Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Jopie
#1170580
Sinds ik laatst ben begonnen met het voeren van gemalen kipkarkas is Jopie steeds minder gaan eten.
2 dagen geleden gestopt met eten en begonnen met spugen en diarree.
Gister naar de DA geweest en ze is erg pijnlijk op haar maag. Primperid injectie gehad en tabletten mee naar huis.
s'Avonds ietsiepietsie gegeten en dat is er in gebleven.
s'Morgens tabletje gegeven en dat kwam er weer uit net zoals de 3 harde brokjes die ze s'middags at.
Ik had het opgevangen met een wc-papiertje en er zat bloed in (roze schuim)
Vanmiddag weer naar de DA en heb nu injecties meegekregen voor thuis (primperid) en maagzuurremmer (zitac)
Hierna (welgeteld) 1 stukje gekookte kipfilet gegeten en dat blijft er ook in.

DA denkt dat haar maagje de voor de vertering van rauw vlees benodigde zuurdere maagzuur niet aankan en
zo haar maagwand irriteerd.

Iemand ervaring hiermee? ik heb Jopie nu een maand op vers vlees en dat ging tot aan de botjes toe helemaal soepel. Slechts 2x slap gepoept en daarna keurige drollen en eetlust!! (de befaamde 500gram hart.....)
Misschien moet ik die botjes voeren langzamer opbouwen, hoe hebben jullie dat gedaan??
Door verwonderd
#1170637
Ik voer alleen kvv met spiervlees, soms orgaan, vis, kippennekken. Hoofdmoot hier is toch nog kvv (CB). Helaas kan ik je daarom niet helpen...
Gebruikersavatar
Door kira
#1170655
Ik ben gestart met hele kipnekken, die zijn zacht en vrij vlezig en heb dat heel lang volgehouden. Lees dat jij de kipkarkas maalt, is daar een aanleiding voor (geen tanden?) Hier ging hele kipnek zonder probleem. Verder dacht ik misschien geen kipdoen, maar eerst eens een kuiken en dan een muis? Die eten ze als ze buiten zijn ook allemaal zonder problemen, althans zolderkat at in haar brok periode gewoon muizen en vogels die ze zelf ving, en dat gaf geen problemen en kon dus gewoon verteren.
Is ze niet verstopt van 't een of ander? Speelgoedje of zo, omdat je schrijft ze is steeds minder gaan eten en omdat ze en spuugt en diarree heeft was dat mijn eerste gedachte, niet zo zeer dat 't aan de kipkarkas zou liggen, die zit ook in CB?
Door flin
#1170748
maal je de karkas zelf?
of geef je een kant-en-klaar-product?

en hoelang geef je Jopie nu vers? (ohw, een maand, zie ik...)

'k denk dat 't weinig van doen heeft met 'vers' , maar misschien iets van 'n virus te pakken?

'k zou in dit geval pro-biotica bijgeven, en even wat licht verteerbaar vlees:
kipfilet, kalkoenfilet, wat witvis...dat soort dingen,,,koken, wordt 't niet makkelijker verteerbaar van....

drinken/vocht 's nu wèl heeeel belangrijk...bouillon, verdunde  koffiemelk, iets...

sterkte en succes!
Door brie
#1170752
geef je brok samen met vers? dan kan ik me voorstellen dat je poezel het vlees nog goed kan verteren maar moeite krijgt met het gemalen bot..
als je gemalen kipkarkas geeft, geef je dat dan in combinatie met spier of orgaan vlees?

Probiotica doet het goed nu (poosje terug kreeg ik van de dierenarts een tube mee, procolin geloof ik, heeft goed geholpen) Ik heb hier ook altijd kefir voor de honden, maak ik zelf, maar de meeste katten lusten dat niet graag  :-\
Vraag me af waarom je maagzuurremmers hebt gekregen? Ik zou nu dan even geen gemalen bot geven met die remmers. Krijgt poezel nog meer moeite met verteren..

Misschien even wachten tot alles weer rustig is, voorlopig geen gemalen karkas geven maar alleen spiervlees, desnoods iets de kook erover dan misschien beginnen met kleine stukjes gemalen nek en dit vermengen met spiervlees.  (veel spier weinig nek!)
Dit zou je dan langzaamaan op kunnen bouwen.
Als de nekjes goed gaan zou je weer van voor af aan kunnen beginnen met de karkasjes (dus eerst weer een beetje mengen met het spiervlees en langzaam op bouwen)
Door Jopie
#1170947
Hoera! ze heeft niet meer gespuugd en gister wat gegeten en vanochtend ook!

Wat gemalen/geen tanden betreft: Jopie is geen kluiver en eet geen bot, aangezien vleesbot 50% van haar menu moet zijn maal ik het , en dan eet ze het wel.ik heb een menuutje berekend en ze krijgt spier-orgaan en vleesbot volgens het schema
Kippennekken weet ik niet te krijgen, en wil het graag biologisch.
Daar hoor/zie ik weinig over hier? de meesten voeren bio-industrie vlees? met alle groei-remmers en groei-bevorderaars erin (en wat al niet meer....)
Ik laat haar nu eten wat ze wil blik/brok of kip (gekookt) als ze eerst maar weer eet en aankomt, ze is in een paar dagen 200gram afgevallen. En ook de niesziekte steekt de kop weer op....
En dan wil ik het rustiger gaan opbouwen. Muizen en kuikens haal je ingevroren bij de dierenwinkel?
Wat is kvv en cb?

