Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Dhjali
#1179165
Visolie voor de kat met nierproblemen zou goed zijn om er bij te geven. Nu heb ik het forum uitgepluist naar visolie en kom voornamelijk informatie van de hond tegen. Kan je voor de kat ook gewoon een huismerk geven? Op de verpakking staan vaak dingen als, gelatine, glansmiddelen, opvulmiddel + vit e. Nu vraag ik mij af of dit kwaad kan? De hoeveelheden DHA en EPA verschillen nogal, welke percentages moet je aanhouden?
Gebruiken jullie een huismerk of een middel dat specifiek is voor dieren met nierproblemen?
Door Mevroi Kruim
#1179173
ALS ik visolie geef dan die van de Hema, zonder de capsule. Da's keurige visolie, zonder al te veel vervuiling e.d.
Maar ik geef liever de vis zelf eerlijk gezegd. Dus hier eten ze 1x per week zalm of sardien.
Door Dhjali
#1179178
Maar het is toch zo dat, om dezelfde hoeveelheid olie binnen te krijgen als met visolie,  je heel veel vis geven moet?

Ik weet dat NML Health een goede heeft (advies Tannetje), maar daar zit ook een verschil qua prijskaartje aan met de huismerken natuurlijk. In die van NML Health zit alleen omega 3, in sommige omega 3-6 ik ben dan weer nieuwsgierig na wat het verschil dan is, en na wat beter is natuurlijk  ;)
Door flin
#1179449
had je deze gelezen? :

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 966.0.html
Dhjali schreef: Maar het is toch zo dat, om dezelfde hoeveelheid olie binnen te krijgen als met visolie,  je heel veel vis geven moet?
klopt niet; per visolie-capsule zit zo'n 270 mg visolie, waarvan: 48.6 mg epa, en 32.4 mg dha (afhankelijk van 't merk)

vergelijk 't met vette-vis: zalm p/100 gr: 760 mg epa, en 1060 mg dha (afhankelijk van , en +/-)
Ik weet dat NML Health een goede heeft (advies Tannetje), maar daar zit ook een verschil qua prijskaartje aan met de huismerken natuurlijk. In die van NML Health zit alleen omega 3, in sommige omega 3-6 ik ben dan weer nieuwsgierig na wat het verschil dan is, en na wat beter is natuurlijk  ;)
omega 6 zit al genoeg in vlees, je bent opzoek naar alleen omega 3...

#edit: 'k kan niet rekenen...klopt nu wel...sorry...
Laatst gewijzigd door flin op za 14 feb 2009, 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Dhjali
#1180919
Ik had het topic inderdaad gelezen, maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik niet alles snapte  :shy:

Hmm had het dan iets met de kwaliteit van de vis te maken? Ik ga nog even zoeken waar ik het vandaan heb, wel van het forum dacht ik  :g:

Als je dan verse vis koopt, dan haal je bij de visboer gewoon 1 hele sardien of zalm? Dat lijkt zo veel voor een kat! Haal je dan een vis met alles er nog op en aan? en hoe zit dat dan met graatjes? (sorry totaal geen vis ervaring hier  ;D)
Door flin
#1180934
Dhjali schreef: Ik had het topic inderdaad gelezen, maar ik moet heel eerlijk toegeven dat ik niet alles snapte  :shy:
vertel?
Hmm had het dan iets met de kwaliteit van de vis te maken? Ik ga nog even zoeken waar ik het vandaan heb, wel van het forum dacht ik   :g:
niet zozeer de kwaliteit als wel de vervuiling in de vis misschien?
Als je dan verse vis koopt, dan haal je bij de visboer gewoon 1 hele sardien of zalm? Dat lijkt zo veel voor een kat! Haal je dan een vis met alles er nog op en aan? en hoe zit dat dan met graatjes? (sorry totaal geen vis ervaring hier  ;D)
ze vreten hier helaas matig verse vis/sardien, en krijgen dus regelmatig uit 'n blikje vette vis; dat kan zijn zalm, of makreel, of nah, zoiets, en dan 't liefst op water, en niet op (zonnebloem)olie....
mwjah, mijn katzels hebben geen nierproblemen; en er zit natuurlijk wel wat zout in die blikjes, en 't is verhitte vis; desalniettemin zitter nog wèl die omega-3 in

maar idd verse vette-visjes kun je gewoon bij de visboer halen, en er ligt ook nog wel wat bevroren bij de supermarkten, die graatjes kunnen ze als ze vers-eten gewend zijn makkelijk de baas; een zalmkop daarentegen.... ???

