quote]

Volgens mij kun je dat enigszins ondervangen door op sterk wisselende tijden te voeren, hond kan dan niet anticiperen dmv de aanmaak van extra maagzuur
Door Fido
#1182677
Gaan barfen geeft ook geen garantie dat ze niet meer de hele dag honger heeft, helaas :-\. Je hebt gewoon dieren die de hele dag door kunnen blijven eten en zeuren om eten.
Wij hebben een siamees gehad die de hele dag door bleef eten ondanks hele stukken barf en die er noggeneens moddervet van werd. Wij hebben bij hem uitgebreid bloedonderzoek gedaan (is makkelijk als je een da praktijk hebt ;)) en hem binnenste buiten gekeerd. Geen afwijkingen behalve dus zijn vreet/honger gedrag.

Alles geprobeerd. 1x per dag, ad lib, KVV, hele prooidieren en alle mogelijke combinaties hierin.
Van pure ellende (kat vrat écht alles >:() zijn we hem brok gaan geven in de hoop dat zijn vreetgedrag zou veranderen. We hebben zelfs brok ad lib gevoerd (OEhh je wil niet weten hoe fout dat allemaal voelde :-X) maar ook dat hielp niet dus terug op barf en de haat liefde verhouding die ik met die kat had maar voor lief nemen :-\


Ik zou het met jouw hond gewoon gaan uitproberen met 1x per dag KVV te geven op onvoorspelbare tijden zodat je het Pavlov effect ontwijkt.
Wat voor het ene dier geld hoeft niet voor het andere dier te gelden.
Ook zou ik regelmatig de supermarkten afsnuffelen voor barfmateriaal in de afprijs wat je dan direct aan je hond kan geven zodat het je geen vriesruimte kost.
Door marjan23
#1183796
Het blijkt dat meningen verdeeld zijn!
Ik vind het erg lastig hoor. We geven pas sinds een half jaar kvv en ik ben er zeer tevreden over. We halen het bij kivo en dat is redelijk voordelig zeker omdat we momenteel niet groot kunnen inkopen en het haast om de hoek is.
Eigenlijk wil ook eens wat afwisseling, ze krijgen nu alleen als afwisseling de vis.

Ik heb er gister zelf ook nog over nagedacht en het punt is dat het eigenlijk alleen om het teefje gaat. Ze is gewoon gefocused op eten. Al haalt ze geen prullenbakken leeg en ze gaat ook niet kwijlen als wij aan het eten zijn. Ze gaat gewoon heel dicht bij ons liggen. Ze krijgen het eten ook pas nadat wij gegeten hebben.

Ik zit me nu dus sterk af te vragen wat voor toevoeging het geeft om 1 per dag te gaan voeren. Zal haar schooien dan echt verminderen? Het snel eten wijt ik er aan dat ze altijd als laatste krijgt en dat als de reu eerder klaar zou zijn met eten dat de kans er in zit dat hij ook haar eten gaan opeten. Toen ze brokken kregen (er stonden altijd 2 bakken) at ook eerst de reu, was de reu klaar begon zij pas. Ondanks dat er twee bakken stonden.
Ik heb ze wel eens apart laten eten. De één binnen, de ander buiten. Maar daarmee was het vlees net zo snel op.
Ik heb wel eens kipkarkassen uitgeprobeerd. Als de reu het nog uit zijn bak moet halen en het op zijn plaats wil opeten. Heeft het teefje het al op en haalt ze de rest uit zijn bak.

Zal 1 x per dag echt een oplossing zijn of moet ik het gewoon laten voor wat het is. Er is eigenlijk geen probleem, behalve dat het een vreetmonstertje is. Ik heb er geen last van, ik zou het vooral voor haar rot vinden als ze altijd maar honger heeft.
Heeft ze ook echt honger of is het gewoon dat vreetmonstertje zoals ik haar af en toe noem. Volgen jullie me een beetje.

Ik weet dus eigenlijk gewoon niet wat verstandig is en ik ben echt een leek betreft vers voeren.
Door IndyDean
#1184066
Misschien heel dom, ik ben nog niet zo heeel erg thuis in dit alles, dus mensen: corrigeer me vooral als ik het mis heb :) Is het niet juist een idee om haar vaker per dag te laten eten? Om zo het eten te spreiden en op die manier is haar spijsvertering dus altijd bezig met iets en dat stilt misschien het hongergevoel? Wat betreft het psychisch bezig zijn met eten...ja...wat doe je daaraan? Ik denk dat je tijdens het wandelen moet stoppen met het voeren van vanalles. Die van ons krijgen tijdens het wandelen nooit snoepjes of snacks. Op die manier houd je het constant denken aan eten in stand. Bij alles wat je, is ze ook bezig met eten. Gewoon haar vaste tijden en daarnaast helemaal niets.

