Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#1165889
ik heb hier in oktober ook een topic over geopend.
dick (onze teckel van 3,5jaar) is 9oktober geopereerd aan blaasstenen (zie dit topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 479.0.html)
van de DA moesten we hem brokken geven, maar die hoeft hij niet (eet gewoon niet) dus ben ik rodi blijven geven (de pens variant, daar zitten de minste koolhydraten in) met appelazijn en vitamine c erdoor. heb regelmatig zijn urine gecontroleerd met ph staafjes.
ik was van plan om een ander soort kvv te zoeken voor hem, waar minder koolhydraten in zitten. maar ik ben 19oktober bevallen dus ben ik daar niet echt aan toe gekomen.
na een tijdje begon dick weer in huis te plassen. toen dacht ik al dat er iets niet klopte. toen ik 3weken geleden zijn urine testte zag ik dat er eiwitten inzaten (dat test het stripje ook) en dat zijn ph waarde hoger was (iets meer dan 7) dus ik terug naar de DA met de melding dat hij een blaasontsteking heeft (en unire meegenomen, dat is onderzocht, had gelijk) heb antibiotica gehad. dit 10dagen gegeven en hem goed in de gaten gehouden. nu hij vorige week erg moeizaam plaste toch maar eens naar een andere DA gegaan (ik heb zo mijn bedenkingen bij die andere) daar mijn verhaal gedaan, de DA keek een beetje vreemd dat ik er erg veel van wist (dat bij struvietstenen de urine zuurder moet enz.) ze heeft gevoelt, de blaas was nog gevuld (hij druppelde met plassen, dus dat dacht ik al) ze gingen hem katheteriseren om zijn blaas leeg te maken, dit ging niet (de vorige keer ook niet) ze stoten tegen iets hards. deze keer kregen ze er wel vloeistof in (de vorige keer niet) dus ze hebben een foto gemaakt en zagen dat er steentjes zaten (weeral) dus ze gingen hem gelijk opereren.
hij is een nacht gebleven en dinsdag mocht ik hem ophalen. ik kreeg ander voer mee, ook van hills. maar nu blikvoer (s/d, de vorige was c/d) dit moet hij ongeveer 6weken eten, om het gruis wat er nog zit op te lossen (de stenen zijn opgestuurd de uitslag komt nog) daarna moet hij waarschijnlijk de c/d versie eten. (maar die eet hij niet, het blikvoer wel, maar daarvan ga ik over mijn nek)
de DA verkoopt ook carnibest. daar heb ik het over gehad. maar hij moest eerst de s/d eten, om het gruis op te lossen. en hij heeft antibiotica tegen de blaasontsteking (die nog niet weg was, van de vorige ab-kuur)
nu heb ik afgelopen week zijn urine getest, er zat nog eiwit in (was donderdag, dus dat kan) de ph waarde was rond de 6 dus dat is al veel beter.

nu wil ik graag weten wat ik moet doen met voer. ik wil best carnibest geven (veeeeeel liever dan brokken of blikvoer) maar ik ben bang dat het weer terug komt. nu zat er ongeveer 15-16 weken tussen de operaties. dat is niet meer de bedoeling (wat jullie vast snappen)
nu zag ik dat carnibest een variant heeft voor diabetes. dit zit erin:

Deze voeding is met name geschikt voor honden met suikerziekte. Het bevat enkel een zeer klein percentage fijngemalen bladgroenten en geen zetmeelhoudende producten. De alvleesklier wordt hierdoor ontzien.
Bevat: Vers rundvlees, verse kip, verse fijngemalen groenten (niet zetmeelhoudend!),  koudgeperste zonnebloem- en lijnzaadolie, vitaminen en mineralen.

