Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door ibbi
#1178127
Wat kan ik het beste bij Herby bestellen - dit wordt mijn eerste bestelling, ik wil graag weten of ik zo voldoende heb om menu's samen te stellen ( orgaantjes kan ik hier in de buurt kopen ) en of ik dit kwijt kan in 4 lades van een vriezer ( ongeveer ) :)

p.s. ik zal proberen het te copieren van een Word bestand ...

  • 1 x Botmix 1 1,000 1,25 euro

    1 x Botmix 2: 1,000 1,75 €
    gemalen eend / konijn / haas, karkas
    verhouding ca. 70% bot - 30% vlees

    3 x Runder Spiervlees snippers per kilo 1,000 1,50 €

    2 x Kippennekken per kilo 1,000 1,30 €

    1 x Eendagskuikens per kilo 1,000 1,50 euro

    1 x Paardenvlees 1,000 2,75 euro

    2 x haas spiervlees fijn gesneden 1,000 2,75 euro

    1 x Parelhoen bevleesd karkas per stuk ca 400gram 1 0,90 €


    1 x Eendenvleugels zonder veren per kilo 1,000 1,50 euro

    8 x Kwartel heel met kop zonder veren, per stuk 1 1,50 €

    1 x Konijn karkas per kilo 1,000 1,75 €
Een aantal dingen zijn nieuw, dus ben benieuwd of Borre en de rest het lust. Weet dus ook niet hoeveel katten mee gaan eten,, sommigen eten nu alleen nog maar cb, terwijl ik 2 anderen al aan de kippennekjes , kuikentjes en lapjes vlees heb. Karkassen hebben ze nog niet gehad.

Vis kan ik hier kopen, ik heb van die sardienen in de vriezer.

Waaronder valt eendenvleugel, vleesbot??
#1178187
'k bestel zelf niet bij H, dus kan niet precies beoordelen...

maar:
eendevleugels zijn behoorlijk hard, (vleesbot idd), zijn er miss eenderuggen?

wat was je plan met de botmix?

de rest lijkt me prima!
#1178291
flin schreef: 'k bestel zelf niet bij H, dus kan niet precies beoordelen...

maar:
eendevleugels zijn behoorlijk hard, (vleesbot idd), zijn er miss eenderuggen?

wat was je plan met de botmix?

de rest lijkt me prima!
om een kilo botmix te mengen met 350 gr spiervlees = vleesbot
( dat had ik al geleerd, had het opgeschreven om het niet te vergeten ;) )

eendenruggen hebben ze ook.

ik wil natuurlijk in de toekomst de cb en bibi gaan vervangen door zelf samengesteld, want dat is goedkoper, maar heb geen vleesmolen dus ze moeten t wel zo kunnen eten, sommige knagen al lekker maar anderen slobberen alleen nog maar, maar krijgen wel interesse in lapjes vlees dus gaat de goeie kant op.
met de botmix-vleessnippers en orgaantjes kom ik een heel eind denk ik om zelf wat samen te stellen?
als ik alles goed gesnapt heb... :-[
ik vind t af en toe nog ingewikkeld hoor, met de kvv erbij is het nog makkelijk op t moment :-[

hoe zitten de vleessnippers/spiervlees verpakt, per kilo - een vierkant blok of een rol ?
#1178379
Spiervlees kwam hier in kiloverpakkingen die vierkantig waren. Niet exact zoals met de botmixen maar vierkant dus ;)

Eendenruggen zijn voor beginners [ook om te hakken trouwens] blijkbaar wat hard [als ik koekje moet geloven] en omdat die erg bevleest zijn, rekent zij ze [en ik dus ook braaf :D] als vleesbot met spiervlees samen.

Ik weet niet hoe het met organen zit, maar volgens mij is dat voordeliger via Herby dan in de winkel [maar ben zelf nog nooit bij een poulier/markt geweest, dus wellicht is dat nóg goedkoper?] Hert ging hier ook goed erin en is al een keer gemalen [makkelijk eten dus].
#1178403
eendenvleugel is vleesbot en goed weg te krijgen. minder hard dan de ruggen. ik ga er van uit dat ze wel wat harder zijn dan kippenvleugels. sien kreeg haar eerste eendenvleugel toen ze al een paar maandjes barfte en ze vond het lekker.

ik zie dat je de hoeveelheden wat verminderd hebt, ik denk dat je het nu wel kwijt kan.
de botmix is handig voor katten die geen hele vleesbotjes willen of kunnen knagen.