Bedankt voor jullie reacties!
Door Mariska en Gizmo
#1170977
Hey suus,

KVV is de afkorting van kant en klaar voer, CB die van carnibest. Ik zal nog eens navragen of ik ergens bio-nek kan krijgen, je hoort nog van me.

Groetjes  :)
Door flin
#1171263
Jopie schreef: Hoera! ze heeft niet meer gespuugd en gister wat gegeten en vanochtend ook!

Wat gemalen/geen tanden betreft: Jopie is geen kluiver en eet geen bot, aangezien vleesbot 50% van haar menu moet zijn maal ik het , en dan eet ze het wel.ik heb een menuutje berekend en ze krijgt spier-orgaan en vleesbot volgens het schema
'k ben nieuwschierig hoe je menu eruit ziet?  :)
Kippennekken weet ik niet te krijgen, en wil het graag biologisch.
Daar hoor/zie ik weinig over hier? de meesten voeren bio-industrie vlees? met alle groei-remmers en groei-bevorderaars erin (en wat al niet meer....)
biologische kippen-farm, zou ''k zeggen...
'k voer m'n katten vlees bedoeld voor menselijke consumptie, en da's gekeurd vleesch...volgens de KvW en RVV...
  daar ze miss niet alle 'slechte' vlees filteren, probeer 'k zo veel mogelijk vleesch af te wisselen
Muizen en kuikens haal je ingevroren bij de dierenwinkel?
bij een speciaalzaak, of een reptielenzaak
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1171306
Jopie schreef: Hoera! ze heeft niet meer gespuugd en gister wat gegeten en vanochtend ook!

Wat gemalen/geen tanden betreft: Jopie is geen kluiver en eet geen bot, aangezien vleesbot 50% van haar menu moet zijn maal ik het , en dan eet ze het wel.ik heb een menuutje berekend en ze krijgt spier-orgaan en vleesbot volgens het schema
Kippennekken weet ik niet te krijgen, en wil het graag biologisch.
Daar hoor/zie ik weinig over hier? de meesten voeren bio-industrie vlees? met alle groei-remmers en groei-bevorderaars erin (en wat al niet meer....)
Ik laat haar nu eten wat ze wil blik/brok of kip (gekookt) als ze eerst maar weer eet en aankomt, ze is in een paar dagen 200gram afgevallen. En ook de niesziekte steekt de kop weer op....
En dan wil ik het rustiger gaan opbouwen. Muizen en kuikens haal je ingevroren bij de dierenwinkel?
Wat is kvv en cb?

Bedankt voor jullie reacties!
Daar ben ik dus ook zeeeer verbaasd over. Als je weet wat er allemaal in niet biovlees zit (ook de voor mensen gekeurde!!) en wat voor uitwerking dat kan hebben, dan zou ik bij het voeren ervan nog steeds niet het idee hebben goed bezig te zijn of mijn hond gezond te voeren..... :(
Gebruikersavatar
Door Lefki&Amy
#1171307
Mariska en Gizmo schreef: Hey suus,

KVV is de afkorting van kant en klaar voer, CB die van carnibest. Ik zal nog eens navragen of ik ergens bio-nek kan krijgen, je hoort nog van me.

Groetjes  :)
heb ook interesse!!  :P
Door Jopie
#1171662
Niet-biologisch vlees is als je er een stukje van eet bij je warme maaltijd helemaal niet zo erg.
Maar op het moment dat je alleen maar vlees eet dan krijg je wel een hoop troep binnen!
Tuurlijk is het goedgekeurd voor consumptie maar dan is het ook nog eens zo dat de in het product (zuivel werkt net zo) aanwezige hoeveelheid groei-remmers en/of bevorderaars niet boven een bepaalde waarde mag komen, deze norm is in elk land anders, en dit betekend ook dat het er wel degelijk in zit!! Op een klein kattenlijfje is dit bij volledig vleesvoeding een ware vergiftiging wat mij betreft.....

Met Jopie gaat het weer wat beter, ik wilde vanavond nog een primperid injectie geven maar heb er toch vanaf gezien. Ze heeft niet meer gespuugd en de eetlust komt langzaam weer terug.
Ik wacht nog even met vers vlees, maar heb wel een onsje rosbief gehaald voor haar  ::) en daar heeft ze een paar plakjes van op.

Ik ga wel weer door met de karkasjes alleen dan nog even niet 50% van haar voeding maar wat minder en dan opbouwen.
Heb genoeg mooi biologisch vlees liggen wat ze heeeeeeeerlijk vind !
Hoop dat je nekjes kunt krijgen Sis/Maris ?
Mijn gehaktmolen is weer gemaakt dus draaien maar!
Door flin
#1171664
bij mijn weten mogen er in de EU geen groeihormonen voor consumptie-dieren gebruikt worden...?

fijn dat Jopie betert!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door