Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Erna
#113480
Iemand vroeg mij welke verschillen ik nu had gemerkt door een nest op vers te laten opgroeien ipv op brokken. Ik denk dat het ook wel interessant is om dat op Bp te zetten.

De meeste verschillen zullen bij iedereen wel overeen komen zoals, minder poep, een hoge acceptatiegraad, minder werk voor jezelf qua schoonmaken enz enz. In deze fase van de pups merk ik niet zo heel erg veel verschil dan de bovenstaande dingen.

Wat wel opmerkelijk was zijn de HD uitslagen van mijn oudste pups die op vers zijn opgegroeid. Twee pups van nu 22 maanden oud zijn inmiddels getest op HD en scoren beide HD A, norbergwaarde 40 en verder niets. 100% perfect dus.

De ouderdieren van deze honden zijn beide TC honden met een norberg van 35 en 37, 1 botafwijking en onvoldoende aansluiting.

Op zich is het niet vreemd dat de pups zo mooi zouden scoren tenzij je de achtergrond van een van de honden kent. Het hondje wat wij zelf gehouden hebben heeft alles gedaan wat god verboden heeft voor een jonge hond. Vanaf week 10 liep zij de trap al op en neer omdat het niet anders kan bij ons. (Dijkwoning met verschillende levels). Natuurlijk wil je dat goed begeleiden maar dit was onmogelijk vanwege het feit dat de hond zeer druk was en voordat je het wist alweer beneden was. Wij hebben toen gezegd: 'wat er niet inzit komt er ook niet uit'. Een risico hebben we voor lief genomen.

De hond had ook voor de gewoonte om treden over te slaan. Van de bovenste tree rechtstreeks naar beneden springen was meer regel dan uitzondering. Wij gingen dan ook met angst en beven voor HD foto's samen met de eigenaar van haar broertje die iets minder druk was maar waar ook niet echt op gelet was dat ie het rustig aan moest doen. Wat dat betreft zijn de eigenaren ook echt rustige zeeuwen en maken zich niet druk.

Oma en opa van de honden aan moederskant zijn ook TC honden en pas bij de overgrootouders zie je 3 keer een A en 1 keer een TC. Van vaders kant is weinig bekend omdat het om buitenlandse honden gaat die niet allemaal getest zijn.

Nu hebben we dus 2 honden met een fantastische uitslag en is het natuurlijk veel te vroeg om te roepen dat het aan het voer ligt. Daarvoor voer ik te kort vers en zijn er te weinig pups van dat nest getest. Opmerkelijk is het wel.
Laatst gewijzigd door Erna op zo 20 jun 2004, 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#118039
[quote="Erna"]
Iemand vroeg mij welke verschillen ik nu had gemerkt door een nest op vers te laten opgroeien ipv op brokken. Ik denk dat het ook wel interessant is om dat op Bp te zetten.

De meeste verschillen zullen bij iedereen wel overeen komen zoals, minder poep, een hoge acceptatiegraad, minder werk voor jezelf qua schoonmaken enz enz. In deze fase van de pups merk ik niet zo heel erg veel verschil dan de bovenstaande dingen.

Wat wel opmerkelijk was zijn de HD uitslagen van mijn oudste pups die op vers zijn opgegroeid. Twee pups van nu 22 maanden oud zijn inmiddels getest op HD en scoren beide HD A, norbergwaarde 40 en verder niets. 100% perfect dus.

De ouderdieren van deze honden zijn beide TC honden met een norberg van 35 en 37, 1 botafwijking en onvoldoende aansluiting.

Op zich is het niet vreemd dat de pups zo mooi zouden scoren tenzij je de achtergrond van een van de honden kent. Het hondje wat wij zelf gehouden hebben heeft alles gedaan wat god verboden heeft voor een jonge hond. Vanaf week 10 liep zij de trap al op en neer omdat het niet anders kan bij ons. (Dijkwoning met verschillende levels). Natuurlijk wil je dat goed begeleiden maar dit was onmogelijk vanwege het feit dat de hond zeer druk was en voordat je het wist alweer beneden was. Wij hebben toen gezegd: 'wat er niet inzit komt er ook niet uit'. Een risico hebben we voor lief genomen.

