Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Miske
#1170852
Nou ik tel af, zaterdag kan ik Olly Bolly voor het eerst vuile lamspens geven, woehoew!!!!  Geweldig; ik krijg er echt al de kriebels van, hihihi!  Te weten dat Olly gisteren zoooo genoot van haar kipkarkasjes!!!

Enfin, zou ik die pens dan buiten uitleggen als het uit de vriezer komt omdat het zooo stinkt, of hoe doen jullie dat dan??  Maar wat als het dan vriest buiten?  En wat in de zomer met al die insecten enzo dan?

Sorry, megadomme vraag  :-[.
Door sandrra
#1170856
ik knal hier alles in een afsluitbare doos. Geen stank en er kunnen geen diertjes bij.
Meestal ontdooi ik t in de garage maar ja met deze temperaturen lukt dat natuurlijk niet echt. ;)
Laatst gewijzigd door sandrra op vr 06 feb 2009, 00:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Miske
#1170862
[quote="SandRRa"]
ik knal hier alles in een afsluitbare door. Geen stank en er kunnen geen diertjes bij.
Meestal ontdooi ik t in de garage maar ja met deze temperaturen lukt dat natuurlijk niet echt. ;)
[/quote]

Aha, heel goed!  En dat helpt goed zo'n doos?!  Ik hoef het niet nog ergens in te wikkelen of te doen?  Prima dan, dat lijkt me een toppie idee en goed uitvoerbaar!!!

Ik heb wel besloten om Olly's voerbak ook buiten te zetten en dan de pens er in te leggen, en dan kan ze nog kiezen hoe ze het eet.  Want wij hebben geleerd in de school (Olly is uiteraard een geleidehond!) dat de hond enkel mag eten uit onze hand of de voerbak NA onze toestemming en niet van de grond mag eten.  Dat gebeurt natuurlijk wel maar ik gooi dus niet zomaar eten op de grond zodat ze het kan nemen, maar ik moet haar wel de toestemming geven, en mij lijkt het het beste om dat via haar voerbak te doen (dan kan ze kiezen en eten is dus uit de voerbak en niet dadelijk op de grond).  Beetje ingewikkelde uitleg misschien, maar ja, ik wil heel consequent zijn en blijven voor Olly, die toch een lab is en anders misschien het idee zou kunnen krijgen dat alle eetbare spullen op de grond zomaar opgegeten mogen worden :).
Door sandrra
#1170876
Ik vind het goed helpen. Je wilt niet weten hoe zo'n lams/schapenpens meurt. Nou ja kom je snel genoeg achter  ;) ;D
Nee hoor ik knal t of met zak en al erin of gewoon zo je ruikt er niets van.

Ik voer ze meestal buiten en pens en zalmkoppen zeker. Bij mij eten ze gewoon van de grond, maar pas als ik zeg dat t mag. ( OK nou zijn t RR's en dat luistert niet altijd, maar heel vaak wel).
Ik gaf t eerst ook in hun bak maar grote dingen sleuren ze er toch uit om t eventueel vast te kunnen houden met hun poot.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1170877
[quote="Miske"]
Aha, heel goed!  En dat helpt goed zo'n doos?!  Ik hoef het niet nog ergens in te wikkelen of te doen?  Prima dan, dat lijkt me een toppie idee en goed uitvoerbaar!!!

Ik heb wel besloten om Olly's voerbak ook buiten te zetten en dan de pens er in te leggen, en dan kan ze nog kiezen hoe ze het eet.  Want wij hebben geleerd in de school (Olly is uiteraard een geleidehond!) dat de hond enkel mag eten uit onze hand of de voerbak NA onze toestemming en niet van de grond mag eten.  Dat gebeurt natuurlijk wel maar ik gooi dus niet zomaar eten op de grond zodat ze het kan nemen, maar ik moet haar wel de toestemming geven, en mij lijkt het het beste om dat via haar voerbak te doen (dan kan ze kiezen en eten is dus uit de voerbak en niet dadelijk op de grond).  Beetje ingewikkelde uitleg misschien, maar ja, ik wil heel consequent zijn en blijven voor Olly, die toch een lab is en anders misschien het idee zou kunnen krijgen dat alle eetbare spullen op de grond zomaar opgegeten mogen worden :).
[/quote]

Zo zou ik het ook doen hoor. Gewoon in de bak geven, dat is voor OlLy het meest duidelijk. Hier ontdooi ik alles in een koelkast die nu uitstaat, maar die het vlees ongedierte (muizen e.d.) vrij houd. Omdat het met die vrieskou buiten de vriezer alsnog voor geen meter dooit zet ik met dat weer een grote afgesloten emmer binnen neer, waar de honden er niet bij kunnen. Zomers gaat de koelkast aan en ligt alles daarin te ontdooien. Beetje de omgeving schoon houden en je hoeft vanwege dit voer geen extra vliegen te hebben.
Door Mevroi Kruim
#1171064
Hier ook een leuke collectie emmers met goed sluitende deksels voor het ontdooiwerk. Bij vorst binnen evenals bij hevig tropische temperaturen (I wish ....) en anders buiten. Als het zo lekker koud is buiten als de afgelopen tijd, dus net rondom nul, dan zet ik het ontdooide spul ook buiten te koelen. Is kouwer dan de koelkast en dan kunnen daar weer mensenspullen in tenminste  :D

Bij de huishoudspullenzaak hier in het durrep verkopen ze enorme rechthoekige koelkastdozen met goed sluitende klik-deksels. Kosten wel wat maar gaan eeuwig mee leert de ervaring. Ik heb er 1 toch al een jaar of 6 in volcontinu-bedrijf en die doet het nog steeds prima.
Door Happy Tail
#1171355
ik laat het ook ontdooien in een bak met een deksel. En echt stinken vind ik het persoonlijk niet zo. het ruikt meer. Als je lamspens te erg vind stinken kun je runderpens geven, dat ruikt/stinkt minder vind ik.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#1171407
[quote="Happy Tail"]
ik laat het ook ontdooien in een bak met een deksel. En echt stinken vind ik het persoonlijk niet zo. het ruikt meer. Als je lamspens te erg vind stinken kun je runderpens geven, dat ruikt/stinkt minder vind ik. [/quote]

Vind ik ook hoor, vraag me altijd oprecht af bij zo'n schapepens wat die beesten te knagen hebben gehad :-\
Door Miske
#1171447
Nou ik krijg vanavond die lamspens, hahaha.  Ik ben benieuwd hoe het zal ruiken; de grote potten staan hier al klaar om de ongeveer 10 kg te stockeren en ook in de vriezer te proppen :).

Vanavond ook nog kippennekjes afgewogen, en in afgesloten zakjes gestoken.  Maar dat is wel erg klein, dus ik moet even kijken of Olly daar wel goed op knauwt ;).  Spannend allemaal yoh!!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door