Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#1175458
Ik was al aan het rondzoeken, maar zie door de berichten het bos niet meer :D

Een van mijn honden is namelijk niet gek op lever, het lukt me tot nu toe nog wel om een en ander bij hem binnen te krijgen, maar ik heb het idee dat hij het steeds slechter gaat eten.

Ik vroeg me dus af wat precies het probleem is als een dier te weinig of juist te veel lever binnenkrijgt (aangezien ik ook een kat heb die er bijvoorbeeld gek op is)?

Wat gebeurt er met dat lichaam(pje), hoe herken je het en wat is eventueel een alternatief?
#1176142
Anthraciet schreef: Ik was al aan het rondzoeken, maar zie door de berichten het bos niet meer :D

Een van mijn honden is namelijk niet gek op lever, het lukt me tot nu toe nog wel om een en ander bij hem binnen te krijgen, maar ik heb het idee dat hij het steeds slechter gaat eten.

Ik vroeg me dus af wat precies het probleem is als een dier te weinig of juist te veel lever binnenkrijgt (aangezien ik ook een kat heb die er bijvoorbeeld gek op is)?

Wat gebeurt er met dat lichaam(pje), hoe herken je het en wat is eventueel een alternatief?
Ik had 'm niet gezien, dit topic.

Lever is de leverancier voor vitamine A. En dat heeft je hond wel nodig. Maar je hond heeft er maar weinig van nodig hoor, om aan die behoefte te voldoen.

In dit topic staat exact uitgerekend hoeveel vitamine A / lever je hond nodig heeft: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html

Brutus weegt 32 kilo en heeft aan 50 gram lever per week genoeg. Ik weet niet wat jouw hond weegt?

Als je hond het niet moet, kun je een paar dingen doen:

- Biologische lever proberen (mijn honden vinden alleen biologische lever lekker).
- Aan jonge honden zou je alleen in de winter wat levertraanolie kunnen geven.
- Je zou lever kunnen bakken, kijken of hij het dan lust.
- Je zou de lever kunnen drogen, als beloningkje, kijken of hij het dan lust (hier vinden ze gedroogde lever heerlijk).

Teveel lever is ook niet goed. Teveel lever bevat teveel vitamine A. Dit wordt opgeslagen in het lichaam en dat kan leiden tot een overdosis. Ook dat staat in bovenstaande link uitgelegd (hoeveel teveel is). Katten staan erom bekend lever erg lekker te vinden. En daar kun je dus niet teveel van voeren....
#1177024
jalukrifa schreef: Ik heb even gegoogled, omdat ik ooit gelezen heb dat vit A verdwijnt bij drogen. (ik voer trouwens ook 3% lever, bijna 500 gram in de week :o)

http://www.kanenpieper.be/nic/de_invloe ... n.htm  bij 5.5,

http://debbie.hiking-info.net/trekkingt ... an_voeding ; onder het kopje bewaren

Of zou dat alleen gelden voor lever die bij hoge temperaturen gedroogd is?
Ik weet het niet maar als je kijkt maar vitamine A voedingssupplementen (voor bijv sporters) bevatten deze allemaal gedroogde lever en wel vitamine A (want daar gaat het juist om). Bovendien: wat is het verschil tussen koken en drogen? En bij koken (of bakken) gaat er ook geen vitamine A verloren. Sterker nog, door koken verdwijnt de vitamine A in tegendeel:

100 gram rauwe lever: Vitamin A (IU) 16898.00
100 gram gekookte lever: Vitamin A (IU) 31714.00

Bron: http://www.nutritionanalyser.com/food_c ... ?fid=13326

En zie:
It is a concentrated form of dried liver, which is extracted from beef liver, powdered and made available in tablet or capsule forms. Desiccated liver is a natural supplement that is used for increased strength, endurance and to build body mass. It is rich in Vitamins A, C, D, and B-Complex, phosphorus, iron, protein, copper and calcium.
En deze:

Buffalo liver is a 100% natural product without artificial additives. Buffalo liver are produced from fresh buffalo liver, solely through drying. The product has a high protein content and contains many important vitamins and minerals. Overdosing should be avoided.

Overdosing should be avoided. Vanwege.... Vitamine A.
#1177040
mmmm, ik zou het wel ideaal vinden, als ik de lever in gedroogde vorm als beloning kan geven. Ik weet ook niet wat het wetenschappelijke gehalte, van de door mij genoemde sites, is.

Wat zijn nou tekenen en signalen dat je teveel lever (vit A) geeft? Ik vrees dat ik bijna een jaar lang structureel te veel gegeven heb. :-[
Of zou dat wel mee vallen? Als ik een heel prooidier bekijk, is de lever een behoorlijk groot deel daarvan.
#1177042
Lizzy schreef: Ik had 'm niet gezien, dit topic.

