Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door stephany
#1173205
Chendo had vanmiddag een soort gelige 'rijst korrels' in zn ontlasting. Vorige week had hij dit ook 1x. Dus ik vraag me af of dit wormen kunnen zijn. Het beweegd niet, maar weet ook niet of wormen altijd levend er weer uit komen. Verder heeft hij nergens last van, hij staat nu al wel een paar weken op smuldier omdat de bestelling niet goed was gegaan. Misschien heeft het daar iets mee te maken??
Door Mevroi Kruim
#1173235
Rijstkorrels zijn meestal lintwormen, en die komen zeker niet via vers vlees maar via vlooien. En soms via muizen.
Door conleeuw
#1173280
Ik ga ook voor de h oofdprijs, het is een lintworm eitje (segment)  ;) meestal van vlooien opgelopen ;)  dus... gewoon behandelen, en ook effe checken voor vlooien maar dat kan al heel lang geleden opgelopen zijn, geen paniek hoor ;)
Door 202Spots
#1173305
De rijstkorrels zijn opgedroogde segments die meestal aan de poepert zijn blijven hangen,
de levende (die bewegen wanneer je ze met iets aanraakt ) zitten meestal in verse poep.
Afbeelding
Door flin
#1173335
Lintwormen kunnen in de darm voorkomen en eten daar mee van de darminhoud. Bij honden en katten kunnen we een lintwormbesmetting zien in de ontlasting. In de ontlasting van het dier zitten dan segmenten die droog heel veel op rijstkorrels lijken. Deze segmenten zijn delen van het lichaam van de lintworm. Een lintworm bestaat namelijk uit allemaal segmenten, van voren in het lichaam zijn dit mannelijke segmenten en van achteren vrouwelijke segmenten. De oudste segmenten zitten van achter en zijn vrouwelijk. Door het kronkelen van de worm kan  deze zichzelf bevruchten.

De achterste segmenten zitten vol met rijpe eieren, deze segmenten laten los van de worm en zijn in de ontlasting te zien. Wanneer de
segmenten in de ontlasting (buiten het lichaam van de hond of kat) zijn ingedroogd, springen ze kapot en worden de eitjes van de lintworm
rondgeslingerd.

Vlooien, luizen en muizen eten deze eitjes maar ook wel de segmenten op. In de vlo, luis en muis ontwikkeld het eitje zich tot blaasworm. De vlo, luis, muis kunnen door de hond of kat worden opgegeten en zo besmet raken met de blaasworm die zich in de darm weer ontwikkeld tot een lintworm.
Door stephany
#1173350
oke, wormenkuurtje dus. Kan ik deze gewoon in de dierenwinkel halen?? Vind het wel heel raar, hij heeft nog nooit vlooien gehad, en de katten hier ook niet.
En als ik zo'n kuur geef, is het dan van zelf sprekend dat de worm dood gaat?
Door Nynke
#1174019
je kunt een wormenkuur bij de winkel halen, maar ook bij de DA. Ik haalde ze zelf altijd bij de DA.
Door stephany
#1174643
Komt gelukkig helemaal goed, hij heeft zn eerste kuurtje netjes naar binnen gewerkt. Over 2 weken krijgt hij nog een keer een tabletje en dan moet het helemaal over zijn. Weet dus ook dat ik voortaan niet meer standaard ontworm ( wat de dierenarts altijd adviseerd). Want chendo is in september nog ontwormd en heeft nu dus toch wormen!!
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door