Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miske
#1176044
Welk vlees kan ik aan Olly geven:
- dat veilig is dwz dat er geen botjes ofzo meer over kunnen blijven?
- dat dus wel vrij groot is (kippenekjes vind ik eigenlijk te klein!)
- behalve kipkarkas/vuile pens want dat heb ik al?

Ik eet zelf geen vlees en ben echt TOTAAL niet op de hoogte van welke dingetjes ik zou kunnen kopen voor haar.

Ja, ik ben volledig blind, en daarom wil ik dat vlees alleen kunnen geven, met een zekerheid dat er niks gevaarlijks kan achterblijven.

Olly is een labjesteefje van het type hap-slik-weg  :o

Oh ja, en zalmkoppen, is dat iets veilig?  Kan je dat gewoon op de markt kopen???  Ik dacht dat je dat wel 2 of 3 weken moet invriezen, of ben ik weer aan 't mischmaschen?

Vandaag naar 't geleidehondencentrum geweest en ze vonden Olly er MEGA uitzien met een prachtige VOLLE glanzende vacht!  Ze vinden het super dat ik BARF en nog KVV geef!!!  En volledig omschakelen naar BARF vinden ze ook perfect!
Door Lizzy
#1176106
Miske schreef: Welk vlees kan ik aan Olly geven:
- dat veilig is dwz dat er geen botjes ofzo meer over kunnen blijven?
- dat dus wel vrij groot is (kippenekjes vind ik eigenlijk te klein!)
- behalve kipkarkas/vuile pens want dat heb ik al?
Vlees of vleesbot?
Qua vlees hebben ze alleen kip, kalkoen, rund en lam maar dat is allemaal niet te betalen.

Qua vleesbot kun je er kippenvleugels, kippenbouten kopen (maar je hebt al zoveel kip en poot is nog wat hard voor de beginner) en verder verkopen ze maar hoogstzelden parelhoen. Dat is wel geschikt, maar de vraag is dus of ze het hebben.... Je zou ook naar de locale poelier kunnen gaan en kunnen vragen of ze daar parelhoen, eend en kwartel karkas voor je kunnen bestellen. Dat zou moeten kunnen en dat mag echt niet meer dan 3 euro de kilo kosten hoor.
Ik eet zelf geen vlees en ben echt TOTAAL niet op de hoogte van welke dingetjes ik zou kunnen kopen voor haar.

Ja, ik ben volledig blind, en daarom wil ik dat vlees alleen kunnen geven, met een zekerheid dat er niks gevaarlijks kan achterblijven.
Wat bedoel je precies met "niks gevaarlijks kan achterblijven"?
Olly is een labjesteefje van het type hap-slik-weg  :o

Oh ja, en zalmkoppen, is dat iets veilig?  Kan je dat gewoon op de markt kopen???  Ik dacht dat je dat wel 2 of 3 weken moet invriezen, of ben ik weer aan 't mischmaschen?
Ja, zalmkop is heel veilig. En je kunt het wel op de markt kopen. En ik zou het ook eerst invriezen ja (na het wormen verhaal). Maar zoals voor alles geldt in het leven, je krijgt nooit de volledige garantie dat er niet iets mis kan gaan. Dat kan met brokjes, buffelhuidjes, speeltjes en ook met vleesbotten dus ook met zalmkop. Ik zou zo gauw niet weten wat er mis kan gaan, maar in de afgelopen, zeg 10 jaar, heb ik hier best wel eens wat aan de hand gehad. Zoals een stukje bot dat tussen twee kiezen bleef zitten. Of een lap pens die in 1 keer achterover werd gedrukt. En dan is het toch wel handig als jij zelf of iemand in je directe omgeving even wat actie kan ondernemen. Met dat stukje bot had ik overigens makkelijk naar de DA kunnen gaan maar met die lap pens moest ik echt zelf even actie ondernemen en het lapje even terug uit zijn bek trekken.
Vandaag naar 't geleidehondencentrum geweest en ze vonden Olly er MEGA uitzien met een prachtige VOLLE glanzende vacht!  Ze vinden het super dat ik BARF en nog KVV geef!!!  En volledig omschakelen naar BARF vinden ze ook perfect!
Nou, hartstikke gaaf! Leuk dat ze zo positief reageren!
Door Miske
#1176416
Bedankt Lizzy!!!

Wat ik bedoel met iets achter blijven, is dat Olly het vlees gewoon volledig moet kunnen opeten, zoals pens of kipkarkas; daar blijft niets meer van over van kleine botjes, snap je?  Dat kan ik dus wel veilig geven.