De hond had ook voor de gewoonte om treden over te slaan. Van de bovenste tree rechtstreeks naar beneden springen was meer regel dan uitzondering. Wij gingen dan ook met angst en beven voor HD foto's samen met de eigenaar van haar broertje die iets minder druk was maar waar ook niet echt op gelet was dat ie het rustig aan moest doen. Wat dat betreft zijn de eigenaren ook echt rustige zeeuwen en maken zich niet druk.

Oma en opa van de honden aan moederskant zijn ook TC honden en pas bij de overgrootouders zie je 3 keer een A en 1 keer een TC. Van vaders kant is weinig bekend omdat het om buitenlandse honden gaat die niet allemaal getest zijn.

Nu hebben we dus 2 honden met een fantastische uitslag en is het natuurlijk veel te vroeg om te roepen dat het aan het voer ligt. Daarvoor voer ik te kort vers en zijn er te weinig pups van dat nest getest. Opmerkelijk is het wel.
[/quote]

Mooie uitslagen :D

Toch zeggen die uitslagen alleen niet zo heel veel. Wij zijn ook van "la ma lopen" en hier doen de pups dus ook alles wat dooe de HD-god verboden is. Resultaten daarvan zijn tot nu toe een brokkenreu die op 4jarige leeftijd werd gerontgend. HD-TC 40 oa. zijn zoon en dochter (sinds 2 jaar vers) werden op 18mnd en 3jr. gerontgend de zoon HD-TC 40 oa. de dochter HD-A (nieuwe regeling) oa.
Als ik dus naar deze honden kijk heeft het voor hun dus geen bal uitgemaakt dat ze op vers stonden ten opzichte van hun vader die alleen brokken heeft gegeten. Het bevestigt samen met jouw verhaal wel mijn mening wat betreft "als de heupen goed zijn, zijn ze goed" wat je er ook mee doet. Je kunt dan met een hond met "aanleg" nog wel een leuke uitslag afdingen door 'm tot die tijd in een glazen kastje te proppen, maar wat je dan veel ziet is dat die honden alsnog op jonge leeftijd gewrchtisproblemen krijgen, mede omdat er geen spieropbouw heeft plaatsgevonden.

Ik ben wel benieuwd naar de verschillen die jij hebt gezien IN het nest. Ik begon al met zwaardere pups, een teef die melk gaf wat ook als slagroom erdoor had gekund. Puppen die erg stevig waren, goed ontwikkeld en waarvan zelfs de grootste leek zich afvroeg of ik ze met olie had ingesmeerd ;D
Verder zijn deze pups (nu 1 jaar) heel gelijkmatig en zonder problemen (nog geen diareetje) opgegroeid en zijn de DA's van de puppymensen een en al jubel over de conditie waarin deze honden verkeren. Binnenkort zullen er 2 afgerontgend gaan worden, dus we zijn benieuwd of de oude trend zich voortzet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#118102
Ik heb nog nooit een nest op brokken groot gebracht dus dat vergelijk kan ik uit eigen kennel niet geven maar ik heb ook altijd vrij stevige puppen die glimmen als een spiegel.HD werd voorheen nooit gedaan bij mijn ras sinds een aantal jaar wel dus Donna is de eerste hier die gerontgend gaat worden.
Wat mij wel opviel met andere fokkers die brokken voerde (voeren) dat ik procent gewijs minder sterfte had onder de puppen. bij mij is in alle nesten ooit 1 keer een pup binnen enkele dagen doodgegaan en dat was bij een teef die ik zwanger had opgevangen, die altijd brokken had gegeten en die stijf onder de drugs was afgeleverd en daar zwanger van heeft moeten afkicken.
Door Erna
#118148
Echt hele grote verschillen in het nest kom ik niet tegen. Als ik naar de geboortegewichten van de pups kijk dan ligt dat toch ongeveer hetzelfde als bij de brokken nesten. Dit was een nest van 10 en de gewichten lagen tussen de 273 en 350 gram. Pak ik mijn nest uit 2000 erbij wat van een andere moeder (zus, andere vader) kwam en 15 pups groot was varieerde dat van 268 tot 395.

