Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door sandrak
#1177884
Hoi, Mijn honden staan nu op brokken en1x per week op kvv. Ze hebben absoluut geen problemen op of na de kvv dag. Nu wil ik naast de kvv ook beginnen met 1 of 2 dagen barf.
Heb al gelezen dat je de honden geleidelijk aan vleesbot moet laten wennen, is een kippendrumstick geschikt ? of kan ik beter iets groters zoals een vleugel nemen. Moet ik tijdens het geven van het vleesbot ook groente en spiervlees geven of bv alleen orgaanvlees.

Ik wil eerst kijken of de honden het goed oppakken voordat ik een bestelling bij herby plaats. Stel dat ik alleen vleesbot moet geven om te beginnen, doe ik dat dan ter vervanging van een brok maaltijd en geef ik dan bv bij een hond van 30 kg 300gr vleesbot?

Graag jullie reaktie Gr Sandra
Door Lizzy
#1177910
Ik vind een drumstick niet geschikt, eerlijk gezegd. Want daar zit een lelijk hard recht botje in dat in mijn ogen door een hond die eigenlijk voornamelijk brokken eet niet goed verteerd zou kunnen worden. Ik zou beginnen met kippennekken of eendennekken of met kippenvleugels die je goed fijn stampt met een (vlees)hamer.

Wanneer je 1 a 2 dagen in de week BARF geeft en voor de rest brokken, dan kun je eigenlijk alleen maar heel zachte vleesbotten van kleine dieren geven. Grotere/harde vleesbotten combineren slecht met brokken.

Je kunt je hond 1 keer per week een zacht vleesbot geven. En bijv. 1 keer per week een maaltijd van groente + spiervlees of groente met orgaanvlees. Dan wissel je lekker wat af. Ik zou zelf in eerste instantie geen hele bak orgaanvlees tegelijkertijd geven, want de kans dat je hond daar van aan de dunne gaat is groot.

Ik denk dat 300 gram een beetje te weinig is. Hoeveel KVV geef je op je KVV dagen?
Door sandrak
#1177949
Hoi Lizzy,

onze grootste hond (30kg) krijgt op de kvv dag 800 gr en de 2 kleintjes (± 8 en 10kg) krijgen 300gr. Verspreid over 2 voedingen.
Door sandrak
#1177952
Wat ik bedoelde met de 300gr is de avondmaaltijd (ze krijgen 2x per dag eten) dus bv s'ochtends brok en sávonds vleesbot.
Door Lizzy
#1179281
Ik zou eerder op de dag dat je vleesbot geeft geen brokken geven. En dan ook 800 gram, verspreid over 2 maaltijden.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door