Mja,a ik liet die vleessoorten aan mijn ma zien en die zei dat sommige dingen echt een delicatesse waren en dus zeer duur, dus haha, dan nog maar ff wachten ;).

Ben net naar de markt geweest en heb daar wat gekregen, maar ik ga het in een ander topic posten.  'k Weet nl. niet zeker of ik het kan geven!
Door sandrra
#1176436
Is t misschien niet handiger om barf materialen te bestellen bij een leverancier oid? Volgens mij ben je in de supermarkt handen vol geld kwijt terwijl t veel goedkoper kan.
Door Miske
#1176446
Nou dat valt te bezien.  Hier is het eigenlijk zo:

Ik kan via een privé-persoon supergoedkoop aan vlees geraken, maar soms is er 1x/week iets, soms 1x/maand.  Ik ben nog maar een weekje geleden echt gestart met vlees geven.  Ook daarom heb ik nog niet veel vleessoorten.

Momenteel eet Olly ook nog KVV en zelfs met 2 vriezers, steekt er nog een voorraad KVV bij mijn ouders :).  Ik kan dus nooit veel opslaan, en neem altijd maar voor enkele keren vlees mee van een bepaalde soort.  Dan vind ik het eigenlijk vrij "dom" om bij een leverancier b.v. maar 5 kg te bestellen, weet je wel :).  In de toekomst kan en doe ik het wellicht anders maar voorlopig gaat het zo voor mij het makkelijkst eigenlijk!  Ik hoop in de toekomst gewoon via die privé-persoon aan veel vleessoorten te geraken en aan sommige dingen kan ik zelf gratis komen.  Maar nu heb ik nog maar enkele vleessoorten en niet veel ruimte over in de vriezer, dus daarom wou ik enkele nieuwe soorten proberen, weet je wel?

Sorry, lange en ingewikkelde uitleg precies, maar hopelijk snap je 't een beetje :).
Gebruikersavatar
Door koekje
#1176460
over die botjes die allemaal opmoeten. voer alleen vleesbot dat zacht genoeg is en helemaal op te eten valt. dus verschillende soorten gevogelte met name. ribben heb ik zelf geen ervaring mee (mijn katten eten dat niet), maar Kiki heeft hier eens een rijtje lamsribben gegeten. als je zelf niet kunt testen/achterhalen of de ribben jong en zacht genoeg zijn, beter niet geven.
recreatiebot is voor Olly uit den boze. dat lijkt me te ingewikkeld om erachter te komen of het nog goed gaat.
verder kan je de manier van kauwen en opeten heel goed horen. je hoort gelijk of er te gulzig wordt gegeten of iets blijft steken (tussen tanden of achter in de bek). ik heb verder geen verstand van honden, maar het is wel aan te raden dat Olly het toelaat dat je in zulke gevallen iets uit haar bek haalt. mijn katten zijn er ook niet gecharmeerd van als ik iets uit hun bek peuter, vooral sien niet. sien heeft 1x een stukje parelhoenkarkas tussen haar tanden vast gehad. ik hoorde rare geluidjes en toen zag ik sien met haar poot in haar bek zitten. als ik er dan aangerend kom, rent zij onder het bed en krijg ik haar niet meer te pakken en zie ik haar niet zitten. ik ben rustig gebleven en ze kreeg zelf het stukje los. otje heb ik 1x verplaatst omdat ze een haarbal niet naar boven kreeg. ik hoorde ook weer rare geluiden en heb haar op de grond gezet (ze zat in een hoekje).
Door Miske
#1176674
Bedankt voor je reactie, koekje.  Olly is gelukkig een hond die perfect toelaat dat je in haar bek iets uitneemt, maar ik wil dit dus voorlopig helemaal niet doen en enkel superveilig vlees geven; ik vertrouw het niet zo als er iets mis zou kunnen gaan.  Nu ja, volgende week zalmkoppen afhalen, vandaag ook nog wat vis gekregen, en nog op het programma staan paardesnijlingen met nog wat vlees aan waaraan ik ook kan geraken.  Zou ook goed te doen zijn.  In elk geval is Olly helemaal wild van vlees.  Ik ben echt blij dat ik ben overgeschakeld van brokken naar vlees.  Maar ik moet nog wel een boel leren en lezen!
Door sandrra
#1177270
Ja hoor snap je uitleg helemaal.
Als je er gratis aan kan komen is helemaal fijn natuurlijk.
Maar mocht je t een keer wel willen maar niet veel kunnen bestellen kan je misschien kijken of je met iemand in je buurt mee kan bestellen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door