Lever is de leverancier voor vitamine A. En dat heeft je hond wel nodig. Maar je hond heeft er maar weinig van nodig hoor, om aan die behoefte te voldoen.

In dit topic staat exact uitgerekend hoeveel vitamine A / lever je hond nodig heeft: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 432.0.html

Brutus weegt 32 kilo en heeft aan 50 gram lever per week genoeg. Ik weet niet wat jouw hond weegt?

Als je hond het niet moet, kun je een paar dingen doen:

- Biologische lever proberen (mijn honden vinden alleen biologische lever lekker).
- Aan jonge honden zou je alleen in de winter wat levertraanolie kunnen geven.
- Je zou lever kunnen bakken, kijken of hij het dan lust.
- Je zou de lever kunnen drogen, als beloningkje, kijken of hij het dan lust (hier vinden ze gedroogde lever heerlijk).

Teveel lever is ook niet goed. Teveel lever bevat teveel vitamine A. Dit wordt opgeslagen in het lichaam en dat kan leiden tot een overdosis. Ook dat staat in bovenstaande link uitgelegd (hoeveel teveel is). Katten staan erom bekend lever erg lekker te vinden. En daar kun je dus niet teveel van voeren....
Bedankt voor de link, die maakt al heel veel duidelijk! :D

Als ik het zo uitreken, zou Nanuk aan zo'n 85 gram lever per week genoeg hebben (hij weegt 39 kg).
Nu haal ik gemiddeld 1 kilo lever per week uit de vriezer, die wordt verdeeld over de honden en katten. De katten krijgen dan met z'n 6-en ongeveer een pond en de rest gaat naar de 4 honden.
Dus ik zit zelfs nog iets aan de hoge kant wbt de lever, maar Nanuk eet het niet altijd helemaal op. Blijkbaar rekent hij al voor zichzelf uit dat hij niet alles nodig heeft ;D
De rest eet dus wel iets teveel lever eigenlijk.... dat hou ik wel even in de gaten.
(al gaat die pond lever vanaf april verdeeld worden over 5 honden, dus dan krijgen ze vanzelf allemaal wat minder ;D)
#1177045
jalukrifa schreef: mmmm, ik zou het wel ideaal vinden, als ik de lever in gedroogde vorm als beloning kan geven. Ik weet ook niet wat het wetenschappelijke gehalte, van de door mij genoemde sites, is.

Wat zijn nou tekenen en signalen dat je teveel lever (vit A) geeft? Ik vrees dat ik bijna een jaar lang structureel te veel gegeven heb. :-[
Of zou dat wel mee vallen? Als ik een heel prooidier bekijk, is de lever een behoorlijk groot deel daarvan.



Een overdosis vitamine A kan ook leiden tot vermoeidheid, duizeligheid, zware hoofdpijn, misselijkheid, een vergrote lever en een abnormale haargroei. Een tekort resulteert in (nacht)blindheid en ongezonde botten en tanden.

In de link naar een ouder topic staat voor gerekend wanneer je teveel vitamine A voert.
#1177063
Rovanna schreef: Even om de tip van Lizzy te benadrukken: Annak (AM) lust ook geen lever behalve biologische. Wellicht is dat nog een optie voor je?
Ik heb nu hertenlever in huis en volgens mij vindt Nanuk dat inderdaad lekkerder als bijv. runderlever of kippenlever. Heb het niet nagevraagd, maar ik ga er even van uit dat de hertenlever van wild levende herten is (en dan wrs dus biologisch...).
Denk dat ik in ieder geval nog wat meer soorten lever ga uitproberen, kijken welke hij het lekkerst vindt. 8)
#1177075
Anthraciet schreef: Ik heb nu hertenlever in huis en volgens mij vindt Nanuk dat inderdaad lekkerder als bijv. runderlever of kippenlever. Heb het niet nagevraagd, maar ik ga er even van uit dat de hertenlever van wild levende herten is (en dan wrs dus biologisch...).
Denk dat ik in ieder geval nog wat meer soorten lever ga uitproberen, kijken welke hij het lekkerst vindt. 8)
Die kans is aanwezig maar het kan net zo makkelijk kweek-hert zijn hoor. Eigenlijk denk ik dat die kans groter is....
#1177098
Dan zal ik dit de volgende keer bij het maken van organen porties ook eens gaan uitrekenen. Ik mix altijd met hart/nier/lever, maag. Ben nu eigenlijk wel bang dat ik ook teveel voer. Er zit namelijk altijd best veel lever in de pakketjes die ik maak. Nooit geen idee gehad dat dit schadelijk kon zijn.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door