Ik snap eigenlijk het 1x per dag voeren niet, sowieso ivm het pavlov effect én eventuele maagtorsies. Ik geef mijn volwassen teef liever 2x een halve kilo, dan 1 keer een hele. Onze pup van 5 maanden krijgt op dit moment alsnog 4x pd eten, 4x 425gr. Uiteindelijk wil ik ze beiden op 2x, maar bij de pup wil ik daar voorlopig nog niet aan ivm de hoeveelheid.
Door Mevroi Kruim
#1184908
Als je veel kleine beetjes voert is de maag nooit helemaal vol. Nou weten wij niet hoe het voelt als hond, maag vol of juist niet, maar ik heb iig de stellige indruk dat ze aanzienlijk tevredener zijn met een echt volle maag, en dan daarna een hele tijd niet meer zeuren (dus neem ik aan geen honger hebben) terwijl ze met meer maaltijden per dag wel degelijk zeuren en schooien. Daarnaast merk ik iig bij mijn honden dat ze met 1 maaltijd per dag, of minder (bij mij eten ze 5 a 6x per week) gemiddeld met minder toe kunnen dan als ik vaker voer. Dus kennelijk verteren ze het voer beter en benutten ze het beter als ze minder vaak eten en/of regelmatig de maag echt vol hebben.

Wat betreft maagtorsies: er is bij onderzoek geen verband gevonden tussen volle maag en risico op torsie. Geen enkel. Er is wel een relatie met het voeren van brokken en met het voeren vanaf een verhoging.

En ik geef mijn honden ook beloninkjes tijdens het wandelen. Ik doe dingen met ze tijdens de wandeling, oefeningetjes, zoekspelletjes, speuren, behendigheidsdingen, en daar beloon ik ze voor met voertjes. Uiteraard zijn dat hele kleine snoepjes, niet groter dan een erwt, dus daa rkrijgen ze per saldo heel weinig binnen. Maar ik snap dus weer niet waarom je je hond niet zou belonen tijdens het wandelen.

Overigens voer ik ook bewust niet op vaste tijden. Als je het over klassieke conditionering hebt: op vaste tijden voeren werkt zeer zeur- en zanik-bevorderend en daarnaast gaan veel honden dan ook nog eens vantevoren al maagzuur aanmaken, en dat vervolgens weer uitkotsen.
Door IndyDean
#1184974
Klinkt heel aannemelijk hoor :) Was ook maar een idee ;)

Wat betreft het voeren tijdens wandeling, tuurlijk kan dat. Wij doen het in principe nooit, maar eigelijk omdat het niet nodig is. Als wij wandelen doen we ook spelletjes met ze in de zin van apporteren en verder vermaken ze zichzelf en elkaar prima :) Maar ik kan me voorstellen dat een hond die de hele dag met eten bezig is, alleen maar in dat gedrag gestimuleerd wordt, of is dat vreemd? ;)

Net als mensen met een eetstoornis die bij een slager of bakkerij werken bijvoorbeeld :P
Door Lizzy
#1185590
marjan23 schreef: Ik ben eigenlijk een beetje doorverwezen naar barfplaats.
Een paar maanden geleden zijn we van brok overgestapt op kvv. Onze reu bleef aan de magere kant en het teefje ook maar minder dan de reu. Sinds de kvv is hij aangekomen en lijkt hij eigenlijk gewoon op gewicht te blijven zitten.
Ons teefje niet die begint erg stevig te worden.

Toen ze brokken kregen stond er altijd een bak gevuld en aten ze wanneer ze honger hadden, ze aten zich dus ook niet dik.

Ik geef nu 's ochtends en 's avonds de kvv en met wandelen krijgen ze als beloning kleine stukjes kaas en af en toe een koekje of boterham. Restjes pasta en groente is ook voor ons maar dat komt maar af en toe voor.
Je bent dus eigenlijk nog maar net overgeschakeld naar KVV? En je honden zitten dus nog midden in het proces dat ze over moeten wennen van zeer koolhydraatrijke voeding (brok) naar koolhydraat arme voeding. Dat brengt in eerste instantie vaak vermagering en honger met zich mee. Niet bij iedere hond, maar wel bij sommige honden.