Het nest waar deze moeder uitkwam varieerde van 293 tot 414.

Wat wel opvalt is dat de pups steviger aanvoelen. Ze lijken compacter terwijl dat in lichaamsbouw niet te zien is. Dit is ook het eerste dalmaten nest waar geen fles of sonde aan te pas is gekomen. Geen sterfte gehad, geen doodgeboren pups en 8 weken lang totaal geen problemen die je terug zou kunnen voeren op voeding. De acceptatie van vers ligt een stuk hoger dan brokjes bij de pups. Ik had de ervaring dat het wel een aantal dagen duurt voordat ze eindelijk goed willen eten met brokjes, met vers eten ze meteen.

Dit is ook het eerste nest geweest wat volledig op vers heeft gestaan. Ik ga ervan uit dat ik de grote voordelen pas zie als de honden ouder zijn.
Door Annemieke
#120657
Flint is opgegroeid met vers vlees want ook de fokker geeft dat alleen maar. Wij hebben onlangs de HD uitslagen binnen en Flint heeft HD A en norbergwaarde 40. De nazaten van mijn fokker die gerontgend zijn hebben allen HD A en norberwaarde 40 of 38. Alleen maar superuitslagen dus!!
Door Annemieke
#120716
[quote="Lizzy"]
Nou, dat is dan toch wel interessant! En komt er bij jouw ras HD voor? (of slechtere heupen)
[/quote]

Het is geen HD gevoelig ras. Maar een enkele keer staat er toch wel HD C bij de HD uitslagen in het clubblad.
Wat ik ook wel interressant vind is dat bij verschillende beardiefokkers die brokken voeren de teven regelmatig niet opnemen na de dekking. Mij fokker voert vlees en heeft dit bv nog nooit meegemaakt en ze fokt nu inmiddels zo'n 8 jaar. Toeval??? Of niet....???
Door Erna
#131017
Ik weet niet of het toeval is of niet wanneer teven niet opnemen. Ik fok ook zo'n 8 jaar nu en de teven hebben altijd opgenomen, ook toen ik brokken voerde.

De nesten zijn ook niet groter of kleiner. Een keer een nest van 17 gehad van een moeder die vers at maar dat zegt niets. Haar eerste nest was 15 stuks en toen at ze brokken.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#131253
[quote="Erna"]
Ik weet niet of het toeval is of niet wanneer teven niet opnemen. Ik fok ook zo'n 8 jaar nu en de teven hebben altijd opgenomen, ook toen ik brokken voerde.

De nesten zijn ook niet groter of kleiner. Een keer een nest van 17 gehad van een moeder die vers at maar dat zegt niets. Haar eerste nest was 15 stuks en toen at ze brokken.
[/quote]

Tjezus Erna, hebben jullie altijd van die grote nesten. :o
Hier hangen we de vlag uit als we er 4 ofzo hebben :D
In opnamen merk ik tot nu toe ook weinig verschil, met de brokkentijd en nu. De keren dat er in de brokkentijd niet opgenomen werd was wel te herleiden naar andere oorzaken (stress, infecties e.d.)
Door Erna
#131560
[quote="Angelique"]
[quote="Erna"]
Ik weet niet of het toeval is of niet wanneer teven niet opnemen. Ik fok ook zo'n 8 jaar nu en de teven hebben altijd opgenomen, ook toen ik brokken voerde.

De nesten zijn ook niet groter of kleiner. Een keer een nest van 17 gehad van een moeder die vers at maar dat zegt niets. Haar eerste nest was 15 stuks en toen at ze brokken.
[/quote]

Tjezus Erna, hebben jullie altijd van die grote nesten. :o
Hier hangen we de vlag uit als we er 4 ofzo hebben :D
In opnamen merk ik tot nu toe ook weinig verschil, met de brokkentijd en nu. De keren dat er in de brokkentijd niet opgenomen werd was wel te herleiden naar andere oorzaken (stress, infecties e.d.)
[/quote]

Tsja.....eigenlijk altijd wel boven de 10.....behalve het nest van de basjes..dat waren er 8.