Eiwit  13%               Vocht 67%
Vet 14%                  Calcium 0,48%
As 3%                      Fosfor 0,43%
Celstof 1%   

zou dit iets zijn of moet ik een andere variant hebben?? om te gaan barfen zie ik zelf nog niet helemaal zitten, dus daarom blijf ik graag op kvv.
heeft iemand suggesties of een ander soort voer (wat makkelijk te verkrijgen is in zeeuws vlaanderen. mag ook in belgie zijn)
en als ik zou gaan barfen wat zou ik dan ongeveer moeten geven. (we hebben nog een teckel, vrouwtje van bijna 2 jaar)

ik wil graag het idee aan de dierenarts voorleggen. om te kijken wat hun ervan vinden. (ze zullen het vast niet gelijk eens zijn) maar dan weet ik zelf wat ik wil en kan ik dat ook duidelijk aangeven bij hun. (de nieuwe DA is naar mijn idee wel behulpzamer aangezien ze van de week zelf belden hoe het ging)
alvast bedankt
Laatst gewijzigd door brenjomi op di 10 feb 2009, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#1165981
Ik weet niet of deze Carnibest variant gemalen bot bevat of een calciumsupplement. Als het gemalen bot bevat: prima, dan kun je dit prima geven. Als dit een calciumsupplement bevat: dan zou ik het niet geven en kiezen voor een KVV zonder koolhydraat en met gemalen bot. Maar, volgens mij bevat dit gemalen bot en zit je goed.

Ja, het enige wat je kunt doen is overschakelen en in eerste instantie even extra aanzuren met azijn of vitamine C of cranberry. Dan de pH waarde blijven meten en dan ophouden met verzuren en de pH waarde goed blijven monitoren.

Het is gewoon waardeloos, sommige honden blijven hun hele leven lang struviet-vormers. Om niks. Ik hoop dat jouw hondje er niet een van is...! Dan zit je van tijd tot tijd met dit soort gedoe. Wat je wel kunt doen is bij de eerste beste signalen GELIJK de pH waarde opmeten en gelijk gaan verzuren. Soms kun je het daar nog net op tijd mee onder de knie krijgen....
#1166091
ik heb net even naar carnibest gemaild, hopelijk krijg ik antwoord, zal het ook aan de DA vragen.
nu heb ik deze site via een ander topic gevonden:http://www.huisdierendokter.nl/ en dan lysium. zou dit beter helpen dan appelazijn (waar ik al een hele tijd mee bezig ben) of niet? of moet ik dan appelazijn erbij blijven geven? of dit even aanzien hoe hoog de ph waarde is?
(veel vragen, maar ik wil het graag zo goed mogelijk doen en omdat ik het gevoel heb dat ik de vorige keer niet goed opgelet heb wil ik zo veel mogelijk weten:)) 
#1166116
Ik heb geen verstand van Chinese kruiden maar misschien dat Tannetje hier eens naar kan kijken. Dit zit er in, in het product:

Samenstelling:
Chinese kruidenformule (benaming in Latijn/ Pin Yin): Amomum villosum fructus/ SHA REN, Artemisiae annuae herba/ QING HAO, Chaenomelis fructus/ MU GUA, Cnidii fructus/ SHE CHUANG ZI, Dolichoris semen lablab/ BAI BIAN DOU, Isatidis radix/ BAN LAN GEN, Lysimachiae herba/ JIN QIAN CAO, Paeoniae rubrae radix/ CHI SHAO, Poria Sclerotium/ FU LING, Spirodelae herba/ FU PING en Ziziphi jujubae fructus/ DA ZAO.

Wat ik wel interessant vind, maar misschien dat Tannetje daar een verklaring voor kan geven, is dat het product bij (qua samenstelling) twee tegenovergestelde soorten blaasgruis/stenen werkt:

Speciaal voor blaasstenen groter dan 1 cm heeft de Chinese kruidengeneeskunde de formule Lysium ontwikkeld. De formule werkt direct op de blaasstenen en hierdoor kan deze formule deze oplossen. Lysium dient minimaal 3 weken gegeven te worden voordat het effect merkbaar wordt. Om herhaling te voorkomen mag Lysium preventief worden ingezet. De behandeling duurt ongeveer 3 maanden. Het mag door het eten worden gegeven. Indien gewenst mag het continue worden gegeven. Het heeft op lange termijn geen bijwerkingen. Lysium heeft geen afwijkende smaak.

