Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door lauraV
#1178275
jeetje, liggen net de honden lekker bij me op de bank en zit ze een beetje te kroelen, tot mn schrik zie en voel ik dat bij de rechter boven hoektand een stuk af is. :-[
meteen gebeld naar de dierenarts en vanavond om 19.00  meteen komen :-X
schrik me te pletter  !!!!!
vind het raar omdat ik alleen lams ribben heb gegeven , ik heb alles nog zo na gekeken , jullie kunnen nu natuurlijk wel begrijpen dat ik geen botten meer durf te geven :-\ :-\ :'(
bij wie is dit ook gebeurt , wat doen ze precies en wat zijn ongeveer (ruim geschat) de kosten?????
weet niet wanneer t gebeurt is , maar ze loopt al een weekje te mopperen en slecht met eten .
pfffff.......zit ff niet mee :'(
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1178298
Het kan gebeurd zijn door een te hard bot, maar het kan ook op andere manieren zijn gebeurd. Mijn Boefje had ook een gebroken hoektand opgelopen  toen ze hier nog maar net als herplaatser binnen was gekomen en nog op KVV stond. Hoe het is gebeurd weet ik niet. Ken trouwens ook brokkenhonden die een afgebroken tand hebben.
Bij Boef, die ook wel last had omdat de zenuw bloot lag, heb ik een wortelkanaalbehandeling laten uitvoeren. Kostte toen iets van 300 euro. De vulling is er tot haar dood 5 1/2 jaar later netjes in blijven zitten en ze heeft er altijd alles mee kunnen eten qua botwerk.
Door xolopodenco
#1178350
Nou dan kan ik mijn lol op en zal alsnog even verlaat verschrikkelijk gaan schrikken...al zal ik zeker niet naar de dierenarts rennen om honderden euro's uit te gaan geven aan vullingen.
Zena mijn Andalusische Podenco had een fijne eigenaar in Zuid Spanje die haar beide boven hoektanden met een nijptang heeft afgebroken tot een klein puntje, de schuine zijde loopt door tot het tandvlees.
Ik heb haar nu al 4 jaar en waarschijnlijk was ze een jaar of 3 toen ze hier kwam, ze heeft nog nooit ergens last van gehad en kan alles eten, ze knaagt dat het een lieve lust is en geen bot is haar te hard ( die kauwen ze namelijk ook meestel niet met hun hoektanden ;D.
Hoektanden zijn om vast te houden en te scheuren, nou dat gaat nog prima.
Kortom, niet te druk om maken. De zenuw wordt zwart of bruin en voor de rest gebeurt er niks.
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1178354
zou me er ook niet zo druk om maken hoor, als de hond geen pijn aangeeft ed zou ik het eerst eens aankijken..
zit het op de zenuw dan is het een ander verhaal maar dan had je dat al eerder gemerkt..
en geen botten meer geven? Jawel joh, kan op verschillende manieren gebeuren hoor.
Door claudiaB
#1178364
Het is niet waar dat een afgebroken tand geen kwaad kan!
Het ligt er helemaal aan of de zenuw bloot ligt of niet.
Langs een open zenuw kunnen bacterien omhoog kruipen en in het kaakbot een onsteking veroorzaken. En dat is heel lastig en pijnlijk voor de hond.
Ik zou het even laten zien aan de DA en zijn advies afwachten.
sterkte
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1178372
pffffff....maar heb zo de schrik te pakken, verder baal ik er zo van dat ik het niet eerder heb op gemerkt......ze loopt de laatste week zo te kl#ten met dr voer en mopperend de hele tijd rond te lopen.  :(
hoop eerlijk gezegt niet dat het 300 euros gaat kosten , ...maar ff wachten wat de da vanavond zegt.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1178475
En die hoge kosten hebben ook te maken met het feit dat dit onder narcose moet gebeuren. En dan is een boef ook duurder dan een j.r. denk ik.
Door xolopodenco
#1178627
De zogenaamde pulpaholte met zenuw van een volwassen hond is niet zo breed en de kans op ontsteking is klein. Bij een pup is deze breder en dus de kans op ontsteking groter.
Theoretisch is er altijd kans op een ontsteking met als gevolg een abces. Dat hoeft dus niet zo te zijn en zeker bij volwassen honden niet.

