Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jel
#1160589
Helaas, het is weer zover, ze heeft weer ontstoken tandvlees. Ik vond haar een paar dagen geleden een beetje uit haar bek stinken. Natuurlijk gelijk gekeken en ja hoor het was een beetje rood bij haar kiezen en zag er geirriteerd uit. Dag erna nog even gekeken en het leek minder dus ik dacht dan wacht ik toch nog even met gelijk weer naar de dierenarts gaan. Maar helaas, vandaag was het weer erger, dus ik ga morgen gelijk met haar naar de dierenarts.

De tandvleesontsteking slaat ook over op haar keel waardoor ze dan af en toe gaat kuchen (bv bij hard spinnen of inspanning). Ik ben al twee keer eerder met haar bij de dierenarts geweest met hetzelfde probleem en ze heeft toen steeds antibiotica gehad wat wel hielp.
Haar bloed is al getest en daar kwam niet echt iets uit, een echo heeft ze vorig jaar gehad en daar was ook niets op te zien. Het vreemde is dus dat het met antibiotica elke keer weg gaat maar volgens mij is het meer symptoom bestrijding want het komt dus elke keer weer terug. Komt iemand dit bekend voor? Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om een oudere poes, maar om een poes van bijna 2 jaar.

Is het misschien een optie om foto's te laten maken van haar gebit? Misschien zijn haar wortels wel niet helemaal in orde. Maar, dan zou ze er misschien ook ziek uit moeten zien? En dat is niet het geval. Ik snap er niks van, voel me er een beetje machteloos door.

Eind december ben ik trouwens nog gewoon met haar voor controle/vaccinatie naar de dierenarts geweest en toen zag hij wel wat tandplak (geen tandsteen) maar verder was het in orde. Dit is wel een nieuwe dierenarts overigens, bij hem ben ik nog niet geweest met het tandvlees/keel probleem, dus wellicht komt hij met een oplossing, had hem er wel al over ingelicht.

(haar tandjes zijn trouwens wel gewoon mooi voor haar leeftijd en niet aangetast ofzo)
Laatst gewijzigd door Jel op zo 25 jan 2009, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
#1160628
Heb net nog even goed gekeken maar het is echt maar bij één kies nu, wangen/gehemelte zijn ook niet geirriteerd. Keel kon ik niet goed zien omdat ze haar tong ervoor hield. Het leek nu wel mee te vallen dus, maar ze ruikt wel nog erg sterk uit haar bek.
#1160809
bij stinken uit de bek denk ik soms ook aan niertoestanden, maar dat zie je niet zo snel bij jonge katten (en zeker niet als ze versgevoerd worden).

er is een auto-immuunziekte die ervoor zorgt dat de tanden e.d. als vreemd worden gezien door het lichaam, waardoor deze nav onstekingsreacties door het lichaam worden afgebroken. ik hoop niet dat het dit is.
#1160904
Die auto-immuun hebben ze hier dus..en dus bij tijd en wijle...worden er weer een hele rits getrokken...
Ze hebben nog steeds lol(mn portomonee minder........) maar het is knap vervelend!!!

Ik hoop ook voor jou dat jou poeddie het niet heeft.. Van de 4 poesepoeddie's hier hebben 3 (1 nest) er last van..... :'(
#1177296
Nog even een update. Het was alweer weg getrokken maar ben toch nog voor controle gegaan bij de assistente. Zij zei dat er geen tandsteen en ook geen tandplak te zien is. Haar tandjes zijn gewoon goed. Wel was haar tandvlees achterin weer wat rood. Ik heb nu voor volgende week een afspraak staan bij de dierenarts zelf om te bespreken hoe dit behandeld kan worden. Ze heeft nu al een paar keer antibiotica gehad en dat helpt maar, het komt dus steeds weer terug.
#1177913
Bedankt voor je reactie. Dat artikel heb ik al gelezen; ik heb heel internet al afgezocht...
Het artikel dat jij laat zien, dan lijkt het nog het meest op 'Pharyngitis of slijmvliesontsteking van de mondholte'. Maar de symptonen komen niet overeen, dus dat lijkt me het dan ook niet. (Ook heeft ze helemaal geen tandsteen of tandplak)
Laatst gewijzigd door Jel op vr 13 feb 2009, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door