Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Esthertjuh
#1175606
Ik heb al in verschillende topics gelezen dat HB zoveel duurder is dan CB.
Maar is het niet zo dat ze HB minder hoeven te hebben dan CB (20-30 gram per kg t.o.v. 30-40 gram per kg).
Dan zou het prijsverschil namelijk al kleiner worden.
Ik zit te twijfelen welke van de 2 ik zal gaan geven, of eventueel afgewisseld.
Omdat ik een kat met waarschijnlijk een voedselallergie heb wilde ik eigenlijk beginnen met de HB omdat je daarmee een eliminatiedieet kan geven.
Wat zouden jullie doen?

Verder was ik benieuwd wat voor maat vriezer ik ongeveer nodig zal hebben voor 5 katten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1175624
de kwaliteit van HB en CB vind ik redelijk gelijk. Ze hebben beiden een natuurlijke calciumbron (gemalen bot) en voegen weinig tot geen granen er aan toe. ik geloof wel dat de hoeveelheden gelijk zijn. de adviezen op de verpakking zijn richtlijnen. voeren doe je op je ogen; te dikke kat is minder eten en te dunne kat is meer eten.
als het geld een groot issue is, zou je beter zelf kunnen samenstellen. dit is goedkoper en verteert langer, zodat de kat langer vol zit (kvv is gemalenn en glijdt redelijk snel door de spijsvertering heen).
een eliminatiedieet zou ik alleen doen met HB-geit, als daar echt alleen maar geit inzit.

het formaat vriezer is afhankelijk van hoeveel je wilt inslaan.
Door Esthertjuh
#1175630
koekje schreef: de kwaliteit van HB en CB vind ik redelijk gelijk. Ze hebben beiden een natuurlijke calciumbron (gemalen bot) en voegen weinig tot geen granen er aan toe. ik geloof wel dat de hoeveelheden gelijk zijn. de adviezen op de verpakking zijn richtlijnen. voeren doe je op je ogen; te dikke kat is minder eten en te dunne kat is meer eten.
als het geld een groot issue is, zou je beter zelf kunnen samenstellen. dit is goedkoper en verteert langer, zodat de kat langer vol zit (kvv is gemalenn en glijdt redelijk snel door de spijsvertering heen).
een eliminatiedieet zou ik alleen doen met HB-geit, als daar echt alleen maar geit inzit.

het formaat vriezer is afhankelijk van hoeveel je wilt inslaan.
Geld is op zich het probleem niet, maar ik vroeg het me gewoon af omdat ik daarover al meerdere berichten ben tegengekomen.
Zelf samenstellen is op het moment denk ik te veel werk, ik werk 32 uur in de week en volg daarnaast een studie aan de UVT.
Misschien is dat een optie voor over een paar jaar :D

Ik zat eigenlijk te denken aan de konijnvariant, volgens mij heeft ze dat nog nooit gehad. Een geitvariant heb ik niet gezien op de website van HB.

Edit: de geitsmaak is een hondenvariant, maar daar zitten groentes in.
Laatst gewijzigd door Esthertjuh op di 10 feb 2009, 14:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#1175637
in veel kattenvoeder (met name natvoer) zit konijn. dat is daarom als eliminatiedieet niet zo geschikt. geit met groente natuurlijk ook niet.
Door flin
#1175751
Esthertjuh schreef: Omdat ik een kat met waarschijnlijk een voedselallergie heb wilde ik eigenlijk beginnen met de HB omdat je daarmee een eliminatiedieet kan geven.
Wat zouden jullie doen?
eerst n's zien dat katzel voorlopig helemaal granen/rijst vrij blijft....
veel katzels reageren daar slecht op....en miss heb je t lek dan al boven?

cb heeft ook 'n granenvrijvariant
Gebruikersavatar
Door el-grillo
#1176399
Sinds HB is overgenomen, ben ik erg te spreken over het produkt. Mijn katten vinden het lekkerder dan CB. Helaas is HB door de overname ook een stuk duurder geworden (aardig wat duurder dan CB), maar ze verwerken dan ook helemaal geen granen, rijst of groenten in de kattenvarianten. Bij CB verwerken ze wel rijst (behalve in de diabetesversie) en daarnaast nog zonnebloemolie, extra vitaminen en mineralen. HB is dus wat puurder... Bij mij krijgen ze als KVV voornamelijk CB omdat dit makkelijker verkrijgbaar en goedkoper is. HB gebruik ik 1 à 2 keer in de week als afwisseling (Bandit ook trouwens). Ik voer op het oog en geef van alle merken even veel. Verder wissel ik zoveel mogelijk smaken (diersoorten) af, maar voor jou is dit natuurlijk (nog) niet aan de orde. 

Het allerbeste elimininatiedieet blijft gewoon zelf samenstellen. Alleen dan weet je exact wat je kat binnen krijgt. Als dat lastig is, kan je ook een graan/rijst-vrije KVV proberen. Zoals eerder vermeldt, vind ik HB dan wat beter geschikt, mits je een juiste diersoort te pakken krijgt. Zoals koekje zegt, lijkt de geit variant een goede keuze, maar dat is een hondenversie en zit er helaas dus weer groente bij...

Succes!
Laatst gewijzigd door el-grillo op wo 11 feb 2009, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#1176456
Wat nu de prijzen van hb zijn weet ik niet maar ik heb wel de nieuwe prijzen van de cb per 1 februari 2009 en die zijn dus flink omhoog gegaan. Lam zit nu op 5,30 en de overige smaken op 4,45 per kilo. (Grootverbruikersprijzen zijn 4,05 en 3,25).
Door boskat
#1176535
YaYa schreef: Wat nu de prijzen van hb zijn weet ik niet maar ik heb wel de nieuwe prijzen van de cb per 1 februari 2009 en die zijn dus flink omhoog gegaan. Lam zit nu op 5,30 en de overige smaken op 4,45 per kilo. (Grootverbruikersprijzen zijn 4,05 en 3,25).
Vind het ook een stuk duurder geworden inderdaad,€ 0,25 de kg
Had hier ook al een mopperende klant >:(
Laatst gewijzigd door boskat op wo 11 feb 2009, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Door YaYa
#1176638
Afhankelijk van de smaak is het een prijsverhoging van 6,5 - 8 % en ik vind dat dus best fors. Maar neemt niet weg dat de cb voor mij, door de grootverbruikersprijzen, nog wel het goedkoopste is van de kvv-soorten. En ze vinden het lekker en doen het er goed op. Dus vooruit dan maar.
Door Jeaninet
#1177121
Een van mijn katers had afgelopen herfst ook last van voedselallergie. Kale plekken rond de nek die hij tot bloedens toe openkrabde. Had er al eerder eens last van, maar het kwam steeds vaker terug. Ik wilde niet meer met hem naar de DA, maar eerst eens proberen of koolhydraatvrij voer een oplossing zou zijn. Heb hem toen op CB en HB gezet (alle smaken geprobeerd). Gelukkig vond hij het snel lekker en na een maand waren de plekken helemaal weg en had hij een prachtige glanzende vacht. Alleen koolhydrateneliminatie bleek hier dus al voldoende.

Succes en groeten, Jeanine
Door Esthertjuh
#1185187
yuki13 schreef: Ennnnnnnnnn????
Binnen no time op :D
Nu weer een paar weken terug op het oude voer.
Ik kan niet meteen overstappen omdat 1 van de katten op Prednisolon staat vanwege waarschijnlijk een voedselallergie.
Zodra ze een paar weken op het dieetvoer staat zonder de Prednisolon ga ik helemaal over :)
De diepvries komt morgen en de voorraad HB over een weekje.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door