Specifiek voor: blaasstenen. Het werkt voor alle soorten gruis en blaasstenen, zoals Struviet, Cystine, Calciumfosfoor, Calciumcarbonaat, Calciumoxalaat en Ammoniumuraat.
#1166788
Ik heb er zelf geen ervaring mee en kan er wat dat betreft niet zoveel van zeggen.
Chinees gezien zijn blaasstenen flegma in de blaas hetgeen ontstaat door slijm wat indroogt, dus kruiden die tegen flegma werken kunnen alle stenen oplossen.
#1166922
:o ik had vanavond om iets voor 6 al bericht terug van carnibest. dat is vlug ;D

Deze voeding van Carnibest bevat inderdaad gemalen bot en beslist geen calciumsupplement.
dit schrijft corine, dus ik denk dat ik dit ga proberen.
ze hebben meerdere varianten diabetes: We hebben overigens 3 varianten Diabetes-voer, Natuur, Lam en Eend.  dus dan moet ik even kijken welke ik het beste kan hebben (even aan de DA vragen, die verkopen carnibest)

ik ga die lysium denk ik ook bestellen. moet ik even goed kijken hoeveel hij ervan mag hebben. (staat op de site)

alvast heel erg bedankt voor het meedenken. :)
Laatst gewijzigd door brenjomi op zo 01 feb 2009, 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.
#1175735
vanmorgen naar de dierenarts geweest voor een urineonderzoek. zijn urine was goed, er waren geen tekenen van een ontsteking. zijn ph was 8 (iets te hoog, maar het was urine van 1uur smiddags)
ze had ook de uitslag van de stenen (die had ze op laten sturen) het waren 100% cystine stenen :o :o dus die andere pipo (andere DA) had het waarschijnlijk fout, want die zei stuviet. hij heeft ze volgens mij niet op laten sturen om te onderzoeken.

nu is mijn vraag: wat moet ik dick nu te eten geven? waar moet ik op letten?? ik wil hem graag carnibest geven, maar heb ook al de diabetes variant gekocht, kan ik die geven?
en ik zat zelf te denken om eurologist te kopen, om hem dat te geven, maar moet even kijken of dat goed is met deze stenen??
#1175921
ik heb die DA vandaag al wat erger genoemd en vervloekt :)
ben zo boos, waarschijnlijk is het dus mijn schuld (voor zover je van schuld kan spreken als je denkt dat je het goed doet) dat hij nog eens geoppereerd is, want ik heb zijn voer steeds verzuurt.
ga denk ik morgen eens bellen of hij de stenen onderzocht heeft of opgestuurd heeft ofzo en hoe hij er anders bij komt dat het struviet stenen zijn??

ga me even verdiepen in het andere topic. weet nu erg veel van struviet stenen af. maar nu moet ik helemaal de andere kant op.

alvast bedankt voor alle info:)
#1175936
brenjomi schreef: vanmorgen naar de dierenarts geweest voor een urineonderzoek. zijn urine was goed, er waren geen tekenen van een ontsteking. zijn ph was 8 (iets te hoog, maar het was urine van 1uur smiddags)
ze had ook de uitslag van de stenen (die had ze op laten sturen) het waren 100% cystine stenen :o :o dus die andere pipo (andere DA) had het waarschijnlijk fout, want die zei stuviet. hij heeft ze volgens mij niet op laten sturen om te onderzoeken.

nu is mijn vraag: wat moet ik dick nu te eten geven? waar moet ik op letten?? ik wil hem graag carnibest geven, maar heb ook al de diabetes variant gekocht, kan ik die geven?
en ik zat zelf te denken om eurologist te kopen, om hem dat te geven, maar moet even kijken of dat goed is met deze stenen??
Maar wacht even hoor.... Ik zit me ineens te realiseren......... Volgens mij kan dit niet, cystine stenen in een urine met een pH waarde van 8. Ik ga even zoeken, maar ik ben bang dit niet klopt, van de cystine!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door