'k wil je niet aanraden grote hoeveelheden van je menu uit vis te laten bestaan, maar 'k denk dat je best een rekensommetje kunt maken, hoeveel, en wat, en hoe je dan uit zal komen...
Door Too
#1181401
Dhjali schreef: Als je dan verse vis koopt, dan haal je bij de visboer gewoon 1 hele sardien of zalm? Dat lijkt zo veel voor een kat! Haal je dan een vis met alles er nog op en aan? en hoe zit dat dan met graatjes? (sorry totaal geen vis ervaring hier  ;D)
Hihi ja de visboer kent me al.... "2 sardientjes/horsmakreeltjes??"
Die visjes gaan in t geheel in de bakjes" en alleen bij sardien blijven de koppies over , blijkbaar vinden ze dat niet te eten..
Een hele zalm is een beetje te groot voor poezz, sardien, horsmakreeltje, verse ansjovis zijn van poezenformaat
Door Dhjali
#1184017
flin schreef: vertel?

niet zozeer de kwaliteit als wel de vervuiling in de vis misschien?

'k wil je niet aanraden grote hoeveelheden van je menu uit vis te laten bestaan, maar 'k denk dat je best een rekensommetje kunt maken, hoeveel, en wat, en hoe je dan uit zal komen...
bij:Als het goed is levert CB 40 mg vit E per kg voer, dat is dus 4 mg/100 gr. Wat neer komt op 10.5 mg/100 gr. droge stof. De minimale hoeveelheid vit E. is 3 mg/100 gr. droge stof, maar deze hoeveelheid kan verviervoudigen (de behoefte wordt dus groter) bij dagelijkse inname van visolie (afhankelijk van de kwaliteit). Komen we dus uit op minimaal 12 mg vit E per 100 gr. droge stof, en dat is dan het minimum. Mijn katten eten (als binnenkatten) het minimum van 30 gr. CB per kg lichaamsgewicht en ik ben dus bang dat bij het dagelijks gebruik van visolie de behoefte aan vit E. niet meer wordt gedekt. Vandaar dat ik wel blij ben met Catoils, maar gezien de prijs denk ik wel dat ik het 2x per week ga afwisselen met Henne zalmolie, want 2x per week wat visolie zonder vit E kan denk ik geen kwaad het is meer het dagelijks gebruik.
raken jullie mij ergens kwijt  :o daarna al die getalletjes en "rare' woorden  :P

Ik denk dat het inderdaad misschien de vervuiling was, volgens mij had ik het ook van Tannetje, dat de olie beter was. 

Poes krijgt Carnibest, geven we haar dan 1-2 x per week verse vis? Misschien kunnen we het wel afwisselen met capsules, de ene keer een verse vis, andere keer de capsules?
Ik las dat de visolie van de Hema ook wel oke was, maar de krachtige visolie bevat omega 3 én 6.... de gezuiverde visolie alleen omega 3.  Dan zouden we dus voor de gezuiverde visolie moeten gaan? hoewel ik voornl over de krachtige visolie lees  ::) Maakt Borageolie nog iets uit als dat er in zit voor katten?

