Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door brutus
#1178930
hallo

het is al zeer lang geleden dat ik hier nog kwam, maar zit nu wel met problemen
ik het een bordeaux dog met zeer ernstige huidproblemen
hij heeft eerder al een ab kuur van 6 weken achter de rug waarbij het probleem toen verholpen was, maar later heel herbegon
er werden al huidbiopsien genomen om demodex uit te sluiten, het rezultaat was een zeer diepe puodermie
nu gisteren terug gegaan naar de da en zegt dat het een eiwitallergie is
mijn hond zou moeten op een aardappel en koolvis dieet worden gezet
mijn vraag welke verhouding vis aardappel moet hij krijgen
hij weegt nu 51 kg

groetjes mieke
Door Laura2004
#1178932
Hoe heeft deze dierenarts achterhaald dat het een eiwitallergie is? Wat krijgt jouw hond nu te eten?

Wij geven hier barf en geen aardappels en koolvis, dus ik vermoed dat niemand jou hier kan vertellen in welke verhouding je dit moet geven....
Gebruikersavatar
Door MoniqueAppels
#1178957
Ja dat roepen DA'S vaak: eiwitallergie. Klinkt mooi maar wat is het dan? Een hond kan niet leven zonder eiwitten dus het is een term die eigenlijk nergens op slaat.
Die aardappels zou ik maar achterwege laten en op alleen koolvis kan een hond niet leven natuurlijk. Het lijkt me de juiste weg dat je je hier inleest in wat echt gezond is voor jouw hond.
Door Lizzy
#1179015
Wat eet je hond nu?

Een eiwit-allergie bestaat in mijn ogen niet. Een hond heeft eiwitten nodig. Anders gaat hij dood. Hij kan hooguit allergisch zijn voor bepaalde eiwitten in specifiek voedingsmiddel. Zou jouw hond allergisch zijn voor eiwitten, zou hij NUL eiwitten mogen of anders aan zijn allergie dood gaan. Dan zou je hem eiwit-vrij moeten voeren. En dan gaat hij ook dood. Vergeet dit dus maar, dat laag-eiwit dieet. Dat gaat echt nergens over. De meeste honden zijn niet allergisch voor eiwit uit vlees. Die zijn allergisch voor granen. En heel soms zijn sommige honden allergisch voor bijvoorbeeld kip. Of vis. Of ei. Maar allergisch voor eiwit: bestaat gewoon niet.

Als jij wilt weten waarvoor je hond allergisch (als hij al allergisch is voor iets in de voeding..., want dat is nog maar de vraag. Ik zie helemaal niks waar dat uit zou blijken): dan moet je een eliminatie dieet doen. En hem dus een eiwit (oftewel vleessoort) geven die hij nooit eerder gegeten heeft. Iets waar hij nog geen allergie voor op heeft gebouwd. Bijv. konijn of eend of geit. Als alle klachten over gaan, dan weet je in ieder geval 1 ding: er is iets met de voeding. Maar dan weet je dus nog steeds niet waar je hond allergisch voor is... En dus moet je langzaam (eens per week) 1 nieuw ding aan het menu toe gaan voegen. Om te kijken of er iets bij zit waar je hond slecht op reageert. Dat houd je dan zeer nauwkeurig bij. En dan komt er misschien iets uit. Misschien dat hij niet tegen graan kan. Of tegen bepaalde soorten groenten.

Maar voor ik verder ga met uitleggen hoe je dit het beste kunt aanpakken: wil ik graag eerst weten wat je hond nu eet.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door