Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Marjet
#1171557
Luna is sinds december langzaam opgebouwd naar bijna volledig Barf. Ze krijgt nu 700 gram voer per dag, waarvan 100 gram Energique. Die kvv heb ik erin gehouden, omdat ik die gebruik in een kong, ter afleiding als ik weg moet. Alleen gelaten worden is nog steeds niet echt haar ding, maar op deze manier gaat het prima.

Iha heeft ze prima ontlasting, maar eens in de paar weken ineens wel erg dun (dan moet ze er bijv. 's nachts ook wel een paar keer uit). Kan er nog niet helemaal achterkomen waar het aan ligt, ik heb wel besloten elke dag het complete pakket te voeren, aangezien ze van veel orgaan ineens sowieso wel aan de racekak gaat.
Van de 600 gr. barf die ze dus per dag krijgt, is nu 50% vleesbot, 25% spiervlees, 10% orgaan (pens, hart, nier, lever) en 15% groente.
Is het verstandig de orgaan even te koken om de laxerende werking tegen te gaan? En is pens eigenlijk ook laxerend?
Die 100 gr. Energique is natuurlijk niet echt een enorm aandeel op het geheel, maar denken jullie dat ik met m'n percentages barf nu goed zit? 't is zo onhandig dat je niet precies weet hoeveel van wat er in Energique zit.
Ben trouwens wel heel blij dat het nu in het algemeen zo goed gaat met Barf, na een nogal onhandige start (nare maag/darminfectie).
Gebruikersavatar
Door *Monique
#1171682
Bantu en Kay gaan ook aan de race als ik de orgaanmaaltijd in 1 keer geef. Ik verdeel de orgaanmaaltijden (hart, lever, en) nu over 2 keer per week met alle honden, en geef er iets van bot bij, en dat gaat goed. Van pens gaan ze niet aan de race en krijgen ze wel in 1 maaltijd.
Kun je eens proberen voor het te gaan koken ;)
Gebruikersavatar
Door me and my boys
#1171709
vergeet ook niet dat er in die kvv ook orgaan zit!

en sommige honden hebben een mindere percentage orgaan nodig, althands al ik die van mij maar wat meer geef gaan ze aan de slinger!
Door Marjet
#1171720
Orgaan gaf ik al vanaf het begin in 2 of 3 keer, maar nu toch maar even overgestapt op elke dag een beetje. Ik weet ook niet of het wel echt van de orgaan komt.
Laatst had ze zalmafsnijsel gehad, daar leek ze ook flink van aan de dunne te gaan. Komt dat vaker voor?
Door Lizzy
#1171742
Marjet schreef: Luna is sinds december langzaam opgebouwd naar bijna volledig Barf. Ze krijgt nu 700 gram voer per dag, waarvan 100 gram Energique. Die kvv heb ik erin gehouden, omdat ik die gebruik in een kong, ter afleiding als ik weg moet. Alleen gelaten worden is nog steeds niet echt haar ding, maar op deze manier gaat het prima.

Iha heeft ze prima ontlasting, maar eens in de paar weken ineens wel erg dun (dan moet ze er bijv. 's nachts ook wel een paar keer uit). Kan er nog niet helemaal achterkomen waar het aan ligt, ik heb wel besloten elke dag het complete pakket te voeren, aangezien ze van veel orgaan ineens sowieso wel aan de racekak gaat.
Van de 600 gr. barf die ze dus per dag krijgt, is nu 50% vleesbot, 25% spiervlees, 10% orgaan (pens, hart, nier, lever) en 15% groente.
Is het verstandig de orgaan even te koken om de laxerende werking tegen te gaan?
Nee, ik zou dat niet doen. Ik zou het orgaan verspreiden over meerdere dagen van de week.
En is pens eigenlijk ook laxerend?
Ja, bij de meeste honden wel.
Die 100 gr. Energique is natuurlijk niet echt een enorm aandeel op het geheel, maar denken jullie dat ik met m'n percentages barf nu goed zit? 't is zo onhandig dat je niet precies weet hoeveel van wat er in Energique zit.
Ben trouwens wel heel blij dat het nu in het algemeen zo goed gaat met Barf, na een nogal onhandige start (nare maag/darminfectie).
Ja hoor, dit is prima zo.
Fijn dat het zo goed gaat! Wat je zou kunnen doen is dus het orgaanvlees over meerdere dagen verspreiden. Kun je zeggen wat je hond precies gegeten (die zelfde dag en de dag ervoor) heeft als ze aan de dunne gaat? Geef je haar probiotica?
Door Lizzy
#1171744
[quote="Marjet"]
Orgaan gaf ik al vanaf het begin in 2 of 3 keer, maar nu toch maar even overgestapt op elke dag een beetje. Ik weet ook niet of het wel echt van de orgaan komt.
Laatst had ze zalmafsnijsel gehad, daar leek ze ook flink van aan de dunne te gaan. Komt dat vaker voor?
[/quote]