@ Too, horsmakreeltje, sardien zetten we op de "lijst" erbij, dank je wel!
Door flin
#1184538
author=Dhjali link=topic=52747.msg1184017#msg1184017 date=1235051222]
bij:Als het goed is levert CB 40 mg vit E per kg voer, dat is dus 4 mg/100 gr. Wat neer komt op 10.5 mg/100 gr. droge stof. De minimale hoeveelheid vit E. is 3 mg/100 gr. droge stof, maar deze hoeveelheid kan verviervoudigen (de behoefte wordt dus groter) bij dagelijkse inname van visolie (afhankelijk van de kwaliteit). Komen we dus uit op minimaal 12 mg vit E per 100 gr. droge stof, en dat is dan het minimum. Mijn katten eten (als binnenkatten) het minimum van 30 gr. CB per kg lichaamsgewicht en ik ben dus bang dat bij het dagelijks gebruik van visolie de behoefte aan vit E. niet meer wordt gedekt. Vandaar dat ik wel blij ben met Catoils, maar gezien de prijs denk ik wel dat ik het 2x per week ga afwisselen met Henne zalmolie, want 2x per week wat visolie zonder vit E kan denk ik geen kwaad het is meer het dagelijks gebruik.
raken jullie mij ergens kwijt   :o daarna al die getalletjes en "rare' woorden  :P
vitamine E wordt gebruikt om ranzigheid van olie tegen te gaan,
in de cb wordt meen ik zonnebloemolie gebruikt, om dat in de cb niet ranzig te laten worden en om dat in't lichaam niet te laten oxideren wordt er vit E toegevoegd

in de meeste vis-olie capsules zit ook wat vit E om ranzig worden in de capsule tegen te gaan

de geleerden zijn er nog niet helemaal uit, of de vis-olie in 't lichaam ook ranzig kan worden, en of meer toevoeging van vit E nodig zijn om 't niet te laten oxideren in 't lichaam; dit weten ze wel van meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals: de omega-6: maisolie en zonnebloemolie
Ik denk dat het inderdaad misschien de vervuiling was, volgens mij had ik het ook van Tannetje, dat de olie beter was. 
zo zijn er vervuilde visolie-capsules, en zo zijn er vervuilde vissen... ;)
Poes krijgt Carnibest, geven we haar dan 1-2 x per week verse vis? Misschien kunnen we het wel afwisselen met capsules, de ene keer een verse vis, andere keer de capsules?
ja, kan!
Ik las dat de visolie van de Hema ook wel oke was, maar de krachtige visolie bevat omega 3 én 6.... de gezuiverde visolie alleen omega 3.  Dan zouden we dus voor de gezuiverde visolie moeten gaan? hoewel ik voornl over de krachtige visolie lees  ::) Maakt Borageolie nog iets uit als dat er in zit voor katten?
alléén omega 3 zoeken!
je kunt n's kijken naar de catsoils, 'k meen dat dat in 'n pompje zit?
solgar is ook 'n goede(check 't net..)
'k zou borage-olie afraden voor katten; d'r zit veel omega 6 in, en 't is plantaardig...
Door Dhjali
#1184829
Nu je het zo uitlegt is het een heel stuk duidelijker dank je wel!
Vitamine E als toevoeging is dus niet slecht. Is het zelfs aan te raden om extra vitamine E te geven of is dat nog te voorbarig?

Catoils is inderdaad vloeibaar in een pompje. Geen borage olie, en alleen omega 3, check!  ;)

Solgar gevonden op internet, zou 700mg omega 3 inzitten wat overeenkomt met 2-3 capsules van 1000mg. Vandaar de prijs ook zeker  :P