Dierenartsen zullen dat risico vanzelfsprekend niet willen nemen en graag willen opereren. Dan wordt zo'n tand getrokken (bij een breuk tot onder het tandvlees) of gevuld met alle fijne bijkomende kosten. Bij oudere fracturen en ontstekingen zal men overgaan tot een wortelkanaalbehandeling. Ontstekingen maken een breuk dus gecompliceerder.
Een open wortelkanaal kan gaan ontsteken, maar dat hoeft dus helemaal niet. Als je alle verhalen op internet van dierenartsen leest lijkt het net alsof een open wortelkanaal onvermijdelijk zal gaan ontsteken, waar ik dus mijn twijfels bij heb.
Dierenartsen schijnen graag binnen 48 uur de pulpaholte te willen vullen zodat de hoektand "behouden blijft".

Maar zoals uit mijn verhaaltje blijkt, met de de schuin afgeknipte tanden van mijn hond, kan het ook zonder behandeling goed aflopen.
Laatst gewijzigd door xolopodenco op za 14 feb 2009, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1178669
sow, we zijn al ff terug van de DA.
de tand was schuin afgebroken en de zenuw lag open.
dat wordt toch een zenuwbehandeling met vullen en de punt afstompen.
ik heb de medicijnen carprodyl-f en amoxoral mee gekregen , een antibiotica en een pijnstiller.
dinsdag om 9.45 word ze hier aan geholpen en de kosten liggen tussen de 80 en 95 euro , zolang er natuurlijk geen complicaties of iets dergelijke optreden :-[
wat ik wel fijn vond was dat de DA net geen consultkosten had gerekend :)
Gebruikersavatar
Door kira
#1178717
Dat is niet zo mooi. Maar weet niet of het gerust stelt, wij hebben hier 2 keer gebroken tanden gehad, en dat was nog in ons brokken tijdperk. Dus ik zou niet bevreesd zijn met botten, bij een bot denk ik eerder aan een stukke kies, een hoektand kan kapot gaan met spelen, bijten in takken, tegen een kenneldeur aanknallen noem maar.
Oh wij zijn beide keren bij de d.a. geweest, Ene tand gelijk er helemaal uit laten halen, dit omdat de eerste keer wij dachten, behandelen, wortelkanaalbehandeling etc. en toen was het na een paar maanden dus alsnog helemaal gaan ontsteken en moesten we weer.
Sterkte dinsdag, hoop dat alles goed gaat.
Door sandrra
#1178865
Nou goed dat je ff gegaan bent. En heel fijn dat ie geen consult rekende.
Onze vorige hond die at brokken  :-[ :-[ :-[ ( tja wist toen nog niet beter) en die had door t spelen een paar tanden af gebroken.
De DA's hebben er nooit wat aan gedaan en zij heeft er ook nooit geen last van gehad.
Bij haar kwam t waarschijnlijk door t enthousiast op elkaar klappen bij t vangen van haar tasje ( rubberen ring die overal mee naar toe moest)
Door xolopodenco
#1179274
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 097.0.html

Gebroken hoektanden uit 2006
Zoals je ziet zijn er verschillende opties. Om een wortelkanaalbehandeling te doen terwijl de zenuw niet ontstoken is lijkt mij wat voorbarig. Alleen vullen of afdichten is ook een (goedkopere) optie.

Het is maar goed dat mijn hond niet besefte dat ze na het afknippen van haar hoektanden eigenlijk carprodyl-f en amoxoral nodig had plus een zenuwbehandeling en een vullling  en een nette afwerking van de stomp...Als haar jager dat had geweten had hij ze misschien laten zitten.

Maar ik ben blij voor je dat je nu helemaal gerustgesteld bent. Soms is dat nog wel het belangrijkste lijkt het wel.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door