Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door brie
#1168782
Vorige week was Jane wat aan het snotteren. Niets ernstigs, het bleef bij een verstopt neusje met helder neusvocht, wel een paar dagen vaak niezen maar geen last van traanogen ofzo.
Ze heeft ook de rest van de katten niet aangestoken, en het is nu weer voorbij, dus geen alarm.
Maar goed, met 5 katten ben ik toch wel alerter op bv niesziekte ofzo. Heb het nog nooit meegemaakt gelukkig,  (toitoitoi)

Nu had ik contact met de fokker van Jane, zij gaat altijd naar dierenarts Amanda Grondelle, zij is verbonden aan WHG dierenartsen, en zij wees mij op het volgende artikel:

http://www.whgdierenartsen.nl/html/docdb.asp?id=527

Het gaat over L-lysine
een aminozuur in poedervorm wat je (preventief?) aan katten zou kunnen geven ter ondersteuning en voorkoming van weerstandsziektes als niesziekte ed.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Door Loeka
#1168795
Het kan gegeven worden bij niesziekte veroorzaakt door het Herpesvirus. Het zou preventief werken. Echt wetenschappelijk( :P) schijnt het niet bewezen te zijn.
Door brie
#1168797
Maar is dit iets wat veel wordt gebruikt? Is het handig om dit in huis te hebben?
Zijn er meer mensen die positieve ervaringen met dit product hebben en werkt het echt?
Door flin
#1168830
2 katzels hier met chronische-nies, wat redelijk binnen de perken blijft, met vlagen wordt er wat gesnotterd,

en jah 't één en ander opgezocht, en dus l-lysine gehaald bij de 'rode pilaren'...
'k geef 't nu als snot-water begint, maar 't is (nog steeds ) moeilijk in te schatten of 't eerder over is....
't heeft ook veel van doen met de weerstand (en die 's best goed bij de 'vers-katzels')
't is een anti-oxidant, maar 'k zou 't niet structureel gebruiken (zorgt er nml ook voor dat een ande stofje onderdrukt wordt)
en nee, weet niet uit m'n hoofd meer hoe dat zat....

dit stond nog in m'n favo's, maar 'k heb er  (ergens? zoek, zoek) nog meer info over...

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17055313

'k ga zoeken, en zal vinden.. ;)
Gebruikersavatar
Door Sonja
#1170491
Hier geen ervaring met L-lysine bij katten, maar heb het wel een tijdje aan mijn hond Boefje gegeven. Die snotterde al.g.v. neuspoliepen en de ab sloeg niet echt aan. Ik had de indruk dat ab i.c.m. L-lysine beter werkte.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door