Na het nest van die 17 hebben we ook besloten om niet meer met die moeder te fokken. Ten eerste had ze genoeg kinderen op de wereld gezet en ten tweede was/ben ik doodsbang voor weer zo'n groot nest.

En het stomme is....ik zou ook vreselijk onthand zijn als ik een nest van 4 tot 6 zou krijgen denk ik. We zijn dat niet gewend en weten niet beter dan dat we 8 weken lang hollen en vliegen om alles in goede banen te leiden.

Het is wel zo dat er altijd wel een paar puppies zijn die het niet halen vanwege de grootte van het nest. Of ze zijn te klein, of ze doen het gewoon niet. Jammer is dat en daarom zou ik liever iets kleinere nesten hebben.

De enige keer dat ik een klein nest (5) heb gehad was met een per ongeluk dekking op dag 23 van de loopsheid. Wel de geplande combinatie maar een jaar te vroeg en niet de bedoeling.
Door tessa
#131601
Ik zie ook wel verschil, bij mijn boxers, die toen voornamelijk brokken aten, slechte melk, vaak borstklierontsteking, puppen snel aan de diaree, nu met de shih tzu, die alleen maar kvv eet, zware pups bij de geboorte en niet normaal hoe dik ze zijn, zijn nu drie weken en kunnen nog niet lopen...
Door An
#131942
Ja dat is iets dat me echt nachtmerries bezorgt! Holmes heeft HD. Hij is nu ok hoor :D Maaaaaar ik blijf het mezelf kwalijk nemen dat hij is opgegroeit op brokken. Het blijft bij mij ergens knagen dat het mijns chuld is geweest! Ik bene r echt bijna zeker van dat op goede voeding er nooit wat met hem was geweest!


Verder over verschil: Geen oorontstekingen meer! Vind ik erg opvallend, zachte vachten , lichtere vachten (???). En vooral: GELUKKIGE honden, zonder honger een godganse dag ;D
Door Paul_Barte
#131948
An,
Je mag en kan jezelf NOOIT iets kwalijk nemen als je 'voorlichting' krijgt van mensen die het eigenlijk zouden moeten weten zoals DA's en fokkers/sters. (een enkele uitgezonderd).

Hoevaak ik al niet heb gehoord waarom kom ik hier nu pas achter en waarom heeft nooit iemand hier iets over verteld (na jaren ellende) is voor mij ook nog steeds het raadsel van de eeuw!!
Gebruikersavatar
Door Angelique
#131976
[quote="An"]
Ja dat is iets dat me echt nachtmerries bezorgt! Holmes heeft HD. Hij is nu ok hoor :D Maaaaaar ik blijf het mezelf kwalijk nemen dat hij is opgegroeit op brokken. Het blijft bij mij ergens knagen dat het mijns chuld is geweest! Ik bene r echt bijna zeker van dat op goede voeding er nooit wat met hem was geweest!


Verder over verschil: Geen oorontstekingen meer! Vind ik erg opvallend, zachte vachten , lichtere vachten (???). En vooral: GELUKKIGE honden, zonder honger een godganse dag ;D
[/quote]

Er zijn meer zaken van invloed bij HD dan de voeding. Hier zijn de beste uitslagen op latere leeftijd gerontgend waarbij de oudste geheel op brokken is grootgebracht.
Als het al fout zit kun je met voeding en beweging nog wel het een en ander extra verzieken, maar ik zou zeker niet de voeding alleen de schuld geven of je daar schuldig over voelen. Meestal zit er in de lijnen al iets niet helemaal goed op hd-gebied en dan komt dat er uiteindelijk toch uit, hoe voorzichtig je ook met beweging doet (traplopen e.d.) en hoe goed je je voer ook samenstelt.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door