Wat jij nu doet is dit proces (omschakeling) iedere keer verstoren (niet rot bedoelt!) door boterham en pasta te voeren. Ik zou dus echt willen adviseren daar direct mee te stoppen. Wat je wel als tussendoortje kunt geven is wat rauwe gepureerde groenten of wat gekookte groenten.
Ons teefje, Nina lijkt gewoon de hele dag honger te hebben. Regelmatig hoor ikdat maagje rommelen en ze is altijd bezig met eten. Ze staat er altijd met haar neus boven op. Het vlees heeft ze in no-time op en ik heb wel eens kipkarkassen geprobeerd om te kijken of ze dan langzamer eet maar nee, dit is in een paar seconde weg. Terwijl de reu rustig zijn bak leeg eet staat Nina al weer te zoeken of er meer is. Hoe pak je dit in. Ik wil niet dat ze honger moet lijden maar meer dan ze nu krijgt is niet verstandig ook met oog op de aankomende sterilisatie.
Het is niet eens onverstandig om te overwegen haar niet te laten steriliseren. Want de kans dat ze daarna vet gaat worden is wel aannemelijk.

Zoals ik het lees, is haar lichaam nog druk bezig om de omschakeling naar een koolhydraat arme voeding te maken. Het kan daarnaast zijn dat dit specifieke voer haar niet voldoende voldoening geeft. Aangezien barf geen optie voor je is, is het misschien een optie om eens een ander merk te proberen? Het kan best dat dit net meer voldoening geeft.
Nu was een idee om 1 x per dag te gaan voeren en dat ik dat hier eens na kon vragen, bij deze dus.
Barfen is op dit moment geen mogelijkheid voor ons. Hoe pak ik dit aan?
Een keer per dag voeren is een optie. Zoals Kruimel al heel duidelijk uit legt, ze krijgt nu 2 keer een beetje en heeft eigenlijk nooit een lekker vol en tevreden gevoel. Waardoor ze op zoek blijft gaan naar voedsel. Maar als jij je daar niet prettig bij voelt.... ja, dan houdt het natuurlijk op, dan zul je 2 keer per dag moeten blijven voeren....

Wat je nog wel kunt proberen:

1)Langer volhouden want nogmaals, je hond zit in de omschakeling.
2)Stoppen met brood en pasta en andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen
3)Ander merk KVV proberen
4)Het KVV aanvullen met groentemix of gekookte groenten en bijv. dingetjes als een rauw ei, magere kwark toevoegen aan de KVV maaltijden.
5)Naast het KVV toch kleine BARF dingetjes gaan voeren. Ik denk dan aan bijv het volgende schema: 2 keer per week een rauwe/hele sardien, 2 keer per week grote stukken spiervlees en 3 keer per week vleesbotten (kipkarkas, eendennek, parelhoenkarkas, haaskarkas, etc).
Door marjan23
#1187925
Wat je nog wel kunt proberen:

1)Langer volhouden want nogmaals, je hond zit in de omschakeling.
2)Stoppen met brood en pasta en andere koolhydraatrijke voedingsmiddelen
3)Ander merk KVV proberen
4)Het KVV aanvullen met groentemix of gekookte groenten en bijv. dingetjes als een rauw ei, magere kwark toevoegen aan de KVV maaltijden.
5)Naast het KVV toch kleine BARF dingetjes gaan voeren. Ik denk dan aan bijv het volgende schema: 2 keer per week een rauwe/hele sardien, 2 keer per week grote stukken spiervlees en 3 keer per week vleesbotten (kipkarkas, eendennek, parelhoenkarkas, haaskarkas, etc).
1)Ze krijgen nu sinds een goeie 5 mnd kvv, het lijkt mij dat ze toch redelijk zijn omgeschakeld inmiddels, ik kan het fout hebben hoor :)

2 & 4) Ik vind dat altijd zo lastig, de één zegt weer wel, de ander zegt weer niet. ???
Verder krijgen ze ieder 2 eieren per week (rauw en met schaal) ipv kwark krijgen ze biogarde af en toe met wat fruit (gepureerd) en af en toe krijgen ze een groenterestje.
De pasta etc krijgen ze niet vaak en niet veel. Maar ik snap wat je zegt. Ik heb overigens nu een ander probleem want kivo is de hele week dicht en de winkels zijn ook nog eens dicht en ik heb geen idee waar ik nu vlees vandaan moet toveren.

3) Ik heb wel eens wat naar andere merken gezocht. Smuldier hebben we geprobeerd maar ben ik zelf niet zo tevreden over en andere merken had ik eens willen proberen om te varieren (wild etc). Het nadeel van andere merken en dat vinden jullie misschien raar dat ik dat zeg is dat ik het best prijzig vind. En dat is niet erg, het zal het wel waard zijn. Maar voor dit moment is daar geen geld voor. Jammer maar dat is de realiteit.

5) Dit wil ik wel eens proberen. Kipkarkassen hebben we wel eens gehad, maar dat heeft het teefje binnen 20 sec op. Ik wil dit wel verder uitdiepen. Hoeveelheden. Eigenlijk eens een weekmenu met jullie maken voor ze. Dan kan ik eens gaan kijken waar ik wat kan gaan halen en hoe ik dat hier krijg in gevroren. Dus als jullie hier mee willen helpen?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door