Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door karin.b
#1179457
Hoi
Graag wil ik dit weten:
vraag1 :
Welke hoogte en breedte zijn doodligranden in een werpkist
vraag 2 :
Warmte lampen hoe hoog hang je die boven de werpkist?
Zijn rode lampen altijd infra rood ? ( heb gehoord dat dit bepaalde vitamines afbreekt ? )
Of als ik de temperatuur op de bodem van de kist weet is dit ook goed.
vraag 3 :  Is een warmtelamp voldoende en hoe vaak zet je die aan in het begin of doe je dat alleen als je de
moeder uitlaat?
Vraag 4 :  Is stro goed op een houten ondergrond plus zeil?
Door danielle1980
#1179465
ik geloof dat die van ons op ongeveer 10cm zitten, wij hebben stangen, maar ligt denk ook aan hoe groot je honden zijn.
de hoogte van de lamp weet ik niet, ligt ook aan je hond denk, maar die van ons hangt zo gok ik op 60 cm, soms lager soms hoger, ik meet dat af met een thermometer.
als het te koud is dan hang je m lager, te warm dan hoger,
ik kijk ook naar hoe de puppen liggen, liggen ze steeds helemaal op elkaar dan is het te koud, liggen ze ver af en verspreid dan is het te warm.
bij ons staat ie de eerste 2 weken ongeveer altijd aan, maar ik heb nog nooit nestje in de zomer gehad en het is hier buiten de kist vrij koud.
wij hebben trouwens geen rode lamp, maar een witte/neutrale.
nee rode zijn niet altijd infrarood.
en hoezo stro op de ondergrond?
wij hebben betonplex bedekt met rilrubber, is gelijk antislip wel zo makkelijk en goed schoon te maken.
erop leggen we vetbedden en fleecedekens.
Gebruikersavatar
Door kira
#1179557
De stangen hier op 10 cm, ligt aan 't formaat pup.
We hadden een witte lamp, op 60 cm, die je of iets laat zakken of iets laat stijgen afhankelijk van de temperatuur in de kist. In de hele kist meerdere babythermometers en hydrometers, de vochtigheid is net zo belangrijk als de temperatuur en wordt vaak vergeten.
Dicht naast de kist nog een aparte electrische kachel omdat de kamer hier erg koud is.
Stro vind ik niets in een kist, hier op de bodem van dat groene tapijt voor op een camping, ik had meerdere stukken op dezelfde maat. Daarop kraambedmatrassen daarop vetbedden en dekens. 't groene tapijt iedere dag verschonen (oude afspoelen met spuit en ontsmettingsmiddel, geen dethol, maar het spul dat de da gebruikt om de kliniek schoon te maken, ruikt veel minder vervelend). Dekens/vetbedden iedere dag in de wasmachine op hoge temperatuur en indien nodig meerdere keren per dag.
De lamp is ergens na 14 dagen en voor 21 dagen uit gegaan, puppen kregen het te heet.
Wij hebben ook nog gewerkt met kruiken, van die warmwaterzakken.
Met vier weken gingen de puppen overdag naar buiten (vrijwillig), en lagen ze buiten beschut op vele vetbedden die weer op een isomat lagen met daartussen warme kruiken te genieten van vuurwerk.
Door crutz
#1179586
hier dus wel stro in de kist, sop de kist ook niet uit....de eerste 3 wk zijn volledig voor moeders en zij houdt ook netjes de kist schoon....nog nooit hier (5 nesten nu) een smerige kist, zieke of vieze en stinkende puppen gehad....vind stro juist heerlijk omdat het warmte geeft, de vachten netjes schoon houdt er geen puppen onder of tussen kunnen komen te zitten

EN

omdat mijn  teven stro wel in de kist laten liggen itt kleedjes...die werken ze er systematisch uit....
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door