Ja. Een van mijn honden kan dus niet tegen zalm. Die gaat onherroepelijk 2 dagen aan de slinger van zalm (en andere vette vis wanneer ik daar teveel van geef. Hij krijgt nu 2 keer per week 1 sardien en dat gaat goed).
Door Marjet
#1172866
[quote="Lizzy"]

Fijn dat het zo goed gaat! Wat je zou kunnen doen is dus het orgaanvlees over meerdere dagen verspreiden. Kun je zeggen wat je hond precies gegeten (die zelfde dag en de dag ervoor) heeft als ze aan de dunne gaat? Geef je haar probiotica?
[/quote]

Het is wisselend, wat ze dan heeft gegeten. Ik denk wel dat zalm dan in ieder geval 1 keer de boosdoener was. Dat laat ik nu maar even weg. Sardien is tot nu toe wel prima gegaan.
Probiotica krijgt ze al.

Ben ook superblij dat het zo goed gaat. Wat ik wel opvallend vind, is dat ze sinds ze vers krijgt, ze nog tamelijk weinig is gegroeid. 22 kg met 6 maanden, toen we begonnen. Nu een kleine 26 kg (met 8,5 maand). Ze is verder prachtig in proportie en goed op gewicht.
Misschien is het ook normaal, dat ze vanaf 6 mnd niet meer zo hard groeien, maar ik had verwacht dat ze groter zou worden. De DA zei ook toen we bij hem kwamen toen ze 9 weken was, dat ze een erg grote teef zou worden. En dat vind ik nu wel meevallen.
Kan dat zijn, dat ze op brokken een grotere hond zou zijn geworden? Of groeit ze gewoon nog wat langer door?
Door Lizzy
#1172871
Marjet schreef: Het is wisselend, wat ze dan heeft gegeten. Ik denk wel dat zalm dan in ieder geval 1 keer de boosdoener was. Dat laat ik nu maar even weg. Sardien is tot nu toe wel prima gegaan.
Probiotica krijgt ze al.
Het is niet verkeerd om het een tijdje bij te houden, wanneer ze diarree heeft en wat ze daarvoor gegeten heeft. Misschien kom je er achter dat ze bijv. dunne krijgt van rauw ei.
Ben ook superblij dat het zo goed gaat. Wat ik wel opvallend vind, is dat ze sinds ze vers krijgt, ze nog tamelijk weinig is gegroeid. 22 kg met 6 maanden, toen we begonnen. Nu een kleine 26 kg (met 8,5 maand). Ze is verder prachtig in proportie en goed op gewicht.
Misschien is het ook normaal, dat ze vanaf 6 mnd niet meer zo hard groeien, maar ik had verwacht dat ze groter zou worden. De DA zei ook toen we bij hem kwamen toen ze 9 weken was, dat ze een erg grote teef zou worden. En dat vind ik nu wel meevallen.
Kan dat zijn, dat ze op brokken een grotere hond zou zijn geworden? Of groeit ze gewoon nog wat langer door?
Met 6 a7 maanden neemt inderdaad de snelheid van groei fors af. Maar nee, een hond op brokken wordt niet groter dan op vers. De grootte van de hond staat namelijk in de genen. Maar, honden op vers groeien in de regel wat langzamer en gelijkmatiger en het duurt langer voordat ze 'af' zijn. Ik ken wel mensen die fanatiek showen met hun honden en dat een bezwaar vonden (en daarom weer zelfrijzend bakmeel oftewel brokken zijn gaan voeren).
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door