Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door sandra1
#116951
Bij mijn hondje is epi (exocriene pancreas insufficiëntie) vastgesteld. Ik wou graag weten of er mensen die hier ervaring mee hebben en meer van weten. Ook bet betrekking tot de voeding.

sandra
Laatst gewijzigd door sandra1 op zo 27 jun 2004, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#116953
Hoi Sandra, wat naar dat jouw hond dat heeft. Er zijn tabletten verkrijgbaar met de noodzakelijke enzymen, die kun je dan voor de maaltijd geven. Onze hond was zo slecht dat dat niet hielp, we zijn de tabletten toen fijn gaan malen en hebben de poeder over zijn vlees gestrooid en dat goed gemengd en dan een uurtje laten staan, zijn vlees werd dan al voor verteerd voor hij het op ging eten. Helaas hebben wij hem in moeten laten slapen omdat hij te veel pijn had, en hij zelf ook niet meer wilde (hij trok zich terug).
Maar niet in alle gevallen hoeft het zo ernstig te verlopen. Ik merkte bij Jagger dat toen we hem vlees gingen voeren zijn ontlasting beter werd (wij voerden in die tijd nog brokken :-[). Duck heeft zelfs een kvv versie met pancreas, dus dan zou je niet eens tabletten hoeven toe te voegen. Ik heb wel gehoord dat je in het begin een hoge dosering van de tabletten moet geven, maar dat in de meeste gevallen later minder kan worden gegeven.
Ik geloof dat je wel op moet passen met vet, maar dat zou je dus in de praktijk moeten uit proberen.
Wat zijn de symptomen van jouw hond? En heb je ook enzym-tabletten of poeder van je DA gekregen?
Door sandra1
#116966
Bedankt voor je reactie,

Hij krijgt inmiddels enzymen door zijn eten (duck lam rijst) en dat gaat goed. vandaag de eerste normale ontlasting in een half jaar tijd. Ik was ook van plan om de pancreas versie te bestellen. En ben ook nieuwschierig naar ervaringen van anderen hiermee.

Wat erg dat je je hond moest laten inslapen. Ik denk (hoop)dat het Tommie niet zo ernstig is. In de periodes dat zijn ontlasting redelijk was kwam hij wel altijd aan in gewicht, maar dat was hij snel weer kwijt als hij weer eens diaree had. Hij heeft voornamelijk slechte ontlasting en hij is steeds aan de dunne met als gevolg gewichtsverlies. Ook heeft hij buikpijn.

Volgens mijn vorige da had hij last van giardia en hij heeft hiervoor drie kuren metrodinazol gehad. Mijn nieuwe da dacht meteen aan verteringsproblemen en vertelde dat je giardia niet kan costateren op de manier dat de vorige da dat deed. Ik ben dus blij dt ik een andere da om een second opinion heb gevraagd.

sandra
Gebruikersavatar
Door Nitus
#116996
Gelukkig dat je om een second opinion hebt gevraagd. En zo te lezen slaan de tabletten aan, dus dat is gunstig.
Ik hoop trouwen ook dat je nog wat positiever reacties op je oproep krijgt. Ik heb op internet gelezen dat er ook genoeg honden zijn die goed op de behandeling met enzymtabletten reageren. Beterschap en sterkte met Tommie :).
Door Paul_Barte
#117010
Heb eveneens een slechte ervaring :-\
Heb in het verleden een hond gehad die op het oog niets mankeerde maar constant aan de 'flats' was.
De DA in die tijd hield het ook op een probleem met de pancreas en de hond kreeg enzymtabletten hiervoor.
Soms hielp het wel soms wat minder. Op de leeftijd van 7 maanden in de hond overleden aan een inwendige bloeding. De lever was compleet naar zijn grootje vanwege leukemie.........
Gebruikersavatar
Door *Lia*
#117020
Een DH loge was ook altijd aan de dunne en brood en brood mager, hij heeft pancreaspoeder gekregen, een schepje over iedere maaltijd en je zag de hond opleven.
Hij zal het de rest van zijn leven moeten gebruiken.Het ruikt naar vanille. Maar de hond doet het er goed op,echt waar. :)
Door sandra1
#117455
bedankt voor jullie reacties. Vandaag had tommie weer prima ontlasting en tot nu toe nog maar 1 keer. We gaan de goede kant op. We moeten het pancreaspoeder twee weken proberen en dan weer kijken of het zo ook goed gaat. We wachten af en anders moet hij heel zijn leven dat poeder gebruiken. Is niet erg als hij het daar goed op doet.

De groetjesvan sandra en Tommie
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door