Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Dark-Flame
#1175348
Misschien een hele stomme vraag van mij, maar gisteren waarschuwde iemand mij dat in schapen(lams)vlees vaak wormen zitten. Is dit waar of probeert iemand mij bang te maken? (Het komt van een fokker van Hollandse herders)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1175356
nog nooit van gehoord, ze eten hier wekelijks lam(vlees) en daarbij denk ik ook niet dat als er eens iets in het vlees zou zitten dat dat de maag van de hond overleeft.
Weirdo van mij vrat in het begin weleens een dood konijn op uit het park, de konijnen bewogen zelf soms(van maden ed) hij heeft er nooit van van gekregen
Door ~Joke~
#1175701
Gewoon even een paar dagen in de vriezer als je het niet vertrouwt. Dat doe ik met al het vlees wat ik voer.
Door Fynn
#1176258
Dat zijn meestal mensen die zelf geen vlees voeren.
Omdat het rauw is zouden er wormen inzitten  ;D

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani
Door ~anna~
#1176482
Dark-Flame schreef: Misschien een hele stomme vraag van mij, maar gisteren waarschuwde iemand mij dat in schapen(lams)vlees vaak wormen zitten. Is dit waar of probeert iemand mij bang te maken? (Het komt van een fokker van Hollandse herders)
Dit meeste Hollandse herder fokkers zijn brokken fokkers,ze houden alleen van het natuurlijke uíterlijk van de hollander,maar natuurlijke voeding voor honden willen ze niks van weten :-\
Lijkt op een opmerking van een brokken fokker.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op wo 11 feb 2009, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door xolopodenco
#1176499
Dark-Flame schreef: Misschien een hele stomme vraag van mij, maar gisteren waarschuwde iemand mij dat in schapen(lams)vlees vaak wormen zitten. Is dit waar of probeert iemand mij bang te maken? (Het komt van een fokker van Hollandse herders)
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 233.0.html
Wormen kunnen niet veel kwaad bij een gezonde hond. Ik zou niet weten of in vlees of specifiek in schapenvlees vaak wormen zitten, het lijkt me erg sterk. Hoogstens eitjes als het vlees niet snel genoeg verpakt of ingevroren is. Daarom moeten mensen hun vlees verhitten omdat ze niet zulk zuur maagzuur hebben om die eitjes en wormen de baas te kunnen.
In bovenstaand stuk hier op het forum staat veel zinnigs, zelfs een uitspraak van een dierenarts, dat ontwormen eigenlijk niet nodig is tenzij een hond wat verzwakt is, als ondersteuning, dat een dierenarts dat zegt is voor mij echt een opsteker.

Ik geloof dat mensen meer moeten oppassen voor wormen, goed je handen wassen na het plassen en niet de hele tijd met je vingers in je mond zitten ;D
Wisten jullie trouwens dat er meer bacteriën en ziektekiemen op de duwstang van een winkelwagentje zitten dan op de bril van een openbaar toilet langs de snelweg?
(heeft weinig met wormen te maken, maar is toch grappig om te weten...)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1176551
Dark-Flame schreef: Misschien een hele stomme vraag van mij, maar gisteren waarschuwde iemand mij dat in schapen(lams)vlees vaak wormen zitten. Is dit waar of probeert iemand mij bang te maken? (Het komt van een fokker van Hollandse herders)
Ik denk dat diegene op leverbot doelt. Maar daar hoef je je verder niet druk om te maken.
Door Mevroi Kruim
#1176604
Angelique schreef: Ik denk dat diegene op leverbot doelt. Maar daar hoef je je verder niet druk om te maken.
Dat zou kunnen natuurlijk.
Leverbot zit, het woord zegt het al, in de lever en niet in het spiervlees. Leverbot KAN besmettelijk zijn voor mensen, al doet de bot het bij ons niet zo best omdat wij de verkeerde soort zijn.
Ziehier een stukje van het RIVM over besmetting bij mensen:
"Preventie
Een bekende uitbraak van leverbot besmetting bij de mens werd veroorzaakt door het eten van waterkers in Frankrijk. Preventief wordt aangeraden waterkers goed te wassen, dit is  echter niet voldoende in geval van besmetting. Het is beter te kijken naar de herkomst van de waterkers, als dat van een bedrijf is waar dieren gemakkelijk bij de waterkersvelden kunnen komen kunt u het beter niet eten. In Nederland zou men in verband met leverbot niet moeten kauwen op grassprietjes of veldzuring in gebieden waar zowel herkauwers als mogelijk slakken voorkomen (slootranden in weilanden bijvoorbeeld)."

Kortom, niks via vlees maar via de besmettelijke vorm van de bot die in natte vegetatie leeft. De bot die in de lever zit is niet in staat om ons of de hond te besmetten, dat gaat altijd via een tussengastheer (slakje) en nog een paar tussenstadia.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door