het meeste zit allemaal per kilo zo op eenn blok verpakt en bevroren. behalve de kuikens natuurlijk, die zitten in zo'n wit zakje net als bij de DW. de kwartels zitten vaak met zn 4en op een schaal.
#1178644
ibbi schreef: om een kilo botmix te mengen met 350 gr spiervlees = vleesbot
( dat had ik al geleerd, had het opgeschreven om het niet te vergeten ;) )
pfjieuw...gelukkig zijn er ook mensen die wèl kunnen lezen... ;) :)
met de botmix-vleessnippers en orgaantjes kom ik een heel eind denk ik om zelf wat samen te stellen?
als ik alles goed gesnapt heb... :-[
zekers!
ik vind t af en toe nog ingewikkeld hoor, met de kvv erbij is het nog makkelijk op t moment :-[
gewoon bij tweifel vragen.... :D
#1178703
Ah super, bedankt allemaal!

Misschien moeten ze eerst goed op kippenvleugeltje oefenen. Borre stikte twee weken terug zowat in een kippenekje, bleef een lang stuk steken in z'n keel :nerves: gelukkig waren we erbij... maar vind t nog even best eng om wat anders te geven... heb kipkarkas en duifjes liggen maar nog niet gegeven. Duif is geloof ik harder? Maar ik ga de kwartels ook bestellen en dan ga ik echt moed verzamelen om alles te voeren 8)

de kiloverpakkingen kan ik gedeeltelijk ontdooien, doormidden doen en dan weer invriezen?

Staat er op een zak wat erin zit :-[

trouwens, gister een muisje aan Borre gegeven, die was kleiner dan het ratje van eerder deze week.... slikte hij dat hele ding in één keer door :o om 't vervolgens weer op te geven natuurlijk... sukkel...
muis of rat moet dus wel een beetje formaat hebben voor hem!
mijn zoon heeft bij de DW hier gekeken maar daar waren ze errug duur... maar voor een keer...
#1178720
..toch krijg 'k de indruk dat katten makkelijk redelijk grote stukken kunnen doorslikken en opgeven (itt tot een nond)
niet dat je wilt dat er ergens iets blijft steken, natuurlijk... :-[

ze mochten hier wel erg wennen aan 'n stukje zeen, of deeltje bot wat ergens tussen een kies was blijven hangen (poot in de bek, paniek, komt de rest ook nog n's kijken natuurlijk: nog meer paniek) na een paar keer was 't nieuwtje daar ook vanaf, en kijken ze alleen nog maar erg zuur....'ohw is't weeer zover? hep ìk weer..mopper, mopper ' ... en ze proberen op 't gemakje 't stukje te verwijderen

de achter-de-koelkast-muizen (en buitenmuizen) worden hier ook in't geheel opgeslokt...'t is effe slikken, met 't puntje van de staart nog uit de bek... :P

kwartel en duif vinden ze hier ècht superlekkur! vergelijkbaar met 'n jong kipje...

ontdooien en weer invriezen is geen probleem
#1178834
Bij dit tuig is rust absoluut voorwaarde voor goed knauwen, staat er een menz/poezz in de buurt dan slik je t zo snel mogelijk door [ no matter what size]... ff spugen. kauwen, nog een keer proberen

Hoe groter t stuk, hoe moeilijker t te slikken is... en een kippennek gaat slikkenderwijs een kwart kwartel is kauw-eten. Dat is de ervaring in t arnhemse.
#1183777
nog even een andere vraag , wilde niet perse een nieuw topic openen  :)
waar kan ik t beste zo'n hakbijltje kopen?
Gister voor het eerst duif aan Bor gegeven - maar zo'n ding is nog veel te groot en moet eigenlijk doormidden, met een mes gaat dat niet.  Dat krijg ik straks met karkassen of kwartels ook natuurlijk.
Mijn man was naar de Ikea, heeft een leuke messenset gevonden, maar kon daar geen hakbijl vinden.
#1183805
bij de betere kookwinkel moet je ook wel aan hakmessen kunnen komen, maar daar zijn ze vast duurder dan bij de ikea.

HAKMES
BIJPASSEND KERAMISCH AANZETSTAAL

ik vind het aanzetstaal erbij wel een must, want van botjes (en rollen cb) hakken, wordt het mes op een gegeven moment wel bot. een gewoon aanzetstaal is niet hard genoeg, en dat keramische wel, want dat is ook nog eens van dezelfde serie.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door