Thnx weer voor alle info!!
Door Mevroi Kruim
#1184939
Ik ga zelf niet supplementeren met vitamines, zeker niet met vetoplosbare zoals E. Maar ik ben een schijterd met dat soort dingen, ik hou niet van supplementen omdat ik niet weet wat de veilige grenzen zijn voor katten. Voor mensen is dat wel min of meer uitgezocht maar een mens is geen kat. Ik hou het dus liever op de 'natuurlijke' voedingsmiddelen, daarin zit het iig in z'n natuurlijke omgeving en verhouding met andere voedings-onderdelen.
Hoe meer ik lees over mineralen en vitamines hoe huiveriger ik word om ermee te gaan klooien. Het is zo ongelofelijk ingewikkeld, hoe die verhoudingen liggen en wie met wat en hoe samen- of tegenwerkt  :P
Door Borke
#1184996
Ik geef geen supplementen aan de katten niet die kvv eten en ook niet aan de Barfende honden.
Ze eten hier allemaal deels biologisch en waarom zou ik extra supplementen geven, ik zie er het nu niet van in.
Een kat met een nierprobleem geef ik liever een nierdieet zoals dat van bandit dan wel een zelf samengesteld nierdieet.
In plaats van visolie geef ik ze liever zalmkoppen  ;D
Door flin
#1185086
Dhjali schreef: Vitamine E als toevoeging is dus niet slecht. Is het zelfs aan te raden om extra vitamine E te geven of is dat nog te voorbarig?
zoals 'k al schreef:
flin schreef: de geleerden zijn er nog niet helemaal uit, of de vis-olie in 't lichaam ook ranzig kan worden, en of meer toevoeging van vit E nodig zijn om 't niet te laten oxideren in 't lichaam; dit weten ze wel van meervoudig onverzadigde vetzuren, zoals: de omega-6: maisolie en zonnebloemolie
zo zijn er visolie- caps te verkrijgen zonder vit- E en capsules met....dat staat overigens altijd bij de ingrediënten...

ik weet 't ook niet..

wat 'k wel weet: zoals Kruimel zegt: vit E is vetoplosbaar: geef je daar te veel van ( en wat is dan teveel?) slaat 't int lichaamsvet op; bij mensen lijkt er niet gauw een teveel aan vit E voor te komen, bij katten weten we 't gewoonweg niet..
daarnaast is er wel 'n rekensom, om alphatocopherol toe te voegen aan m.o.vetzuren, zodat 't niet ranzig wordt, maar die ga je liever zowieso niet aan katzel geven....(en helaas zit dit wel vaak in kvv-'s...denk aan: zonnebloemolie, maisolie)


affijn, 't gaat erom dat jij een keuze gaat maken, en weet wat je doet  ;)

en verder: zoals ik hier 3 katzels voer:
meestal gefokt vlees, en daarnaast regelmatig wild, als 'k er aan kan komen...,( nu zijn dat houtduiven, soms wild konijn) 2 keer in de week wat vette vis uit blik (andere vreten ze niet) en  regelmatig wat krekels
als  supplement geef 'k ze om de 3 dagen 'n vitamine -b complex tablet (als 'k 't niet vergeet) (da's wateroplosbaar)
en de l-lysine bij 'n herpes-snot aanval...
Door Dhjali
#1186324
Right... ik moet zeggen soms is het best lastig om het juiste te kiezen uit de adviezen, vooral als ze elkaar "tegenspreken". Niet dat ik niet blij ben met alle adviezen hoor, in tegen deel.
Prutsen met vitamine- E gaan we dus niet doen, want daar weet ik lang niet genoeg van.

We gaan in ieder geval een vis-dag "inlassen" , nu hopen dat poes het dan ook wil eten. Er is hier op barfplaats vast wel een lijstje te vinden met welke vissen en ik heb er al een paar via dit topic.  :)
Door flin
#1186520
Dhjali schreef: Right... ik moet zeggen soms is het best lastig om het juiste te kiezen uit de adviezen, vooral als ze elkaar "tegenspreken".
uh, wat spreekt tegen?  ???

    om 'n idee te krijgen:

                                  /100g EPA (g) DHA (g)
VETTE VIS (>5% VET)   
paling                                      0.26 0.57
haring (maatjes)                    2.04 0.68
makreel                                  0.63 1.12
sardienen                                0.58 0.81
zalm                                        0.75 1.86
tonijn                                      1.38 2.08

HALFVETTE VIS (1-5% VET)   
karper                                      0.19 0.10
forel                                        0.14 0.48
tong                                        0.03 0.16
heilbot                                    0.14 0.37
roodbaars                                0.26 0.16
schol                                        0.25 0.19

MAGERE VIS (<1% VET)   
kabeljauw                              0.07 0.19
schelvis                                  0.07 0.15
baars                                      0.05 0.12

SCHAAL- EN SCHELPDIEREN   
kreeft                                    0.10 0.10
garnalen                                0.21 0.16
mosselen                              0.05 0.10
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door